Neoslaďte si život až príliš

Čím sme starší, tým opatrnejší by sme mali byť pri konzumácii cukru. Ľahko si ním nadobudnete zdravotné komplikácie.

Jednoduchý cukor, čiže glukóza, je bezprostredným zdrojom energie pre naše bunky. Telo dokáže toto palivo získať z rôznych druhov potravín, niektoré z nich sú pre naše zdravie prospešné, iné, naopak, škodlivé.

Najviac cukru majú v sebe potraviny bohaté na uhlohydráty. Niektoré z nich, napríklad sladkosti, pečivo z bielej múky alebo biela ryža obsahujú takzvané jednoduché sacharidy, iné, napríklad celozrnné obiloviny, zelenina a strukoviny sú zdrojom komplexných sacharidov.

„Jednoduché cukry sa príliš rýchlo vstrebú a zvýšia tak hladinu cukru v krvi na privysoké hodnoty,“ vysvetľuje endokrinologička Dagmar Prokešová. „Organizmus reaguje na toto zvýšenie tak, že vyplaví veľké množstvo inzulínu, látky ktorá umožňuje glukóze dostať sa do buniek, čím sa vzápätí hladina cukru príliš zníži a vzniká pocit hladu. Preto po jedlách, ktoré obsahujú jednoduché cukry, nemáme pocit sýtosti, hoci sú kaloricky výdatné.“

Prečo z cukru priberieme?

Tento začarovaný kruh spôsobuje, že jeme viac ako v skutočnosti potrebujeme, lebo veľké výkyvy v hladine cukru nás nútia prijímať ďalšiu potravu. Následkom je priberanie na váhe, ktorému sa dá vyhnúť len tak, že namiesto jednoduchých cukrov budeme prijímať zložité.

Tie sa musia najprv rozložiť, kým sa dostanú do krvi, ich vstrebávanie je pozvoľné, takže hladina cukru pritom nikdy nevystúpi tak vysoko, aby na ňu musel organizmus reagovať privysokou dávkou inzulínu.

Jednoducho náš organizmus nie je geneticky naprogramovaný na to, aby dokázal spracovať ohromné množstvo jednoduchých cukrov. Naše telo tak funguje už tisícročia.

Cukor - droga?

V čase, keď sa naši predkovia živili ako lovci a zberači, bežne prijímali najmä komplexné cukry. Tak to bolo až donedávna, kým nás potravinársky priemysel nezaplavil neúnosným množstvom presladených potravín. Ich konzumácia je bohužiaľ návyková.

Telo si zvykne na vysoké dávky cukru ako na drogu, bez ohľadu na to, aké to má ničivé vplyvy na jeho zdravie. Cukrovka, ateroskleróza, rakovina – všetky tieto neduhy sa nám rozvinú v organizme o to ľahšie, o čo viac jednoduchých cukrov prijímame.

Zbaviť sa závislosti od sladkostí a bielej múky sa dá len jednou cestou – úplne ich vylúčiť z jedálneho lístka. Mnohí ľudia, ktorí sa odhodlali na tento radikálny krok, boli prekvapení, ako rýchlo sa im upravila hmotnosť a celkovo sa zlepšil ich zdravotný stav.

Potraviny zložené z komplexných sacharidov majú navyše vyšší podiel vlákniny, ktorá nám pomáha zbavovať sa toxínov, zároveň obsahujú životne dôležité vitamíny a minerály, potrebné na posilnenie imunity.

So zvýšenou hladinou cukru v krvi súvisia rôzne zdravotné problémy:
Najnovsie spravy
  • Rýchla premena glukózy na tuky urýchľuje aterosklerózu.

    Potláča sa funkcia imunitného systému.

  • Produkcia adrenalínu stúpa až štvornásobne, zvyšuje sa produkcia stresového hormónu kortizolu a stúpa hladina cholesterolu.

  • Cukor podporuje rast rôznych patologických buniek v organizme vrátane kvasinkovej plesne kandidy, plesňových infekcií a rakoviny.

  • Prebytok glukózy narušuje životne dôležitú úlohu vitamínu C pri potlačovaní infekcie a budovania telesných tkanív.

  • Cukor spôsobuje, že sa molekuly bielkovín vzájomne spojujú priečnou väzbou, čo je primárna príčina starnutia.

  • Nedostatok nerozpustnej vlákniny v jednoduchých cukroch spomaľuje priechod potravy v črevách, čo vedie k plynnatosti a tvoreniu toxínov v tele.

Zdroj: Ray Kurzweill, Terry Grossman: Fantastická cesta – Ako si radikálne predĺžiť svoj život

Na veku záleží

Keď nabudúce budete chcieť potešiť svoju babičku tým, že jej kúpite bonboniéru, mali by ste sa radšej poobzerať po nejakom vhodnejšom darčeku. Čím sme totiž starší, tým horšie naše telo spracúva jednoduché cukry.

