Etiketa stolovania

S príchodom Nového Roka mnohých čaká veľa dôležitých podujatí, osláv či plesov. Viete ako si nezavariť na pekný trapas?

(Zdroj: Ilustračné - Stock.XCHNG)

Stolovanie v úlohe hostiteľa

  • Nielen kvalitné a dobré jedlo urobí zo slávnostnej hostiny nezabudnuteľný zážitok. Stolovanie sa nezaobíde bez vkusného prestierania vhodného na danú príležitosť.
  • Základom prestierania je obrus (najčastejšie biely), ktorý by mal presahovať okraj stola približne o 30 cm. Obrus možno dekorovať farebným prestieraním rôznych tvarou alebo stredovou šerpou.
  • Podľa typu slávnosti hostiteľ určí, či uloží taniere na prestieranie vopred alebo ich bude servírovať až s každým jedlom. Príbory a veľký - takzvaný základný podkladací tanier, by už mali ležať na stole. Na základnom tanieri by nemala chýbať servítka alebo obrúsok, ozvláštniť ho pomôže i ceduľka s menom hosťa. Vedľa základného taniera patrí z ľavej strany vidlička a z pravej strany nožík otočený čepeľou k tanieru. Za nožíkom ďalej od taniera nasleduje lyžica. Na predjedlo je potrebný pridať ešte jeden príbor, kladený z vonkajšej strany k hlavnému príboru. Vidlička naľavo a nožík napravo. Celé prestieranie sa začína ukladať dva-tri centimetre od okraja stola. Pomôcť si môžete šírkou meranou – „na dva prsty“.
  • Poháre smerujú k pravej ruke nad tanierom. Prvý položte pohár na aperitív. Mal by stáť nad čepeľou hlavného noža. Poháre na víno, pivo či nealko ukladajte vzostupne od pohárika na aperitív.
  • Prestretý stôl môžete doplniť o kvety alebo svietniky, pozor však na ich veľkosť a rozmiestnenie. Nie je väčším prešľapom ako keď si oproti sediaci hostia nevidia do tváre.
  • Obsluhovať sa začína od hlavnej osoby, pokračuje sa k osobám sediacim vpravo.
  • Nedojedené misy ponechajte na stole, prázdne hneď odnášajte. Postupne odnášajte i prázdne taniere. Základný tanier odneste až na úplný záver.
  • Nezabudnite na prípadnú soľ, korenie alebo iné dochucovadlo, ktoré by ste mali mať na požiadanie hostí po ruke na prenosnom servírovacom stolíku. Buďte všímaví a pozorní.

Zásady správania sa pri stole

  • Stolovanie sa začína v momente, kedy si hostiteľ položí obrúsok na kolená.
  • Za stolom seďte vzpriamene, pokiaľ nejete, ruky držte na kolenách alebo zápästiami na stole. Lakte na stole sú povolené iba medzi chodmi, nikdy nie počas jedenia.
  • Nedochucujte si jedlo skôr ako ho ochutnáte. Je to neslušné. Taktiež sa nepatrí žuť s otvorenými ústami, sŕkať či mľaskať. Hovorte iba s malým sústom v ústach, nikdy nie s plnými ústami.
  • Všetko načo nedosiahnete sami, si zdvorilo vypýtajte. Počas stolovania by ste nemali odchádzať, ak je to nevyhnutné ospravedlňte sa vopred.
  • Ak ste ľavák bude pre všetkých výhodnejšie ak budete sedieť z ľavej strany stola, alebo za jeho vrcholom.
  • Príbor položte na tanier držadlom smerom doprava ak ste už dojedli, ak chcete v jedle neskôr pokračovať, prekrížte príbor na tanieri.
  • Ústa si utierajte do obrúska. Použitý plátený obrúsok poskladajte a odložte vpravo k tanieru, papierový na tanier.
  • Na stoličke by ste sa určite nemali hojdať.
  • Nikdy nelepte žuvačku na okraj taniera.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  3. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  4. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  5. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  8. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  9. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  10. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  3. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  4. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  5. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  6. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  7. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  8. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  9. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  10. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 018
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 442
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 4 084
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 579
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 182
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 029
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 851
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 596
  9. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 906
  10. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 1 876

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na krádežiach munície si mohli privyrobiť aj vojaci. Sklady sa majú strážiť inak

Investície do zabezpečenia munície a ďalších vojenských objektov chýbajú už roky.

KOMENTÁRE

Kým nezmizne MiG, Gajdoš bude v kresle

V normálnom štáte by sa minister obrany rána vo funkcii nedožil.

DOMOV

Historička: Nerobme rovnaké chyby ako Rimania pri utečencoch

Vždy ju zaujímal stret civilizácií a spôsob, ako sa dokážu integrovať.

DOMOV

Na krádežiach munície si mohli privyrobiť aj vojaci. Sklady sa majú strážiť inak

Investície do zabezpečenia munície a ďalších vojenských objektov chýbajú už roky.

Neprehliadnite tiež

Porodila doma na gauči: Verila som, že telo nepôjde samo proti sebe

Matka opisuje detailný priebeh domáceho pôrodu svojej dcéry.

Vzťahová poradňa: Som tehotná, ale môj partner má pochybnosti

Klinická psychologička poradí pri pocitoch samoty v tehotenstve aj ako sa zachovať pri mizogýnovi v rodine.

Margaret Hamiltonová: žena, ktorá pomohla mužom pristáť na Mesiaci

Vyznala sa v programovaní a vymyslela termín softvérové inžinierstvo. Aj vďaka nej USA vo vesmírnych pretekoch dobehli Sovietsky zväz.

Láka vás vegánstvo? Na týchto sedem vecí by ste mali myslieť

Aj strava založená len na rastlinnom pôvode môže byť pre ľudský organizmus nutrične plnohodnotná. Stačí dodržiavať niekoľko pravidiel.