Posilnite svoju imunitu

Menšie zmeny v životospráve môžu priaznivo ovplyvniť vašu odolnosť proti chorobám.

Prejdite na zdravú stravu

„Imunita nášho organizmu predstavuje celý rad komplikovaných obranných mechanizmov, ktoré môžeme do istej miery podporiť správnym stravovaním a dodržiavaním pitného režimu,“ tvrdí všeobecná lekárka Eva Smíšková. V praxi to znamená, že naša strava by mala obsahovať dostatok vitamínov.

Kľúčový je najmä vitamín C, ktorý by sme mali čerpať z čerstvého ovocia a zeleniny, pozitívnu úlohu zohrávajú aj minerály a stopové prvky, ako sú železo a zinok. Tie nájdeme hlavne v červenom mäse, celozrnných výrobkoch, orechoch a strukovinách. Netreba zabúdať na to, že stav našej imunity sa do značnej miery odvíja od zdravej črevnej mikroflóry. Môžeme ju podporiť pravidelnou konzumáciou potravín s obsahom zdraviu prospešných laktobacilov, ako sú živé jogurty alebo acidofilné mlieka.

Podporný efekt môže mať aj konzumácia potravinových doplnkov s obsahom probiotík. Celkovú očistu organizmu a tým aj zlepšenie imunity môžeme podporiť pitím dostatočného množstva tekutín – čistej stolovej vody, čajov z bylinkových a rastlinných zmesí, napríklad s obsahom echinacey, zázvoru, žihľavy, prasličky a bazy. Vhodné sú aj čierne a zelené čaje s vysokým obsahom antioxidantov.

Hýbte sa na čerstvom vzduchu

Imunitu dokáže naštartovať aj pravidelný pohyb, predovšetkým v aeróbnom režime, ktorý rozprúdi krv, naštartuje metabolizmus a celkovo podporí obranné mechanizmy v tele. Doktorka Eva Smíšková odporúča najmä outdoorové aktivity – beh, rýchlu chôdzu alebo nordic walking s pomocnými paličkami, ktoré odľahčujú pohybový aparát a zároveň pomáhajú spáliť viac kalórií. Ich výhodou oproti cvičeniu v uzavretom priestore je totiž pobyt na čerstvom vzduchu.

Odradiť by nás nemalo ani chladnejšie počasie. Ak vonku nezúri extrémny mráz alebo snehová fujavica, nemáme dôvod nevybehnúť na chvíľu von. Samozrejme, hýbať by sme sa mali v primeranom oblečení, najlepšie v takom, ktoré telo dobre izoluje od zimy a pohlcuje vlhkosť. To platí aj pri klasických zimných športoch, ako sú zjazdové lyžovanie alebo bežkovanie.

„V zimných mesiacoch trávime veľa času v prekúrených miestnostiach so suchým vzduchom alebo s klimatizáciou, čo je vhodné vyvážiť pohybom na čerstvom vzduchu,“ vysvetľuje Smíšková. Naše sliznice, ktoré vlastne tvoria hlavnú bariéru imunitného systému, sa tak zvlhčia a zlepší sa ich funkcia.

Doprajte si dostatok svetla

Vitamín D, ktorý naše telo čerpá zo slnečného žiarenia, má blahodarný vplyv na našu kondíciu. Posilňuje napríklad naše kosti. Okrem toho hormón melatonín, ktorý sa vytvára pri slnení, celkovo zlepšuje náladu a duševnú pohodu, čím zmierňuje stres. Žiaľ, v zime máme v našich zemepisných končinách primálo slnka.

Ak sa nám však podarí vyťažiť maximum z tej trošky, čo máme k dispozícii, budeme sa zaručene lepšie cítiť. Mali by sme vpustiť do bytu a do kancelárie toľko prirodzeného svetla, koľko sa len dá a ak je to možné, tak aspoň cez obedňajšiu prestávku, keď je slnečné žiarenie najsilnejšie, aspoň na chvíľu vybehnúť von. Zohriať sa môžeme aj horským slnkom alebo biolampami. Nedostatok slnka nám to síce plnohodnotne nenahradí, ale určite sa budeme aspoň trochu lepšie cítiť.

info
Nepriatelia
imunity
  • obezita
  • fajčenie
  • nedostatok pohybu
  • nezdravá strava, drastické diéty
  • nedostatok tekutín, dehydratácia
  • neprimeraná fyzická a psychická záťaž
  • permanentný stres
  • negatívne myslenie

Zlikvidujte stres

Napriek tomu, že existuje množstvo lekárskych štúdií, ktoré jednoznačne dokazujú súvislosť medzi stresom a oslabením imunity, veľa ľudí sa stále nevie ubrániť hektickému spôsobu života a cíti sa neustále pod tlakom. „Pritom pravidelný aktívny odpočinok je balzamom na správnu funkciu imunity, rovnako ako vyrovnaná psychika a dostatok spánku,“ upozorňuje Eva Smíšková.

