Jeseň bez „depky“

S vytrácaním slnečných dní často mizne aj naša dobrá nálada. Ako bojovať proti jesennej depresii?

Sezónny smútok

To, že počas jesene je nám zrazu akosi smutnejšie, nie je nič neobvyklé ani nové. U niektorých ľudí sa však s príchodom chladnejších dní začne prejavovať sezónna afektívna porucha, alebo ak chcete zrozumiteľnejšie, sezónna depresia. Prezradia ju depresívna nálada, úzkosť, strata energie, pocit únavy a priberanie na váhe. Príznaky sú vlastne veľmi podobné ako pri depresii, akurát sú oveľa miernejšie a sú viazané na ročné obdobia.

„Je dokázané, že tendencia k depresiám súvisí s nedostatkom slnečného svetla. Časté sú jesenno-jarné cykly depresie,“ vysvetľuje psychoterapeutka a klinická psychologička Lucia Čierňavová. Na našu náladu vplývajú najmä hormóny serotonín a melatonín, ktorých množstvo sa mení nielen v priebehu ročných období, ale aj počas dňa.

Napríklad pri pohľade do tmy sa ich produkcia zastaví. „Tma je podľa mňa samostatným fenoménom. Určite ste zažili, že v noci vnímate niektoré situácie viac podfarbené úzkosťou a pesimizmom ako cez deň. Navyše, málokto sa teší na zimu a to, ako sa máme, ovplyvňujeme aj svojimi očakávaniami,“ dopĺňa Čierňavová. Okrem nedostatku slnečného svetla môžu k našej depresívnej nálade prispieť aj výrazné teplotné rozdiely.

Prečo práve ja?

Odpovedá psychologička Čierňavová: „Sezónna depresia postihuje väčšinou ľudí, ktorí majú osobnostné predispozície reagovať depresívne: buď geneticky, alebo metabolickými špecifikami organizmu, spôsobom vyhodnocovania okolitej reality alebo „objektívne“ náročnými životnými situáciami, ktoré práve prežívajú. Depresia vzniká vplyvom viacerých faktorov naraz.“

Liečba svetlom

Fototerapia je veľmi účinný spôsob, ako sa popasovať so sezónnou depresiou. Vykonáva sa pomocou špeciálnej biolampy, ktorá vydáva intenzívne svetlo a jej aplikáciu zvládneme aj doma.

Podobný efekt však bude mať aj to, keď pôjdete do jasne osvetleného priestoru – napríklad využijete slnečný deň na prechádzku alebo sa vyberiete na dovolenku do „teplých krajín“. V prípade, že má človek závažnejšie príznaky, treba navštíviť lekára, ktorý mu predpíše antidepresíva.

ico

Lahodná terapia

Jediným vedľajším účinkom týchto tipov je, že ich dodržaním si ochránite okrem psychiky aj svoje zdravie. Radí lekárka Susan Biala, ktorá sa venuje dietetike:

1. Raňajkujte a jedzte pravidelne – možno sa vám niekedy stalo, že ste mali hroznú náladu a následne ste si uvedomili, že ste nejedli niekoľko hodín...

2. Jedzte dostatok bielkovín, pretože pomáhajú, aby jedlo zostalo dlhšie vo vašom žalúdku.

3. Vyvarujte sa jednoduchým cukrom, vďaka ktorým sa vám síce zvýši cukor v krvi, a tým sa zlepší aj nálada, ale len krátkodobo, preto uprednostnite radšej celozrnné potraviny a jedlá s vysokým obsahom vlákniny.

4. Jedzte ryby trikrát týždenne – výskum zistil, že ľudia, ktorí jedia ryby menej ako raz do týždňa, majú takmer o tretinu vyšší výskyt miernej až stredne ťažkej depresie.

5. Konzumujte viac listovej zeleniny – štúdie ukázali, že depresívni ľudia majú nízke hladiny kyseliny listovej.

6. Obmedzte príjem alkoholu, pretože okrem iného negatívne ovplyvňuje kvalitu spánku, čo vám na druhý deň na nálade určite nepridá.

Zdroj: Psychology Today

ico

Ako si "vyrobiť" dobrú náladu

– Hýbte sa – štúdie dokázali, že ľudia, ktorí cvičia, nepodliehajú depresívnym náladám. Pohyb vraj vyvoláva v našom mozgu podobné chemické pochody ako antidepresíva.

