Vyznáte sa v nutričných hodnotách na potravinách?

Aj napriek tomu, že výrobcovia potravín v súčasnosti nie sú povinní uvádzať na obaloch výživové hodnoty potravín, mnohí tak robia dobrovoľne. Aby však tabuľky s týmito hodnotami mali pre spotrebiteľov nejaký význam, musia im rozumieť.

Každý, kto sa chce zdravo stravovať, by si mal na obaloch potravín všímať označenia nutričných hodnôt. Vyvážená strava je totiž jednou z hlavných podmienok zdravého životného štýlu. Ako vo štvrtok v Bratislave odborníci na stravovanie a potraviny informovali novinárov, problémom je, že ľudia často nevedia, čo si na etiketách potravín majú všímať.

Podstatná je prevaha zdravých živín

V tabuľkách nutričných hodnôt poskytujú informácie týkajúce sa energie a najdôležitejších živín na 100 gramov alebo na 100 mililitrov výrobku, ako aj podiel jednej porcie potraviny na dennom príjme energie a týchto základných živín na osobu. "Ak však spotrebiteľ označovaniu neporozumie, táto informácia je preňho zbytočná," uviedla riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska Jarmila Halgašová.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vysvetlil odborník na obezitu Peter Minárik, najdôležitejšie je si zapamätať pravidlo, že "zdravé je to, v čom prevažujú zdravé živiny". To, že by zdravá strava mala byť v zásade nechutná, je len mýtus, pripomenul. Dôležité je skôr byť motivovaný a s potrebnými vedomosťami o zdravom stravovaní si nájsť to, čo komu vyhovuje.

Menej energie neznamená zdravšia potravina

Jedným z významných údajov uvádzaných na obaloch potravinových výrobkov je energia. Tá má pôvod v sacharidoch, tukoch a bielkovinách, pričom jej obsah v potravinách do značnej miery ovplyvňuje podiel vody v strave. Jej zvyšovaním je tak možné energetickú hodnotu znížiť na optimálnych 250 kilokalórií, resp. 1000 kilojoulov na 100 gramov výrobku.

Tieto hodnoty napríklad spĺňajú tučné syry ako mozzarella. To, že napríklad syr cottage obsahuje iba približne 400 kilojoulov na 100 gramov však neznamená, že je zdravší. Človek si ho jednoducho môže dovoliť zjesť viac ako mozzarelly.

Tuky, cukry, bielkoviny

V tabuľkách nutričných hodnôt sa spotrebiteľ okrem obsahu energie môže dočítať aj o množstve bielkovín, sacharidov či tukov. Tieto tri zložky sú jedinými živinami, ktoré človeku pravidelne poskytujú prísun energie. Bielkoviny sú potrebné pre vytváranie stavebnej hmoty v tele a sú tak nevyhnutné pre rast a obnovu telových tkanív. Výrobcovia pri uvádzaní obsahu sacharidov zvyknú oddelene uviesť aj obsah cukru.

1.jpgAko Minárik uviedol, ľudia často nekupujú niektoré výrobky po tom, ako po prečítaní nutričných hodnôt zistia vysoký obsah sacharidov. Sacharidy však nie sú cukry, teda sacharóza, ktorej spotrebu by sme mali obmedzovať, zdôraznil. Pod sacharidmi výrobca rozumie aj škrob a ďalšie prvky, ktoré sú prítomné napríklad vo výrobkoch z mletých obilnín. Pri obsahu tukov si je zase potrebné všímať oddelene uvádzané nasýtené mastné kyseliny, pretože tie sú zdraviu škodlivé.

V zásade však platí, že čím viac tukov v potravinách je, tým je väčší aj podiel nasýtených mastných kyselín. Podľa Minárika však netreba zabúdať na to, že konzumovať sacharidy aj tuky je nutné. Tu platí pravidlo, že sacharóza ani nasýtené mastné kyseliny môžu tvoriť najviac 10 percent z celodenného príjmu energie.

