Viete akú etiketu treba dodržiavať v reštaurácii?

Počas dovolenkovej sezóny sa častejšie vyskytujú príležitosti na posedenie s priateľmi pri jedle či obchodné stretnutia spojené s gurmánskym zážitkom.

Dodržiavanie etikety v reštauráciách je jednoduché pre tých, ktorí ich pravidelne navštevujú. Podľa riaditeľa bratislavského hotela Mercure Ladislava Olcsváryho ľudia však väčšinou varia doma. Správanie sa pri rodinných oslavách alebo pracovných večerách tak môže byť problémom. "Podľa môjho názoru je hosť vždy kráľom, preto by mal v sebe prekonať pocit, že znamená menej ako reštaurácia," poradil pre TASR hoteliér.

Pokiaľ do reštaurácie vedú schody, ide po nich vždy prvá žena. Muž je za ňou, aby ju v prípade, že sa potkne, mohol zachrániť pred pádom. Rovnaké pravidlo platí aj pri schádzaní zo schodov, preto muž ide pred ženou. Dvere otvára muž a tiež vchádza do reštaurácie ako prvý. Pred tým, než si sadne, počká, kým sa usadí dáma, pomôže jej buď on sám alebo prítomný čašník.

V luxusných reštauráciách obyčajne zákazníkom ponúknu jedálne lístky bohaté na krásne a dômyselné názvy jedál. Ako vysvetlil Olcsváry, každý šéfkuchár má svoj vlastný štýl a podľa toho volí aj názvy pokrmov. "Častokrát sú za sofistikovanými názvami jednoduché jedlá. Pre správny výber sa treba spýtať čašníka, čo názvy v jedálnych lístkoch znamenajú a nechať si poradiť. Čašník povie zloženie aj prípravu jedla, prípadne odporučí špecialitu reštaurácie," konštatoval s tým, že vedieť, čo sme si objednali, je prevencia pred možným sklamaním.

Papierová servítka alebo látkový obrúsok, ktorý je na stole, má svoju praktickú funkciu. "Servítka nie je skúškou z noblesného správania, slúži na to, aby sme zabránili prípadným fľakom na oblekoch, či šatách. Dajte si ju na kolená alebo páni za kravatu, aby si chránili košeľu. Ak ju však budete ignorovať, tiež nič nepokazíte," ozrejmil Olcsváry.

Ako poznamenal, nedávno sa ešte v reštauráciách riešilo, čo je skutočné jedlo a čo je len dekorácia. "Dnes platí, že všetko, čo dostanete na tanieri je jedlé, aj listy či kvety. Zmenilo sa aj tvrdenie, že je neslušné všetko zjesť a musíte na tanieri nechať zvyšky. Práve naopak, tým, že dojete, dávate šéfkuchárovi najavo, že vám chutilo. Ak jedlo necháte, šéfkuchár vie, že vám nechutilo."

Pokiaľ chce zákazník vyskúšať niečo exotické, čo pred tým nikdy nejedol, mal by poprosiť čašníka o radu. "Napríklad slimáky sa jedia pomocou špeciálnych príborov, personál ukáže akým spôsobom. Dnes už každý vie, že pri hydinových krídelkách alebo stehienkach, dostáva aj vlhčený obrúsok alebo misku s vodou na umytie rúk."

Pri stolovaní platí klasické pravidlo, príbor sa používa vždy zvonka smerom dovnútra, čašníci odložia príbory, ktoré nebude potrebné a ak si jedlo vyžaduje špeciálny príbor, prinesú ho. Pokiaľ zákazník nevie, ktorý pohár je na červené alebo biele víno, treba sa nechať viesť servisom.

Za prehrešok voči etikete sa pokladá kladenie rúk, mobilu alebo peňaženky na stôl. Keď sa doje polievka, lyžicu treba vyložiť na tanierik. Pokiaľ počas stolovania spadne na zem kúsok jedla, netreba sa poň zohýbať, nemali by sa tiež zmetať rukami popadané omrvinky. Rovnako sa netreba trápiť ani kvapkami vína na obruse. "Nechajte to na čašníkov, oni stôl upracú, ak je to nutné," uzatvoril Olcsváry.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  2. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  6. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  7. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  10. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 208
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 269
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 984
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 202
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 5 837
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 371
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 570
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 229
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 987
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 770

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Desať vecí, ktoré treba vedieť o osýpkach

Prečítajte si desať základných otázok a odpovedí týkajúcich sa osýpok, ich prenosu, príznakov, možnej epidémie a ochrane pred nakazením.

KOMENTÁRE

Keď sú osýpky v hlavách

Keď sa na osýpky neočkovalo, ročne sa nimi nakazilo 10- až 20-tisíc detí.

EKONOMIKA

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami. Oprávnene?

Prvého mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér.

Neprehliadnite tiež

Titul baby friendly má už len jediná slovenská nemocnica

Ak chcú byť slovenské pôrodnice priateľské k deťom, musia prejsť recertifikáciou.

Kamila Boudová: Nechcem žiť vo svete, kde šesťročné deti šijú moje topánky

Odborníčka na udržateľnú módu prestala pred piatimi rokmi nakupovať oblečenie.

Aj staré mamy upratovali ekologicky, k čistote stačí obsah chladničky

Poradíme vám ako absolvovať jarné upratovanie šetrne k prírode.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop