Jeseň bez „depky“

S vytrácaním slnečných dní často mizne aj naša dobrá nálada. Ako bojovať proti jesennej depresii?

Sezónny smútok

To, že počas jesene je nám zrazu akosi smutnejšie, nie je nič neobvyklé ani nové. U niektorých ľudí sa však s príchodom chladnejších dní začne prejavovať sezónna afektívna porucha, alebo ak chcete zrozumiteľnejšie, sezónna depresia. Prezradia ju depresívna nálada, úzkosť, strata energie, pocit únavy a priberanie na váhe. Príznaky sú vlastne veľmi podobné ako pri depresii, akurát sú oveľa miernejšie a sú viazané na ročné obdobia.

„Je dokázané, že tendencia k depresiám súvisí s nedostatkom slnečného svetla. Časté sú jesenno-jarné cykly depresie,“ vysvetľuje psychoterapeutka a klinická psychologička Lucia Čierňavová. Na našu náladu vplývajú najmä hormóny serotonín a melatonín, ktorých množstvo sa mení nielen v priebehu ročných období, ale aj počas dňa.

Napríklad pri pohľade do tmy sa ich produkcia zastaví. „Tma je podľa mňa samostatným fenoménom. Určite ste zažili, že v noci vnímate niektoré situácie viac podfarbené úzkosťou a pesimizmom ako cez deň. Navyše, málokto sa teší na zimu a to, ako sa máme, ovplyvňujeme aj svojimi očakávaniami,“ dopĺňa Čierňavová. Okrem nedostatku slnečného svetla môžu k našej depresívnej nálade prispieť aj výrazné teplotné rozdiely.

Prečo práve ja?

Odpovedá psychologička Čierňavová: „Sezónna depresia postihuje väčšinou ľudí, ktorí majú osobnostné predispozície reagovať depresívne: buď geneticky, alebo metabolickými špecifikami organizmu, spôsobom vyhodnocovania okolitej reality alebo „objektívne“ náročnými životnými situáciami, ktoré práve prežívajú. Depresia vzniká vplyvom viacerých faktorov naraz.“

Liečba svetlom

Fototerapia je veľmi účinný spôsob, ako sa popasovať so sezónnou depresiou. Vykonáva sa pomocou špeciálnej biolampy, ktorá vydáva intenzívne svetlo a jej aplikáciu zvládneme aj doma.

Podobný efekt však bude mať aj to, keď pôjdete do jasne osvetleného priestoru – napríklad využijete slnečný deň na prechádzku alebo sa vyberiete na dovolenku do „teplých krajín“. V prípade, že má človek závažnejšie príznaky, treba navštíviť lekára, ktorý mu predpíše antidepresíva.

ico

Lahodná terapia

Jediným vedľajším účinkom týchto tipov je, že ich dodržaním si ochránite okrem psychiky aj svoje zdravie. Radí lekárka Susan Biala, ktorá sa venuje dietetike:

1. Raňajkujte a jedzte pravidelne – možno sa vám niekedy stalo, že ste mali hroznú náladu a následne ste si uvedomili, že ste nejedli niekoľko hodín...

2. Jedzte dostatok bielkovín, pretože pomáhajú, aby jedlo zostalo dlhšie vo vašom žalúdku.

3. Vyvarujte sa jednoduchým cukrom, vďaka ktorým sa vám síce zvýši cukor v krvi, a tým sa zlepší aj nálada, ale len krátkodobo, preto uprednostnite radšej celozrnné potraviny a jedlá s vysokým obsahom vlákniny.

4. Jedzte ryby trikrát týždenne – výskum zistil, že ľudia, ktorí jedia ryby menej ako raz do týždňa, majú takmer o tretinu vyšší výskyt miernej až stredne ťažkej depresie.

5. Konzumujte viac listovej zeleniny – štúdie ukázali, že depresívni ľudia majú nízke hladiny kyseliny listovej.

6. Obmedzte príjem alkoholu, pretože okrem iného negatívne ovplyvňuje kvalitu spánku, čo vám na druhý deň na nálade určite nepridá.

