Stíham, mám čas

Nie, nejde o zázračnú formulku, ktorú si musíte opakovať do bezvedomia. Niečo podobné si však možno poviete po vyskúšaní našich tipov, teda, ak si nájdete chvíľu na ich prečítanie.

Ako sa (ne)dostať pod časový tlak

Času máme nadeleného všetci rovnako – každý deň má dvadsaťštyri hodín, len niekto s ním vie priam majstrovsky narábať, iný nie. „Neraz si myslíme, že čas je nafukovací a naše sily bezhraničné, máme príliš vysoké ambície a vytyčujeme si nereálne ciele. Často chceme druhému urobiť radosť a sľúbime mu, že niečo spravíme za krátky časový úsek, čím vyrobíme stres sami sebe a druhému tiež, pretože potom nestíhame a meškáme,“ vysvetľuje psychologička Andrea Beňušková.

Preto ak dopredu vieme, že niečo je nad naše sily, mali by sme sa naučiť odmietnuť. „Je dôležité starať sa aj o svoj pracovný nástroj – sami o seba. Dôvodom, že niečo nestíhame, býva zlá organizácia práce – úlohy riešime halabala bez ohľadu na ich následnosť alebo súvzťažnosť. Napríklad vybavujeme niečo na konci mesta, potom v centre a následne opäť bežíme na koniec mesta, neoveríme si otváracie hodiny a prídeme zbytočne, prípadne ideme niečo riešiť a chýbajú nám k tomu podklady.

Ďalšou chybou je, ak zabudneme do svojho časového odhadu zarátať možné komplikácie, ako sú meškajúci autobus, zamrznutý počítač a podobne. Okrem toho sa často riadime emóciami a veci riešime podľa toho, či sa nám do nich chce, alebo nie,“ dodáva psychologička. Potom často odkladáme nepríjemné povinnosti na poslednú chvíľu, čím sa dostaneme pod nepríjemný časový tlak.

info
Časošetrič:
Naučte sa navrhovať
Možno sa vám už stalo, že plánovanie a dohadovanie nejakého stretnutia vám zabralo viac času, ako by ste si želali. Riešenie je jednoduché: nepýtajte sa druhých na ich nápady, ale sama niečo navrhnite. Napríklad, ak sa vás priateľ spýta, čo podniknete dnes večer, nevráťte mu naspäť otázku so slovami, čo by si rád robil ty, ale rovno rozhodnite vy a navrhnite mu konkrétnu činnosť. Túto radu môžete aplikovať aj v pracovnom živote.
Zdroj: Timothy Ferriss: The 4-Hour Workweek

Pozor na pozornosť

Zrejme to poznáte. Už ste zjedli raňajky, vypili kávu, prečítali noviny a konečne ste sa do toho pustili. Už máte napísaný druhý odsek diplomovej práce alebo ste sa úspešne zahryzli do dôležitého projektu, keď vtom vám zazvoní telefón... A potom trvá hodnú chvíľu, kým sa vám podarí vrátiť pozornosť do pôvodnej podoby.

Beňušková radí: „Urobte si malý rituál na skoncentrovanie pozornosti. Vyvetrajte, rozhýbte sa, aby ste si okysličili organizmus, rovnako dôležité je svetlo a primerané teplo. Prípadne treba na chvíľu úplne odísť z miestnosti a premyslieť si, ako budete pokračovať, keď sa vrátite – skúste si usporiadať myšlienky a zamerať pozornosť na danú úlohu.“

E-maily a iní narušitelia

Priznajme si úprimne, zrejme potajomky tušíme, čo nám najviac kradne čas. Najčastejšie sme to my sami. Nenásytne a často zbytočne si z neho ukrajujeme vďaka komunikačným prostriedkom, ako sú facebook, e-mail či telefón. Presne týmto časovým hrozbám by sme sa mali vyhnúť alebo ich aspoň eliminovať v úvode našej práce. Timothy Ferriss, ktorý napísal newyorský bestseller The 4-Hour Workweek (Štvorhodinový pracovný týždeň), radí, aby sme si v e-mailovej schránke vypli zvukový signál, ktorý nám hlási príchod novej správy.

MacBookAir.jpg

Podľa neho by nám malo postačiť, ak si skontrolujeme e-maily dvakrát za deň – raz o dvanástej, prípadne chvíľu pred obedom a druhýkrát o štvrtej, keď nám už zrejme prídu odpovede na naše predchádzajúce správy. „Kontrolovanie e-mailovej schránky nemusíme povýšiť na prvú vec, ktorú urobíme ráno po príchode do práce. Namiesto toho sa radšej pokúsme dokončiť najdôležitejšiu úlohu daného dňa do jedenástej hodiny. Vyhneme sa tým odkladaniu povinnosti kvôli obedu alebo e-mailom,“ tvrdí Ferriss vo svojej knihe.

