SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky
SERIÁL

Šestonedelie

Po pôrode vaše telo prechádza náročnými zmenami. Venujte mu preto pozornosť.

O prirodzených telesných prejavoch v období šestonedelia informuje gynekológ Róbert Paldia z gynekologickej ambulancie Pro Femina v Bratislave:

„Môžu sa objaviť bolestivé kontrakcie. Sú sprievodným javom involučných pochodov maternice, ktorá sa zvinie na pôvodnú veľkosť až po niekoľkých týždňoch. Súčasne sa vylučujú lochie, obsahujúce krv, krvné zrazeniny, odumreté časti sliznice a tkaninový mok. Ich spočiatku červená farba prejde postupne do hnedej, žltej a v treťom týždni do belavej. Sú infekčné, preto nie je vhodné používať tampóny a vložku treba často meniť. Na zvýšenú hygienu treba dbať aj pre hojenie pôrodných rán.“

Skryť Vypnúť reklamu

Po šestonedelí je čas na gynekologickú prehliadku, aby lekár zhodnotil regeneráciu vášho organizmu. „Ak však krvácanie zosilnie, vytekajúca tekutina má hnisavý zápach, krvné zrazeniny sú väčšie než golfová loptička a rektálna teplota je vyššia než 38 °C, treba gynekológa navštíviť okamžite,“ upozorňuje Paldia.

Jedzte pestro a zdravo

Dôraz klaďte na nutrične bohatú stravu, aby ste zabezpečili dostatočný prísun ochranných, stavebných a energetických látok pre seba aj pre svoje bábätko. Vylučovanie býva po pôrode problematické, preto zvýšte príjem vlákniny. Okrem celozrnných výrobkov sa nachádza aj v ovocí a zelenine, ktoré sú navyše významným zdrojom vitamínov.

Vhodné sú brokolica, mrkva, slivky, banány, jablká alebo hrušky. Dôležitý je aj prísun bielkovín, konzumujte preto biele mäso, ryby, strukoviny a mliečne výrobky. V dôsledku straty krvi pri pôrode treba zvýšiť príjem železa, ktoré sa nachádza napríklad vo vaječných žĺtkoch, špenáte či v červenom mäse. Jedzte menšie množstvá a častejšie. Nezabudnite na príjem tekutín, najmä čistej vody.

Skryť Vypnúť reklamu

Zásady, ktoré treba dodržiavať v šestonedelí

Všetko, čo sa dostane do vášho krvného obehu, sa v určitej miere objaví aj v materskom mlieku. Špeciálne si dávajte pozor na tieto výživné zložky:

Kofeín - Vedci zatiaľ nezistili jeho škodlivý efekt, ak ho konzumujete len mierne. Šálka kávy či tablička čokolády denne nemôže uškodiť.

Alergizujúce a nafukujúce potraviny - Jahody, citrusy, orechy, kapusta a cibuľa sa v mysli mnohých mamičiek spájajú s alergiami a kolikami u dojčiacich detí. Výskumy však súvis potravín s týmito ťažkosťami jednoznačne nepotvrdili. Jedzte preto to, na čo máte chuť a všímajte si reakcie bábätka. Ak sa po konzumácii konkrétnej potraviny opakovane dostavia rovnaké ťažkosti, potom zvážte jej vylúčenie z jedálneho lístka.

Skryť Vypnúť reklamu

Začnite cvičiť - Po pôrode sa budete cítiť ochabnutá a z formy. Energiu a sebavedomie si dodáte pravidelným miernym cvičením. Ak nemáte zdravotné komplikácie, začať môžete už pár dní po pôrode. Cvičte po dojčení v pohodlnom a podpornom oblečení. Venujte sa ľahším aerobným aktivitám, ako je stacionárny bicykel alebo či rýchla chôdza. Zvýšenú pozornosť venujte hlbokým brušným svalom a svalom panvového dna. Ideálnym cvičením je individuálny Pilates s inštruktorom, ktorý dohliadne na správne prevedenie cvikov. Nezabudnite na precvičenie prsných svalov.

Doprajte si relax - Hormonálne zmeny vami môžu zamávať, dbajte preto na dostatok oddychu. Čas, keď bábätko spí, si zmysluplne rozdeľte. Namiesto upratovania a vyvárania si doprajte relax s dobrou hudbou, knihou, spánok alebo inú aktivitu, pri ktorej si dobijete baterky. Bábätko vaše pocity vníma, preto je dôležité, aby ste sa cítili dobre, aj ono bude potom pokojnejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 908
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 433
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 976
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 251
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 971
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 410
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 310
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 922
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 699
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 594
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Amanda Gormanová

Jej knihy sú vypredané.

22. jan
Tartaletky s bielou čokoládou

Recepty na rezy, torty aj cheesecake.

22. jan

Existuje správny počet detí v rodine?

14. okt