S každodennou únavou bojuje viac ako polovica Slovákov

Až 57 percent Slovákov trpí únavou. Dokáže im pomôcť pravidelný príjem vitamínov a viac pohybu.

(Zdroj: Stock.XCHNG)

Až 57 percent Slovákov je popri svojich každodenných povinnostiach príliš unavených na to, aby sa venovali svojim koníčkom. Vyplýva to z prieskumu realizovaného koncom roka 2010 na vzorke 7260 respondentov zo 14 krajín Európy, pričom sa zapojilo aj 502 Slovákov. Šesťdesiat percent opýtaných boli ženy a 40 percent muži vo veku 25 až 65 rokov. Zameriaval sa na celkový fyzický a psychický stav Európanov.

Najčastejšie sú unavení mladí

Najunavenejším z národov zapojených do prieskumu sú Gréci (77 percent), najmenej Holanďania (43 percent). Najviac trápi únava Európanov v zime (45 percent), nasleduje jeseň (26 percent), leto (10 percent) a napokon jar (9 percent). Odborníci upozorňujú, že povestná jarná únava v skutočnosti nie je jarnou, ide o oslabenie organizmu koncom zimného obdobia. Najčastejšie sú unavení mladí ľudia vo veku 25 až 34 rokov (59 percent). Ženy nadmernú únavu pripisujú predovšetkým nabitému dennému programu (55 percent), nedostatku fyzickej aktivity (52 percent) a pracovným povinnostiam (51 percent). U mužov je to podobné, najviac ich však unavuje práca (60 percent), hneď potom nabitý program (59 percent) a nedostatok fyzickej aktivity (55 percent).

Článok pokračuje pod video reklamou

Dbajte na vyváženú stravu

Proti únave a vyčerpaniu koncom zimy pomáha dostatočný príjem vitamínov. Každý vitamín zohráva v tele svoju špecifickú úlohu. Kým niektoré posilňujú imunitu (selén, zinok, vitamín A a C), iné podporujú pevné kosti (vitamín D, K, vápnik, magnézium a mangán), či zdravú pleť (vitamín A, C, biotín a niacín). Prioritným zdrojom vitamínov by mala byť vyvážená strava. "Ovocie a zeleninu by mal každý z nás konzumovať denne, a to aspoň pol kila zeleniny a ovocia v pomere 2/3 zeleniny a 1/3 ovocia," uviedla Alžbeta Béderová z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave. Mlieko a mliečne výrobky nie sú len zdrojom bielkovín, ale aj dôležitého vápnika, fosforu, horčíka, draslíka, sodíka a stopových prvkov železa, zinku a medi. Nedostatok vápnika má nepriaznivý vplyv na vývoj kostí a zubov a čoraz častejšie sa prejavuje rednutím kostí - osteoporózou. "Denný príjem mlieka a mliečnych výrobkov je mimoriadne dôležitý, pričom dôraz sa nekladie na množstvo, ale pravidelnosť jeho konzumácie," radí Béderová.

Ak by Európania mohli urobiť viac pre svoje zdravie, zaradili by do svojho denného programu fyzickú aktivitu (56 percent), viac spánku (55 percent) a zdravšiu stravu (54 percent). Najviac športových nadšencov medzi krajinami zaradenými v prieskume sa pritom našlo medzi Slovákmi - až 69 percent, naopak najmenší význam pripisujú fyzickej aktivite Maďari a Poliaci (45 percent). Európania sa však sťažujú na nedostatok času, predovšetkým Česi (82 percent). Zdravšiu stravu by pre zlepšenie zdravia zvolili najmä Gréci (72 percent). Medzi Slovákmi zdravej výžive pripisuje význam 64 percent opýtaných. Najväčší význam spánku pripisujú Česi (66 percent). Vyčerpanie má okrem práce a koníčkov vplyv aj na vzťahy. Až 68 percent žien a 67 percent mužov priznáva, že únava do veľkej miery ovplyvňuje ich partnerský vzťah a sexuálny život.

