SME
Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Posilnite svoju imunitu

Menšie zmeny v životospráve môžu priaznivo ovplyvniť vašu odolnosť proti chorobám.

Prejdite na zdravú stravu

„Imunita nášho organizmu predstavuje celý rad komplikovaných obranných mechanizmov, ktoré môžeme do istej miery podporiť správnym stravovaním a dodržiavaním pitného režimu,“ tvrdí všeobecná lekárka Eva Smíšková. V praxi to znamená, že naša strava by mala obsahovať dostatok vitamínov.

Kľúčový je najmä vitamín C, ktorý by sme mali čerpať z čerstvého ovocia a zeleniny, pozitívnu úlohu zohrávajú aj minerály a stopové prvky, ako sú železo a zinok. Tie nájdeme hlavne v červenom mäse, celozrnných výrobkoch, orechoch a strukovinách. Netreba zabúdať na to, že stav našej imunity sa do značnej miery odvíja od zdravej črevnej mikroflóry. Môžeme ju podporiť pravidelnou konzumáciou potravín s obsahom zdraviu prospešných laktobacilov, ako sú živé jogurty alebo acidofilné mlieka.

Podporný efekt môže mať aj konzumácia potravinových doplnkov s obsahom probiotík. Celkovú očistu organizmu a tým aj zlepšenie imunity môžeme podporiť pitím dostatočného množstva tekutín – čistej stolovej vody, čajov z bylinkových a rastlinných zmesí, napríklad s obsahom echinacey, zázvoru, žihľavy, prasličky a bazy. Vhodné sú aj čierne a zelené čaje s vysokým obsahom antioxidantov.

Hýbte sa na čerstvom vzduchu

Imunitu dokáže naštartovať aj pravidelný pohyb, predovšetkým v aeróbnom režime, ktorý rozprúdi krv, naštartuje metabolizmus a celkovo podporí obranné mechanizmy v tele. Doktorka Eva Smíšková odporúča najmä outdoorové aktivity – beh, rýchlu chôdzu alebo nordic walking s pomocnými paličkami, ktoré odľahčujú pohybový aparát a zároveň pomáhajú spáliť viac kalórií. Ich výhodou oproti cvičeniu v uzavretom priestore je totiž pobyt na čerstvom vzduchu.

Odradiť by nás nemalo ani chladnejšie počasie. Ak vonku nezúri extrémny mráz alebo snehová fujavica, nemáme dôvod nevybehnúť na chvíľu von. Samozrejme, hýbať by sme sa mali v primeranom oblečení, najlepšie v takom, ktoré telo dobre izoluje od zimy a pohlcuje vlhkosť. To platí aj pri klasických zimných športoch, ako sú zjazdové lyžovanie alebo bežkovanie.

„V zimných mesiacoch trávime veľa času v prekúrených miestnostiach so suchým vzduchom alebo s klimatizáciou, čo je vhodné vyvážiť pohybom na čerstvom vzduchu,“ vysvetľuje Smíšková. Naše sliznice, ktoré vlastne tvoria hlavnú bariéru imunitného systému, sa tak zvlhčia a zlepší sa ich funkcia.

Doprajte si dostatok svetla

Vitamín D, ktorý naše telo čerpá zo slnečného žiarenia, má blahodarný vplyv na našu kondíciu. Posilňuje napríklad naše kosti. Okrem toho hormón melatonín, ktorý sa vytvára pri slnení, celkovo zlepšuje náladu a duševnú pohodu, čím zmierňuje stres. Žiaľ, v zime máme v našich zemepisných končinách primálo slnka.

Ak sa nám však podarí vyťažiť maximum z tej trošky, čo máme k dispozícii, budeme sa zaručene lepšie cítiť. Mali by sme vpustiť do bytu a do kancelárie toľko prirodzeného svetla, koľko sa len dá a ak je to možné, tak aspoň cez obedňajšiu prestávku, keď je slnečné žiarenie najsilnejšie, aspoň na chvíľu vybehnúť von. Zohriať sa môžeme aj horským slnkom alebo biolampami. Nedostatok slnka nám to síce plnohodnotne nenahradí, ale určite sa budeme aspoň trochu lepšie cítiť.

info
Nepriatelia
imunity
  • obezita
  • fajčenie
  • nedostatok pohybu
  • nezdravá strava, drastické diéty
  • nedostatok tekutín, dehydratácia
  • neprimeraná fyzická a psychická záťaž
  • permanentný stres
  • negatívne myslenie

Zlikvidujte stres

Napriek tomu, že existuje množstvo lekárskych štúdií, ktoré jednoznačne dokazujú súvislosť medzi stresom a oslabením imunity, veľa ľudí sa stále nevie ubrániť hektickému spôsobu života a cíti sa neustále pod tlakom. „Pritom pravidelný aktívny odpočinok je balzamom na správnu funkciu imunity, rovnako ako vyrovnaná psychika a dostatok spánku,“ upozorňuje Eva Smíšková.