Zdroj: Psychology Today

ico

Ako si "vyrobiť" dobrú náladu

– Hýbte sa – štúdie dokázali, že ľudia, ktorí cvičia, nepodliehajú depresívnym náladám. Pohyb vraj vyvoláva v našom mozgu podobné chemické pochody ako antidepresíva.

– Využite každý slnečný deň na prechádzku do prírody alebo pobyt v záhrade.

– Zabavte sa nákupmi – nie, nemusíte si kupovať nič drahé, stačí zobrať so sebou kamarátku a spraviť si z nakupovania zábavu. Vyskúšajte si šialené klobúčiky, aj tie čudesné šaty, ktoré ani netušíte, ako sa majú správne obliecť. A ktovie, možno si okrem dobrej nálady prinesiete domov aj nejaký nový, zaujímavý kúsok.

– Smejte sa – je to účinný liek, ktorý nič nestojí a je bez vedľajších účinkov. Siahnite do obľúbenej komédii, vtipnej knižke alebo zájdite na divadelný kúsok.

– Objavte nové hobby – Lucia Čierňavová radí, aby ste tak urobili hneď s príchodom jesene, pretože nová záľuba vám môže priniesť uspokojenie a pozitívnu zmenu do života. Skúste niečo, čo ste chceli už dávno vyskúšať – maľovanie, kurz sebaobrany alebo štúdium jazyka.

– Zavolajte svojim kamarátom alebo spolužiakom zo školy – že ste sa už nevideli pekne dlho? Zaspomínajte si spolu trebárs na veselé príhody, keď ste spolu sedeli v prvej lavici a učiteľ fyziky si nevšimol, že má celú svoju sedaciu časť poprášenú kriedou.

– Spravte si domácu diskotéku – pustite si doma staré dobré hitovky a tancujte, čo vám budú sily stačiť. Čím bláznivejšie, tým lepšie.

– Pomôžte – či už svojim blízkym, alebo cudzím ľuďom na ulici. Veď koho by nepotešili úsmev a radosť druhých?

– Oblečte sa do veselých farieb – už keď je vonku všetko šedivé, nemusíte byť aj vy...

– Doprajte si „slnečný“ kúpeľ – vydajte sa na dovolenku za slnkom, napríklad Egypt je teplotne aj cenovo prijateľnou krajinou na jeseň.

K téme sa vyjadruje psychoterapeutka a klinická psychologička Lucia Čierňavová, www.luciaciernavova.sk.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 7 266
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 335
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 339
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 123
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 260
  6. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 932
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 893
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 1 817
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 790
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 572

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska je bližšie k tomu, že bude vyberať zo straníkov aj šéfa Ústavného súdu

Prezident v najbližších mesiacoch obmení celý Ústavný súd. Súčasné dianie by malo byť podľa odborníkov mementom, čo by sa nemalo opakovať.

SVET

Ak zomriem, viete, kto ma zabil, hovorí Saakašvili

Na nový majdan to zatiaľ nevyzerá.

Neprehliadnite tiež

Virginia Apgarová: Vlastné deti nemala, no zachránila milióny novorodencov

V rámci pôrodníctva priniesla revolučný nápad.

Tehotenský test už nebude rovnaký, budete ho môcť spláchnuť

Splachovateľný a kompostovateľný test príde na trh v roku 2018.

Zuzana Porubjaková: Štve ma, keď hranie niekto fláka

V roku 2018 ju diváci uvidia v novom seriáli aj filme, divadlo je jej druhý domov a z emócií je jej najbližší smútok.

Trendom roka 2018 je Ultra Violet, farba vesmíru aj kvetov

Fialová bude vládnuť móde, dizajnu aj líčeniu.

Vzťahová poradňa: Neviem, ako sa mám rozísť s príliš kontrolujúcim partnerom

Čo robiť, ak nechcete ublížiť rozchodom partnerovi a ak sa hanbíte za kamarátku, ktorá miluje všetko nadprirodzené?