Posilnite svoju imunitu

Menšie zmeny v životospráve môžu priaznivo ovplyvniť vašu odolnosť proti chorobám.

Prejdite na zdravú stravu

„Imunita nášho organizmu predstavuje celý rad komplikovaných obranných mechanizmov, ktoré môžeme do istej miery podporiť správnym stravovaním a dodržiavaním pitného režimu,“ tvrdí všeobecná lekárka Eva Smíšková. V praxi to znamená, že naša strava by mala obsahovať dostatok vitamínov.

Kľúčový je najmä vitamín C, ktorý by sme mali čerpať z čerstvého ovocia a zeleniny, pozitívnu úlohu zohrávajú aj minerály a stopové prvky, ako sú železo a zinok. Tie nájdeme hlavne v červenom mäse, celozrnných výrobkoch, orechoch a strukovinách. Netreba zabúdať na to, že stav našej imunity sa do značnej miery odvíja od zdravej črevnej mikroflóry. Môžeme ju podporiť pravidelnou konzumáciou potravín s obsahom zdraviu prospešných laktobacilov, ako sú živé jogurty alebo acidofilné mlieka.

Podporný efekt môže mať aj konzumácia potravinových doplnkov s obsahom probiotík. Celkovú očistu organizmu a tým aj zlepšenie imunity môžeme podporiť pitím dostatočného množstva tekutín – čistej stolovej vody, čajov z bylinkových a rastlinných zmesí, napríklad s obsahom echinacey, zázvoru, žihľavy, prasličky a bazy. Vhodné sú aj čierne a zelené čaje s vysokým obsahom antioxidantov.

Hýbte sa na čerstvom vzduchu

Imunitu dokáže naštartovať aj pravidelný pohyb, predovšetkým v aeróbnom režime, ktorý rozprúdi krv, naštartuje metabolizmus a celkovo podporí obranné mechanizmy v tele. Doktorka Eva Smíšková odporúča najmä outdoorové aktivity – beh, rýchlu chôdzu alebo nordic walking s pomocnými paličkami, ktoré odľahčujú pohybový aparát a zároveň pomáhajú spáliť viac kalórií. Ich výhodou oproti cvičeniu v uzavretom priestore je totiž pobyt na čerstvom vzduchu.

Odradiť by nás nemalo ani chladnejšie počasie. Ak vonku nezúri extrémny mráz alebo snehová fujavica, nemáme dôvod nevybehnúť na chvíľu von. Samozrejme, hýbať by sme sa mali v primeranom oblečení, najlepšie v takom, ktoré telo dobre izoluje od zimy a pohlcuje vlhkosť. To platí aj pri klasických zimných športoch, ako sú zjazdové lyžovanie alebo bežkovanie.

„V zimných mesiacoch trávime veľa času v prekúrených miestnostiach so suchým vzduchom alebo s klimatizáciou, čo je vhodné vyvážiť pohybom na čerstvom vzduchu,“ vysvetľuje Smíšková. Naše sliznice, ktoré vlastne tvoria hlavnú bariéru imunitného systému, sa tak zvlhčia a zlepší sa ich funkcia.

Doprajte si dostatok svetla

Vitamín D, ktorý naše telo čerpá zo slnečného žiarenia, má blahodarný vplyv na našu kondíciu. Posilňuje napríklad naše kosti. Okrem toho hormón melatonín, ktorý sa vytvára pri slnení, celkovo zlepšuje náladu a duševnú pohodu, čím zmierňuje stres. Žiaľ, v zime máme v našich zemepisných končinách primálo slnka.

Ak sa nám však podarí vyťažiť maximum z tej trošky, čo máme k dispozícii, budeme sa zaručene lepšie cítiť. Mali by sme vpustiť do bytu a do kancelárie toľko prirodzeného svetla, koľko sa len dá a ak je to možné, tak aspoň cez obedňajšiu prestávku, keď je slnečné žiarenie najsilnejšie, aspoň na chvíľu vybehnúť von. Zohriať sa môžeme aj horským slnkom alebo biolampami. Nedostatok slnka nám to síce plnohodnotne nenahradí, ale určite sa budeme aspoň trochu lepšie cítiť.

info
Nepriatelia
imunity
  • obezita
  • fajčenie
  • nedostatok pohybu
  • nezdravá strava, drastické diéty
  • nedostatok tekutín, dehydratácia
  • neprimeraná fyzická a psychická záťaž
  • permanentný stres
  • negatívne myslenie

Zlikvidujte stres

Napriek tomu, že existuje množstvo lekárskych štúdií, ktoré jednoznačne dokazujú súvislosť medzi stresom a oslabením imunity, veľa ľudí sa stále nevie ubrániť hektickému spôsobu života a cíti sa neustále pod tlakom. „Pritom pravidelný aktívny odpočinok je balzamom na správnu funkciu imunity, rovnako ako vyrovnaná psychika a dostatok spánku,“ upozorňuje Eva Smíšková.

