SERIÁL

Tehotenské menu

Nie nadarmo sa hovorí, že bábätko sa v matkinom bruchu správa ako parazit. Aby matka ani dieťa netrpeli nedostatkom, je dôležité v tehotenstve správne zostaviť jedálny lístok.

Najväčšie mýty o stravovaní v tehotenstve

Môžem zjesť všetko, na čo mám chuť!

Signály, ktoré telo vysiela, je potrebné správne tlmočiť. „Napríklad chuť na čokoládu môže znamenať nedostatok horčíka – dá sa doplniť pitím minerálnej vody alebo požutím piatich olúpaných mandlí denne,“ vysvetľuje Martina Šanková z občianskeho združenia Slovenské duly.

Chuť na určitú potravinu signalizuje nedostatok niektorej zložky v potrave. „Ak pocítite chuť na kyslé, jedzte kyslé uhorky, kyslú kapustu. Pri chuti na sladké zaraďte do jedálneho lístka sacharidy obsiahnuté v obilninách. Poriadne rozžujte mrkvu alebo fenikel, aby ste v ústach cítili sladkú chuť,“ odporúča Šanková.

Môžem jesť za dvoch!

„Optimálny nárast na hmotnosti počas tehotenstva je 8 až 9 kg u moletnejších a 12 až 13 kg u veľmi štíhlych žien,“ upozorňuje Mikulaj. Prílišný nárast hmotnosti môže sťažiť pôrod, preto ak máte tendenciu nadmerne priberať, vynechajte energeticky bohaté jedlá.

Stravovanie v 1. trimestri

Podstatná je kvalita jedla. „V tomto čase vznikajú jednotlivé orgány a orgánové systémy plodu. Dôraz treba klásť na stravu bohatú na ochranné a stavebné látky, čiže vitamíny a plnohodnotné bielkoviny,“ tvrdí gynekológ Vladimír Mikulaj. Bielkoviny poskytujú základnú stavebnú zložku bunkám. V prijatej strave by mali byť živočíšne aj rastlinné, preto do jedálneho lístka zaraďte mliečne výrobky, chudé mäso, vajíčka, strukoviny, zemiaky, obilniny, sóju a sušené ovocie.

Stravovanie v 2. trimestri

Telo ženy si už vytvára zásoby živín, ktoré spotrebuje počas pôrodu a dojčenia. Preto by ste do stravy mali pridať energetické látky, najmä cukry. Avšak všetkého s mierou. Pri nadmernom prísune sa časť cukrov mení na tuk. „Hlavným zdrojom cukrov by mali byť potraviny rastlinného pôvodu, najmä zemiaky, obilniny, zelenina a ovocie,“ píše Mikulaj. Namiesto cukru slaďte medom, obsahuje totiž potrebné vitamíny a minerály.

Stravovanie v 3. trimestri

Následkom zväčšenia plodu a maternice sa stláča tráviace ústrojenstvo a tým sa znižuje príjem potravy. Strava by mala byť čo najpestrejšia a mali by ste sa vyhnúť potravinám, ktoré nafukujú, napríklad strukovinám a čerstvému pečivu. Na úkor tukov a cukrov prijímajte viac bielkovín, minerálov a vitamínov. Čo sa týka tukov, naša strava ich obsahuje dostatok, preto nie je potrebné zvyšovať ich prísun. Uprednostňujte rastlinné pred živočíšnymi. Obsahujú nenasýtené mastné kyseliny, v ktorých sa rozpúšťajú vitamíny A, D, E a K.

Päť pravidiel stravovania

  • Zvýšiť príjem vody, vlákniny, vitamínov a minerálov (najmä vitamínov C, B1-3, 6, 9, 12, PP, A, D, E, K a minerálov Ca, P, Fe, J, Zn, Mg, Cu, Cr, Se, F, Na, K, Cl).
  • Dodržiavať prísun bielkovín, tukov a cukrov v správnom pomere 12 %, 30 % a 58 %.
  • Stravu prijímať častejšie v menších dávkach približne každé 3 hodiny, minimálne 5-krát denne. Nejesť až do pocitu nasýtenia.
  • Menej soliť a koreniť.
  • Potraviny príliš neprevárať, aby si zachovali čo najviac živín.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vzorový byt v projekte Nobelova
  2. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  3. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  4. Zábavný aj sebavedomý
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  7. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  8. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  10. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  1. Vzorový byt v projekte Nobelova
  2. Vlastníci bytov sa zatiaľ požiarnym zábranám vyhýbajú
  3. Nový Country Manager Operations IMMOFINANZ na Slovensku
  4. Registrácia partnerov verejného sektora v praxi
  5. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  6. Nový Ružinov na Bajkalskej má za sebou prvý rok
  7. Slováci budú lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  8. Eurokomisárka Věra Jourová navštívila EU v Bratislave
  9. Gyncare, správna adresa, kde pomáhajú v zrodení nového života
  10. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 19 959
  2. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 7 159
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 6 509
  4. Ako vyzerajú dnešní otroci? 4 988
  5. Gamifikácia: Nový hit v učení finančnej gramotnosti na ZŠ 4 553
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 014
  7. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 3 763
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 138
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 3 002
  10. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 2 743

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rok nádeje pre maniakov a vrahov. Niektorí sa môžu dostať na slobodu

Zločinci odsúdení na smrť majú šancu dostať sa na slobodu. Čo sa deje za múrmi ruského Alcatrazu?

DOMOV

Právnici z HZDS sa uchytili. Ako skončili Cuper, Tóthová a ďalší?

Niektorí sa navzájom pozývajú ako hostia na akcie pre študentov, iní zostali kolegami naďalej.

KOMENTÁRE

Kontinuita: Mečiar skončil, jeho duchovia ostávajú

Éra HZDS sa skončila, jej nositelia sú však stále tu.

KULTÚRA

Dobyli aj Rusko. Dnes si môžu dať pohov

Dave Gahan má 50 a je čistý. To poznamenalo nový Depeche Mode.

Neprehliadnite tiež

Desať jarných trendov pre ženy podľa návrhárov

Čo predpovedajú svetoví dizajnéri nášmu šatníku na jar a leto?

Ako si udržať sex po päťdesiatke? Radia odborníci

Pri sexuálnych problémoch v strednom veku si ľudia málokedy poradia svojpomocne.

Katarína Turnerová: Harfa si vyžaduje oddanosť

Prvá harfistka Slovenskej filharmónie hrala s Plácidom Domingom, Josém Carrerasom, Rayom Charlesom aj Lizou Minneliovou

Tradície ožívajú aj v modernej dobe. Ako to chodí na kurze ľudových tancov?

Ak nerozoznáte čardáš, polku a odzemok, rozdiely vám v Bratislave vysvetlí lektor ľudových tancov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop