Naša Coca-­Cola je trochu iná ako česká a nemecká

Asociácia spotrebiteľov vidí za odlišným zložením Coca­-Coly aj snahu dosiahnuť nižšiu cenu. Koncern sa odvoláva na výrobné možnosti u nás.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)



BRATISLAVA. Fanúšikovia, ktorí pricestujú z Nemecka či Česka povzbudzovať svojich hokejistov na svetový šampionát, môžu počas pobytu na Slovensku piť inú Coca­Colu, než na akú sú zvyknutí. Svetoznámy nápoj, ktorý sa vyrába u nás, má totiž trochu iné zloženie ako nápoj z Česka či Nemecka.

Izoglukóza a sacharóza

Izoglukóza

  • vyrába sa z geneticky neupravovanej kukurice,
  • je to tekutá zmes hroznového cukru ­ glukózy a ovocného cukru ­ fruktózy v pomere 45/55.

Sacharóza

  • vyrába sa z cukrovej repy alebo cukrovej trstiny,
  • je to kryštalická látka sladkej chuti,
  • v roztoku sa rozloží na glukózu a fruktózu,
  • v pomere 50/50.
Zdroj: Potravinárska komora,
Coca-Cola

Potvrdil to porovnávací test, ktorý urobila Asociácia spotrebiteľov Slovenska na nápojoch z ôsmich štátov Európskej únie. Ich zloženie skúmal Štátny veterinárny a potravinový ústav v Bratislave.

Nákup potravín a testovanie financovalo Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku. Podľa Petra Zsapku zo zastúpenia vyšlo do 5000 eur.

Izoglukóza nie je všade

Coca­Cola vyrábaná v štyroch krajinách vrátane Slovenska obsahovala izoglukózu. V nápoji tej istej značky z ďalších štyroch krajín izoglukóza nebola.

Odborný garant testovania Ján Štulc zo Štátnej veterinárnej a potravinovej správy tvrdí, že väčšina spotrebiteľov nemusí rozdiel medzi izoglukózou a sacharózou v nápoji spoznať.

Konzument, ktorý reaguje citlivejšie na niektoré druhy cukrov, však rozdiel zaregistrovať môže. Ak je presné zloženie nápoja uvedené na obale, a test ukázal, že v prípade Coca­Coly je, výrobca neporušil zákon.

Podľa predsedu Asociácie spotrebiteľov Slovenska Miloša Lauka však turista, ktorý pricestuje k nám z Ameriky či inej krajiny, bude sotva na etikete v slovenčine lúštiť, čo všetko nápoj obsahuje.

„Očakáva, že u nás kupuje ten istý značkový nápoj, ktorý pozná. Nepredpokladá, že by v ňom mohol byť iný obsah,“ dodal.

Produkt z nášho závodu

Za pridávaním izoglukózy do Coca­Coly pre náš, bulharský či rumunský trh vidí asociácia spotrebiteľov snahu dosiahnuť čo najnižšiu cenu pre spotrebiteľa. Ak totiž kilogram cukru vyjde na 80 centov až euro, cena kilogramu izoglukózy je polovičná.

Z porovnania cien Coca­ Coly v niekoľkých krajinách vyplynulo, že nižšie boli v štátoch, z ktorých pochádza práve nápoj s izoglukózou.

Zdeněk Vilímek z Coca­ Coly pre SME povedal, že dôvod, prečo sa na Slovensku používa izoglukóza, je technologický: „Náš závod v Lúke pri Piešťanoch je vybavený na výrobu nápoja z tekutého fruktózovo­glukózového sirupu. Nemôže spracovať kryštálový cukor.“ Dodal však, že receptúra sirupu Coca­Coly je rovnaká na celom svete.

Výrobcovia však izoglukózu preferujú aj pre jednoduchšiu manipuláciu. „Používaním tekutej izoglukózy sa pri výrobe nápojov nemusí použiť jeden technologický stupeň výroby. Tým je rozpúšťanie cukru,“ vraví riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska Jarmila Halgašová.

To, aké suroviny sa použijú pri výrobe nápojov, závisí aj od možností štátov. V Nemecku má podľa Halgašovej cukrovarnícky priemysel silnú pozíciu a pri výrobe sa používa prevažne sacharóza. V USA sa aj pri výrobe nápojov, vrátane obľúbenej Coca­Coly nepoužíva sacharóza, ale izoglukóza.

„Na Slovensku bol vybudovaný závod na výrobu izoglukózy v Bolerázi. Bola by škoda nevyužívať tento produkt, ktorý má technologické výhody a vlastnosti porovnateľné so sacharózou,“ tvrdí riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska.

Pre zväčšenie kliknite na obrázok.

