Keď pohyb bolí

Bolesti svalov netrápia len aktívnych športovcov. Objaviť sa môžu pri akejkoľvek aktivite, ktorá je už nad vaše sily.

Roztrhnutý sval

Sval sa môže roztrhnúť pri akejkoľvek nadmernej záťaži. Stačí, keď pôjdete z nulovej záťaže do svojho maxima. Vtedy je sval stiahnutý a keď zrazu zaberiete, môžete zapríčiniť jeho poškodenie. Pred veľkou fyzickou aktivitou potrebujú svaly vždy najprv zahriať.

Odborník upozorňuje aj na ďalšiu možnosť – vaše svaly už pracujú na svoje maximum a vy napriek tomu pokračujete v cvičení. Alebo sa udriete v momente, keď je váš sval napnutý. Následkom toho sa môže poškodiť a krvácať. Ako zistíme, že prišlo k poškodeniu svalu? Jednoznačným indikátorom je prudká bolesť. „Krvácanie svalu prezradí modrina.

Tá však nemusí byť na mieste, ktoré vás bolí. Napríklad, keď sa futbalistovi roztrhne stehenný sval, napriek tomu, že si vie v strede stehna presne nahmatať miesto, ktoré ho bolí, modrina sa mu zvyčajne nezjaví tam. Svaly sa nachádzajú v puzdre, v ktorom krv stečie na miesto, kde ústi sval, a preto sa modrina zjaví napríklad pod kolenom,“ tvrdí ortopéd Jakubík.

Ako si pomôcť?

Keď sval krváca, dôležité je dopriať mu pokoj. V žiadnom prípade sa nepokúšajte boľavé miesto masírovať alebo rozcvičovať. Dôležité je schladiť ho, aby ste znížili krvácanie do trhliny. Podľa Tomáša Jakubíka je najlepšie si postihnuté miesto natrieť masťou s obsahom heparínu v kombinácii s nesteroidovým obr_4.jpgantireumatikom. Vyhľadajte lekára, pretože môže byť potrebný chirurgický zásah.

Ako cvičiť, aby netrpeli?

Radí tréner Maroš Bendík, www.bodybuilding.sk:

  • Na začiatku cvičenia je dôležité sa zahriať.
  • Začínajte so základnými cvikmi, uprednostňujte cviky s vlastnou váhou, cvičte s nízkou intenzitou, malými váhami a vyšším počtom opakovaní. Po niekoľkých tréningových jednotkách sa svaly na záťaž adaptujú a postupne môžete celkové zaťaženie tréningov stupňovať. Nové náročné cvičenia zaraďujte do svojej obvyklej zostavy pomaly.
  • Po tréningu má významnú úlohu strečing. Pri svalovej práci dochádza ku kontrakcii svalových vlákien, teda svaly majú tendenciu sa skracovať. Vďaka strečingu natiahnete svaly do pôvodného stavu, čo má pozitívne účinky na odplavovanie metabolických splodín vzniknutých počas intenzívnej svalovej práce.
  • Nezabudnite ani na uvoľňovacie kardiocvičenie, napríklad na bežiacom páse alebo stacionárnom bicykli. Pre toto cvičenie je charakteristická nízka intenzita cvičenia, vyhraďte si naň čas približne 10 – 20 minút.
  • Významnú úlohu zohráva aj regenerácia po výkone, ktorá slúži na urýchlenie zotavenia svalových buniek. Môže ísť o masáž, pobyt vo vodnom prostredí, vírivku, bazén, saunu.
  • Dôležité sú aj správne stravovanie, životospráva a psychohygiena.

Ako pracuje?

Sval sa skladá z dvoch najpodstatnejších častí – z bruška, ktoré sa sťahuje a rozťahuje, a z takzvaných úponov, čo sú miesta, kde sú svaly prichytené o kosť. Sťahom svalu sa kĺb stiahne alebo roztiahne. Prehnanou fyzickou aktivitou si môžeme spôsobiť poškodenie svalu. Môže ísť o priame mechanické poškodenie vplyvom úrazu. Vtedy je sval poškodený nejakým rezom, zmliaždením alebo sa roztrhne.

Druhou skupinou je nepriame poškodenie spôsobené nadmerným zaťažovaním, napríklad pri športe, keď človek nie je dostatočne trénovaný. „To sa môže prejaviť na svale poškodením najčastejšie úponu alebo mikrovlákien svalu, čo spolu s kyslosťou prostredia vplyvom nadmernej koncentrácie kyseliny mliečnej spôsobuje svalovú horúčku.

Náš organizmus reaguje vznikom zápalu. Miesto, ktoré je preťažené, je bolestivé a veľmi často opuchnuté,“ vysvetľuje ortopéd Tomáš Jakubík z nemocnice Clinica Orthopedica. Samotný opuch pri úraze nemusí byť úplne viditeľný, prezradí ho záťažová bolesť.

