SERIÁL

Tehotenské menu

Nie nadarmo sa hovorí, že bábätko sa v matkinom bruchu správa ako parazit. Aby matka ani dieťa netrpeli nedostatkom, je dôležité v tehotenstve správne zostaviť jedálny lístok.

Najväčšie mýty o stravovaní v tehotenstve

Môžem zjesť všetko, na čo mám chuť!

Signály, ktoré telo vysiela, je potrebné správne tlmočiť. „Napríklad chuť na čokoládu môže znamenať nedostatok horčíka – dá sa doplniť pitím minerálnej vody alebo požutím piatich olúpaných mandlí denne,“ vysvetľuje Martina Šanková z občianskeho združenia Slovenské duly.

Chuť na určitú potravinu signalizuje nedostatok niektorej zložky v potrave. „Ak pocítite chuť na kyslé, jedzte kyslé uhorky, kyslú kapustu. Pri chuti na sladké zaraďte do jedálneho lístka sacharidy obsiahnuté v obilninách. Poriadne rozžujte mrkvu alebo fenikel, aby ste v ústach cítili sladkú chuť,“ odporúča Šanková.

Môžem jesť za dvoch!

„Optimálny nárast na hmotnosti počas tehotenstva je 8 až 9 kg u moletnejších a 12 až 13 kg u veľmi štíhlych žien,“ upozorňuje Mikulaj. Prílišný nárast hmotnosti môže sťažiť pôrod, preto ak máte tendenciu nadmerne priberať, vynechajte energeticky bohaté jedlá.

Stravovanie v 1. trimestri

Podstatná je kvalita jedla. „V tomto čase vznikajú jednotlivé orgány a orgánové systémy plodu. Dôraz treba klásť na stravu bohatú na ochranné a stavebné látky, čiže vitamíny a plnohodnotné bielkoviny,“ tvrdí gynekológ Vladimír Mikulaj. Bielkoviny poskytujú základnú stavebnú zložku bunkám. V prijatej strave by mali byť živočíšne aj rastlinné, preto do jedálneho lístka zaraďte mliečne výrobky, chudé mäso, vajíčka, strukoviny, zemiaky, obilniny, sóju a sušené ovocie.

Stravovanie v 2. trimestri

Telo ženy si už vytvára zásoby živín, ktoré spotrebuje počas pôrodu a dojčenia. Preto by ste do stravy mali pridať energetické látky, najmä cukry. Avšak všetkého s mierou. Pri nadmernom prísune sa časť cukrov mení na tuk. „Hlavným zdrojom cukrov by mali byť potraviny rastlinného pôvodu, najmä zemiaky, obilniny, zelenina a ovocie,“ píše Mikulaj. Namiesto cukru slaďte medom, obsahuje totiž potrebné vitamíny a minerály.

Stravovanie v 3. trimestri

Následkom zväčšenia plodu a maternice sa stláča tráviace ústrojenstvo a tým sa znižuje príjem potravy. Strava by mala byť čo najpestrejšia a mali by ste sa vyhnúť potravinám, ktoré nafukujú, napríklad strukovinám a čerstvému pečivu. Na úkor tukov a cukrov prijímajte viac bielkovín, minerálov a vitamínov. Čo sa týka tukov, naša strava ich obsahuje dostatok, preto nie je potrebné zvyšovať ich prísun. Uprednostňujte rastlinné pred živočíšnymi. Obsahujú nenasýtené mastné kyseliny, v ktorých sa rozpúšťajú vitamíny A, D, E a K.

Päť pravidiel stravovania

  • Zvýšiť príjem vody, vlákniny, vitamínov a minerálov (najmä vitamínov C, B1-3, 6, 9, 12, PP, A, D, E, K a minerálov Ca, P, Fe, J, Zn, Mg, Cu, Cr, Se, F, Na, K, Cl).
  • Dodržiavať prísun bielkovín, tukov a cukrov v správnom pomere 12 %, 30 % a 58 %.
  • Stravu prijímať častejšie v menších dávkach približne každé 3 hodiny, minimálne 5-krát denne. Nejesť až do pocitu nasýtenia.
  • Menej soliť a koreniť.
  • Potraviny príliš neprevárať, aby si zachovali čo najviac živín.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 317
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 156
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 618
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 409
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 029
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 012
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 899
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 613
  10. Inteligencia vo všetkom 1 549

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Sedem obedov z jedného hrnca

Eintopf jedlá, teda pokrmy pripravené v jednom hrnci, sú populárne nielen kvôli spotrebe riadu. Nemecký kuchársky vynález oceníte aj vy.

Ako rozbehnúť svoje trávenie a ozdraviť ho

Viete, ako prebieha tento životne dôležitý proces a či je ten váš v poriadku?

Jean-Paul Belmondo: Zmenil ideál mužskej krásy

Francúzsky herecký idol nedávno oslávil osemdesiatštyri rokov.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V sobotu, 22. júna, nájdete v stánkoch nové číslo magazínu smeŽeny a rozhovor s Petrou Regnácq Trnkovou, s ktorou sme hovorili o korupcii.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop