Sviatky v štýle „dia“

Môžu si diabetici dovoliť počas Vianoc chutné prehrešky? Čo sa stane, keď neodoláte? Prečítajte si stravovací „diamanuál“.

Cukrovka je ochorenie, ktoré síce nebolí, ale môžu sa k nemu pridružiť iné závažné komplikácie, ako sú amputácie končatín, oslepnutie, zlyhanie obličiek, infarkt, mozgová príhoda. Našťastie, svoje zdravie vedia diabetici výrazne ovplyvniť sami. „Správna diéta spojená s pohybovou aktivitou ovplyvňuje ochorenie na 75 - 80 %,“ objasňuje diabetologička Adriana Ilavská.

Slovo diéta v nás väčšinou evokuje odopieranie väčšiny dobrôt a stravovanie podľa určitých komplikovaných pravidiel. Nie je to celkom tak. Diabetická diéta je veľmi podobná zásadám správnej výživy, takže rovnaké jedlo môžete pokojne pripravovať celej rodine.

Diabetické potraviny

Byť diabetikom neznamená, že môžete jesť všetko s nálepkou „dia“ v ľubovoľnom množstve. Lepšie je siahnuť po prirodzene diabetických potravinách, ako sú zelenina, chudé druhy mäsa, ryby a nízkotučné mliečne výrobky, ktoré obsahujú menej sacharidových jednotiek. Diabetologička odporúča tmavé alebo celozrnné pečivo, v ktorom je obsah sacharidov síce porovnateľný s bielym pečivom, ale prevažujú zložité sacharidy, ktoré sa pomalšie metabolizujú, a tým menej ovplyvňujú hladinu cukru.

„V súčasnosti vyslovene zakázané jedlá pre diabetikov neexistujú. Oproti minulosti sa dokonca uvoľňuje aj príjem cukrov, len ich treba započítať do celkového množstva energie a sacharidov,“ vysvetľuje Adriana Ilavská. Pozor by ste si mali dať najmä na jedlá, ktoré môžu rýchlo zvýšiť hladinu cukru – predovšetkým na pečivo, múčniky, ovocie a cestoviny. Pri nich je dôležité neprekročiť odporúčané množstvo – jednu porciu.

A čo používanie umelých sladidiel? O ich „prospešnosti“ sa vedú dlhé polemiky. Ich úlohou je nahradiť chuť obyčajného cukru, pričom sú niekoľkostonásobne sladšie, preto sa odporúča používať ich v obmedzenom množstve. Existuje však aj prírodný variant sladidla – sladká tráva s názvom stévia, ktorú poznali Indiáni už pred mnohými storočiami. Jej výhodou je, že napriek tomu, že je sladšia ako obyčajný cukor, nespôsobuje zvýšenie hladiny cukru v krvi, a preto je vhodná aj pre cukrovkárov.

Sviatočné menu

Práve Vianoce sú obdobím, keď sa nám stôl prehýba pod ťarchou všakovakých dobrôt. Musia sa diabetici aj počas sviatkov obmedzovať? „Všetko závisí od stavu metabolickej kompenzácie. Dobre liečený diabetik si môže počas sviatkov dovoliť malé prehrešky. Napríklad namiesto dusenej a grilovanej ryby si môže dať vyprážaného kapra, varené zemiaky nahradiť zemiakovým šalátom bez majonézy, šošovicovú polievku nezahustiť zásmažkou, ale samotnou šošovicou, do kapustnice dať menej zemiakov a pridať viac hríbov a samotnej kapusty.

Zle kompenzovaný diabetik by si však vybočenie z diéty nemal dovoliť. Otázne je, prečo nemá najlepšie glykémie – ak zvyčajne nedodržiava odporúčania a ešte povolí uzdu všetkým svojim chuťovým vnemom a túžbam, mal by rátať s možnými zdravotnými komplikáciami,“ upozorňuje diabetologička Ilavská.

Čo teda spraviť, ak človek „zhreší“ a nedodrží diabetickú diétu? „Jednorazové porušenie diéty nijako podstatne neovplyvní stav diabetika. Je však dôležité, aby sa to stávalo skutočne iba občas. Čo najskôr sa potom treba vrátiť k vhodnému výberu potravín a nezlyhať. Výnimkou je diabetik liečený inzulínom, pretože zmene stravy musí prispôsobiť dávku inzulínu. Pritom je potrebné sledovať glykémie pri sebakontrole glukomerom,“ vysvetľuje Ilavská. Okrem toho je dobré si pri porušení zásad primeraného energetického príjmu spraviť prechádzku alebo si zacvičiť.

ico

Stravovací "diamanuál"

Čo diabetici môžu a čo nie.

- 2/3 stravy by mali tvoriť výrobky s vysokým obsahom sacharidov a vlákniny. „Ide o rastlinné potraviny, ako sú celozrnné obilniny, strukoviny, zemiaky, ryža, zelenina a ovocie. Denne odporúčame skonzumovať asi 700 g zeleniny a ovocia, čo predstavuje asi tri až štyri porcie zeleniny (vrátane zemiakov) a dve až tri porcie ovocia,“ tvrdí doktorka Ilavská.

- 17 - 20 % stravy by mali byť bielkovinové potraviny, rovnomerne rozdelené na živočíšne a rastlinné. Doktorka radí jesť nízkotučné mliečne výrobky, biele mäso, ako sú hydina, ryby, a chudé druhy červeného mäsa. Z rastlinných bielkovín by ste mali asi o štvrtinu zvýšiť príjem strukovín.

- Príjem tukov by mali znížiť predovšetkým obézni diabetici. Nezabudnite, že tuky sa nenachádzajú len v masle a oleji, ale sú skryté aj v mliečnych a mäsových výrobkoch. „Z tukov je potrebné sledovať aj príjem cholesterolu, ktorý sa zo živočíšnych výrobkov najviac nachádza vo vajíčkach. Ich konzumáciu je vhodné obmedziť na dva až tri kusy týždenne,“ radí Ilavská.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  9. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  10. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 422
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 072
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 427
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 165
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 489
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 175
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 054
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 749
  9. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 605
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 573

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

DOMOV

Dobré ráno: Slovensko sa stalo zbraňovým rajom pre teroristov

Zbrane zo Slovenska zásobujú mafiánov.

KOMENTÁRE

Rusi odchádzajú, Sýria ďalej trpí

Účet za Sýriu sme už dostali a je ním vystrájanie dvoch veľmocí v úpadku.

Neprehliadnite tiež

Virginia Apgarová: Vlastné deti nemala, no zachránila milióny novorodencov

V rámci pôrodníctva priniesla revolučný nápad.

Tehotenský test už nebude rovnaký, budete ho môcť spláchnuť

Splachovateľný a kompostovateľný test príde na trh v roku 2018.

Zuzana Porubjaková: Štve ma, keď hranie niekto fláka

V roku 2018 ju diváci uvidia v novom seriáli aj filme, divadlo je jej druhý domov a z emócií je jej najbližší smútok.

Trendom roka 2018 je Ultra Violet, farba vesmíru aj kvetov

Fialová bude vládnuť móde, dizajnu aj líčeniu.

Vzťahová poradňa: Neviem, ako sa mám rozísť s príliš kontrolujúcim partnerom

Čo robiť, ak nechcete ublížiť rozchodom partnerovi a ak sa hanbíte za kamarátku, ktorá miluje všetko nadprirodzené?