Milka je všade rovnaká, ale obalom sa odlišuje

Test ukázal, že v obaloch zo všetkých vybraných krajín únie bola tá istá čokoládová hmota.


BRATISLAVA. Tú istú čokoládu Milka Alpine Milk si mohli začiatkom roka kúpiť spotrebitelia v Poľsku o 37 centov lacnejšie ako v Rakúsku. Na Slovensku sa dala kúpiť lacnejšie než v Česku a Nemecku, no drahšie než v Bulharsku, Rumunsku alebo Poľsku.

Aj v prípade Milky kupovanej v rakúskom supermarkete za 1,09 eura, aj v prípade Milky kupovanej v supermarkete v Krakove v prepočte za 72 centov pritom spotrebiteľ dostal čokoládu tej istej kvality.

Test Štátneho veterinárneho a potravinového ústavu v Bratislave totiž potvrdil takmer rovnaké laboratórne výsledky všetkých testovaných čokolád. V žiadnej z nich sa nenašiel pridaný náhradný tuk.

Obalom sa však čokolády pre dve krajiny od ostatných odlišovali. Na obale čokolády pre rakúsky a nemecký trh je totiž garancia 100-­percentného použitia alpského mlieka.

Čokolády určené pre nové trhy únie túto garanciu na obale nemajú, hoci majú podľa výsledkov testov to isté zloženie. Namiesto nej je na obale naznačené, ako sa má čokoláda otvárať

Denisa Čimová
Obal korenia mätie, obsah nie je rovnaký
Na bulharský trh smeruje korenie horšej kvality než na iné trhy únie.
BRATISLAVA. Vrecúška s korením pre rôzne európske krajiny od jedného nadnárodného koncernu sú rôznej kvality. Potvrdilo to testovanie niekoľkých druhov korenia, ktoré v jednom závode balí pre viac štátov únie spoločnosť Kotányi.
Najhoršie z testov vyšlo korenie určené do bulharských predajní. Podľa Miloša Lauka z Asociácie spotrebiteľov Slovenska malo toto čierne korenie príliš veľa rozdrvených a poškodených zŕn v porovnaní s rovnakým korením baleným pre iné štáty. Vlhkejšie než odporúča norma však bolo aj čierne korenie pre maďarský, slovenský a rakúsky trh.
Ani sladká červená paprika nebola pre rôzne trhy rovnakej kvality. Najviac prírodného farbiva, ktoré sa pre estetický vzhľad jedál cení, malo balenie pre Rakúsko. Naopak, najmenej farbiva, dokonca až na hranici normy, malo balenie pre bulharský trh.

Hoci Kotányi balí korenie do rovnakých obalov, ktoré sa odlišujú len textom v rôznych jazykoch, nie každé balenie vydrží domácnosti rovnako dlho. Test ukázal, že balenie korenia pre rakúsky trh má 24 gramov, pre český a slovenský trh 20 gramov a pre Bulharsko, Poľsko či Rumunsko len 17 gramov.

Veľké rozdiely sú aj v cene za balenie a prepočte ceny za kilogram korenia. Zatiaľ čo v Poľsku vyšlo balenie čierneho korenia začiatkom roka na 43 centov, na Slovensku na 56 centov a v Rakúsku 1,79 eura. Kilogram korenia vyšiel v Poľsku na 25,29 eura, v Rakúsku až na 74,58 eura.

Denisa Čimová

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 594
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 500
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 663
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 460
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 456
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 990
  7. Kam do tepla v januári? 2 142
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 910
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 739
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 047

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Logopedička: Nikdy nie je neskoro odnaučiť sa ráčkovať

Detí s problémami je čoraz viac.

SVET

Soros je všade. Orbánov verejný nepriateľ číslo jeden

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

Neprehliadnite tiež

Prečo ľudia podvádzajú? Prieskum dal jasnú odpoveď a nie je iba jedna

Aké sú motivácie tých, ktorí páchajú neveru a prečo sú aj šťastní ľudia neverní?

Wellness cestovanie: Čo si pod novým trendom predstaviť?

Cestovanie, ktoré má v prvom rade priniesť oddych a očistu mysle, je staro-novou záležitosťou v inovatívnom šate.

Dolly Parton: Ako sa z obyčajného dievčaťa stala kráľovná country

Blýskavé kostýmy, výrazný mejkap, objemné platinové blond vlasy a typický „hrkálkový“ hlas, to všetko tvorí legendu country hudby.

Sedem malých predsavzatí pre vašu krásu

Toto je niekoľko drobností, ktoré môžeme urobiť, aby sme pomohli pleti či vlasom.

Desať receptov na muffiny

Jednoduché, zdravé aj rafinované recepty na koláčiky v košíčku.