SME

Judit Bárdos: Som vďačná za každú príležitosť

Ako študentka herectva má za sebou prvú skúsenosť s celovečerným filmom, ktorý už získal niekoľko medzinárodných ocenení. V divadle zase zaujímavým projektom pomáha tínedžerom prežiť pubertu.

pochádza zo Senca. Je študentkou štvrtého ročníka herectva na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Štyri roky študovala na konzervatóriu hru na klavíri. Hosťovala vo viacerých divadlách, v súčasnosti ju môžeme vidieť napríklad v SND v hrách Coriolanus, Herodes a Herodias alebo Ivanov. V septembri má slovenskú premiéru jej prvý celovečerný film Dom, ktorý mal svetovú premiéru na filmovom festivale v Berlíne. Za hlavnú úlohu, postavu dospievajúcej Evy, získala na filmovom festivale Art Film Fest 2011 Modrého anjela za najlepší ženský herecký výkon.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Účinkujete v novom slovenskom filme Dom, ako ste sa dostali k hlavnej úlohe?

Som zaregistrovaná v jednej agentúre, z ktorej mi zavolali, že sa hľadá dievča do filmu a kedy môžem prísť na kamerové skúšky. Absolvovala som niekoľko skúšok a potom mi režisérka Zuzka Liová prezradila, že má štyri adeptky na postavu, len sa medzi nami ešte nevie rozhodnúť. Nakoniec si vybrala mňa.

Povedala vám aj prečo?

Postava Evy má devätnásť rokov a počas filmu trocha dospeje. Vo mne videla aj dievča, aj dospievajúcu ženu. Preto som sa jej typovo najviac hodila.

Ide o váš prvý film, báli ste sa?

Áno (smiech). Ale o postave som sa veľa rozprávala so Zuzkou. Zblížili sme sa, skamarátili. Nebála som sa jej preto spýtať na niečo, čomu som celkom nerozumela. Hovorili sme o mojom živote, o jej živote, vysvetľovala mi, ako písala scenár, prečo je v ňom to, čo tam je, ako to myslela a cítila. Preto som sa cítila v bezpečí, verila som, že vie, čo robí. To je pre herca najdôležitejšie. Nemala som pocit, že by som chcela niečo spraviť inak, zmeniť text alebo nejakú reakciu. Bolo to veľmi fajn.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšina príbehu sa odohráva v studenom počasí a vy tam navyše murujete dom, nebolo to náročné?

Pred nakrúcaním ma učili murovať, ale aj tak som to pri filmovaní robila len v náznakoch. Párkrát nám bolo zima. Ale nakrúcalo sa na jar a v lete, keď nám zase v zimných bundách bolo riadne teplo (smiech). Je to otázka zvyku. Keď človek vidí, že okolo neho je celý štáb a všetci sa snažia, aby všetko dobre dopadlo, motivuje vás to a zima vám toľko neprekáža.

Film na festivaloch v zahraničí dobre prijímajú, ako vnímate jeho úspech?

Som šťastná. Verila som, že bude dobrý, ale uvedomovala som si, že k nemu nie som objektívna. Preto som bola milo prekvapená pozitívnymi reakciami. Mám veľkú radosť, že sa divákom páči, rozumejú mu, mnohých sa naozaj citovo dotkol a to je dobre.

SkryťVypnúť reklamu

Aký je to pocit, reprezentovať film?

Zaujímavý. Ide o niečo celkom iné akopri divadle. Film som už nakrútila a už vlastne preň nič nemusím spraviť, nič doň nemôžem dať. Len odpovedám na prípadné otázky na tlačovkách alebo besedách. Je to zvláštny pocit, možno by som dnes niečo zmenila, ale jediné, čo už môžem urobiť, je reprezentovať ho a tešiť sa z toho. Mám veľkú radosť.

Nie je to veľa úspechu na začiatok?

V škole nás učia, že sa máme držať pri zemi. Sme zvyknutí, že sa netreba chváliť, ale skôr sa máme tešiť na ďalšiu novú prácu.

Ako ste sa vlastne stali herečkou?

Rodičia ma od detstva brávali do divadla, do kina, čo ma veľmi bavilo. Neskôr som chcela byť klaviristkou, preto som štyri roky študovala hru na klavíri na konzervatóriu. V triede som bola spolu s hercami, s ktorými som sa veľmi skamarátila. Vďaka študentskému preukazu sme mohli chodievať zadarmo na divadelné predstavenia, čo sme s kamarátkou často využívali. Bavilo ma to a rozhodla som sa, že si podám prihlášku na vysokú školu na herectvo. Potom som sa za to aj trochu hanbila, ale nakoniec som prijímačky zvládla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Minulý rok ste spolu s troma kolegami uviedli s úspechom hru Mňa kedys´, ktorú ste hrali tínedžerom v školách. O čo šlo?

Bol to projekt divadelného Štúdia 12, ktorý sa chcel zamerať na vekovú kategóriu od trinásť do pätnásť rokov. Už to nie sú deti, rozprávky ich už nebavia, ale veľmi ich neláka ani divadlo. Cieľom bolo napísať hru o tomto náročnom životnom období pre ľudí, ktorí ho práve prežívajú. Nerieši sa v nej nejaký komplikovaný príbeh, skôr len chceme ukázať životy našich postáv tínedžerov a ich problémy. Hru hrávame priamo v školách v rôznych priestoroch, nielen v triede alebo na pódiu, ale aj v šatni, na chodbe alebo na WC. Vďaka tomu je každé predstavenie niečím špecifické. Deň pred vystúpením si musíme ísť vždy prezrieť priestory školy a pripraviť si trasu, po ktorej sa budeme presúvať, aby predstavenie malo logiku. Deti totiž putujú s nami za príbehom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je asi náročné hrať v takýchto podmienkach, nie?

Hlavné štyri postavy aj text sú stále rovnaké, ale často improvizujeme a nesmieme stratiť niť, poľaviť v prejave, lebo deti hneď začnú riešiť iné veci, rozprávať sa a podobne. Ak práve zazvoní alebo po schodoch prechádza iná trieda, musíme pridať na hlasovej intenzite, aby sa nerozptýlili. Musíme sa skrátka stále usilovať o ich pozornosť. Je to dobrá, ale naozaj tvrdá škola.

Hra mala pozitívne ohlasy, čím ste divákov podľa vás dokázali osloviť?

Text aj jazyk hry je moderný, súčasný, riešime problémy, s ktorými sa deti v tomto veku zvyčajne stretávajú. Sú to prvé dospelejšie veci, prvý sex, vzťahy. Ja hrám štrnásťročnú Sašu, ktorá je nešťastne zaľúbená, a reakcie divákov na mňa sú veľmi povzbudzujúce. Po predstavení mávame s nimi besedu, kde sa ma často pýtajú, či mám naozaj toľko rokov, či som naozaj zaľúbená. Keď hráme nejakú romantickejšiu scénu, tak sú všetci okolo ticho a sledujú, čo sa deje. Vidieť, že nám alebo našim postavám držia palce. Občas aj dopredu povedia – pobozkaj ju (smiech). Je dobré mať takúto spätnú väzbu. Okrem toho sa ich potom ešte pýtame aj na ich názor, čo by na hre zmenili, či sa im nezdalo niečo príliš vulgárne, alebo skôr trápne. Predstavenia s rovnakým zameraním vznikli vo viacerých štátoch ako súčasť jedného projektu. Stretli sme sa s podobnými súbormi v Portugalsku, kde každý predviedol úryvok hry a rozprávali sme sa potom o reakciách detí, čo sa im podarilo hrou dosiahnuť. Vymieňali sme si skúsenosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo sa vám teda podarilo hrou dosiahnuť?

Tínedžerom sme ukázali, že sa divadelné predstavenie nemusí hrať len v divadle. Ale myslím, že hlavným cieľom bolo ukázať im, že ťažké obdobie puberty sa dá prežiť. Napokon aj našu hru začíname netradične - postupne sa všetci štyria herci predstavíme menom a dodáme, že sme prežili pubertu. Chceme im ukázať, že aj napriek ťažkostiam nejde o nič, čo by nezvládli. Myslím, že sa nám to celkom darí. Človek sa často v puberte cíti nepochopený, stratený vo vlastných pocitoch, a keď zrazu pred sebou vidí divadlo, v ktorom sa riešia rovnaké problémy, aké má on, viac sa otvorí, uvoľní. Niektorí, ktorí sa hanbili s nami baviť otvorene, nám, či skôr našim postavám napísali odkazy, aby sme nesmútili, že to bude dobré... Takže si myslím, že sme ich zaujali a možno im aj trochu pomohli. Predstavenie nás veľmi baví, ale už ho nehrávame tak často. Sme rôzne rozlietaní a máme problémy sa časovo vzájomne skoordinovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo pripravujete momentálne?

V novembri máme v škole premiéru predstavenia na motívy jednej Moliérovej hry. Skúšame už teraz, aj keď sme sa s profesormi ešte ani nestretli. Od tretieho ročníka pripravujeme predstavenia spolu so študentmi réžie, a keď príde na hodinu pán Horváth alebo pán Mikulík, pozrú sa na priebeh a svoje pripomienky už často nehovoria nám hercom, ale priamo študentovi – režisérovi. Keď herec niečomu nerozumie, už to nevyčítajú jemu, ale režisérovi, ktorý súbor vedie. Chcú nás skrátka naučiť fungovať tak, ako je to v skutočnom divadle, kde sme jeden kolektív. Aby sme všetci spolu aj so študentmi produkcie a scénografie pracovali na inscenácii a dali zo seba to najlepšie, čo vieme.

S čím máte ako študentka herectva najväčší problém?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekedy je to zrozumiteľnosť rečového prejavu, mala by som hovoriť hlasnejšie a niekedy sa u mňa prejaví maďarský akcent. Pri každej hre musím zo seba odhaliť niečo iné, ukázať niečo nové, cesta nie je jednoduchá.

Herci mávajú vysnívané postavy, máte aj vy nejakú vyhliadnutú?

Zatiaľ nie, nemám pocit, že by som mohla o nejakej postave povedať, toto som ja, alebo v tomto som najlepšia. Viacerí majú vysnívané úlohy, ale ja som vďačná za každú príležitosť. Vždy mám pocit, že sa naučím niečo nové.

Máte predstavu, čo by ste chceli robiť po škole?

Chcela by som hrať v niektorom z divadiel a zahrať si aj v nejakom filme. To je asi snom každého herca. Ale ani absolventi, ktorí nedostanú hneď po škole angažmán v divadle, nie sú stratení. Myslím, že to bude záležať na daných okolnostiach, keď budem končiť školu. Je dobré ísť hneď do divadla, ale všetci na herectve sme realisti (smiech).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vďaka televíznym projektom sa zviditeľnila jedna generácia hercov, neláka vás to?

Je pravda, že televízia pomohla návštevnosti v divadlách, lebo ľudia idú za menom, ktoré poznajú. Ja som mala v seriáloch zatiaľ niekoľko minipostáv. Táto práca je iná. Scenáre sa píšu rýchlo, človek sa ich musí rýchlo naučiť a rýchlo ich aj zabudne. Kedysi som hovorila, že to nebudem robiť, ale ide o istú formu zárobku, a keď človek potrebuje peniaze, prečo nevyužiť príležitosť? Zatiaľ som však na seriály nebola odkázaná. Ale pravdupovediac radšej by som hrala v celovečerných filmoch. Scenáre pre ne sú poctivo písané aj niekoľko rokov, preto si myslím, že je cťou hrať v takom projekte.

Judit Bárdos (23)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 688
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 954
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 060
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 515
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 385
  6. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 458
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 120
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 300
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Katarína Del Rio a Bianka Urbanovská zo ZA SEBA, o.z.

Agresora najviac prekvapí, keď obeť neostane ticho.


13
Nepečený cheesecake s ovocím.

Rýchly cheesecake bez pečenia je lahodný a osviežujúci. V tomto článku nájdete recepty aj tipy na cheesecake bez zapínania rúry.


redakcia SME ženy
Tradičné políchnianske kraslice.

Tipy, ako zdobiť veľkonočné vajíčka.


Šibačka a oblievačka na Veľkonočný pondelok.

Veľkonočné sviatky sú od 18. do 21. apríla.


reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 370
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 189
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 047
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 590
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 187
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 412
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 061
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 771
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu