Keď pohyb bolí

Bolesti svalov netrápia len aktívnych športovcov. Objaviť sa môžu pri akejkoľvek aktivite, ktorá je už nad vaše sily.

Roztrhnutý sval

Sval sa môže roztrhnúť pri akejkoľvek nadmernej záťaži. Stačí, keď pôjdete z nulovej záťaže do svojho maxima. Vtedy je sval stiahnutý a keď zrazu zaberiete, môžete zapríčiniť jeho poškodenie. Pred veľkou fyzickou aktivitou potrebujú svaly vždy najprv zahriať.

Odborník upozorňuje aj na ďalšiu možnosť – vaše svaly už pracujú na svoje maximum a vy napriek tomu pokračujete v cvičení. Alebo sa udriete v momente, keď je váš sval napnutý. Následkom toho sa môže poškodiť a krvácať. Ako zistíme, že prišlo k poškodeniu svalu? Jednoznačným indikátorom je prudká bolesť. „Krvácanie svalu prezradí modrina.

Tá však nemusí byť na mieste, ktoré vás bolí. Napríklad, keď sa futbalistovi roztrhne stehenný sval, napriek tomu, že si vie v strede stehna presne nahmatať miesto, ktoré ho bolí, modrina sa mu zvyčajne nezjaví tam. Svaly sa nachádzajú v puzdre, v ktorom krv stečie na miesto, kde ústi sval, a preto sa modrina zjaví napríklad pod kolenom,“ tvrdí ortopéd Jakubík.

Ako si pomôcť?

Keď sval krváca, dôležité je dopriať mu pokoj. V žiadnom prípade sa nepokúšajte boľavé miesto masírovať alebo rozcvičovať. Dôležité je schladiť ho, aby ste znížili krvácanie do trhliny. Podľa Tomáša Jakubíka je najlepšie si postihnuté miesto natrieť masťou s obsahom heparínu v kombinácii s nesteroidovým obr_4.jpgantireumatikom. Vyhľadajte lekára, pretože môže byť potrebný chirurgický zásah.

Ako cvičiť, aby netrpeli?

Radí tréner Maroš Bendík, www.bodybuilding.sk:

  • Na začiatku cvičenia je dôležité sa zahriať.
  • Začínajte so základnými cvikmi, uprednostňujte cviky s vlastnou váhou, cvičte s nízkou intenzitou, malými váhami a vyšším počtom opakovaní. Po niekoľkých tréningových jednotkách sa svaly na záťaž adaptujú a postupne môžete celkové zaťaženie tréningov stupňovať. Nové náročné cvičenia zaraďujte do svojej obvyklej zostavy pomaly.
  • Po tréningu má významnú úlohu strečing. Pri svalovej práci dochádza ku kontrakcii svalových vlákien, teda svaly majú tendenciu sa skracovať. Vďaka strečingu natiahnete svaly do pôvodného stavu, čo má pozitívne účinky na odplavovanie metabolických splodín vzniknutých počas intenzívnej svalovej práce.
  • Nezabudnite ani na uvoľňovacie kardiocvičenie, napríklad na bežiacom páse alebo stacionárnom bicykli. Pre toto cvičenie je charakteristická nízka intenzita cvičenia, vyhraďte si naň čas približne 10 – 20 minút.
  • Významnú úlohu zohráva aj regenerácia po výkone, ktorá slúži na urýchlenie zotavenia svalových buniek. Môže ísť o masáž, pobyt vo vodnom prostredí, vírivku, bazén, saunu.
  • Dôležité sú aj správne stravovanie, životospráva a psychohygiena.

Ako pracuje?

Sval sa skladá z dvoch najpodstatnejších častí – z bruška, ktoré sa sťahuje a rozťahuje, a z takzvaných úponov, čo sú miesta, kde sú svaly prichytené o kosť. Sťahom svalu sa kĺb stiahne alebo roztiahne. Prehnanou fyzickou aktivitou si môžeme spôsobiť poškodenie svalu. Môže ísť o priame mechanické poškodenie vplyvom úrazu. Vtedy je sval poškodený nejakým rezom, zmliaždením alebo sa roztrhne.

