S každodennou únavou bojuje viac ako polovica Slovákov

Až 57 percent Slovákov trpí únavou. Dokáže im pomôcť pravidelný príjem vitamínov a viac pohybu.

(Zdroj: Stock.XCHNG)

Až 57 percent Slovákov je popri svojich každodenných povinnostiach príliš unavených na to, aby sa venovali svojim koníčkom. Vyplýva to z prieskumu realizovaného koncom roka 2010 na vzorke 7260 respondentov zo 14 krajín Európy, pričom sa zapojilo aj 502 Slovákov. Šesťdesiat percent opýtaných boli ženy a 40 percent muži vo veku 25 až 65 rokov. Zameriaval sa na celkový fyzický a psychický stav Európanov.

Najčastejšie sú unavení mladí

Najunavenejším z národov zapojených do prieskumu sú Gréci (77 percent), najmenej Holanďania (43 percent). Najviac trápi únava Európanov v zime (45 percent), nasleduje jeseň (26 percent), leto (10 percent) a napokon jar (9 percent). Odborníci upozorňujú, že povestná jarná únava v skutočnosti nie je jarnou, ide o oslabenie organizmu koncom zimného obdobia. Najčastejšie sú unavení mladí ľudia vo veku 25 až 34 rokov (59 percent). Ženy nadmernú únavu pripisujú predovšetkým nabitému dennému programu (55 percent), nedostatku fyzickej aktivity (52 percent) a pracovným povinnostiam (51 percent). U mužov je to podobné, najviac ich však unavuje práca (60 percent), hneď potom nabitý program (59 percent) a nedostatok fyzickej aktivity (55 percent).

Dbajte na vyváženú stravu

Proti únave a vyčerpaniu koncom zimy pomáha dostatočný príjem vitamínov. Každý vitamín zohráva v tele svoju špecifickú úlohu. Kým niektoré posilňujú imunitu (selén, zinok, vitamín A a C), iné podporujú pevné kosti (vitamín D, K, vápnik, magnézium a mangán), či zdravú pleť (vitamín A, C, biotín a niacín). Prioritným zdrojom vitamínov by mala byť vyvážená strava. "Ovocie a zeleninu by mal každý z nás konzumovať denne, a to aspoň pol kila zeleniny a ovocia v pomere 2/3 zeleniny a 1/3 ovocia," uviedla Alžbeta Béderová z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave. Mlieko a mliečne výrobky nie sú len zdrojom bielkovín, ale aj dôležitého vápnika, fosforu, horčíka, draslíka, sodíka a stopových prvkov železa, zinku a medi. Nedostatok vápnika má nepriaznivý vplyv na vývoj kostí a zubov a čoraz častejšie sa prejavuje rednutím kostí - osteoporózou. "Denný príjem mlieka a mliečnych výrobkov je mimoriadne dôležitý, pričom dôraz sa nekladie na množstvo, ale pravidelnosť jeho konzumácie," radí Béderová.

Ak by Európania mohli urobiť viac pre svoje zdravie, zaradili by do svojho denného programu fyzickú aktivitu (56 percent), viac spánku (55 percent) a zdravšiu stravu (54 percent). Najviac športových nadšencov medzi krajinami zaradenými v prieskume sa pritom našlo medzi Slovákmi - až 69 percent, naopak najmenší význam pripisujú fyzickej aktivite Maďari a Poliaci (45 percent). Európania sa však sťažujú na nedostatok času, predovšetkým Česi (82 percent). Zdravšiu stravu by pre zlepšenie zdravia zvolili najmä Gréci (72 percent). Medzi Slovákmi zdravej výžive pripisuje význam 64 percent opýtaných. Najväčší význam spánku pripisujú Česi (66 percent). Vyčerpanie má okrem práce a koníčkov vplyv aj na vzťahy. Až 68 percent žien a 67 percent mužov priznáva, že únava do veľkej miery ovplyvňuje ich partnerský vzťah a sexuálny život.