Ryby a mäso ako súčasť jedálnička

Ryby dodávajú telu okrem kvalitných bielkovín a tuku s obsahom polynenasýtených omega3 mastných kyselín aj vitamíny rozpustné v tukoch (A, D, B a C) a minerálne látky (najmä fosfor, morské ryby aj sodík a jód). Ryba by mala byť preto súčasťou jedálnička aspoň raz týždenne. Strukoviny odborníci odporúčajú ako prevenciu nadváhy. Po ich konzumácii hladina glukózy pomaly stúpa a nezvýši sa prudko ako pri iných potravinách. Vysoký obsah vlákniny v strukovinách znižuje cholesterol a odvádza z tela toxíny, čím chráni telo pred rakovinou čriev. Strukoviny obsahujú aj veľa vitamínov zo skupiny B, ktoré chránia zrak, sliznice a nervy, a tak predchádzajú vzniku neuróz, depresií a stresu. Minerály ako draslík, vápnik, horčík, železo a nukleové kyseliny, ktoré sa v strukovinách tiež nachádzajú, navyše regenerujú celý organizmus. Živiny prítomné v strukovinách sú dôležité pre zdravú pleť a vlasy, krvný obeh a obranyschopnosť. Mali by byť súčasťou stravy aspoň raz za týždeň.

Dva až tri razy do týždňa by na tanieri nemalo chýbať mäso. Okrem kvalitných bielkovín je pre organizmus zdrojom celého spektra vitamínov, najmä zo skupiny B. Mäso je tiež hlavným zdrojom železa, preto má veľký význam v prevencii chudokrvnosti. Organizmus totiž využije z mäsa podstatne vyššie množstvo železa ako z rastlinných zdrojov. Mäso obsahuje aj ďalšie minerálne a stopové látky ako zinok, horčík, fosfor, vápnik, selén, meď, chróm a jód, ktoré zabezpečujú množstvo metabolických procesov, optimálny rast a psychický vývoj, a preto sú dôležité najmä pre deti. Bežná strava však nemusí obsahovať vitamíny, minerály a stopové prvky v dostatočnom množstve. Okrem toho sa úpravou jedál ich významná časť stráca. V takých prípadoch Béderová odporúča posilniť príjem týchto látok prostredníctvom výživových doplnkov.

Zvýšiť príjem vitamínov by mali ľudia predovšetkým pred chrípkovou sezónou a počas nej, tehotné a dojčiace ženy, fajčiari, staršia generácia a ľudia vystavovaní nadmernému stresu.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  2. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  3. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  4. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  5. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  7. Zdravý životný štýl - dá sa v dnešnej dobe udržať?
  8. Klima efekt bez klimatizácie
  9. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  10. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 319
  2. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 15 963
  3. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 12 274
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 11 259
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 9 879
  6. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 7 394
  7. Tento test pomohol viac ako 100 ľuďom znížiť vysoký krvný tlak 4 417
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 440
  9. 3 spôsoby, ako využiť GDPR vo váš prospech. 3 415
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 267

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Koalícia chce ľuďom prispieť na dovolenky a pôžičky. Hovorí aj o vyšších platoch

Sociálny balíček strán Smer, SNS a Most-Híd začína naberať reálne obrysy.

BRATISLAVA

Bratislava má novú atrakciu. Prechádzku vo výške 85 metrov

Záujemcovia sa môžu pokochať výhľadom z parapetnej rímsy okolo reštaurácie Ufo.

ŠPORT

Prečo chytil Sagan hostesku za zadok? Nahovorili ho kamaráti

Peter Sagan poskytol rozhovor anglickému Guardianu.

KOMENTÁRE

Za zvýšenie životnej úrovne v réžii koalície sa nedoplatíme

Maďari dnes dlhujú polovicu záväzku priemerného Slováka.

Neprehliadnite tiež

Sex po pôrode môže byť plný ťažkostí, dá sa im však pomôcť

Sedem rád ako obnoviť stagnujúci sexuálny život po narodení dieťaťa.

Desať tipov, ako si čo najlepšie užiť každý víkend

Aby boli dva voľné dni v znamení pohody, mali by ste sa na ne pripraviť.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V novom čísle nájdete rozhovor s režisérkou Valeriou Schulczovou, ktorá sa nebojí ťažkých a problematických tém.

AKTUALIZOVANÉ 19.4. O 10:25

Chýbajú postupy aj štandardy. Baby friendly nemocnice majú znova ožiť

Nemocnice priateľské k deťom v minulosti nedodržiavali pravidlá. Ministerstvo zdravotníctva teraz chystá zmeny.

STĹPČEK OSMELENÉ

Anorexia je ako alkoholizmus, nikdy nie ste celkom za vodou

Vidieť, kam som bola schopná doviesť svoje telo, je strašidelné.