Nadopujte sa baktériami

Baktérie vedia byť niekedy aj užitočné. Najmä tie, ktoré sú súčasťou nášho trávenia. Máte ich v tele dostatok?

V súčasnosti sa o nich stále hovorí. Nezdravý životný štýl, stres či nevhodný výber stravy spôsobujú, že sa tieto malé mikroorganizmy dostávajú do popredia záujmu širokej verejnosti. Začali byť žiadané natoľko, že bežný spotrebiteľ sa okrem ceny pozrie aj na obaly výrobkov a všíma si, či je tam týchto látok dostatok. Jednoducho sme si uvedomili, že probiotiká sú pre zdravé fungovanie nášho organizmu jednými z najlepších pomocníkov.

Univerzálne využitie

Pri probiotikách sa stretávame s rôznymi druhmi. „Sú to takzvané dobré baktérie, ktoré osídľujú náš tráviaci trakt,“ vysvetľuje lekárka Eva Smíšková. „Je ich niekoľko druhov, najznámejšie z nich sú Acidophillus actiregularis, Lactobacillus bifi dus, Lactobacilus bulgaricus.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Všetky udržiavajú naše trávenie v dobrom stave. Pre črevo vytvárajú vhodné pH prostredie, ktoré zamedzuje premnoženiu „zlých“ hnilobných baktérií a kvasiniek. „Chránia tiež pred poškodením jemnej sliznice čreva, a tak druhotne ovplyvňujú imunologické mechanizmy, teda obranyschopnosť organizmu,“ dodáva Smíšková.

Probiotiká majú totiž vlastnosť zabraňovať vstrebávaniu toxínov v prijímanej potrave a naopak efektívnejšie využívať živiny, ktoré sa jedlom dostávajú do nášho organizmu. Preukázaný je aj ich pozitívny účinok na liečbu zápalových ochorení a ochorení vyvolaných kvasinkami, prípadne infekcií spôsobených Helikobakterom či najnovšou hrozbou E.coli.

Odborníci ich dávajú do pozornosti aj ako prevenciu proti vzniku nádorových ochorení. Ich schopnosť udržiavať pravidelné vyprázdňovanie a správny metabolizmus podporuje tiež boj s obezitou. Zvýšený prísun probiotík je bežnou súčasťou zdravých redukčných diét.

Keď ich je v tele málo

Prítomnosť probiotík v tráviacom trakte počas nášho života kolíše. Niekedy ich máme do statok, inokedy sa nám z tela vplyvom rôznych faktorov vytrácajú. Ich nedostatok v organizme môžeme veľmi rýchlo odhaliť. „Prejavuje sa najmä častými tráviacimi problémami, ako je nafúknutie, plynatosť, zmeny vo frekvencii vyprázdňovania a konzistencii stolice,“ spresňuje Eva Smíšková.

Často sa môžeme stretnúť aj s celkovým oslabením imunity organizmu. Pri akútnych problémoch si nie vždy vystačíme s probiotikami prijímanými z potravy. V takýchto prípadoch musíme siahnuť po výživových doplnkoch, probiotických tabletkách. „Pri ťažkom priebehu hnačky alebo výrazných tráviacich ťažkostiach je vhodné na obnovenie mikrofl óry začať užívať tabletky,“ tvrdí Smíšková.

„Na udržiavanie dobre fungujúceho alebo len mierne narušeného trávenia postačia potraviny obsahujúce prospešnú laktofl óru.“ Spôsob užívania závisí od druhu a vážnosti problémov. „Najprirodzenejší spôsob spočíva v konzumovaní potravín, ktoré sú v rámci technologického procesu pri ich výrobe upravené pridaním živej kultúry. Odporúčala by som jednu až dve porcie denne,“ radí Smíšková.

„Ak užívame probiotiká ako doplnky v tabletkách, tak jedenkrát denne s malým množstvom jedla pri raňajkách alebo ľahkej večeri, prípadne podľa návodu na obale.“ Predávkovanie probiotikami z potravy nehrozí, pri forme potravinových doplnkov by sme však mali byť ostražitejší. Nadmerné množstvo môže spôsobiť nepríjemné hnačky.

Antibiotiká zabijú všetko

Jedným z dôvodov, prečo sa nám môže znížiť hladina mikrofl óry v tele, je užívanie antibiotík. Lekári odporúčajú pri antibiotickej liečbe automaticky zvýšiť aj prísun probiotík. Okrem neželaných patogénov si totiž z tela vyplavíte aj zdravé baktérie.

Preventívne si preto vždy k antibiotikám zadovážte aj probiotiká. Obvykle sa podávajú minimálne tri hodiny po užití antibiotických liekov a s ich zvýšeným prísunom pokračujte aj po skončení liečby. Zdravú mikrofl óru narúšajú aj ďalšie faktory.

„Probiotiká a ich rast potláča nevhodné a nevyvážené zloženie stravy s vysokým podielom mäsa, údenín a vnútorností, pri trávení ktorých sa vytvára prostredie pre premnoženie hnilobných baktérií,“ informuje Eva Smíšková.

„Negatívny vplyv má aj stres, alkohol a niektoré diéty.“ Probiotikám neprospievajú ani sladkosti. Ak chcete mať trávenie v poriadku, miesto tabuľky čokolády zvoľte cereálnu tyčinku bohatú na vlákninu. Tá vám zabezpečí vhodné prostredie na množenie dobrých baktérií.

Probiotiká na pultoch

Ak máte zdravú mikroflóru, stačí vám udržiavať ju dostatočným prísunom probiotík v každodennej strave. V súčasnosti sa poličky v obchodoch priam prehýbajú pod množstvom produktov s pridanými zdraviu prospešnými baktériami.

„Na každom produkte je vyznačené presné zloženie, v prípade tých, ktoré nájdete v lekárni, aj návod na použitie a dávkovanie,“ informuje Eva Smíšková. Mnohé výrobky, najmä potravinárske, však v skutočnosti obsahujú oveľa nižší podiel probiotík, ako sa uvádza na obale. Je to spôsobené tým, že čím sú staršie, tým sú aj probiotiká v nich slabšie.

„Jogurty s dlhodobým dátumom spotreby musia prejsť takými technologickými úpravami, ktoré v nich pre trvanlivosť zlikvidujú takmer všetok ‚život‘ a pred koncom procesu sa zvlášť kultivovaná živá fl óra pridáva. Preto čím čerstvejšie, tým lepšie,“ hovorí Smíšková. Ak ide o špecializované prípravky, ktoré nájdete v lekárňach, Smíšková odporúča poradiť sa s farmaceutom, ktorý z nich je pre vás najvhodnejší.

Probiotiká a dovolenka

Počas pobytu v cudzej krajine sme viac vystavení tráviacim ťažkostiam. Lekárka Eva Smíšková odporúča konzumáciu probiotík v tabletkách pred a počas dovolenky, najmä v rizikových oblastiach: „Dobre osídlené zdravé črevo ochorie menej často na cestovateľskú hnačku a aj priebeh ochorenia býva miernejší.“

Probiotiká v potrave

  • jogurty
  • čerstvé syry
  • bryndza
  • aci dofilné mlieko
  • kefír
  • pivovarnícke kvasnice

Tip od lekárky: Probiotiká je dobré konzumovať s probiotikami, látkami, ktoré podporujú ich rast a životaschopnosť. Najvýznamnejším prebiotikom je vláknina, ale aj vitamíny skupiny B, inulín a celulóza.

K téme sa vyjadruje: všeobecná lekárka pre dospelých Eva Smíšková, www.medissimo.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 931
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 221
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 752
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 14 945
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 840
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 344
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 110
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 520
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 777
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 685

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Opäť zvýšil náskok v bodovacej súťaži.

Stĺpček Osmelené

Od mladosti mám problém s alkoholom a neviem si pomôcť

Som abstinent, aj keď nemusím.

Neprehliadnite tiež

Zuzana Smatanová: Pred koncertami v sebe občas musím zobudiť extroverta

Speváčka po rokoch príprav vydala nový album.

Začnem od zajtra: Čo robiť, keď chýba motivácia k pohybu

Dobrý pocit zo športu dosiahnete ľahšie, ako si myslíte.

Keď varí muž: Streetfood na mastnom papieri je hit. Právom?

Cez týždeň jedzte, čo chcete, ale v sobotu si uvarte zložité jedlo.