Viete akú etiketu treba dodržiavať v reštaurácii?

Počas dovolenkovej sezóny sa častejšie vyskytujú príležitosti na posedenie s priateľmi pri jedle či obchodné stretnutia spojené s gurmánskym zážitkom.

Dodržiavanie etikety v reštauráciách je jednoduché pre tých, ktorí ich pravidelne navštevujú. Podľa riaditeľa bratislavského hotela Mercure Ladislava Olcsváryho ľudia však väčšinou varia doma. Správanie sa pri rodinných oslavách alebo pracovných večerách tak môže byť problémom. "Podľa môjho názoru je hosť vždy kráľom, preto by mal v sebe prekonať pocit, že znamená menej ako reštaurácia," poradil pre TASR hoteliér.

Pokiaľ do reštaurácie vedú schody, ide po nich vždy prvá žena. Muž je za ňou, aby ju v prípade, že sa potkne, mohol zachrániť pred pádom. Rovnaké pravidlo platí aj pri schádzaní zo schodov, preto muž ide pred ženou. Dvere otvára muž a tiež vchádza do reštaurácie ako prvý. Pred tým, než si sadne, počká, kým sa usadí dáma, pomôže jej buď on sám alebo prítomný čašník.

V luxusných reštauráciách obyčajne zákazníkom ponúknu jedálne lístky bohaté na krásne a dômyselné názvy jedál. Ako vysvetlil Olcsváry, každý šéfkuchár má svoj vlastný štýl a podľa toho volí aj názvy pokrmov. "Častokrát sú za sofistikovanými názvami jednoduché jedlá. Pre správny výber sa treba spýtať čašníka, čo názvy v jedálnych lístkoch znamenajú a nechať si poradiť. Čašník povie zloženie aj prípravu jedla, prípadne odporučí špecialitu reštaurácie," konštatoval s tým, že vedieť, čo sme si objednali, je prevencia pred možným sklamaním.

Papierová servítka alebo látkový obrúsok, ktorý je na stole, má svoju praktickú funkciu. "Servítka nie je skúškou z noblesného správania, slúži na to, aby sme zabránili prípadným fľakom na oblekoch, či šatách. Dajte si ju na kolená alebo páni za kravatu, aby si chránili košeľu. Ak ju však budete ignorovať, tiež nič nepokazíte," ozrejmil Olcsváry.

Ako poznamenal, nedávno sa ešte v reštauráciách riešilo, čo je skutočné jedlo a čo je len dekorácia. "Dnes platí, že všetko, čo dostanete na tanieri je jedlé, aj listy či kvety. Zmenilo sa aj tvrdenie, že je neslušné všetko zjesť a musíte na tanieri nechať zvyšky. Práve naopak, tým, že dojete, dávate šéfkuchárovi najavo, že vám chutilo. Ak jedlo necháte, šéfkuchár vie, že vám nechutilo."

Pokiaľ chce zákazník vyskúšať niečo exotické, čo pred tým nikdy nejedol, mal by poprosiť čašníka o radu. "Napríklad slimáky sa jedia pomocou špeciálnych príborov, personál ukáže akým spôsobom. Dnes už každý vie, že pri hydinových krídelkách alebo stehienkach, dostáva aj vlhčený obrúsok alebo misku s vodou na umytie rúk."

Pri stolovaní platí klasické pravidlo, príbor sa používa vždy zvonka smerom dovnútra, čašníci odložia príbory, ktoré nebude potrebné a ak si jedlo vyžaduje špeciálny príbor, prinesú ho. Pokiaľ zákazník nevie, ktorý pohár je na červené alebo biele víno, treba sa nechať viesť servisom.

Za prehrešok voči etikete sa pokladá kladenie rúk, mobilu alebo peňaženky na stôl. Keď sa doje polievka, lyžicu treba vyložiť na tanierik. Pokiaľ počas stolovania spadne na zem kúsok jedla, netreba sa poň zohýbať, nemali by sa tiež zmetať rukami popadané omrvinky. Rovnako sa netreba trápiť ani kvapkami vína na obruse. "Nechajte to na čašníkov, oni stôl upracú, ak je to nutné," uzatvoril Olcsváry.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 337
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 231
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 999
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 106
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 706
  6. Kam do tepla v januári? 2 380
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 338
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 059
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 228
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 150

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

ŠPORT

Sagan začal šprintovať príliš skoro, skončil štvrtý

Slovenský cyklista je v celkovom poradí na Tour Down Under na treťom mieste.

KOMENTÁRE

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Nebolo by vhodné zmeniť dlhodobo nevynútiteľné pravidlá?

Neprehliadnite tiež

Úspech by nemal prísť príliš skoro. Kto je nenápadná hviezda Sarah Paulson?

Otvorene hovorí o pozadí svojej kariéry aj o randení so staršími ženami.

Celebrity nosia nepraktické okuliare, ktoré takmer nikomu nepristanú

Trend miniatúrnych okuliarov je plný paradoxov.

Z nemocnice prepustili dieťa, ktoré pri narodení vážilo len 400 gramov

Od predčasného narodenia dievčatka ubehlo pol roka.

Čo si mala oblečené? V belgickom múzeu vystavujú šaty znásilnených žien

Výstava má poukázať na fakt, že príčinou násilia nie je to, čo má človek oblečené.