Neoslaďte si život až príliš

Čím sme starší, tým opatrnejší by sme mali byť pri konzumácii cukru. Ľahko si ním nadobudnete zdravotné komplikácie.

Jednoduchý cukor, čiže glukóza, je bezprostredným zdrojom energie pre naše bunky. Telo dokáže toto palivo získať z rôznych druhov potravín, niektoré z nich sú pre naše zdravie prospešné, iné, naopak, škodlivé.

Najviac cukru majú v sebe potraviny bohaté na uhlohydráty. Niektoré z nich, napríklad sladkosti, pečivo z bielej múky alebo biela ryža obsahujú takzvané jednoduché sacharidy, iné, napríklad celozrnné obiloviny, zelenina a strukoviny sú zdrojom komplexných sacharidov.

„Jednoduché cukry sa príliš rýchlo vstrebú a zvýšia tak hladinu cukru v krvi na privysoké hodnoty,“ vysvetľuje endokrinologička Dagmar Prokešová. „Organizmus reaguje na toto zvýšenie tak, že vyplaví veľké množstvo inzulínu, látky ktorá umožňuje glukóze dostať sa do buniek, čím sa vzápätí hladina cukru príliš zníži a vzniká pocit hladu. Preto po jedlách, ktoré obsahujú jednoduché cukry, nemáme pocit sýtosti, hoci sú kaloricky výdatné.“

Prečo z cukru priberieme?

Tento začarovaný kruh spôsobuje, že jeme viac ako v skutočnosti potrebujeme, lebo veľké výkyvy v hladine cukru nás nútia prijímať ďalšiu potravu. Následkom je priberanie na váhe, ktorému sa dá vyhnúť len tak, že namiesto jednoduchých cukrov budeme prijímať zložité.

Tie sa musia najprv rozložiť, kým sa dostanú do krvi, ich vstrebávanie je pozvoľné, takže hladina cukru pritom nikdy nevystúpi tak vysoko, aby na ňu musel organizmus reagovať privysokou dávkou inzulínu.

Jednoducho náš organizmus nie je geneticky naprogramovaný na to, aby dokázal spracovať ohromné množstvo jednoduchých cukrov. Naše telo tak funguje už tisícročia.

Cukor - droga?

V čase, keď sa naši predkovia živili ako lovci a zberači, bežne prijímali najmä komplexné cukry. Tak to bolo až donedávna, kým nás potravinársky priemysel nezaplavil neúnosným množstvom presladených potravín. Ich konzumácia je bohužiaľ návyková.

Telo si zvykne na vysoké dávky cukru ako na drogu, bez ohľadu na to, aké to má ničivé vplyvy na jeho zdravie. Cukrovka, ateroskleróza, rakovina – všetky tieto neduhy sa nám rozvinú v organizme o to ľahšie, o čo viac jednoduchých cukrov prijímame.

Zbaviť sa závislosti od sladkostí a bielej múky sa dá len jednou cestou – úplne ich vylúčiť z jedálneho lístka. Mnohí ľudia, ktorí sa odhodlali na tento radikálny krok, boli prekvapení, ako rýchlo sa im upravila hmotnosť a celkovo sa zlepšil ich zdravotný stav.

Potraviny zložené z komplexných sacharidov majú navyše vyšší podiel vlákniny, ktorá nám pomáha zbavovať sa toxínov, zároveň obsahujú životne dôležité vitamíny a minerály, potrebné na posilnenie imunity.

So zvýšenou hladinou cukru v krvi súvisia rôzne zdravotné problémy:
Najnovsie spravy
  • Rýchla premena glukózy na tuky urýchľuje aterosklerózu.

    Potláča sa funkcia imunitného systému.

  • Produkcia adrenalínu stúpa až štvornásobne, zvyšuje sa produkcia stresového hormónu kortizolu a stúpa hladina cholesterolu.

  • Cukor podporuje rast rôznych patologických buniek v organizme vrátane kvasinkovej plesne kandidy, plesňových infekcií a rakoviny.

  • Prebytok glukózy narušuje životne dôležitú úlohu vitamínu C pri potlačovaní infekcie a budovania telesných tkanív.

  • Cukor spôsobuje, že sa molekuly bielkovín vzájomne spojujú priečnou väzbou, čo je primárna príčina starnutia.

  • Nedostatok nerozpustnej vlákniny v jednoduchých cukroch spomaľuje priechod potravy v črevách, čo vedie k plynnatosti a tvoreniu toxínov v tele.

Zdroj: Ray Kurzweill, Terry Grossman: Fantastická cesta – Ako si radikálne predĺžiť svoj život

Na veku záleží

Keď nabudúce budete chcieť potešiť svoju babičku tým, že jej kúpite bonboniéru, mali by ste sa radšej poobzerať po nejakom vhodnejšom darčeku. Čím sme totiž starší, tým horšie naše telo spracúva jednoduché cukry.

