Jeseň bez „depky“

S vytrácaním slnečných dní často mizne aj naša dobrá nálada. Ako bojovať proti jesennej depresii?

Sezónny smútok

To, že počas jesene je nám zrazu akosi smutnejšie, nie je nič neobvyklé ani nové. U niektorých ľudí sa však s príchodom chladnejších dní začne prejavovať sezónna afektívna porucha, alebo ak chcete zrozumiteľnejšie, sezónna depresia. Prezradia ju depresívna nálada, úzkosť, strata energie, pocit únavy a priberanie na váhe. Príznaky sú vlastne veľmi podobné ako pri depresii, akurát sú oveľa miernejšie a sú viazané na ročné obdobia.

„Je dokázané, že tendencia k depresiám súvisí s nedostatkom slnečného svetla. Časté sú jesenno-jarné cykly depresie,“ vysvetľuje psychoterapeutka a klinická psychologička Lucia Čierňavová. Na našu náladu vplývajú najmä hormóny serotonín a melatonín, ktorých množstvo sa mení nielen v priebehu ročných období, ale aj počas dňa.

Napríklad pri pohľade do tmy sa ich produkcia zastaví. „Tma je podľa mňa samostatným fenoménom. Určite ste zažili, že v noci vnímate niektoré situácie viac podfarbené úzkosťou a pesimizmom ako cez deň. Navyše, málokto sa teší na zimu a to, ako sa máme, ovplyvňujeme aj svojimi očakávaniami,“ dopĺňa Čierňavová. Okrem nedostatku slnečného svetla môžu k našej depresívnej nálade prispieť aj výrazné teplotné rozdiely.

Prečo práve ja?

Odpovedá psychologička Čierňavová: „Sezónna depresia postihuje väčšinou ľudí, ktorí majú osobnostné predispozície reagovať depresívne: buď geneticky, alebo metabolickými špecifikami organizmu, spôsobom vyhodnocovania okolitej reality alebo „objektívne“ náročnými životnými situáciami, ktoré práve prežívajú. Depresia vzniká vplyvom viacerých faktorov naraz.“

Liečba svetlom

Fototerapia je veľmi účinný spôsob, ako sa popasovať so sezónnou depresiou. Vykonáva sa pomocou špeciálnej biolampy, ktorá vydáva intenzívne svetlo a jej aplikáciu zvládneme aj doma.

Podobný efekt však bude mať aj to, keď pôjdete do jasne osvetleného priestoru – napríklad využijete slnečný deň na prechádzku alebo sa vyberiete na dovolenku do „teplých krajín“. V prípade, že má človek závažnejšie príznaky, treba navštíviť lekára, ktorý mu predpíše antidepresíva.

ico

Lahodná terapia

Jediným vedľajším účinkom týchto tipov je, že ich dodržaním si ochránite okrem psychiky aj svoje zdravie. Radí lekárka Susan Biala, ktorá sa venuje dietetike:

1. Raňajkujte a jedzte pravidelne – možno sa vám niekedy stalo, že ste mali hroznú náladu a následne ste si uvedomili, že ste nejedli niekoľko hodín...

2. Jedzte dostatok bielkovín, pretože pomáhajú, aby jedlo zostalo dlhšie vo vašom žalúdku.

3. Vyvarujte sa jednoduchým cukrom, vďaka ktorým sa vám síce zvýši cukor v krvi, a tým sa zlepší aj nálada, ale len krátkodobo, preto uprednostnite radšej celozrnné potraviny a jedlá s vysokým obsahom vlákniny.

4. Jedzte ryby trikrát týždenne – výskum zistil, že ľudia, ktorí jedia ryby menej ako raz do týždňa, majú takmer o tretinu vyšší výskyt miernej až stredne ťažkej depresie.

5. Konzumujte viac listovej zeleniny – štúdie ukázali, že depresívni ľudia majú nízke hladiny kyseliny listovej.

6. Obmedzte príjem alkoholu, pretože okrem iného negatívne ovplyvňuje kvalitu spánku, čo vám na druhý deň na nálade určite nepridá.

Zdroj: Psychology Today

ico

Ako si "vyrobiť" dobrú náladu

– Hýbte sa – štúdie dokázali, že ľudia, ktorí cvičia, nepodliehajú depresívnym náladám. Pohyb vraj vyvoláva v našom mozgu podobné chemické pochody ako antidepresíva.

– Využite každý slnečný deň na prechádzku do prírody alebo pobyt v záhrade.

– Zabavte sa nákupmi – nie, nemusíte si kupovať nič drahé, stačí zobrať so sebou kamarátku a spraviť si z nakupovania zábavu. Vyskúšajte si šialené klobúčiky, aj tie čudesné šaty, ktoré ani netušíte, ako sa majú správne obliecť. A ktovie, možno si okrem dobrej nálady prinesiete domov aj nejaký nový, zaujímavý kúsok.

– Smejte sa – je to účinný liek, ktorý nič nestojí a je bez vedľajších účinkov. Siahnite do obľúbenej komédii, vtipnej knižke alebo zájdite na divadelný kúsok.

– Objavte nové hobby – Lucia Čierňavová radí, aby ste tak urobili hneď s príchodom jesene, pretože nová záľuba vám môže priniesť uspokojenie a pozitívnu zmenu do života. Skúste niečo, čo ste chceli už dávno vyskúšať – maľovanie, kurz sebaobrany alebo štúdium jazyka.

– Zavolajte svojim kamarátom alebo spolužiakom zo školy – že ste sa už nevideli pekne dlho? Zaspomínajte si spolu trebárs na veselé príhody, keď ste spolu sedeli v prvej lavici a učiteľ fyziky si nevšimol, že má celú svoju sedaciu časť poprášenú kriedou.

– Spravte si domácu diskotéku – pustite si doma staré dobré hitovky a tancujte, čo vám budú sily stačiť. Čím bláznivejšie, tým lepšie.

– Pomôžte – či už svojim blízkym, alebo cudzím ľuďom na ulici. Veď koho by nepotešili úsmev a radosť druhých?

– Oblečte sa do veselých farieb – už keď je vonku všetko šedivé, nemusíte byť aj vy...

– Doprajte si „slnečný“ kúpeľ – vydajte sa na dovolenku za slnkom, napríklad Egypt je teplotne aj cenovo prijateľnou krajinou na jeseň.

K téme sa vyjadruje psychoterapeutka a klinická psychologička Lucia Čierňavová, www.luciaciernavova.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  2. GoPass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  4. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  5. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  6. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  7. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  8. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  10. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 26 977
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 635
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 18 489
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 247
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 340
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 929
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 377
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 193
  9. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 2 845
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 008

Hlavné správy zo Sme.sk

Dnes píše Matúš Ritomský

Dnes už vieme, že kto nemá zbrojný pas, nie je skutočný Slovan

Maska pacifizmu padla.

Píše Mikuláš Dzurinda

Únia sa musí zmeniť na federáciu (píše Mikuláš Dzurinda)

Aby Únia vzbudzovala nádej aj rešpekt.

Neprehliadnite tiež

Odborníci a mamičky hodnotili pôrodnice, najlepšia je v Martine

Odborníci spolu s rodičkami hodnotili 53 pôrodníc.

Plač, hystéria a vzdor: Čo robiť, keď už si s dieťaťom neviete rady

Psychoterapeutky vyvinuli stratégiu, ktorá má rodičom pomôcť pri akejkoľvek dileme.

Stĺpček Osmelené

Od mladosti mám problém s alkoholom a neviem si pomôcť

Som abstinent, aj keď nemusím.