Ako nezhrdzavieť?

Dostatočný prísun antioxidantov pomáha chrániť náš organizmus pred prílišným opotrebovaním.

Často sa stáva, že sa človek cíti zdravý, objektívne nemá žiadne zdravotné ťažkosti, no aj napriek tomu stále pociťuje vyčerpanosť, skleslosť alebo neustále prítomný stres a vnútorný nepokoj. Príčinou takéhoto stavu medzi zdravím a chorobou môže byť zvýšená koncentrácia voľných radikálov, ktoré obmedzujú schopnosť prirodzenej regenerácie organizmu.

„Reaktívne formy kyslíka a ďalšie voľné radikály vznikajú v ľudskom organizme neustále v priebehu radu biochemických procesov,“ vraví Daniela Košťálová z Farmaceutickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.

Práve v priebehu okysličovania organizmu a pri spracovaní živín na energiu vznikajú v tele vedľajšie produkty, ktoré nazývame voľné radikály alebo oxidanty. Ich nadbytok vzniká nielen pôsobením kyslíka, ale aj vystavením organizmu vonkajším vplyvom. Malé množstvo voľných radikálov je pre organizmus potrebné. Je súčasťou obranných mechanizmov proti vírusovým a bakteriálnym infekciám. Keď však dôjde k ich prebytku, vzniká stav, ktorý nazývame oxidačný stres.

„Ide o nerovnováhu medzi tvorbou reaktívnych radikálov a mechanizmami, ktoré zabezpečujú ochranu organizmu pred ich toxicitou. Dochádza pri ňom k poškodeniu biomolekúl, ako sú bielkoviny, lipidy a nukleové kyseliny. Vzniká zmena v ich štruktúre, v dôsledku čoho nastávajú zmeny ich funkcií a biologických vlastností. Poškodzujú sa bunkové membrány, dochádza k hyperglykémii, zvyšuje sa poškodenie tkanív a orgánov, rozvíjajú sa patomechanizmy ochorenia,“ uvádza odborníčka.

Dôležité sú všetky druhy

Zamedzovať prebytok voľných radikálov v tele, a teda oxidačný stres by mali prirodzeným spôsobom antioxidanty. Ide o látky, ktoré obmedzujú vznik molekúl kyslíka. Práve tie sú veľmi reaktívne a v organizme spôsobujú proces podobný hrdzaveniu železa alebo oxidácii tukov v masle. Počas starnutia navyše v našom tele pribúda čoraz viac prebytočného kyslíka, môžeme vlastne povedať, že organizmus oxiduje. Antioxidanty nás pred týmito negatívnymi účinkami chránia.

„Efektom antioxidačného pôsobenia je zabrániť tvorbe voľných vysokoreaktívnych radikálov, zasahovať do už vytvorených radikálov a reparovať poškodenia vyvolané oxidatívnymi látkami,“ vraví odborníčka. Pri životospráve a dopĺňaní antioxidantov je dobré si uvedomiť, že existujú rôzne druhy, dôležitá je ich spolupráca a vzájomná pomoc.

V našom jedálnom lístku preto treba priebežne dopĺňať všetky výživové zložky potravy. „Rozhodujúcim faktorom je, že doplnenie len jedného alebo len niekoľkých antioxidantov vedie k vybočeniu z krehkej rovnováhy celého systému v organizme a k hromadeniu niektorého toxického medziproduktu. Tým sa obmedzuje pôsobenie antioxidantov v tele,“ dodáva Daniela Košťálová.

Rozmýšľajme nad tým, čo jeme

Najdôležitejším zdrojom antioxidantov sú ovocie, zelenina, celozrnné výrobky s vlákninou a látky s rastlinnými extraktmi vo výživových doplnkoch alebo fytofarmakách, kde sa nachádzajú v koncentrovanej forme. Výskumy ukazujú, že čím konzumujeme väčšie množstvo antioxidantov v potrave, tým nižší je v danej populácii výskyt kardiovaskulárnych a nádorových ochorení i úmrtí s nimi spojených.

„V primárnej prevencii mnohých ochorení sa kladie dôraz na zmenu životného štýlu, znižovanie prísunu živočíšnych tukov vo výžive, zníženie telesnej hmotnosti a zvyšovanie telesnej aktivity. Nefarmakologická prevencia, zmena stravovacích návykov, zanechanie fajčenia a podobne nadobúda čoraz väčší význam,“ uvádza Daniela Košťálová.

Antioxidanty v strave

Okrem ovocia a zeleniny je dôležité zamerať sa na dostatočný prísun rastlinných olejov, ktoré majú ochrannú funkciu v procesoch poškodzovania buniek. Vhodný je olej z pšeničných klíčkov, z olív, kukurice, zo slnečnice, z tekvice, zo semien ľanu siateho s obsahom vitamínu A, E, betakaroténu, minerálnych látok a nenasýtených mastných kyselín.

Účinné sú aj vybrané skupiny nutričných látok, napríklad vitamíny. „Betakarotén a vitamín E posilňujú antioxidačnú kapacitu organizmu pri prevencii degeneratívnych ochorení, aterosklerózy, kardiovaskulárnych či nádorových ochorení. Preventívne na tvorbu voľných radikálov tiež pôsobí vitamín C,“ vraví Daniela Košťálová.

V prírode sa okrem vitamínov nachádzajú aj sekundárne obsahové látky rastlín s antioxidačnými účinkami. Napríklad organické kyseliny alebo flavonoidy pôsobia okrem prevencie rakovinových ochorení, alergií a kardiovaskulárnych ochorení aj protizápalovo, znižujú cholesterol, posilňujú steny ciev a zmierňujú príznaky starnutia.

Flavonoidy sú prítomné v zelenom čaji, červenej kapuste, fazuli, paradajkách, zemiakoch, jahodách, čerešniach alebo v hrozne. Flavonoidy a vitamín C sa dokonca vo svojich účinkoch podporujú. Antioxidačne pôsobia aj niektoré prírodné farbivá prítomné v červenom víne, šípkach, cvikle, červenej paprike, kečupe a v červených a modrých plodoch, ako sú černice, brusnice a čučoriedky.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 396
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 505
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 186
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 095
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 414
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 157
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 650
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 217
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 976
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 902

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Poistky môžu opäť zdražieť, Kažimír zvažuje DPH z poistného

DPH by nahradila dve mimoriadne dane, ktoré teraz poisťovne platia z poistenia nehnuteľností či áut.

Neprehliadnite tiež

Britský bulvár ponížil novú hviezdu seriálu Doctor Who, zverejnil jej nahé fotky

V trinástej sérii kultovej série bude z doktora po prvýkrát doktorka.

Nevera z pohľadu mužov a žien: Čo už považujú za prekročenie hranice?

Britský prieskum ukázal, že názory na to, čo je podvádzanie, sa u mužov a žien extrémne líšia.

Muži by mali mať aspoň 21 orgazmov za mesiac, tvrdia vedci

Masturbácia má mužov ochrániť pred zdravotnými rizikami.

Močové cesty sú ohrozené aj v lete. Ako na zápaly vplývajú sex a kúpanie?

Urológ radí vhodnú prevenciu a odpovedá, prečo niektoré ženy trpia infekciami močových ciest častejšie než iné.