SERIÁL

Šestonedelie

Po pôrode vaše telo prechádza náročnými zmenami. Venujte mu preto pozornosť.

O prirodzených telesných prejavoch v období šestonedelia informuje gynekológ Róbert Paldia z gynekologickej ambulancie Pro Femina v Bratislave:

„Môžu sa objaviť bolestivé kontrakcie. Sú sprievodným javom involučných pochodov maternice, ktorá sa zvinie na pôvodnú veľkosť až po niekoľkých týždňoch. Súčasne sa vylučujú lochie, obsahujúce krv, krvné zrazeniny, odumreté časti sliznice a tkaninový mok. Ich spočiatku červená farba prejde postupne do hnedej, žltej a v treťom týždni do belavej. Sú infekčné, preto nie je vhodné používať tampóny a vložku treba často meniť. Na zvýšenú hygienu treba dbať aj pre hojenie pôrodných rán.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Po šestonedelí je čas na gynekologickú prehliadku, aby lekár zhodnotil regeneráciu vášho organizmu. „Ak však krvácanie zosilnie, vytekajúca tekutina má hnisavý zápach, krvné zrazeniny sú väčšie než golfová loptička a rektálna teplota je vyššia než 38 °C, treba gynekológa navštíviť okamžite,“ upozorňuje Paldia.

Jedzte pestro a zdravo

Dôraz klaďte na nutrične bohatú stravu, aby ste zabezpečili dostatočný prísun ochranných, stavebných a energetických látok pre seba aj pre svoje bábätko. Vylučovanie býva po pôrode problematické, preto zvýšte príjem vlákniny. Okrem celozrnných výrobkov sa nachádza aj v ovocí a zelenine, ktoré sú navyše významným zdrojom vitamínov.

Vhodné sú brokolica, mrkva, slivky, banány, jablká alebo hrušky. Dôležitý je aj prísun bielkovín, konzumujte preto biele mäso, ryby, strukoviny a mliečne výrobky. V dôsledku straty krvi pri pôrode treba zvýšiť príjem železa, ktoré sa nachádza napríklad vo vaječných žĺtkoch, špenáte či v červenom mäse. Jedzte menšie množstvá a častejšie. Nezabudnite na príjem tekutín, najmä čistej vody.

Zásady, ktoré treba dodržiavať v šestonedelí

Všetko, čo sa dostane do vášho krvného obehu, sa v určitej miere objaví aj v materskom mlieku. Špeciálne si dávajte pozor na tieto výživné zložky:

Kofeín - Vedci zatiaľ nezistili jeho škodlivý efekt, ak ho konzumujete len mierne. Šálka kávy či tablička čokolády denne nemôže uškodiť.

Alergizujúce a nafukujúce potraviny - Jahody, citrusy, orechy, kapusta a cibuľa sa v mysli mnohých mamičiek spájajú s alergiami a kolikami u dojčiacich detí. Výskumy však súvis potravín s týmito ťažkosťami jednoznačne nepotvrdili. Jedzte preto to, na čo máte chuť a všímajte si reakcie bábätka. Ak sa po konzumácii konkrétnej potraviny opakovane dostavia rovnaké ťažkosti, potom zvážte jej vylúčenie z jedálneho lístka.

Začnite cvičiť - Po pôrode sa budete cítiť ochabnutá a z formy. Energiu a sebavedomie si dodáte pravidelným miernym cvičením. Ak nemáte zdravotné komplikácie, začať môžete už pár dní po pôrode. Cvičte po dojčení v pohodlnom a podpornom oblečení. Venujte sa ľahším aerobným aktivitám, ako je stacionárny bicykel alebo či rýchla chôdza. Zvýšenú pozornosť venujte hlbokým brušným svalom a svalom panvového dna. Ideálnym cvičením je individuálny Pilates s inštruktorom, ktorý dohliadne na správne prevedenie cvikov. Nezabudnite na precvičenie prsných svalov.

Doprajte si relax - Hormonálne zmeny vami môžu zamávať, dbajte preto na dostatok oddychu. Čas, keď bábätko spí, si zmysluplne rozdeľte. Namiesto upratovania a vyvárania si doprajte relax s dobrou hudbou, knihou, spánok alebo inú aktivitu, pri ktorej si dobijete baterky. Bábätko vaše pocity vníma, preto je dôležité, aby ste sa cítili dobre, aj ono bude potom pokojnejšie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 204
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 960
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 162
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 032
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 251
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 638
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 963
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 308
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 046
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 916

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

Neprehliadnite tiež

Slovenky organizujú islandský festival: Objednať si ich kapelu je drahé

Regina Ulejová a Laura Lovišková približujú, ako sa organizuje festival.