Ako nezhrdzavieť?

Dostatočný prísun antioxidantov pomáha chrániť náš organizmus pred prílišným opotrebovaním.

Často sa stáva, že sa človek cíti zdravý, objektívne nemá žiadne zdravotné ťažkosti, no aj napriek tomu stále pociťuje vyčerpanosť, skleslosť alebo neustále prítomný stres a vnútorný nepokoj. Príčinou takéhoto stavu medzi zdravím a chorobou môže byť zvýšená koncentrácia voľných radikálov, ktoré obmedzujú schopnosť prirodzenej regenerácie organizmu.

„Reaktívne formy kyslíka a ďalšie voľné radikály vznikajú v ľudskom organizme neustále v priebehu radu biochemických procesov,“ vraví Daniela Košťálová z Farmaceutickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.

Článok pokračuje pod video reklamou

Práve v priebehu okysličovania organizmu a pri spracovaní živín na energiu vznikajú v tele vedľajšie produkty, ktoré nazývame voľné radikály alebo oxidanty. Ich nadbytok vzniká nielen pôsobením kyslíka, ale aj vystavením organizmu vonkajším vplyvom. Malé množstvo voľných radikálov je pre organizmus potrebné. Je súčasťou obranných mechanizmov proti vírusovým a bakteriálnym infekciám. Keď však dôjde k ich prebytku, vzniká stav, ktorý nazývame oxidačný stres.

„Ide o nerovnováhu medzi tvorbou reaktívnych radikálov a mechanizmami, ktoré zabezpečujú ochranu organizmu pred ich toxicitou. Dochádza pri ňom k poškodeniu biomolekúl, ako sú bielkoviny, lipidy a nukleové kyseliny. Vzniká zmena v ich štruktúre, v dôsledku čoho nastávajú zmeny ich funkcií a biologických vlastností. Poškodzujú sa bunkové membrány, dochádza k hyperglykémii, zvyšuje sa poškodenie tkanív a orgánov, rozvíjajú sa patomechanizmy ochorenia,“ uvádza odborníčka.

Dôležité sú všetky druhy

Zamedzovať prebytok voľných radikálov v tele, a teda oxidačný stres by mali prirodzeným spôsobom antioxidanty. Ide o látky, ktoré obmedzujú vznik molekúl kyslíka. Práve tie sú veľmi reaktívne a v organizme spôsobujú proces podobný hrdzaveniu železa alebo oxidácii tukov v masle. Počas starnutia navyše v našom tele pribúda čoraz viac prebytočného kyslíka, môžeme vlastne povedať, že organizmus oxiduje. Antioxidanty nás pred týmito negatívnymi účinkami chránia.

„Efektom antioxidačného pôsobenia je zabrániť tvorbe voľných vysokoreaktívnych radikálov, zasahovať do už vytvorených radikálov a reparovať poškodenia vyvolané oxidatívnymi látkami,“ vraví odborníčka. Pri životospráve a dopĺňaní antioxidantov je dobré si uvedomiť, že existujú rôzne druhy, dôležitá je ich spolupráca a vzájomná pomoc.

V našom jedálnom lístku preto treba priebežne dopĺňať všetky výživové zložky potravy. „Rozhodujúcim faktorom je, že doplnenie len jedného alebo len niekoľkých antioxidantov vedie k vybočeniu z krehkej rovnováhy celého systému v organizme a k hromadeniu niektorého toxického medziproduktu. Tým sa obmedzuje pôsobenie antioxidantov v tele,“ dodáva Daniela Košťálová.

Rozmýšľajme nad tým, čo jeme

Najdôležitejším zdrojom antioxidantov sú ovocie, zelenina, celozrnné výrobky s vlákninou a látky s rastlinnými extraktmi vo výživových doplnkoch alebo fytofarmakách, kde sa nachádzajú v koncentrovanej forme. Výskumy ukazujú, že čím konzumujeme väčšie množstvo antioxidantov v potrave, tým nižší je v danej populácii výskyt kardiovaskulárnych a nádorových ochorení i úmrtí s nimi spojených.

„V primárnej prevencii mnohých ochorení sa kladie dôraz na zmenu životného štýlu, znižovanie prísunu živočíšnych tukov vo výžive, zníženie telesnej hmotnosti a zvyšovanie telesnej aktivity. Nefarmakologická prevencia, zmena stravovacích návykov, zanechanie fajčenia a podobne nadobúda čoraz väčší význam,“ uvádza Daniela Košťálová.

Antioxidanty v strave

Okrem ovocia a zeleniny je dôležité zamerať sa na dostatočný prísun rastlinných olejov, ktoré majú ochrannú funkciu v procesoch poškodzovania buniek. Vhodný je olej z pšeničných klíčkov, z olív, kukurice, zo slnečnice, z tekvice, zo semien ľanu siateho s obsahom vitamínu A, E, betakaroténu, minerálnych látok a nenasýtených mastných kyselín.

Účinné sú aj vybrané skupiny nutričných látok, napríklad vitamíny. „Betakarotén a vitamín E posilňujú antioxidačnú kapacitu organizmu pri prevencii degeneratívnych ochorení, aterosklerózy, kardiovaskulárnych či nádorových ochorení. Preventívne na tvorbu voľných radikálov tiež pôsobí vitamín C,“ vraví Daniela Košťálová.

V prírode sa okrem vitamínov nachádzajú aj sekundárne obsahové látky rastlín s antioxidačnými účinkami. Napríklad organické kyseliny alebo flavonoidy pôsobia okrem prevencie rakovinových ochorení, alergií a kardiovaskulárnych ochorení aj protizápalovo, znižujú cholesterol, posilňujú steny ciev a zmierňujú príznaky starnutia.

Flavonoidy sú prítomné v zelenom čaji, červenej kapuste, fazuli, paradajkách, zemiakoch, jahodách, čerešniach alebo v hrozne. Flavonoidy a vitamín C sa dokonca vo svojich účinkoch podporujú. Antioxidačne pôsobia aj niektoré prírodné farbivá prítomné v červenom víne, šípkach, cvikle, červenej paprike, kečupe a v červených a modrých plodoch, ako sú černice, brusnice a čučoriedky.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Klima efekt bez klimatizácie
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  3. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  4. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  5. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  7. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  8. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  9. V Adlerovej na Furči sa začína stavať!
  10. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  1. Zdravý životný štýl - dá sa v dnešnej dobe udržať?
  2. Klima efekt bez klimatizácie
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  4. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  5. METRO vyzbieralo takmer päť ton potravín pre ľudí v núdzi
  6. Zonácia stanovuje jasný režim obhospodarovania každého pozemku
  7. Ako vybrať správne sedaciu súpravu?
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  10. 5. ročník akcie Za čistejšie Staré Mesto práve začína!
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 267
  2. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 18 640
  3. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 13 955
  4. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 12 434
  5. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 11 238
  6. Tento test pomohol viac ako 100 ľuďom znížiť vysoký krvný tlak 6 273
  7. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 6 251
  8. 3 spôsoby, ako využiť GDPR vo váš prospech. 5 444
  9. Bývate v práci unavení? Možno spávate v zlom prostredí 4 105
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 255

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Smer sa nechal obkľúčiť ľuďmi, na ktorých už nemá vplyv (píše Michal Havran)

Nemusíte hľadať, máte ho tam, zachráňte nás pred prevratom a neistotou.

ŠPORT

Sagan zarába na Saganovi. Stretnutie stojí 150 eur

Majster sveta spolupracuje s fanklubom, za ktorým stojí jeho brat.

KOMENTÁRE

Fico sa vracia. Vyzerá ako Sulík

Keď príde na Maďarsko, Poľsko, mimovládky či Rusko, Sulík hovorí ako Fico.

Neprehliadnite tiež

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V novom čísle nájdete rozhovor s režisérkou Valeriou Schulczovou, ktorá sa nebojí ťažkých a problematických tém.

AKTUALIZOVANÉ 19.4. O 10:25

Chýbajú postupy aj štandardy. Baby friendly nemocnice majú znova ožiť

Nemocnice priateľské k deťom v minulosti nedodržiavali pravidlá. Ministerstvo zdravotníctva teraz chystá zmeny.

STĹPČEK OSMELENÉ

Zápisky bývalej anorektičky

Vidieť, kam som bola schopná doviesť svoje telo, je strašidelné.

Talentovaný, arogantný a s dušou šoumena. Poznáte Zaca Posena?

Módny dizajnér zažil viac víťazstiev a pádov ako mnohí jeho starší kolegovia.

Pätnásť známych osobností, ktoré nepijú alkohol

Vybrali si život abstinentov, no v zábave na hollywoodskych večierkoch im to nebráni.