Vyznáte sa v nutričných hodnotách na potravinách?

Aj napriek tomu, že výrobcovia potravín v súčasnosti nie sú povinní uvádzať na obaloch výživové hodnoty potravín, mnohí tak robia dobrovoľne. Aby však tabuľky s týmito hodnotami mali pre spotrebiteľov nejaký význam, musia im rozumieť.

Každý, kto sa chce zdravo stravovať, by si mal na obaloch potravín všímať označenia nutričných hodnôt. Vyvážená strava je totiž jednou z hlavných podmienok zdravého životného štýlu. Ako vo štvrtok v Bratislave odborníci na stravovanie a potraviny informovali novinárov, problémom je, že ľudia často nevedia, čo si na etiketách potravín majú všímať.

Podstatná je prevaha zdravých živín

V tabuľkách nutričných hodnôt poskytujú informácie týkajúce sa energie a najdôležitejších živín na 100 gramov alebo na 100 mililitrov výrobku, ako aj podiel jednej porcie potraviny na dennom príjme energie a týchto základných živín na osobu. "Ak však spotrebiteľ označovaniu neporozumie, táto informácia je preňho zbytočná," uviedla riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska Jarmila Halgašová.

Ako vysvetlil odborník na obezitu Peter Minárik, najdôležitejšie je si zapamätať pravidlo, že "zdravé je to, v čom prevažujú zdravé živiny". To, že by zdravá strava mala byť v zásade nechutná, je len mýtus, pripomenul. Dôležité je skôr byť motivovaný a s potrebnými vedomosťami o zdravom stravovaní si nájsť to, čo komu vyhovuje.

Menej energie neznamená zdravšia potravina

Jedným z významných údajov uvádzaných na obaloch potravinových výrobkov je energia. Tá má pôvod v sacharidoch, tukoch a bielkovinách, pričom jej obsah v potravinách do značnej miery ovplyvňuje podiel vody v strave. Jej zvyšovaním je tak možné energetickú hodnotu znížiť na optimálnych 250 kilokalórií, resp. 1000 kilojoulov na 100 gramov výrobku.

Tieto hodnoty napríklad spĺňajú tučné syry ako mozzarella. To, že napríklad syr cottage obsahuje iba približne 400 kilojoulov na 100 gramov však neznamená, že je zdravší. Človek si ho jednoducho môže dovoliť zjesť viac ako mozzarelly.

Tuky, cukry, bielkoviny

V tabuľkách nutričných hodnôt sa spotrebiteľ okrem obsahu energie môže dočítať aj o množstve bielkovín, sacharidov či tukov. Tieto tri zložky sú jedinými živinami, ktoré človeku pravidelne poskytujú prísun energie. Bielkoviny sú potrebné pre vytváranie stavebnej hmoty v tele a sú tak nevyhnutné pre rast a obnovu telových tkanív. Výrobcovia pri uvádzaní obsahu sacharidov zvyknú oddelene uviesť aj obsah cukru.

1.jpgAko Minárik uviedol, ľudia často nekupujú niektoré výrobky po tom, ako po prečítaní nutričných hodnôt zistia vysoký obsah sacharidov. Sacharidy však nie sú cukry, teda sacharóza, ktorej spotrebu by sme mali obmedzovať, zdôraznil. Pod sacharidmi výrobca rozumie aj škrob a ďalšie prvky, ktoré sú prítomné napríklad vo výrobkoch z mletých obilnín. Pri obsahu tukov si je zase potrebné všímať oddelene uvádzané nasýtené mastné kyseliny, pretože tie sú zdraviu škodlivé.

V zásade však platí, že čím viac tukov v potravinách je, tým je väčší aj podiel nasýtených mastných kyselín. Podľa Minárika však netreba zabúdať na to, že konzumovať sacharidy aj tuky je nutné. Tu platí pravidlo, že sacharóza ani nasýtené mastné kyseliny môžu tvoriť najviac 10 percent z celodenného príjmu energie.

Spotrebiteľov podľa odborníkov často mýli údaj o sodíku. Ten je zložkou kuchynskej soli, ale aj iných látok. Aby človek vedel, koľko ho môže skonzumovať, treba si pamätať, že odporúčaná denná dávka soli je 5 až 7 gramov. Keď hodnotu označujúcu množstvo sodíka vynásobí koeficientom 2,5, zistí, koľko gramov kuchynskej soli potravina obsahuje.

Nepozerajte na "éčka"

Podľa Štatistického úradu SR slovenskí spotrebitelia konzumujú v nadmerných množstvách tuky a mäso, pričom na druhej strane konzumujú veľmi nízke množstvá ovocia, zeleniny, strukovín, mlieka a mliečnych výrobkov, zemiakov a rýb. Podľa Minárika by sa ľudia nemali pozerať na "éčka", ktoré sú dôležité iba pre alergikov.

To, na čo by sa mali zamerať, je energetická hodnota, nutričné hodnoty, obsah vláknin, veľkosť porcie či pravidelné stravovanie a správny pitný režim. Na pamäti by však okrem vylúčenia cigariet a obmedzenia alkoholu mali stále mať tri najdôležitejšie podmienky pre zdravý životný štýl, ktorými sú zdravá hmotnosť, zdravá výživa a pravidelná fyzická aktivita.

Príklady niektorých potravín a ich nutričné hodnoty v 100 g výrobku

Potravina Energia v kJ Energia v kcal Tuky Bielkoviny Sacharidy
mlieko polotučné 190 kJ 45 kcal 1,5 g 3,1 g 4,7 g
biely jogurt 423 kJ 101 kcal 4,5 g 5,7 g 9,7 g
maslo 3002 kJ 732 kcal 81,1 g 0,5 g 0,3 g
syr eidam 1084 kJ 258 kcal 14,6 g 29,2 g 1,8 g
celozrnný chlieb 1122 kJ 267 kcal 1,6 g 11,6 g 51,7 g
jablko 255 kJ 61 kcal 0,4 g 0,4 g 14,4 g
paradajka 103 kJ 25 kcal 0,3 g 1,1 g 4,6 g
bravčové mäso 636 kJ 151 kcal 7 g 21 g 0 g
čokoláda 2226 kJ 530 kcal 31,9 g 4,9 g 60,5 g
cereálna tyčinka 1025 kJ 244 kcal 7,5 g 3,2 g 40,2 g

Zdroj: zdravastrava.com, lucy.cz

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 885
  2. Od septembra opäť po starom 6 135
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 785
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 388
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 735
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 701
  7. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 202
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 194
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 070

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Ako si vybrať správny matrac? Toto si všímajte pri jeho kúpe

Čo si myslí ortopéd a odborník na matrace?

Modelka a herečka Kate Upton trénovala s mariňákmi

Známa blondínka sa rozhodla podporiť detroitských vojakov.

V afganskom Kábule sa konala najodvážnejšia módna prehliadka v dejinách

Organizátor Adžmal Hakíkí bol rozhodnutý akciu uskutočniť, aj keby na nej mal pri samovražednom útoku prísť o ruky aj nohy.

Legendárny zdvih z Hriešneho tanca: Hlavná herečka sa podelila o detaily z natáčania

Všetci dobre poznáme scénu, keď Baby namiesto sedenia v kúte vyskočí do náruče Patricka Swayzeho.