Buď sa stane, že náš pankreas začne produkovať menej inzulínu, alebo sa doslova zníži citlivosť našich buniek k nemu. Tomuto zdravotnému problému sa hovorí inzulínová rezistencia. Jeho podstata tkvie v tom, že aj keď sa do krvi vyplaví dostatok inzulínu, naše bunky naň nereagujú a nie sú schopné prijať glukózu.

Následky pocíti náš endokrinný, imunitný aj nervový systém. „Predpokladá sa, že inzulínová rezistencia má na svedomí vznik rôznych degeneratívnych ochorení, ako sú rôzne autoimunitné ochorenia a diabetes. Ide o jeden z aspektov celkového starnutia organizmu,“ dodáva Dagmar Prokešová.

Viac rokov, menej kalórií

S vekom sa celkovo znižuje výkonnosť tráviaceho traktu, takže ak sa mladý a starší človek budú stravovať rovnako, ten druhý nebude schopný prijať rovnaké množstvo živín.

Na prvý pohľad to vyzerá ako neriešiteľný problém. S pribúdajúcim vekom by sme mali prijímať menšie množstvo kalórií, lebo naše telo ich ťažšie spaľuje, na druhej strane ak obmedzíme ich prísun, budeme mať ešte menej živín ako doteraz.

„Jediným riešením je prijímanie potravín s vysokou výživnou a nízkou kalorickou hodnotou,“ radí Dagmar Prokešová, zároveň však dodáva, že najmä u seniorov býva skvalitnenie jedálneho lístka dosť problematické.

„Títo ľudia sú často depresívni, ak sú osamelí, nemajú motiváciu variť si plnohodnotnú stravu. Navyše sa u nich biologicky znižuje pocit smädu a hladu,“ upozorňuje endokrinologička. Preto je niekedy nevyhnutné, aby ku skvalitneniu stravovania u seniorov prispeli ostatní členovia rodiny.

Radšej ráno ako večer

Naše telo podlieha určitým prirodzeným biorytmom, ktoré majú vplyv na spracovanie cukrov. Je dokázané, že najviac inzulínu sa vyplavuje do krvi ráno okolo siedmej hodiny, neskôr jeho produkcia postupne klesá.

Čím viac sa blížime počas dňa k spánku, tým menej energie potrebujeme a náš organizmus nám to signalizuje takýmto spôsobom. „Preto sa odporúča konzumovať jedlá s vyšším podielom sacharidov doobeda a poobede prijímať viac bielkovín,“ vysvetľuje Dagmar Prokešová.

Ovocie radšej doobeda

Osobitnou kapitolou je konzumácia ovocia. Na jednej strane ho potrebujeme ako prirodzený zdroj antioxidantov a iných dôležitých živín, na druhej strane niektoré jeho druhy obsahujú veľké množstvo síce prírodného, ale predsa len cukru.

Jeho konzumácia je preto rozhodne vhodnejšia predpoludním ako popoludní. Pri zostavovaní jedálneho lístka by sme mali poznať glykemický index jednotlivých potravín, ktorý nám prezradí, ako rýchlo určité jedlo zvyšuje hladinu cukru v krvi.

Ak ide o zeleninu, plody, ktoré rastú nad zemou, majú nižší glykemický index ako tie, čo rastú pod zemou. Vhodné je konzumovať rôzne druhy strukovín a celozrnných obilovín. Dagmar Prokešová odporúča napríklad pohánku a ryžu natural.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  3. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  9. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  10. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  1. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  2. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  3. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  7. Všetko, čo rodiny milujú
  8. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 23 841
  2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 16 853
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 13 144
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 7 608
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 6 021
  6. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 227
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 4 905
  8. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 4 739
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 3 478
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 077

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Maďarič a Poliačik sa v parlamente spojili, predkladajú spoločný návrh zákona o RTVS

V RTVS je časť redaktorov nespokojná, hovorí o pretláčaní konšpiračných teórií. Nedávno skončili štyria externisti, ktorí boli k vedeniu kritickí.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Béla na sebe nechá aj drevo rúbať

Koaličná dohoda už je len na ozdobu.

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Trump je najškodlivejší zjav, čo Zem nosila

Výročná správa SIS je opäť raz akoby volanie po zrušení inštitúcie.

Neprehliadnite tiež

Leto v Štajersku po novom: Šesť miest, ktoré by ste mali navštíviť

Rakúsky región je typický pôvabnou zeleňou, ktorá nabíja energiou.

Prispeli do poznania astronómie, fyziky aj genetiky, no svet na ne zabudol

Spoznajte šesť výnimočných žien, ktoré zmenili vedu.

V Nosene si môžete kúpiť oblečenie známych osobností, prispejete na dobrú vec

Bratislavský second hand organizuje Celodenné dobré nakupovanie.

Japonskí dôchodcovia sú módne hviezdy Instagramu

Seniori Bon a Pon bavia ľudí zladenými outfitmi.

Desať receptov na zákusky a koláčiky s pudingom

Známe aj nové recepty na neodolateľné dobroty.