Ryby a mäso ako súčasť jedálnička

Ryby dodávajú telu okrem kvalitných bielkovín a tuku s obsahom polynenasýtených omega3 mastných kyselín aj vitamíny rozpustné v tukoch (A, D, B a C) a minerálne látky (najmä fosfor, morské ryby aj sodík a jód). Ryba by mala byť preto súčasťou jedálnička aspoň raz týždenne. Strukoviny odborníci odporúčajú ako prevenciu nadváhy. Po ich konzumácii hladina glukózy pomaly stúpa a nezvýši sa prudko ako pri iných potravinách. Vysoký obsah vlákniny v strukovinách znižuje cholesterol a odvádza z tela toxíny, čím chráni telo pred rakovinou čriev. Strukoviny obsahujú aj veľa vitamínov zo skupiny B, ktoré chránia zrak, sliznice a nervy, a tak predchádzajú vzniku neuróz, depresií a stresu. Minerály ako draslík, vápnik, horčík, železo a nukleové kyseliny, ktoré sa v strukovinách tiež nachádzajú, navyše regenerujú celý organizmus. Živiny prítomné v strukovinách sú dôležité pre zdravú pleť a vlasy, krvný obeh a obranyschopnosť. Mali by byť súčasťou stravy aspoň raz za týždeň.

Dva až tri razy do týždňa by na tanieri nemalo chýbať mäso. Okrem kvalitných bielkovín je pre organizmus zdrojom celého spektra vitamínov, najmä zo skupiny B. Mäso je tiež hlavným zdrojom železa, preto má veľký význam v prevencii chudokrvnosti. Organizmus totiž využije z mäsa podstatne vyššie množstvo železa ako z rastlinných zdrojov. Mäso obsahuje aj ďalšie minerálne a stopové látky ako zinok, horčík, fosfor, vápnik, selén, meď, chróm a jód, ktoré zabezpečujú množstvo metabolických procesov, optimálny rast a psychický vývoj, a preto sú dôležité najmä pre deti. Bežná strava však nemusí obsahovať vitamíny, minerály a stopové prvky v dostatočnom množstve. Okrem toho sa úpravou jedál ich významná časť stráca. V takých prípadoch Béderová odporúča posilniť príjem týchto látok prostredníctvom výživových doplnkov.

Zvýšiť príjem vitamínov by mali ľudia predovšetkým pred chrípkovou sezónou a počas nej, tehotné a dojčiace ženy, fajčiari, staršia generácia a ľudia vystavovaní nadmernému stresu.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vzorový byt v projekte Nobelova
  2. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  3. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  4. Zábavný aj sebavedomý
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  7. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  8. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  10. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  1. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  2. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  3. S Kulinariom chutí jar lepšie!
  4. Výstavisko Agrokomplex opäť plné poľnohospodárskej techniky
  5. Udelenie akreditácie (certifikátu) pre Aktuárstvo na EU v BA
  6. Vzorový byt v projekte Nobelova
  7. Do ankety Slovenka roka 2017 je nominovaná aj Adriana Kolesárová
  8. Pripomenuli si Svetový deň vody 2017
  9. Vlastníci bytov sa zatiaľ požiarnym zábranám vyhýbajú
  10. Nový Country Manager Operations IMMOFINANZ na Slovensku
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 21 196
  2. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 7 269
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 6 056
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 209
  5. Gamifikácia: Nový hit v učení finančnej gramotnosti na ZŠ 3 778
  6. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 3 197
  7. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 174
  8. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 2 996
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 789
  10. Zábavný aj sebavedomý 2 721

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Beztrestnosť pre Bašternáka nie je jednoznačná

Vykúpenie z trestu za neoprávnenú vratku DPH? Sudcovia to neakceptovali, zlom priniesol až Ústavný súd s čudným vysvetlením.

EKONOMIKA

Šéf Orangeu: Pre roaming môžu zdražieť domáce hovory a dáta

Európska komisia začala pred niekoľkými rokmi tvrdo regulovať ceny roamingu

KULTÚRA

Relácia Sedem sa vracia. Nič nečakajte, vraví Milan Lasica

Humoristická relácia nebola na obrazovkách šesť rokov.

Neprehliadnite tiež

Zistili, že sexuálne uspokojenie trvá 48 hodín

Z amerického výskumu vyplýva, že sex a udržanie partnerského puta spolu významne súvisia.

Cesar Millan: Pes musí dôverovať svojmu majiteľovi

Ako vychovať poslušného psa, čo so psom z útulku a kedy je pes šťastný? Rozprávali sme sa so svetoznámym odborníkom na psie správanie.

Desať jarných trendov pre ženy podľa návrhárov

Čo predpovedajú svetoví dizajnéri nášmu šatníku na jar a leto?

Ako si udržať sex po päťdesiatke? Radia odborníci

Pri sexuálnych problémoch v strednom veku si ľudia málokedy poradia svojpomocne.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop