Ako nezhrdzavieť?

Dostatočný prísun antioxidantov pomáha chrániť náš organizmus pred prílišným opotrebovaním.

Často sa stáva, že sa človek cíti zdravý, objektívne nemá žiadne zdravotné ťažkosti, no aj napriek tomu stále pociťuje vyčerpanosť, skleslosť alebo neustále prítomný stres a vnútorný nepokoj. Príčinou takéhoto stavu medzi zdravím a chorobou môže byť zvýšená koncentrácia voľných radikálov, ktoré obmedzujú schopnosť prirodzenej regenerácie organizmu.

„Reaktívne formy kyslíka a ďalšie voľné radikály vznikajú v ľudskom organizme neustále v priebehu radu biochemických procesov,“ vraví Daniela Košťálová z Farmaceutickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.

Článok pokračuje pod video reklamou

Práve v priebehu okysličovania organizmu a pri spracovaní živín na energiu vznikajú v tele vedľajšie produkty, ktoré nazývame voľné radikály alebo oxidanty. Ich nadbytok vzniká nielen pôsobením kyslíka, ale aj vystavením organizmu vonkajším vplyvom. Malé množstvo voľných radikálov je pre organizmus potrebné. Je súčasťou obranných mechanizmov proti vírusovým a bakteriálnym infekciám. Keď však dôjde k ich prebytku, vzniká stav, ktorý nazývame oxidačný stres.

„Ide o nerovnováhu medzi tvorbou reaktívnych radikálov a mechanizmami, ktoré zabezpečujú ochranu organizmu pred ich toxicitou. Dochádza pri ňom k poškodeniu biomolekúl, ako sú bielkoviny, lipidy a nukleové kyseliny. Vzniká zmena v ich štruktúre, v dôsledku čoho nastávajú zmeny ich funkcií a biologických vlastností. Poškodzujú sa bunkové membrány, dochádza k hyperglykémii, zvyšuje sa poškodenie tkanív a orgánov, rozvíjajú sa patomechanizmy ochorenia,“ uvádza odborníčka.

Dôležité sú všetky druhy

Zamedzovať prebytok voľných radikálov v tele, a teda oxidačný stres by mali prirodzeným spôsobom antioxidanty. Ide o látky, ktoré obmedzujú vznik molekúl kyslíka. Práve tie sú veľmi reaktívne a v organizme spôsobujú proces podobný hrdzaveniu železa alebo oxidácii tukov v masle. Počas starnutia navyše v našom tele pribúda čoraz viac prebytočného kyslíka, môžeme vlastne povedať, že organizmus oxiduje. Antioxidanty nás pred týmito negatívnymi účinkami chránia.

„Efektom antioxidačného pôsobenia je zabrániť tvorbe voľných vysokoreaktívnych radikálov, zasahovať do už vytvorených radikálov a reparovať poškodenia vyvolané oxidatívnymi látkami,“ vraví odborníčka. Pri životospráve a dopĺňaní antioxidantov je dobré si uvedomiť, že existujú rôzne druhy, dôležitá je ich spolupráca a vzájomná pomoc.

V našom jedálnom lístku preto treba priebežne dopĺňať všetky výživové zložky potravy. „Rozhodujúcim faktorom je, že doplnenie len jedného alebo len niekoľkých antioxidantov vedie k vybočeniu z krehkej rovnováhy celého systému v organizme a k hromadeniu niektorého toxického medziproduktu. Tým sa obmedzuje pôsobenie antioxidantov v tele,“ dodáva Daniela Košťálová.

Rozmýšľajme nad tým, čo jeme

Najdôležitejším zdrojom antioxidantov sú ovocie, zelenina, celozrnné výrobky s vlákninou a látky s rastlinnými extraktmi vo výživových doplnkoch alebo fytofarmakách, kde sa nachádzajú v koncentrovanej forme. Výskumy ukazujú, že čím konzumujeme väčšie množstvo antioxidantov v potrave, tým nižší je v danej populácii výskyt kardiovaskulárnych a nádorových ochorení i úmrtí s nimi spojených.

„V primárnej prevencii mnohých ochorení sa kladie dôraz na zmenu životného štýlu, znižovanie prísunu živočíšnych tukov vo výžive, zníženie telesnej hmotnosti a zvyšovanie telesnej aktivity. Nefarmakologická prevencia, zmena stravovacích návykov, zanechanie fajčenia a podobne nadobúda čoraz väčší význam,“ uvádza Daniela Košťálová.

Antioxidanty v strave

Okrem ovocia a zeleniny je dôležité zamerať sa na dostatočný prísun rastlinných olejov, ktoré majú ochrannú funkciu v procesoch poškodzovania buniek. Vhodný je olej z pšeničných klíčkov, z olív, kukurice, zo slnečnice, z tekvice, zo semien ľanu siateho s obsahom vitamínu A, E, betakaroténu, minerálnych látok a nenasýtených mastných kyselín.

Účinné sú aj vybrané skupiny nutričných látok, napríklad vitamíny. „Betakarotén a vitamín E posilňujú antioxidačnú kapacitu organizmu pri prevencii degeneratívnych ochorení, aterosklerózy, kardiovaskulárnych či nádorových ochorení. Preventívne na tvorbu voľných radikálov tiež pôsobí vitamín C,“ vraví Daniela Košťálová.

V prírode sa okrem vitamínov nachádzajú aj sekundárne obsahové látky rastlín s antioxidačnými účinkami. Napríklad organické kyseliny alebo flavonoidy pôsobia okrem prevencie rakovinových ochorení, alergií a kardiovaskulárnych ochorení aj protizápalovo, znižujú cholesterol, posilňujú steny ciev a zmierňujú príznaky starnutia.

Flavonoidy sú prítomné v zelenom čaji, červenej kapuste, fazuli, paradajkách, zemiakoch, jahodách, čerešniach alebo v hrozne. Flavonoidy a vitamín C sa dokonca vo svojich účinkoch podporujú. Antioxidačne pôsobia aj niektoré prírodné farbivá prítomné v červenom víne, šípkach, cvikle, červenej paprike, kečupe a v červených a modrých plodoch, ako sú černice, brusnice a čučoriedky.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  9. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 012
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 10 973
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 10 926
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 040
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 361
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 751
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 183
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 983
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 605
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 519

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Pochopí len ten, kto to zažil. Aká je realita s Alzheimerovou chorobou

Nechodia na návštevy a nonstop je v strehu.

KOMENTÁRE

Víťazný február nepriniesol spravodlivejšiu spoločnosť

Funkcionári nakupovali v lepších obchodoch.

KOMENTÁRE

Tiež by ste chceli žiť v modernej krajine?

Hrádza proti všetkému novému je výsledkom starého myslenia.

Neprehliadnite tiež

Domáce spa: Ako sa zbaviť stresu v kúpeľni?

Wellness v pohodlí domova je ideálnou formou ako načerpať nové sily a ešte aj skrášliť svoj zovňajšok.

Stubai: Do lyžiarskeho raja cestuje čoraz viac Slovákov

Chcete si byť snehom istí? Navštívte tirolské ľadovce v rakúskom Stubai.

Preplávala Lamanšský prieliv: Na tých, ktorí o mne pochybovali, sa teraz smejem

Diaľková plavkyňa Zuzana Jusková predbehla aj svojich mužských koelgov.

Reishi: Prečo je ázijská huba kráľovnou medzi prírodnými liečivami?

Prezývajú ju aj zázračná, huba bohov či huba s duchovnou silou.

Štýl Cindy Crawfordovej: Jej obľúbeným kúskom je sako

Tri tipy na oblečenie v štýle supermodelky.