Spotrebiteľov podľa odborníkov často mýli údaj o sodíku. Ten je zložkou kuchynskej soli, ale aj iných látok. Aby človek vedel, koľko ho môže skonzumovať, treba si pamätať, že odporúčaná denná dávka soli je 5 až 7 gramov. Keď hodnotu označujúcu množstvo sodíka vynásobí koeficientom 2,5, zistí, koľko gramov kuchynskej soli potravina obsahuje.

Nepozerajte na "éčka"

Podľa Štatistického úradu SR slovenskí spotrebitelia konzumujú v nadmerných množstvách tuky a mäso, pričom na druhej strane konzumujú veľmi nízke množstvá ovocia, zeleniny, strukovín, mlieka a mliečnych výrobkov, zemiakov a rýb. Podľa Minárika by sa ľudia nemali pozerať na "éčka", ktoré sú dôležité iba pre alergikov.

To, na čo by sa mali zamerať, je energetická hodnota, nutričné hodnoty, obsah vláknin, veľkosť porcie či pravidelné stravovanie a správny pitný režim. Na pamäti by však okrem vylúčenia cigariet a obmedzenia alkoholu mali stále mať tri najdôležitejšie podmienky pre zdravý životný štýl, ktorými sú zdravá hmotnosť, zdravá výživa a pravidelná fyzická aktivita.

Príklady niektorých potravín a ich nutričné hodnoty v 100 g výrobku

Potravina Energia v kJ Energia v kcal Tuky Bielkoviny Sacharidy
mlieko polotučné 190 kJ 45 kcal 1,5 g 3,1 g 4,7 g
biely jogurt 423 kJ 101 kcal 4,5 g 5,7 g 9,7 g
maslo 3002 kJ 732 kcal 81,1 g 0,5 g 0,3 g
syr eidam 1084 kJ 258 kcal 14,6 g 29,2 g 1,8 g
celozrnný chlieb 1122 kJ 267 kcal 1,6 g 11,6 g 51,7 g
jablko 255 kJ 61 kcal 0,4 g 0,4 g 14,4 g
paradajka 103 kJ 25 kcal 0,3 g 1,1 g 4,6 g
bravčové mäso 636 kJ 151 kcal 7 g 21 g 0 g
čokoláda 2226 kJ 530 kcal 31,9 g 4,9 g 60,5 g
cereálna tyčinka 1025 kJ 244 kcal 7,5 g 3,2 g 40,2 g

Zdroj: zdravastrava.com, lucy.cz

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 14 797
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 610
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 420
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 083
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 980
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 600
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 787
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 204
  9. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 057
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 710

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zálohovanie PET fliaš je bližšie. Na aké prekážky naráža?

Zálohovaním sa vyzbiera 90 percent fliaš.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko vo finále MS vo futbale? Nie je to utópia

Slovenský futbal môže siahať na vrchol.

KOMENTÁR ONDREJA PODSTUPKU

Pomôžme ministrovi spraviť drahé a bolestivé rozhodnutie

Zálohovanie PET fliaš je dobrý a bolestivý nápad.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Babčenkova manželka prehovorila. Ako prežívala smrť svojho manžela?

O všetkom vedela vopred.

Neprehliadnite tiež

Nebehaj holá pred deťmi! Aké sú hranice nahoty doma?

Je správne, aby deti videli rodičov nahých?

Leto, hudba, romantika. Ako sa dá nájsť láska na hudobnom festivale

Aj lásky z letných festivalov môžu vydržať.

Británia zverejnila oficiálne fotky z krstín princa Louisa

Najmladšieho člena britskej kráľovskej rodiny pokrstili 9. júla.

Herečka Judit Bárdos: Nie každá chvíľa v tomto povolaní vás stopercentne baví

Herečka rozpráva o novom filme i o tom, prečo jej prekáža pozornosť.