Dôležité je nájsť správny pomer medzi pracovnými povinnosťami a relaxom, lebo ak organizmus dlho beží na plné obrátky, jedného dňa sa nevyhnutne objaví pocit vyčerpania a s ním súvisiace ochorenia. Ísť raz začas na krátku dovolenku nestačí. „Aktívni ľudia, ktorí často trpia stresom, väčšinou práve počas nej ochorejú,“ vraví Smíšková.

Keď sa preťažený organizmus, ktorý sa drží v chode len silou vôle, konečne dostane do stavu uvoľnenia, paradoxne práve vtedy naň doľahne dlhodobá únava so všetkým, čo k nej patrí. Predísť tomuto stavu sa dá len vhodnou psychohygienou.

Ak nemáme dosť času na relaxačné aktivity, mali by sme dbať aspoň na to, aby sme sa dobre vyspali, počas pracovného dňa si nerobili zbytočné starosti a pozitívne mysleli. Negatívne myšlienky totiž výrazne odčerpávajú energiu. Keď sa nám to pri najlepšej vôli nedarí, oplatí sa možno investovať trochu času do autogénneho tréningu alebo meditačného kurzu.

Vyskúšajte otužovanie

O priaznivom vplyve otužovania na obranyschopnosť organizmu určite nikto nepochybuje. Nemusíte sa stať ľadovým medveďom, na posilnenie imunity vám postačia aj miernejšie formy otužovania. Napríklad stačí si obliecť, keď pominú najhoršie mrazy, o jednu vrstvu oblečenia menej.

Vyskúšať môžete aj striedavé sprchovanie teplou a studenou vodou. Teplú vodu okolo 40 stupňov by mala striedať studená od 15 do 20 stupňov. Teplou vodou sa sprchujte asi minútu, studenou stačí kratšie – primeraných je 20 sekúnd. Ak je vonku priveľká zima na to, aby ste sa išli prebehnúť, zacvičte si chvíľu doma pri otvorenom okne.

Znížte teplotu vzduchu v obytných priestoroch. Najmä spálňa by nemala byť zbytočne prekúrená. Určitou formou otužovania je aj sauna v spojení s ľadovým kúpeľom. Kúpanie v studenej vode v zimnej prírode prenechajte pokročilým otužilcom.

Ak chcete medzi nich patriť, poraďte sa najprv s lekárom, či je pre vás takáto forma otužovania vhodná a začnite s outdoorovým kúpaním až v lete. Systematické otužovanie vám pomôže nielen k lepšej imunite, ale aj k lepšiemu znášaniu výkyvov tlaku a počasia. Okrem toho je dokázané, že otužilci trpia menej na alergie a sú odolnejší proti stresu a psychickým poruchám.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 865
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 4 407
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 885
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 410
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 620
  6. Splnený sen 1 476
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 267
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 154
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 037
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 877

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum AKO: Uhrík v Nitre výrazne zaostáva za súčasným županom Belicom

Súčasní župani majú podľa prieskumu agentúry AKO najlepšie vyhliadky uspieť v župných voľbách.

SVET

Schwarzenberg pre SME: Okamura či Kotleba, všetko rovnaká háveď

Babiš môže ohroziť demokraciu, tvrdí.

KOMENTÁRE

Akých čudákov tie župné voľby priťahujú

Kandidáti sú najlacnejšou investíciou a ľudia sú hlúpi a zábudliví.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Odchádzať z domu je hraničná situácia

Dieťa som vynosila a porodila ľahko, ale logistika je moje rodičovské peklo.

Na materskej rozbehla biznis na Amazone. Čo radí začínajúcim podnikateľkám?

Zuzana Sotáková je ukážkou, ako odvážny plán dotiahnuť do úspešného konca.

Facky, traumy, málo ľudskosti. Aj tak zobrazuje dokument slovenské pôrodníctvo

Na Slovensku sa znova hovorí o pôrodoch, začínajú sa ozývať hlasy traumatizovaných žien.