Buď sa stane, že náš pankreas začne produkovať menej inzulínu, alebo sa doslova zníži citlivosť našich buniek k nemu. Tomuto zdravotnému problému sa hovorí inzulínová rezistencia. Jeho podstata tkvie v tom, že aj keď sa do krvi vyplaví dostatok inzulínu, naše bunky naň nereagujú a nie sú schopné prijať glukózu.

Následky pocíti náš endokrinný, imunitný aj nervový systém. „Predpokladá sa, že inzulínová rezistencia má na svedomí vznik rôznych degeneratívnych ochorení, ako sú rôzne autoimunitné ochorenia a diabetes. Ide o jeden z aspektov celkového starnutia organizmu,“ dodáva Dagmar Prokešová.

Viac rokov, menej kalórií

S vekom sa celkovo znižuje výkonnosť tráviaceho traktu, takže ak sa mladý a starší človek budú stravovať rovnako, ten druhý nebude schopný prijať rovnaké množstvo živín.

Na prvý pohľad to vyzerá ako neriešiteľný problém. S pribúdajúcim vekom by sme mali prijímať menšie množstvo kalórií, lebo naše telo ich ťažšie spaľuje, na druhej strane ak obmedzíme ich prísun, budeme mať ešte menej živín ako doteraz.

„Jediným riešením je prijímanie potravín s vysokou výživnou a nízkou kalorickou hodnotou,“ radí Dagmar Prokešová, zároveň však dodáva, že najmä u seniorov býva skvalitnenie jedálneho lístka dosť problematické.

„Títo ľudia sú často depresívni, ak sú osamelí, nemajú motiváciu variť si plnohodnotnú stravu. Navyše sa u nich biologicky znižuje pocit smädu a hladu,“ upozorňuje endokrinologička. Preto je niekedy nevyhnutné, aby ku skvalitneniu stravovania u seniorov prispeli ostatní členovia rodiny.

Radšej ráno ako večer

Naše telo podlieha určitým prirodzeným biorytmom, ktoré majú vplyv na spracovanie cukrov. Je dokázané, že najviac inzulínu sa vyplavuje do krvi ráno okolo siedmej hodiny, neskôr jeho produkcia postupne klesá.

Čím viac sa blížime počas dňa k spánku, tým menej energie potrebujeme a náš organizmus nám to signalizuje takýmto spôsobom. „Preto sa odporúča konzumovať jedlá s vyšším podielom sacharidov doobeda a poobede prijímať viac bielkovín,“ vysvetľuje Dagmar Prokešová.

Ovocie radšej doobeda

Osobitnou kapitolou je konzumácia ovocia. Na jednej strane ho potrebujeme ako prirodzený zdroj antioxidantov a iných dôležitých živín, na druhej strane niektoré jeho druhy obsahujú veľké množstvo síce prírodného, ale predsa len cukru.

Jeho konzumácia je preto rozhodne vhodnejšia predpoludním ako popoludní. Pri zostavovaní jedálneho lístka by sme mali poznať glykemický index jednotlivých potravín, ktorý nám prezradí, ako rýchlo určité jedlo zvyšuje hladinu cukru v krvi.

Ak ide o zeleninu, plody, ktoré rastú nad zemou, majú nižší glykemický index ako tie, čo rastú pod zemou. Vhodné je konzumovať rôzne druhy strukovín a celozrnných obilovín. Dagmar Prokešová odporúča napríklad pohánku a ryžu natural.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  3. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  4. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  5. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  6. Slováci rozhodli o najlepšom!
  7. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  8. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  9. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 9 204
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 082
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 995
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 4 774
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 830
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 810
  7. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 335
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 275
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 234
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 548

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Milióny na štadióny míňajú svoj cieľ. Polovicu dotácií si rozdelí päť podnikateľov

V Košiciach má vďaka štátnej dotácii stáť nový futbalový štadión. Klub však skrachoval.

KOMENTÁRE

Vláda sa futbalu vysmieva rovno do tváre

Štadión s licenciou UEFA jednoducho netreba, lebo nemá využitie.

Neprehliadnite tiež

Na čo sa v strave zamerať, ak sa chcete stať vegánom

Aj strava založená len na rastlinnom pôvode môže byť pre ľudský organizmus nutrične plnohodnotná. Stačí dodržiavať niekoľko pravidiel.

Keď klobúky hrajú prím: Takéto bizarné kúsky sa nosia vo vysokej spoločnosti

Päťdňové kráľovské konské dostihy patria medzi vrcholné podujatia spoločenskej sezóny v Anglicku.

Mäso, zelenina aj syry. Vybrali sme desať receptov na letnú grilovačku

Pripravte si poriadnu záhradnú párty, ktorá neskončí len pri pri klobáskach. Máme pre vás tipy na grilovanie.

Zámky, záhrady, pevnosti. Na Morave si vychutnáte barok všetkými zmyslami

Viaceré moravské barokové skvosty sú súčasťou svetového dedičstva UNESCO.