Svalová horúčka

Kto by nepoznal nepríjemné pichľavé pocity, ktoré sa ozvú po namáhavom cvičení? So svalovou horúčkou nemajú skúsenosti len netrénovaní či občasní športovci. Vedeli ste, že ju mávajú aj starší ľudia? Napríklad, keď sa pokazí výťah, tak človek, ktorý nie je zvyknutý vyjsť na piate poschodie, sa nielen poriadne zapotí, ale môže dostať aj „svalovicu“.

Môžu za to mikroskopické poranenia svalových vlákien a kyslosť prostredia spôsobená nadmerným nahromadením kyseliny mliečnej a laktátu. Bolesť sa neobjaví hneď, ale zvyčajne sa ohlási 24 až 48 hodín po nadmernej záťaži. Najjednoduchším spôsobom, ako sa vyhnúť svalovej horúčke, je cvičiť pravidelne a nepresilovať sa.

Ako si pomôcť? Keď už svalovú horúčku máte, vyhýbajte sa intenzívnemu pohybu a dajte si od cvičenia na chvíľu pauzu. Pohybu sa však nebráňte úplne. Dobre vám spraví napríklad prechádzka alebo plávanie. Niekto vám možno poradí, aby ste si dali protizápalový liek. „Ja osobne by som si lieky nedával. Niektorí ľudia chcú čo najskôr pokračovať v športovej aktivite, preto siahnu po tabletách.

Potlačíte síce zápal a tým aj bolesti, ale kauza ešte nie je vyriešená. Sval potrebuje znížiť svalovú záťaž, aj keď obr_3.jpgnie úplne prerušiť. „Svalovica“ môže mať rôznu intenzitu, človek môže mať až zvýšenú telesnú teplotu. V takom prípade by ste protizápalový liek už mali užiť,“ radí ortopéd Tomáš Jakubík z nemocnice Clinica Orthopedica.

Presilený sval

„Preťaženie môže vzniknúť opakovaným nadmerným zaťažením, niekto tomu hovorí drobné malé poranenia, ktoré prichádzajú najčastejšie v úponových častiach svalu,“ vysvetľuje Jakubík. Môže sa vám to prihodiť prakticky z akejkoľvek aktivity, ktorá je už nad rámec vašich schopností. Lekár pripomína, že na presilený sval si môžete „zarobiť“ aj tak, že budete dlhší čas držať nejakú ťažkú vec v stuhnutej neprirodzenej polohe.

Napríklad môže ísť o poriadne ťažký nákup. „Okrem toho svaly nepracujú dobre v chlade. Rovnaká činnosť môže byť pre vás bezproblémová, keď ju budete vykonávať doma v teple, ale keď vyjdete von do zimy, môže zrazu pre vás predstavovať problém.

Okrem toho sa pod preťaženie svalu môže podpísať chrípka alebo iné zápalové ochorenie. Závisí od vašej kondície a v akom stave je váš organizmus, keď danú činnosť vykonávate,“ objasňuje Tomáš Jakubík.

Ako si pomôcť? V prvom rade prestaňte vykonávať činnosť, ktorá vám presilenie spôsobila. Preťaženému svalu doprajte pokoj, nezaťažujte ho. Ortopéd radí bolestivé miesto schladiť, aby ste stiahli opuch. Potom môžete aplikovať napríklad protizápalovú masť. Záleží na tom, do akej miery je sval poškodený.

K téme sa vyjadruje: ortopéd Tomáš Jakubík, Clinica Orthopedica, www.clinicaorthopedica.sk

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  3. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  4. Cestou - necestou
  5. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  6. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  7. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  8. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  9. Zábavný aj sebavedomý
  10. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt
  5. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  6. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  7. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  8. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  9. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  10. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 29 004
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 8 849
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 5 816
  4. Zábavný aj sebavedomý 4 352
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 4 183
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 4 108
  7. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 3 459
  8. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 688
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 1 967
  10. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 1 874

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Špina, smrad a chudoba. V slume to nie je koniec, ale začiatok

V obrovskom slume v keňskom Nairobi žije asi 600- tisíc ľudí. Mnohí sa nedožijú ani 45 rokov. No sú spôsoby, ako tento osud zmeniť.

SVET

Zomrela speváčka Špinarová. Babička z chalupy mala mocný hlas

Jej zjav nezodpovedal tomu, čo dokázala.

KOMENTÁRE

Moderná reforma školstva, ktorá skončí v šuplíku

Na stole máme prekvapivo dobrý dokument.

Neprehliadnite tiež

Kanadská fotografka nafotila nahé ženy rôznych tvarov, užívatelia žalovali Facebooku

Ukážka pestrosti ženskej krásy opäť niektorých pohoršila.

Barbora Rakovská: Tehotenstvo mi pomohlo osobnostne aj v kariére

Pred rokmi chcela úplne skončiť so šoubiznisom. Dnes berie svoju prácu viac s nadhľadom.

Žena vyhrala v súťaži plastickú operáciu, zmenila sa na nepoznanie

Wijitpraphorn Punbu sa narodila bez brady a s vyčnievajúcimi zubami.

Štyri známe ženy, ktoré porazili rakovinu

Zákerná choroba sa nevyhýba ani hviezdam, tieto celebrity s ňou zvládli boj.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop