SERIÁL

Tehotenské menu

Nie nadarmo sa hovorí, že bábätko sa v matkinom bruchu správa ako parazit. Aby matka ani dieťa netrpeli nedostatkom, je dôležité v tehotenstve správne zostaviť jedálny lístok.

Najväčšie mýty o stravovaní v tehotenstve

Môžem zjesť všetko, na čo mám chuť!

Signály, ktoré telo vysiela, je potrebné správne tlmočiť. „Napríklad chuť na čokoládu môže znamenať nedostatok horčíka – dá sa doplniť pitím minerálnej vody alebo požutím piatich olúpaných mandlí denne,“ vysvetľuje Martina Šanková z občianskeho združenia Slovenské duly.

Chuť na určitú potravinu signalizuje nedostatok niektorej zložky v potrave. „Ak pocítite chuť na kyslé, jedzte kyslé uhorky, kyslú kapustu. Pri chuti na sladké zaraďte do jedálneho lístka sacharidy obsiahnuté v obilninách. Poriadne rozžujte mrkvu alebo fenikel, aby ste v ústach cítili sladkú chuť,“ odporúča Šanková.

Článok pokračuje pod video reklamou

Môžem jesť za dvoch!

„Optimálny nárast na hmotnosti počas tehotenstva je 8 až 9 kg u moletnejších a 12 až 13 kg u veľmi štíhlych žien,“ upozorňuje Mikulaj. Prílišný nárast hmotnosti môže sťažiť pôrod, preto ak máte tendenciu nadmerne priberať, vynechajte energeticky bohaté jedlá.

Stravovanie v 1. trimestri

Podstatná je kvalita jedla. „V tomto čase vznikajú jednotlivé orgány a orgánové systémy plodu. Dôraz treba klásť na stravu bohatú na ochranné a stavebné látky, čiže vitamíny a plnohodnotné bielkoviny,“ tvrdí gynekológ Vladimír Mikulaj. Bielkoviny poskytujú základnú stavebnú zložku bunkám. V prijatej strave by mali byť živočíšne aj rastlinné, preto do jedálneho lístka zaraďte mliečne výrobky, chudé mäso, vajíčka, strukoviny, zemiaky, obilniny, sóju a sušené ovocie.

Stravovanie v 2. trimestri

Telo ženy si už vytvára zásoby živín, ktoré spotrebuje počas pôrodu a dojčenia. Preto by ste do stravy mali pridať energetické látky, najmä cukry. Avšak všetkého s mierou. Pri nadmernom prísune sa časť cukrov mení na tuk. „Hlavným zdrojom cukrov by mali byť potraviny rastlinného pôvodu, najmä zemiaky, obilniny, zelenina a ovocie,“ píše Mikulaj. Namiesto cukru slaďte medom, obsahuje totiž potrebné vitamíny a minerály.

Stravovanie v 3. trimestri

Následkom zväčšenia plodu a maternice sa stláča tráviace ústrojenstvo a tým sa znižuje príjem potravy. Strava by mala byť čo najpestrejšia a mali by ste sa vyhnúť potravinám, ktoré nafukujú, napríklad strukovinám a čerstvému pečivu. Na úkor tukov a cukrov prijímajte viac bielkovín, minerálov a vitamínov. Čo sa týka tukov, naša strava ich obsahuje dostatok, preto nie je potrebné zvyšovať ich prísun. Uprednostňujte rastlinné pred živočíšnymi. Obsahujú nenasýtené mastné kyseliny, v ktorých sa rozpúšťajú vitamíny A, D, E a K.

Päť pravidiel stravovania

  • Zvýšiť príjem vody, vlákniny, vitamínov a minerálov (najmä vitamínov C, B1-3, 6, 9, 12, PP, A, D, E, K a minerálov Ca, P, Fe, J, Zn, Mg, Cu, Cr, Se, F, Na, K, Cl).
  • Dodržiavať prísun bielkovín, tukov a cukrov v správnom pomere 12 %, 30 % a 58 %.
  • Stravu prijímať častejšie v menších dávkach približne každé 3 hodiny, minimálne 5-krát denne. Nejesť až do pocitu nasýtenia.
  • Menej soliť a koreniť.
  • Potraviny príliš neprevárať, aby si zachovali čo najviac živín.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Posledné byty za uvádzacie ceny v úspešnom projekte Adlerova
  3. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Posledné byty za uvádzacie ceny v úspešnom projekte Adlerova
  2. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  3. Naše finančné družstvo - príbeh Mojmíra Begána
  4. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  5. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  6. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  7. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  8. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  9. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  10. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 582
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 14 909
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 961
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 6 394
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 6 175
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 716
  7. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 5 239
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 381
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 3 988
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 816

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bugár: Vyzerám ako nejaká troska? Strane mám čo ponúknuť aj po ďalších voľbách

Až také jednoduché to nebude, hovorí o Ficovej prípadnej kandidatúre na ústavného sudcu.

PLUS

Sardínsky šéfkuchár o Slovákoch: Netušia, čo si objednali

Prišiel na týždeň, no žije tu 16 rokov.

Neprehliadnite tiež

Advokátka zvierat: Tyrani vedia, čo robia a často z toho majú príjemné pocity

Právnička a aktivistka Zuzana Stanová prispela k novele zákona, ktorá vraví že, zviera nie je vec.

Domáce spa: Ako sa zbaviť stresu v kúpeľni?

Wellness v pohodlí domova je ideálnou formou ako načerpať nové sily a ešte aj skrášliť svoj zovňajšok.

Stubai: Do lyžiarskeho raja cestuje čoraz viac Slovákov

Chcete si byť snehom istí? Navštívte tirolské ľadovce v rakúskom Stubai.

Preplávala Lamanšský prieliv: Na tých, ktorí o mne pochybovali, sa teraz smejem

Diaľková plavkyňa Zuzana Jusková predbehla aj svojich mužských kolegov.

Reishi: Prečo je ázijská huba kráľovnou medzi prírodnými liečivami?

Prezývajú ju aj zázračná, huba bohov či huba s duchovnou silou.