SERIÁL

Tehotenské menu

Nie nadarmo sa hovorí, že bábätko sa v matkinom bruchu správa ako parazit. Aby matka ani dieťa netrpeli nedostatkom, je dôležité v tehotenstve správne zostaviť jedálny lístok.

Najväčšie mýty o stravovaní v tehotenstve

Môžem zjesť všetko, na čo mám chuť!

Signály, ktoré telo vysiela, je potrebné správne tlmočiť. „Napríklad chuť na čokoládu môže znamenať nedostatok horčíka – dá sa doplniť pitím minerálnej vody alebo požutím piatich olúpaných mandlí denne,“ vysvetľuje Martina Šanková z občianskeho združenia Slovenské duly.

Chuť na určitú potravinu signalizuje nedostatok niektorej zložky v potrave. „Ak pocítite chuť na kyslé, jedzte kyslé uhorky, kyslú kapustu. Pri chuti na sladké zaraďte do jedálneho lístka sacharidy obsiahnuté v obilninách. Poriadne rozžujte mrkvu alebo fenikel, aby ste v ústach cítili sladkú chuť,“ odporúča Šanková.

Môžem jesť za dvoch!

„Optimálny nárast na hmotnosti počas tehotenstva je 8 až 9 kg u moletnejších a 12 až 13 kg u veľmi štíhlych žien,“ upozorňuje Mikulaj. Prílišný nárast hmotnosti môže sťažiť pôrod, preto ak máte tendenciu nadmerne priberať, vynechajte energeticky bohaté jedlá.

Stravovanie v 1. trimestri

Podstatná je kvalita jedla. „V tomto čase vznikajú jednotlivé orgány a orgánové systémy plodu. Dôraz treba klásť na stravu bohatú na ochranné a stavebné látky, čiže vitamíny a plnohodnotné bielkoviny,“ tvrdí gynekológ Vladimír Mikulaj. Bielkoviny poskytujú základnú stavebnú zložku bunkám. V prijatej strave by mali byť živočíšne aj rastlinné, preto do jedálneho lístka zaraďte mliečne výrobky, chudé mäso, vajíčka, strukoviny, zemiaky, obilniny, sóju a sušené ovocie.

Stravovanie v 2. trimestri

Telo ženy si už vytvára zásoby živín, ktoré spotrebuje počas pôrodu a dojčenia. Preto by ste do stravy mali pridať energetické látky, najmä cukry. Avšak všetkého s mierou. Pri nadmernom prísune sa časť cukrov mení na tuk. „Hlavným zdrojom cukrov by mali byť potraviny rastlinného pôvodu, najmä zemiaky, obilniny, zelenina a ovocie,“ píše Mikulaj. Namiesto cukru slaďte medom, obsahuje totiž potrebné vitamíny a minerály.

Stravovanie v 3. trimestri

Následkom zväčšenia plodu a maternice sa stláča tráviace ústrojenstvo a tým sa znižuje príjem potravy. Strava by mala byť čo najpestrejšia a mali by ste sa vyhnúť potravinám, ktoré nafukujú, napríklad strukovinám a čerstvému pečivu. Na úkor tukov a cukrov prijímajte viac bielkovín, minerálov a vitamínov. Čo sa týka tukov, naša strava ich obsahuje dostatok, preto nie je potrebné zvyšovať ich prísun. Uprednostňujte rastlinné pred živočíšnymi. Obsahujú nenasýtené mastné kyseliny, v ktorých sa rozpúšťajú vitamíny A, D, E a K.

Päť pravidiel stravovania

  • Zvýšiť príjem vody, vlákniny, vitamínov a minerálov (najmä vitamínov C, B1-3, 6, 9, 12, PP, A, D, E, K a minerálov Ca, P, Fe, J, Zn, Mg, Cu, Cr, Se, F, Na, K, Cl).
  • Dodržiavať prísun bielkovín, tukov a cukrov v správnom pomere 12 %, 30 % a 58 %.
  • Stravu prijímať častejšie v menších dávkach približne každé 3 hodiny, minimálne 5-krát denne. Nejesť až do pocitu nasýtenia.
  • Menej soliť a koreniť.
  • Potraviny príliš neprevárať, aby si zachovali čo najviac živín.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 534
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 841
  3. Od septembra opäť po starom 2 239
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 838
  5. Ako sme jazdili v socializme 1 695
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 585
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 260
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 198
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 169
  10. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 124

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

DOMOV

Košičanku pustili z letiska v Burgase po dvoch dňoch

Pas jej priviezla dobrovoľníčka, ktorá prípad zachytila v médiách.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

Neprehliadnite tiež

V afganskom Kábule sa konala najodvážnejšia módna prehliadka v dejinách

Organizátor Adžmal Hakíkí bol rozhodnutý akciu uskutočniť, aj keby na nej mal pri samovražednom útoku prísť o ruky aj nohy.

Legendárny zdvih z Hriešneho tanca: Hlavná herečka sa podelila o detaily z natáčania

Všetci dobre poznáme scénu, keď Baby namiesto sedenia v kúte vyskočí do náruče Patricka Swayzeho.

Keď priznajú rakovinu, rodina ich zavrhne. Juhoázijské ženy trpia potichu

Mnohé ochorenie považujú za boží trest a neliečia sa.

Herečka Lujza Garajová Schrameková: Už som dosť veľká na to, aby som niekam uletela

Známa supermama prezradila, prečo si nechce zvykať na slávu.