Parka. Najlepšia proti zime a vetru

Je dobrá do divokej prírody aj do mesta a zdá sa, že nikdy nevyšla z módy. Parka je neoceniteľná bunda, ktorú treba mať v šatníku.

Horolezecká parka do extrémnych podmienok

Obliekajú si ju polárnici, horolezci aj vojaci.

Parku spoznáte jednoducho – je to bunda s kapucňou, ktorá je lemovaná kožušinou. Väčšinou siaha do pol stehien a má množstvo praktických vreciek. Ľahšie a univerzálnejšie typy majú kožušinové futro odnímateľné, takže ich môžete nosiť aj na jeseň.

Polárnické a horolezecké parky sú určené na dlhodobé pobyty v zimnej prírode, preto sú masívnejšie a odolnejšie najmä proti vetru. Podobu parky nevymyslel žiadny módny návrhár, ale vznikla z praktických dôvodov ako podmienka prežitia v drsných severských podmienkach.

Parka či anorak?

Bunda s kapucňou má vlastne dve mená – niekde jej hovoria parka, v iných krajinách sa udomácnil názov anorak. Oba však majú pôvod v jazyku domorodcov obývajúcich nehostinný sever. Parka k nám prišla z jazyka domorodcov žijúcich na odľahlej Sibíri, kedysi sa im hovorilo aj Samojedi. Anorak pochádza z jazyka Inuitov, kedysi nazývaných Eskimáci, obývajúcich Grónsko, Kanadu a Aleuty.

Títo ľudia už veľmi dávno prišli na to, že je omnoho praktickejšie spojiť čiapku a kabát do jedného kusa, a tak vznikla kapucňa, ktorú vietor nedokáže odfúknuť. Vyčnievajúci kožušinový lem chránil tvár pri nárazoch vetra a pred snehom a v niektorých prípadoch natierali odev rybím či tulením tukom ako impregnáciu.

Už prví výskumníci veľmi rýchlo pochopili výhody tohto eskimáckeho odevu a okamžite ho prebrali, čo im zrejme neraz zachránilo aj život.

parka.jpg

Parka z armádnych výpredajov

Z armády do civilu

V päťdesiatych rokoch minulého storočia počas kórejskej vojny Američania zaviedli parku ako súčasť vojenského výstroja. Netrvalo dlho a po skončení vojny sa parka objavila vo vojenských výpredajoch (armyshopoch), kde ju kupovali ľudia často sa pohybujúci v prírode – trampi, rybári či poľovníci.

Parka bola lacná, praktická a dlho vydržala. Väčšinou sa vyrábala z nepremokavých materiálov (nylon, neskôr polyester), takže si získala širokú obľubu a stala sa znakom životného štýlu ľudí, žijúcich nezávislo a samostatne. Nuž a netrvalo dlho, parku objavili paraziti z módnej brandže, ktorí z nej urobili módny odev, vyčačkali ju a predávali ako luxusný tovar.

Parka na Slovensku

V sedemdesiatych a začiatkom osemdesiatych rokov sa parka stala kultovým odevom aj časti mládeže v Československej socialistickej republike. Obľubovali ju najmä tzv. hipisáci, dlhovlasá učňovská a stredoškolská mládež, pre ktorú sa parka stala takmer uniformou – aj preto sa im hanlivo hovorilo „zelené bundy“.

V opozícii voči nim stáli „metalisti“, ktorí vyznávali čierne kožené bundy. V polovici osemdesiatych rokov s nástupom rôznych pestrofarebných módnych štýlov parka prudko stratila popularitu a takmer zmizla zo šatníkov mládeže. Trvalo takmer pätnásť rokov, kým opäť prišla do módy s nástupom rôznych „military“ odevných prvkov, ako sú cargo nohavice („kapsáče“). Toľko k noseniu parky na Slovensku.

Dnes si už každý oblieka, čo chce a kde chce, a vonkoncom nemusí hľadieť na módu, pretože všetko už v móde bolo. Mať v skrini jednu klasickú parku z armádneho výpredaja je už pomaly vec dobrého bontónu.

Ľudia, ktorí na jeseň či v zime často bývajú v prírode, majú plné skrine párk (alebo anorakov) od lyžiarskych cez turistické až po tie, v ktorých idete na prechádzku so psom a máte radosť z toho, že keď začne snežiť, pršať či fúkať, vyhrniete si kapucňu, napcháte ruky do vreciek a spokojne idete ďalej. Taká je skrátka parka, ste v nej v pohode aj v prírode.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí
  1. Parfum podľa zverokruhu. Zvoľte tú správnu vôňu
  2. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  3. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  5. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  6. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  7. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  8. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  9. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 23 272
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 072
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 974
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 919
  5. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 017
  6. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 5 884
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 728
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 708
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 841
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 549

Téma: TV Oko


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Vojnový reportér: Na liečení sa ma psychiater spýtal, či som normálny

Po dvadsiatich šiestich rokoch sa TOMÁŠ ETZLER vrátil späť do Českej republiky.

ŠPORT

Kuzminová má už aj zlatú medailu, odovzdala jej ju Barteková

V Pjongčangu si prebrala už tri medaily.

Neprehliadnite tiež

Kokosový olej na akné? Zaručené zázraky radšej nečakajte

Upcháva póry a ako krém ho používať netreba.

Jedenásť trendov pre záhradu v roku 2018

Nový rok prináša nové trendy pre vašu záhradu, balkón aj terasu.

Hlasová pedagogička Eva Žilineková: V hlase a v prejave je najdôležitejšia ľudskosť

Rukami jej prešla viac ako stovka moderátorov. Mikrofonický hlas nepovažuje za najdôležitejšiu vec v brandži.

Burberry robí odvážny krok, v ich novej kampani sa bozkávajú muži

Značka, ktorá kedysi vyrábala kabáty pre staršie dámy, dnes podporuje LGBT.

Justin Timberlake: Jeho osobnosť ho predurčovala k sólovej dráhe

Je všestranným umelcom, no v poslednom čase ho najviac teší najmä rola otca.