Dôležité je nájsť správny pomer medzi pracovnými povinnosťami a relaxom, lebo ak organizmus dlho beží na plné obrátky, jedného dňa sa nevyhnutne objaví pocit vyčerpania a s ním súvisiace ochorenia. Ísť raz začas na krátku dovolenku nestačí. „Aktívni ľudia, ktorí často trpia stresom, väčšinou práve počas nej ochorejú,“ vraví Smíšková.

Keď sa preťažený organizmus, ktorý sa drží v chode len silou vôle, konečne dostane do stavu uvoľnenia, paradoxne práve vtedy naň doľahne dlhodobá únava so všetkým, čo k nej patrí. Predísť tomuto stavu sa dá len vhodnou psychohygienou.

Ak nemáme dosť času na relaxačné aktivity, mali by sme dbať aspoň na to, aby sme sa dobre vyspali, počas pracovného dňa si nerobili zbytočné starosti a pozitívne mysleli. Negatívne myšlienky totiž výrazne odčerpávajú energiu. Keď sa nám to pri najlepšej vôli nedarí, oplatí sa možno investovať trochu času do autogénneho tréningu alebo meditačného kurzu.

Vyskúšajte otužovanie

O priaznivom vplyve otužovania na obranyschopnosť organizmu určite nikto nepochybuje. Nemusíte sa stať ľadovým medveďom, na posilnenie imunity vám postačia aj miernejšie formy otužovania. Napríklad stačí si obliecť, keď pominú najhoršie mrazy, o jednu vrstvu oblečenia menej.

Vyskúšať môžete aj striedavé sprchovanie teplou a studenou vodou. Teplú vodu okolo 40 stupňov by mala striedať studená od 15 do 20 stupňov. Teplou vodou sa sprchujte asi minútu, studenou stačí kratšie – primeraných je 20 sekúnd. Ak je vonku priveľká zima na to, aby ste sa išli prebehnúť, zacvičte si chvíľu doma pri otvorenom okne.

Znížte teplotu vzduchu v obytných priestoroch. Najmä spálňa by nemala byť zbytočne prekúrená. Určitou formou otužovania je aj sauna v spojení s ľadovým kúpeľom. Kúpanie v studenej vode v zimnej prírode prenechajte pokročilým otužilcom.

Ak chcete medzi nich patriť, poraďte sa najprv s lekárom, či je pre vás takáto forma otužovania vhodná a začnite s outdoorovým kúpaním až v lete. Systematické otužovanie vám pomôže nielen k lepšej imunite, ale aj k lepšiemu znášaniu výkyvov tlaku a počasia. Okrem toho je dokázané, že otužilci trpia menej na alergie a sú odolnejší proti stresu a psychickým poruchám.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 817
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 19 739
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 9 470
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 820
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 208
  6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 651
  7. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 5 035
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 946
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 424
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 131

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nebuď buzerant, zmláť manželku (píše Michal Havran)

Vy to viete, vy muži z Tvrdošína, čo pochodujete a zneužívate vieru, aby ste ľudí vydesili.

KOMENTÁRE

Kto vlastne môže podpísať Istanbulský dohovor

Súlad dojednaných medzinárodných zmlúv s ústavou posudzuje Ústavný súd.

Neprehliadnite tiež

Reishi: Prečo je ázijská huba kráľovnou medzi prírodnými liečivami?

Prezývajú ju aj zázračná, huba bohov či huba s duchovnou silou.

Preplávala Lamanšský prieliv: Na tých, ktorí o mne pochybovali, sa teraz smejem

Diaľková plavkyňa Zuzana Jusková predbehla aj svojich mužských koelgov.

Štýl Cindy Crawfordovej: Jej obľúbeným kúskom je sako

Tri tipy na oblečenie v štýle supermodelky.

Prečo sa anča volá Anča a robertko Robertko

Sú za tým skutočné príbehy. Čo sa stalo, že sa so sexuálnymi pomôckami spojili práve tieto mená?

Desať receptov na mandľové zákusky, koláče a torty

Vyskúšajte dobroty, v ktorých hrajú hlavnú úlohu mandle.