SERIÁL

Zmena návykov v tehotenstve

Nastávajúce mamičky by si mali upraviť denný režim tak, aby boli v čo najväčšej pohode.

V tehotenstve platí zásadné pravidlo: počúvaj signály svojho tela! Ak začnete pociťovať neprekonateľnú únavu, namiesto tradičnej šálky kávy si radšej doprajte pätnásťminútový odpočinok v horizontále. Možno si poviete - a čo ak sa únava objaví v práci? Šéfovi by sa asi nepáčilo, keby ma našiel oddychovať s vyloženými nohami...

Našťastie, tehotnú ženu v takýchto prípadoch chráni zákon. V Zákonníku práce je špecifi kám pracovného pomeru tehotných žien venovaných hneď niekoľko paragrafov. Napríklad § 164 hovorí: Ak požiada tehotná žena o kratší pracovný čas alebo o inú vhodnú úpravu určeného týždenného pracovného času, zamestnávateľ je povinný jej žiadosti vyhovieť, ak tomu nebránia vážne prevádzkové dôvody. Preto môžete bez obáv požiadať nadriadeného napríklad o častejšie prestávky.

Vyvarujte sa

  • dlhého pracovného času
  • nočných služieb
  • stresu
  • hluku
  • vystavovaniu sa toxickým látkam, ako sú pesticídy, chemikálie, farbivá a radiácia
  • manipulácie s ťažkými predmetmi
  • extrémnych teplôt alebo ich náhlych výkyvov

Telocvik počas tehotenstva

Uvažujete nad tým, aká športová aktivita by bola pre vás vhodná? „Tehotné ženy by sa mali vyhýbať typom cvičenia, pri ktorom sa skáče alebo zažívajú otrasy. Rovnako by nemalo byť namáhané brušné svalstvo,“ radí gynekológ Róbert Paldia.

Preto aj na prvý pohľad relaxačné cvičenie, akým je napríklad pilates, musí byť vykonávané s určitými obmedzeniami, a síce vynechaním aktivácie spomínaných brušných svalov. Ďalším typom pohybu, ktorému by sa mala tehotná žena vyhnúť, sú aktivity s väčším rizikom pádu. Také sú napríklad jazda na koni, korčuľovanie a bicyklovanie.

Názor, že tehotná žena by nemala cvičiť vôbec, je však rozhodne mylný. Počas tehotenstva potrebujete spevniť a súčasne zrelaxovať svaly v oblasti panvy, ďalej svaly dolných končatín, chrbta a rúk. Možností, ako to docieliť, je veľa, ideálne je však navštevovať programy špeciálne určené tehotným ženám.

Doprajte si viac radosti

Dodržiavanie tohto pravidla sa pozitívne podpíše pod vašu psychiku. Dobrá nálada je v tehotenstve nesmierne dôležitá. „Nastávajúce mamičky by sa mali prestať naháňať za povinnosťami a do denného programu by mali zaradiť aktivity, ktoré majú rady,“ radí Naďa Jedináková zo záujmovo-relaxačného centra Rafael.

Môže to byť návšteva divadla, galérie, tvorivých dielní alebo prechádzka v prírode, alebo častejšie posedenia s kamarátmi. Každá žena inklinuje k niečomu inému, dôležité je, aby sa aktivity, ktoré vám robia radosť, stali súčasťou bežného dňa a nie iba príležitostným ventilom počas víkendov.

A že to pôjde na úkor práce alebo iných povinností? To nič, toto deväťmesačné obdobie sa v živote ženy nevyskytuje veľmi často, preto si ho treba vychutnať so všetkým, čo k nemu patrí.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  2. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  3. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  5. Kŕčové žily: nepekné a nebezpečné
  6. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  7. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  8. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  9. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  10. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 760
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 778
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 604
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 730
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 530
  6. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 226
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 186
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 143
  9. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 565
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 2 031

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nacionalistický kňaz pomáha šíriť propagandu ĽSNS. Z peňazí Kaliňákovho rezortu

Ján Košiar, ktorý otvorene podporuje kotlebovcov, píše pre časopis Zväzu protikomunistického odboja.

KOMENTÁRE

Rok po brexite: Británia predstiera nadšenie

Chudobnejší a nerovnejší Briti sa začínajú pýtať, či mal odchod z Únie zmysel.

KULTÚRA

Pocit propagandy po filme Špina. Takto sa umenie nerobí

Nvotová svojím filmom obžalúva. Lenže koho?

DOMOV

Prvé vojenské vrtuľníky Black Hawk sú už na Slovensku

Ďalšie dva prídu na budúci rok a päť kusov v roku 2019.

Neprehliadnite tiež

Margaret Hamiltonová: žena, ktorá pomohla mužom pristáť na Mesiaci

Vyznala sa v programovaní a vymyslela termín softvérové inžinierstvo. Aj vďaka nej USA vo vesmírnych pretekoch dobehli Sovietsky zväz.

Láka vás vegánstvo? Na týchto sedem vecí by ste mali myslieť

Aj strava založená len na rastlinnom pôvode môže byť pre ľudský organizmus nutrične plnohodnotná. Stačí dodržiavať niekoľko pravidiel.

Strava v tehotenstve: Päť kľúčových živín pre matku a dieťa

Veľká päťka živín pre tehotné: kyselina listová, vápnik, vitamín D, bielkoviny a železo. Aký má byť príjem a ktoré potraviny ich obsahujú?

Keď klobúky hrajú prím: Takéto bizarné kúsky sa nosia vo vysokej spoločnosti

Päťdňové kráľovské konské dostihy patria medzi vrcholné podujatia spoločenskej sezóny v Anglicku.