Dôležité je nájsť správny pomer medzi pracovnými povinnosťami a relaxom, lebo ak organizmus dlho beží na plné obrátky, jedného dňa sa nevyhnutne objaví pocit vyčerpania a s ním súvisiace ochorenia. Ísť raz začas na krátku dovolenku nestačí. „Aktívni ľudia, ktorí často trpia stresom, väčšinou práve počas nej ochorejú,“ vraví Smíšková.

Keď sa preťažený organizmus, ktorý sa drží v chode len silou vôle, konečne dostane do stavu uvoľnenia, paradoxne práve vtedy naň doľahne dlhodobá únava so všetkým, čo k nej patrí. Predísť tomuto stavu sa dá len vhodnou psychohygienou.

Ak nemáme dosť času na relaxačné aktivity, mali by sme dbať aspoň na to, aby sme sa dobre vyspali, počas pracovného dňa si nerobili zbytočné starosti a pozitívne mysleli. Negatívne myšlienky totiž výrazne odčerpávajú energiu. Keď sa nám to pri najlepšej vôli nedarí, oplatí sa možno investovať trochu času do autogénneho tréningu alebo meditačného kurzu.

Vyskúšajte otužovanie

O priaznivom vplyve otužovania na obranyschopnosť organizmu určite nikto nepochybuje. Nemusíte sa stať ľadovým medveďom, na posilnenie imunity vám postačia aj miernejšie formy otužovania. Napríklad stačí si obliecť, keď pominú najhoršie mrazy, o jednu vrstvu oblečenia menej.

Vyskúšať môžete aj striedavé sprchovanie teplou a studenou vodou. Teplú vodu okolo 40 stupňov by mala striedať studená od 15 do 20 stupňov. Teplou vodou sa sprchujte asi minútu, studenou stačí kratšie – primeraných je 20 sekúnd. Ak je vonku priveľká zima na to, aby ste sa išli prebehnúť, zacvičte si chvíľu doma pri otvorenom okne.

Znížte teplotu vzduchu v obytných priestoroch. Najmä spálňa by nemala byť zbytočne prekúrená. Určitou formou otužovania je aj sauna v spojení s ľadovým kúpeľom. Kúpanie v studenej vode v zimnej prírode prenechajte pokročilým otužilcom.

Ak chcete medzi nich patriť, poraďte sa najprv s lekárom, či je pre vás takáto forma otužovania vhodná a začnite s outdoorovým kúpaním až v lete. Systematické otužovanie vám pomôže nielen k lepšej imunite, ale aj k lepšiemu znášaniu výkyvov tlaku a počasia. Okrem toho je dokázané, že otužilci trpia menej na alergie a sú odolnejší proti stresu a psychickým poruchám.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 168
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 974
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 569
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 327
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 325
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 973
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 647
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 223
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 825
  10. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 1 681
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sofia vo svojom štúdiu, v ktorom vznikajú nové piesne.

Predtým bol punkerom Vrabcom, dnes je Sofiou. Až teraz som to ja, hovorí


17. sep
Minister Matovič.

Kollárova strana by prípadne mohla prísť len o SIS.


7 h
Peter Sagan získal žltý dres pre celkového víťaza pretekov Okolo Slovenska 2021.

Slovenský cyklista si udržal žltý dres.


Sportnet a 1 ďalší 5 h

August býva vrchol uhorkovej sezóny. Je to síce nuda, ale aspoň sa nič nemôže pokaziť. Tento uplynulý bol výnimkou.


Neprehliadnite tiež

Sofia vo svojom štúdiu, v ktorom vznikajú nové piesne.

Predtým bol punkerom Vrabcom, dnes je Sofiou. Až teraz som to ja, hovorí


17. sep
Vojtech Végh verí, že varenie bez odpadu, keď sa využívajú listy, šupky aj stonky, je chutnejšie. Na snímke marakujový krém s pitahayou.

Rozhovor s Vojtechom Véghom.


17. sep
Trojfarebný tvarohový koláč

Koláče, ktorými určite zabodujete.


17. sep

Necitlivý jazyk iných môže brániť včasnej liečbe.


a 1 ďalší 16. sep
Skryť Zatvoriť reklamu