– Využite každý slnečný deň na prechádzku do prírody alebo pobyt v záhrade.

– Zabavte sa nákupmi – nie, nemusíte si kupovať nič drahé, stačí zobrať so sebou kamarátku a spraviť si z nakupovania zábavu. Vyskúšajte si šialené klobúčiky, aj tie čudesné šaty, ktoré ani netušíte, ako sa majú správne obliecť. A ktovie, možno si okrem dobrej nálady prinesiete domov aj nejaký nový, zaujímavý kúsok.

– Smejte sa – je to účinný liek, ktorý nič nestojí a je bez vedľajších účinkov. Siahnite do obľúbenej komédii, vtipnej knižke alebo zájdite na divadelný kúsok.

– Objavte nové hobby – Lucia Čierňavová radí, aby ste tak urobili hneď s príchodom jesene, pretože nová záľuba vám môže priniesť uspokojenie a pozitívnu zmenu do života. Skúste niečo, čo ste chceli už dávno vyskúšať – maľovanie, kurz sebaobrany alebo štúdium jazyka.

– Zavolajte svojim kamarátom alebo spolužiakom zo školy – že ste sa už nevideli pekne dlho? Zaspomínajte si spolu trebárs na veselé príhody, keď ste spolu sedeli v prvej lavici a učiteľ fyziky si nevšimol, že má celú svoju sedaciu časť poprášenú kriedou.

– Spravte si domácu diskotéku – pustite si doma staré dobré hitovky a tancujte, čo vám budú sily stačiť. Čím bláznivejšie, tým lepšie.

– Pomôžte – či už svojim blízkym, alebo cudzím ľuďom na ulici. Veď koho by nepotešili úsmev a radosť druhých?

– Oblečte sa do veselých farieb – už keď je vonku všetko šedivé, nemusíte byť aj vy...

– Doprajte si „slnečný“ kúpeľ – vydajte sa na dovolenku za slnkom, napríklad Egypt je teplotne aj cenovo prijateľnou krajinou na jeseň.

K téme sa vyjadruje psychoterapeutka a klinická psychologička Lucia Čierňavová, www.luciaciernavova.sk.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  2. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  3. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  4. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  5. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  7. Zdravý životný štýl - dá sa v dnešnej dobe udržať?
  8. Klima efekt bez klimatizácie
  9. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  10. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 319
  2. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 15 875
  3. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 12 274
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 11 268
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 9 845
  6. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 7 392
  7. Tento test pomohol viac ako 100 ľuďom znížiť vysoký krvný tlak 4 391
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 446
  9. 3 spôsoby, ako využiť GDPR vo váš prospech. 3 380
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 267

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Koalícia chce ľuďom prispieť na dovolenky a pôžičky. Hovorí aj o vyšších platoch

Sociálny balíček strán Smer, SNS a Most-Híd začína naberať reálne obrysy.

BRATISLAVA

Bratislava má novú atrakciu. Prechádzku vo výške 85 metrov

Záujemcovia sa môžu pokochať výhľadom z parapetnej rímsy okolo reštaurácie Ufo.

ŠPORT

Prečo chytil Sagan hostesku za zadok? Nahovorili ho kamaráti

Peter Sagan poskytol rozhovor anglickému Guardianu.

KOMENTÁRE

Za zvýšenie životnej úrovne v réžii koalície sa nedoplatíme

Maďari dnes dlhujú polovicu záväzku priemerného Slováka.

Neprehliadnite tiež

Sex po pôrode môže byť plný ťažkostí, dá sa im však pomôcť

Sedem rád ako obnoviť stagnujúci sexuálny život po narodení dieťaťa.

Desať tipov, ako si čo najlepšie užiť každý víkend

Aby boli dva voľné dni v znamení pohody, mali by ste sa na ne pripraviť.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V novom čísle nájdete rozhovor s režisérkou Valeriou Schulczovou, ktorá sa nebojí ťažkých a problematických tém.

AKTUALIZOVANÉ 19.4. O 10:25

Chýbajú postupy aj štandardy. Baby friendly nemocnice majú znova ožiť

Nemocnice priateľské k deťom v minulosti nedodržiavali pravidlá. Ministerstvo zdravotníctva teraz chystá zmeny.

STĹPČEK OSMELENÉ

Anorexia je ako alkoholizmus, nikdy nie ste celkom za vodou

Vidieť, kam som bola schopná doviesť svoje telo, je strašidelné.