Ak sa obávate, že neodpoviete ihneď, ako vám e-maily prídu, môžete si v schránke nastaviť automatickú odpoveď, aby odosielateľ vedel, že sa jeho správe budete venovať o čosi neskôr. Čas vám môže ušetriť aj to, keď sa naučíte poštu triediť – spravte si priečinky na záležitosti, ktoré ešte treba vybaviť, spamy a vtipné e-maily neľútostne vyhoďte do koša, prípadne pošlite do špeciálnej priehradky, do ktorej nazriete len v prípade, ak vám zvýši čas.

Pri telefonátoch sa pokúste obmedziť zbytočné „vykecávanie“, čiže rozprávanie takpovediac o ničom. Radšej volajúcemu slušne vysvetlite, že ste práve uprostred nejakej činnosti, a poproste ho, či môže zavolať neskôr, prípadne nech vám pošle e-mail.

Dvojminútové pravidlo

Je celkom prosté. Všetko, čo stihnete spraviť do dvoch minút, spravte hneď. Drobné úlohy si ani nemusíte zapisovať do zoznamu úloh. Keďže ich splníte okamžite, nebudete na ne musieť myslieť a zvýšite tým svoju vnútornú pohodu.

Všetko naraz?

Odborníci veľmi neodporúčajú robiť viacero vecí v rovnakom čase, pretože sa tým môže znížiť naša koncentrácia a potom aj splnenie úlohy nemusí dopadnúť celkom podľa našich, prípadne šéfových predstáv.

„Niekomu však takýto systém práce môže vyhovovať, potrebuje robiť viac úloh naraz, pretože jednak to vyžaduje rytmus samotnej práce, jednak by sa pri jednej úlohe nudil a rýchlo unavil. Ďalšia úloha môže byť pre takého človeka osviežujúca. Má to zmysel len vtedy, ak súbežných úloh nie je priveľa – inak človek stratí orientáciu a schopnosť sústrediť sa,“ tvrdí psychologička Beňušková.

ico

Milý zápisníček...

Ako si vytvoriť zoznam úloh – účinný nástroj „časového manažmentu“?

- K jeho písaniu si sadnite každý deň – najlepšie večer, keď si môžete zároveň zosumarizovať uplynulý deň.

- Všetko, čo chcete vykonať v daný deň, si spíšte jednoducho pod seba do zápisníka alebo na kus papiera, ktorý by nemal byť príliš veľký, aby sa vám zmestil do vrecka a zároveň, aby sa naň nezmestilo priveľa úloh.

- Do zoznamu vpisujte konkrétne úlohy, ktoré sú v danom čase zrealizovateľné.

- Každá úloha by mala mať svoj termín splnenia, aby ste ju neodkladali donekonečna.

- Pozrite sa na svoje priority. „Urobte si zmysluplné poradie úloh, nezabudnite na realistický odhad, čo koľko trvá – zarátajte tiež rezervu na nepredvídané udalosti, prestávky aj čas na regeneráciu organizmu,“ vysvetľuje Andrea Beňušková.

- Určite si radšej menej úloh – odmenou vám bude pocit úspechu, že ste ich zvládli.

- Ak máte viacero „horiacich“ vecí, pri rozhodovaní o tom, ktorú uprednostniť, vám môže pomôcť nasledovná vec: položte si otázku, či budete vďaka splneniu danej úlohy spokojný s dnešným dňom, prípadne sa zamyslite, čo sa stane, keď ju dnes nesplníte.

- Plánujte s ohľadom na svoj biorytmus. V čase, keď ste najvýkonnejší, si naplánujte najdôležitejšie úlohy, a naopak, počas útlmu radšej oddychujte alebo robte len jednoduchšie činnosti, ktoré nevyžadujú prílišné sústredenie. „Ak pracujeme dvanásť hodín, mali by sme si uvedomiť, že naša výkonnosť značne klesá. Vtedy má zmysel ísť sa najesť a vyspať, pretože osviežení urobíme viac vecí a rýchlejšie,“ upozorňuje Beňušková.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 761
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 245
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 663
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 957
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 760
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 089
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 497
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 111
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 340
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 185

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Móda na Oscaroch 2017: Kto zvíťazí svojim štýlom?

Celebrity sa zišli na najprestížnejšom odovzdávaní filmových cien, niektoré by si zaslúžili zlatú sošku aj za štýl.

Zajačia paštéta

Domáca paštéta chutí úplne inak ako tá, ktorú bežne dostať v obchode. Ak sa vám nelení stráviť nejaký čas v kuchyni, dajte sa do prípravy.

Kohút na víne je francúzska klasika. Ukážeme vám ako na to.

Chceli by ste uvariť večeru hodnú skutočného gurmána? Pripravte si kohúta na víne. Miloš Mikuš pripravil recept s fotopostupom, s ktorým sa vám to určite podarí.

Niečo pre odvážne: Trblietavá glamour móda

Trblietky a lesklé materiály sa tento rok vracajú na scénu v plnej paráde.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop