SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Chcem začať športovať, ale...

To, že pohyb je jedným zo základných pilierov zdravia, vieme asi všetci. Ako sa však správne hýbať, keď nás trápia zdravotné problémy?

Som alergik

Odpovedá imunologička a alergiologička Katarína Bergendiová, organizátorka konferencie pre rekreačných športovcov, www.abysportnebolel.sk:

Ako športovať: Pacienti s alergiou by mali sledovať peľový kalendár a približne dva až tri týždne pred predpokladaným kvitnutím rastlín, na ktoré reagujú alergicky, začať s užívaním každodennej preventívnej liečby, ktorú majú naordinovanú. Okrem toho sa treba vyhýbať priamemu kontaktu s peľom a prispôsobiť tomu aj pobyt vonku – obísť rizikové úseky, ako sú lúky, aleje topoľov, brezový les a podobne.

Skryť Vypnúť reklamu

Pokiaľ je nutný tréning vonku, najvhodnejší je skoro ráno a neskoro večer, keď je v ovzduší najmenej peľu. Za veľmi suchého a veterného počasia treba trénovať v hlbokom lese, kde je veľmi málo alergénov. Ideálne je tiež daždivé počasie a obdobie po daždi, keď je množstvo peľov v ovzduší minimálne.

Používajme vždy slnečné okuliare a pokrývku hlavy. Po tréningu sa treba prezliecť, osprchovať a umyť vlasy. Spláchnime peľ z vlasov, obočia aj tváre, aby nás nedráždil neskôr v noci. Dobré je preplachovať si nos sprejom s morskou vodou alebo vincentkou. Nezabudnime tiež na otužovanie a podporu imunity.

Aký pohybové aktivity sú vhodné: O vhodnosti športu je dobré poradiť sa s odborníkom, lebo pochopiteľne nechať alergika behávať maratón v čase vrcholiacej peľovej sezóny bez liečby, by malo skôr opačný účinok. Celkovo však šport pomáha potláčať prejavy alergie.

Skryť Vypnúť reklamu

Vhodná je turistika, vodné športy (kanoistika, veslovanie, vodné pólo), hokej, korčuľovanie, plávanie – aj keď sa dnes veľa diskutuje o tom, či výpary chlóru a rôznych čistiacich látok z vody v bazénoch príliš nedráždia dýchacie cesty.

Na čo si dať pozor: Ak sa športovec necíti dobre, je unavený, má plný nos, horšie sa mu dýcha, treba tréning vonku radšej odložiť, pretože by si mohol alergiu zhoršiť.

Trpím obezitou

Odpovedá diplomovaný kondičný tréner Eduard Polakovič, OnLife – Poradňa pre obezitu, výživu a zdravý životný štýl, www.onlife.sk:

zdravie2.jpgAko športovať: Tréningový proces by mal obsahovať cvičenia aeróbneho (vytrvalostnejšieho) a koordinačného charakteru. Na začiatok je najideálnejšie venovať sa pohybovej aktivite aspoň trikrát do týždňa, pričom celkový čas tréningovej jednotky by mal trvať 60 až 80 minút.

Skryť Vypnúť reklamu

Mali by sme si tiež dať pozor na intenzitu cvičení, teda pri akej pulzovej frekvencii cvičíme. Znamená to pohybovať sa na úrovni 60 až 65 % maximálnej pulzovej frekvencie, na začiatku možno aj menej. Maximálny pulz vypočítame tak, že od čísla 220 odrátame náš vek.

Vysoký pulz, a tým aj cvičenie vo vyšších tréningových zónach sa podieľa v prevažnej miere na spaľovaní cukrov, nie na tukovom metabolizme. Dôraz treba dávať aj na správne vykonanie a techniku jednotlivých cvičení a v neposlednom rade na správne dýchanie. Na dosiahnutie redukcie nadváhy je veľmi dôležitá vytrvalosť a pravidelnosť tréningov, neoddeliteľnou súčasťou je aj zmena stravovacích návykov.

Aké pohybové aktivity sú vhodné: Mali by sme začať s nenáročnými aktivitami, ktoré nezaťažujú oporný aparát organizmu – chôdzou, rýchlou chôdzou, veľmi dobrým variantom je aj nordic walking, teda chôdza s palicami. Ďalej by som odporučil jazdu na bicykli, plávanie, flowin – cvičenia na kĺzavej platni a akvaaerobik.

Skryť Vypnúť reklamu

Funkčný tréning by sa mal skladať aj z koordinačných cvičení, pri ktorých zapájame veľké aj malé svalové skupiny súčasne a celkovo nimi pôsobíme na zvýšený energetický výdaj a spevnenie celého tela. Vhodnými prvkami sú cvičenia s fitloptou, balančnou pomôckou bosu, gumenými expandermi a TRX závesným systémom alebo medicinbalmi.

Na čo si dať pozor: Z hľadiska zdravotnej bezpečnosti by som v začiatkoch odporúčal vyradiť cvičenia s vysokou intenzitou a pohybovou náročnosťou, ktoré by mohli mať negatívny vplyv na kĺbový aparát. Takými sú napríklad aerobik a zumba. Takisto by sa ľudia s vysokou nadváhou mali vyhnúť behu a silovým cvičeniam s nadmernými závažiami.

Mám vysoký tlak

Odpovedá kardiológ Ján Postulka, Národný ústav srdcových a cievnych chorôb v Bratislave, www.nusch.sk:

Skryť Vypnúť reklamu

Ako športovať: Ak sa pacient s vysokým krvným tlakom rozhodne aktívne športovať, mal by ho vyšetriť minimálne praktický lekár. Športovú aktivitu možno odporučiť až po čiastočnej úprave hodnôt krvného tlaku. Okrem toho by mal lekár zhodnotiť aj ďalšie faktory, ktoré majú vplyv na vhodnosť fyzickej záťaže a výber konkrétneho športu, a to hladinu cholesterolu, prítomnosť cukrovky, poškodenie ciev a funkciu obličiek.

zdravie3.jpg

Pri športovaní s vysokým krvným tlakom je vhodná fyzická záťaž na úrovni 50 – 70 % maximálnej pulzovej frekvencie, ktorá sa určuje individuálne podľa veku a pohlavia. Ideálne je mať pohyb aspoň trikrát do týždňa 45 – 60 minút. Do plánu pohybovej aktivity je nutné zaradiť rozcvičku a čas na upokojenie po ukončení záťaže. Dôležitá je pravidelná kontrola krvného tlaku. Pri zdravotných ťažkostiach treba prerušiť športové aktivity až do ich zhodnotenia lekárom.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké pohybové aktivity sú vhodné: Vo všeobecnosti sú odporúčané aeróbne športy – chôdza, beh, rekreačná cyklistika. Predovšetkým v úvodnej fáze by mali byť vykonávané v miernej intenzite záťaže, ktorá sa len postupne zvyšuje. Naopak, za nevhodné považujeme športy s krátkou intenzívnou fyzickou záťažou – vzpieranie, bodybuilding, šprinty, nevhodné sú aj športy s intenzívnym vzostupom vnútrohrudného tlaku, ako je napríklad veslovanie.

Na čo si dať pozor: Najčastejšou chybou pri športovaní je, že pacient, ktorý žil dlhodobo sedavým spôsobom života, si v začiatkoch športovania zvolí príliš vysokú intenzitu záťaže. Takýto prístup vedie často v lepšom prípade k znechuteniu športu, v horšom k poškodeniu zdravia.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 861
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 641
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 230
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 635
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 075
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 048
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 418
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 241
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 102
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 990
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošný skríning pokračoval nedeľným testovaním aj v odberovom mieste zriadenom v priestoroch Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Trenčíne.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

14 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

2 h
Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

22. jan

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

6 h

Neprehliadnite tiež

Zuzana Guzmická

Guzmická hovorí o tom, čo robiť, keď dieťa nechce spať.

14 h

Lahodne jemné, voňavé, sladké a zároveň chladivo osviežujúce. Také je tiramisu...

18. aug
Amanda Gormanová

Jej knihy sú vypredané.

22. jan