Sviatky v štýle „dia“

Môžu si diabetici dovoliť počas Vianoc chutné prehrešky? Čo sa stane, keď neodoláte? Prečítajte si stravovací „diamanuál“.

Cukrovka je ochorenie, ktoré síce nebolí, ale môžu sa k nemu pridružiť iné závažné komplikácie, ako sú amputácie končatín, oslepnutie, zlyhanie obličiek, infarkt, mozgová príhoda. Našťastie, svoje zdravie vedia diabetici výrazne ovplyvniť sami. „Správna diéta spojená s pohybovou aktivitou ovplyvňuje ochorenie na 75 - 80 %,“ objasňuje diabetologička Adriana Ilavská.

Slovo diéta v nás väčšinou evokuje odopieranie väčšiny dobrôt a stravovanie podľa určitých komplikovaných pravidiel. Nie je to celkom tak. Diabetická diéta je veľmi podobná zásadám správnej výživy, takže rovnaké jedlo môžete pokojne pripravovať celej rodine.

Diabetické potraviny

Byť diabetikom neznamená, že môžete jesť všetko s nálepkou „dia“ v ľubovoľnom množstve. Lepšie je siahnuť po prirodzene diabetických potravinách, ako sú zelenina, chudé druhy mäsa, ryby a nízkotučné mliečne výrobky, ktoré obsahujú menej sacharidových jednotiek. Diabetologička odporúča tmavé alebo celozrnné pečivo, v ktorom je obsah sacharidov síce porovnateľný s bielym pečivom, ale prevažujú zložité sacharidy, ktoré sa pomalšie metabolizujú, a tým menej ovplyvňujú hladinu cukru.

„V súčasnosti vyslovene zakázané jedlá pre diabetikov neexistujú. Oproti minulosti sa dokonca uvoľňuje aj príjem cukrov, len ich treba započítať do celkového množstva energie a sacharidov,“ vysvetľuje Adriana Ilavská. Pozor by ste si mali dať najmä na jedlá, ktoré môžu rýchlo zvýšiť hladinu cukru – predovšetkým na pečivo, múčniky, ovocie a cestoviny. Pri nich je dôležité neprekročiť odporúčané množstvo – jednu porciu.

A čo používanie umelých sladidiel? O ich „prospešnosti“ sa vedú dlhé polemiky. Ich úlohou je nahradiť chuť obyčajného cukru, pričom sú niekoľkostonásobne sladšie, preto sa odporúča používať ich v obmedzenom množstve. Existuje však aj prírodný variant sladidla – sladká tráva s názvom stévia, ktorú poznali Indiáni už pred mnohými storočiami. Jej výhodou je, že napriek tomu, že je sladšia ako obyčajný cukor, nespôsobuje zvýšenie hladiny cukru v krvi, a preto je vhodná aj pre cukrovkárov.

Sviatočné menu

Práve Vianoce sú obdobím, keď sa nám stôl prehýba pod ťarchou všakovakých dobrôt. Musia sa diabetici aj počas sviatkov obmedzovať? „Všetko závisí od stavu metabolickej kompenzácie. Dobre liečený diabetik si môže počas sviatkov dovoliť malé prehrešky. Napríklad namiesto dusenej a grilovanej ryby si môže dať vyprážaného kapra, varené zemiaky nahradiť zemiakovým šalátom bez majonézy, šošovicovú polievku nezahustiť zásmažkou, ale samotnou šošovicou, do kapustnice dať menej zemiakov a pridať viac hríbov a samotnej kapusty.

Zle kompenzovaný diabetik by si však vybočenie z diéty nemal dovoliť. Otázne je, prečo nemá najlepšie glykémie – ak zvyčajne nedodržiava odporúčania a ešte povolí uzdu všetkým svojim chuťovým vnemom a túžbam, mal by rátať s možnými zdravotnými komplikáciami,“ upozorňuje diabetologička Ilavská.

Čo teda spraviť, ak človek „zhreší“ a nedodrží diabetickú diétu? „Jednorazové porušenie diéty nijako podstatne neovplyvní stav diabetika. Je však dôležité, aby sa to stávalo skutočne iba občas. Čo najskôr sa potom treba vrátiť k vhodnému výberu potravín a nezlyhať. Výnimkou je diabetik liečený inzulínom, pretože zmene stravy musí prispôsobiť dávku inzulínu. Pritom je potrebné sledovať glykémie pri sebakontrole glukomerom,“ vysvetľuje Ilavská. Okrem toho je dobré si pri porušení zásad primeraného energetického príjmu spraviť prechádzku alebo si zacvičiť.

ico

Stravovací "diamanuál"

Čo diabetici môžu a čo nie.

- 2/3 stravy by mali tvoriť výrobky s vysokým obsahom sacharidov a vlákniny. „Ide o rastlinné potraviny, ako sú celozrnné obilniny, strukoviny, zemiaky, ryža, zelenina a ovocie. Denne odporúčame skonzumovať asi 700 g zeleniny a ovocia, čo predstavuje asi tri až štyri porcie zeleniny (vrátane zemiakov) a dve až tri porcie ovocia,“ tvrdí doktorka Ilavská.

- 17 - 20 % stravy by mali byť bielkovinové potraviny, rovnomerne rozdelené na živočíšne a rastlinné. Doktorka radí jesť nízkotučné mliečne výrobky, biele mäso, ako sú hydina, ryby, a chudé druhy červeného mäsa. Z rastlinných bielkovín by ste mali asi o štvrtinu zvýšiť príjem strukovín.

- Príjem tukov by mali znížiť predovšetkým obézni diabetici. Nezabudnite, že tuky sa nenachádzajú len v masle a oleji, ale sú skryté aj v mliečnych a mäsových výrobkoch. „Z tukov je potrebné sledovať aj príjem cholesterolu, ktorý sa zo živočíšnych výrobkov najviac nachádza vo vajíčkach. Ich konzumáciu je vhodné obmedziť na dva až tri kusy týždenne,“ radí Ilavská.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 343
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 959
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 441
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 812
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 694
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 390
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 462
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 948
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 176
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 145

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Filmová cesta Emmy Stone až k oscarovému La La Landu

Herečka získala prvú sošku Oscara. Takto sa menila v priebehu svojej filmovej kariéry.

Móda na Oscaroch 2017: Kto zvíťazil svojim štýlom?

Celebrity sa zišli na najprestížnejšom odovzdávaní filmových cien, niektoré by si zaslúžili zlatú sošku aj za štýl.

Zajačia paštéta

Domáca paštéta chutí úplne inak ako tá, ktorú bežne dostať v obchode. Ak sa vám nelení stráviť nejaký čas v kuchyni, dajte sa do prípravy.

Kohút na víne je francúzska klasika. Ukážeme vám ako na to.

Chceli by ste uvariť večeru hodnú skutočného gurmána? Pripravte si kohúta na víne. Miloš Mikuš pripravil recept s fotopostupom, s ktorým sa vám to určite podarí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop