SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky
SERIÁL

Tehotenské menu

Nie nadarmo sa hovorí, že bábätko sa v matkinom bruchu správa ako parazit. Aby matka ani dieťa netrpeli nedostatkom, je dôležité v tehotenstve správne zostaviť jedálny lístok.

Najväčšie mýty o stravovaní v tehotenstve

Môžem zjesť všetko, na čo mám chuť!

Signály, ktoré telo vysiela, je potrebné správne tlmočiť. „Napríklad chuť na čokoládu môže znamenať nedostatok horčíka – dá sa doplniť pitím minerálnej vody alebo požutím piatich olúpaných mandlí denne,“ vysvetľuje Martina Šanková z občianskeho združenia Slovenské duly.

Chuť na určitú potravinu signalizuje nedostatok niektorej zložky v potrave. „Ak pocítite chuť na kyslé, jedzte kyslé uhorky, kyslú kapustu. Pri chuti na sladké zaraďte do jedálneho lístka sacharidy obsiahnuté v obilninách. Poriadne rozžujte mrkvu alebo fenikel, aby ste v ústach cítili sladkú chuť,“ odporúča Šanková.

Skryť Vypnúť reklamu

Môžem jesť za dvoch!

„Optimálny nárast na hmotnosti počas tehotenstva je 8 až 9 kg u moletnejších a 12 až 13 kg u veľmi štíhlych žien,“ upozorňuje Mikulaj. Prílišný nárast hmotnosti môže sťažiť pôrod, preto ak máte tendenciu nadmerne priberať, vynechajte energeticky bohaté jedlá.

Stravovanie v 1. trimestri

Podstatná je kvalita jedla. „V tomto čase vznikajú jednotlivé orgány a orgánové systémy plodu. Dôraz treba klásť na stravu bohatú na ochranné a stavebné látky, čiže vitamíny a plnohodnotné bielkoviny,“ tvrdí gynekológ Vladimír Mikulaj. Bielkoviny poskytujú základnú stavebnú zložku bunkám. V prijatej strave by mali byť živočíšne aj rastlinné, preto do jedálneho lístka zaraďte mliečne výrobky, chudé mäso, vajíčka, strukoviny, zemiaky, obilniny, sóju a sušené ovocie.

Skryť Vypnúť reklamu

Stravovanie v 2. trimestri

Telo ženy si už vytvára zásoby živín, ktoré spotrebuje počas pôrodu a dojčenia. Preto by ste do stravy mali pridať energetické látky, najmä cukry. Avšak všetkého s mierou. Pri nadmernom prísune sa časť cukrov mení na tuk. „Hlavným zdrojom cukrov by mali byť potraviny rastlinného pôvodu, najmä zemiaky, obilniny, zelenina a ovocie,“ píše Mikulaj. Namiesto cukru slaďte medom, obsahuje totiž potrebné vitamíny a minerály.

Stravovanie v 3. trimestri

Následkom zväčšenia plodu a maternice sa stláča tráviace ústrojenstvo a tým sa znižuje príjem potravy. Strava by mala byť čo najpestrejšia a mali by ste sa vyhnúť potravinám, ktoré nafukujú, napríklad strukovinám a čerstvému pečivu. Na úkor tukov a cukrov prijímajte viac bielkovín, minerálov a vitamínov. Čo sa týka tukov, naša strava ich obsahuje dostatok, preto nie je potrebné zvyšovať ich prísun. Uprednostňujte rastlinné pred živočíšnymi. Obsahujú nenasýtené mastné kyseliny, v ktorých sa rozpúšťajú vitamíny A, D, E a K.

Skryť Vypnúť reklamu

Päť pravidiel stravovania

  • Zvýšiť príjem vody, vlákniny, vitamínov a minerálov (najmä vitamínov C, B1-3, 6, 9, 12, PP, A, D, E, K a minerálov Ca, P, Fe, J, Zn, Mg, Cu, Cr, Se, F, Na, K, Cl).
  • Dodržiavať prísun bielkovín, tukov a cukrov v správnom pomere 12 %, 30 % a 58 %.
  • Stravu prijímať častejšie v menších dávkach približne každé 3 hodiny, minimálne 5-krát denne. Nejesť až do pocitu nasýtenia.
  • Menej soliť a koreniť.
  • Potraviny príliš neprevárať, aby si zachovali čo najviac živín.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 715
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 371
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 287
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 085
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 794
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 802
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 393
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 197
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 528
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 509
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Poľsko vyhlásilo vojnu ženám

Nejde len o potraty, ale o kontrolu nad telami a životmi.

Michaela Žureková
Prvý "tiny house" na Slovensku, ktorý postavili Barbora a Tibor Bogdanovci.