Druhou skupinou je nepriame poškodenie spôsobené nadmerným zaťažovaním, napríklad pri športe, keď človek nie je dostatočne trénovaný. „To sa môže prejaviť na svale poškodením najčastejšie úponu alebo mikrovlákien svalu, čo spolu s kyslosťou prostredia vplyvom nadmernej koncentrácie kyseliny mliečnej spôsobuje svalovú horúčku.

Náš organizmus reaguje vznikom zápalu. Miesto, ktoré je preťažené, je bolestivé a veľmi často opuchnuté,“ vysvetľuje ortopéd Tomáš Jakubík z nemocnice Clinica Orthopedica. Samotný opuch pri úraze nemusí byť úplne viditeľný, prezradí ho záťažová bolesť.

Svalová horúčka

Kto by nepoznal nepríjemné pichľavé pocity, ktoré sa ozvú po namáhavom cvičení? So svalovou horúčkou nemajú skúsenosti len netrénovaní či občasní športovci. Vedeli ste, že ju mávajú aj starší ľudia? Napríklad, keď sa pokazí výťah, tak človek, ktorý nie je zvyknutý vyjsť na piate poschodie, sa nielen poriadne zapotí, ale môže dostať aj „svalovicu“.

Môžu za to mikroskopické poranenia svalových vlákien a kyslosť prostredia spôsobená nadmerným nahromadením kyseliny mliečnej a laktátu. Bolesť sa neobjaví hneď, ale zvyčajne sa ohlási 24 až 48 hodín po nadmernej záťaži. Najjednoduchším spôsobom, ako sa vyhnúť svalovej horúčke, je cvičiť pravidelne a nepresilovať sa.

Ako si pomôcť? Keď už svalovú horúčku máte, vyhýbajte sa intenzívnemu pohybu a dajte si od cvičenia na chvíľu pauzu. Pohybu sa však nebráňte úplne. Dobre vám spraví napríklad prechádzka alebo plávanie. Niekto vám možno poradí, aby ste si dali protizápalový liek. „Ja osobne by som si lieky nedával. Niektorí ľudia chcú čo najskôr pokračovať v športovej aktivite, preto siahnu po tabletách.

Potlačíte síce zápal a tým aj bolesti, ale kauza ešte nie je vyriešená. Sval potrebuje znížiť svalovú záťaž, aj keď obr_3.jpgnie úplne prerušiť. „Svalovica“ môže mať rôznu intenzitu, človek môže mať až zvýšenú telesnú teplotu. V takom prípade by ste protizápalový liek už mali užiť,“ radí ortopéd Tomáš Jakubík z nemocnice Clinica Orthopedica.

Presilený sval

„Preťaženie môže vzniknúť opakovaným nadmerným zaťažením, niekto tomu hovorí drobné malé poranenia, ktoré prichádzajú najčastejšie v úponových častiach svalu,“ vysvetľuje Jakubík. Môže sa vám to prihodiť prakticky z akejkoľvek aktivity, ktorá je už nad rámec vašich schopností. Lekár pripomína, že na presilený sval si môžete „zarobiť“ aj tak, že budete dlhší čas držať nejakú ťažkú vec v stuhnutej neprirodzenej polohe.

Napríklad môže ísť o poriadne ťažký nákup. „Okrem toho svaly nepracujú dobre v chlade. Rovnaká činnosť môže byť pre vás bezproblémová, keď ju budete vykonávať doma v teple, ale keď vyjdete von do zimy, môže zrazu pre vás predstavovať problém.

Okrem toho sa pod preťaženie svalu môže podpísať chrípka alebo iné zápalové ochorenie. Závisí od vašej kondície a v akom stave je váš organizmus, keď danú činnosť vykonávate,“ objasňuje Tomáš Jakubík.

Ako si pomôcť? V prvom rade prestaňte vykonávať činnosť, ktorá vám presilenie spôsobila. Preťaženému svalu doprajte pokoj, nezaťažujte ho. Ortopéd radí bolestivé miesto schladiť, aby ste stiahli opuch. Potom môžete aplikovať napríklad protizápalovú masť. Záleží na tom, do akej miery je sval poškodený.

K téme sa vyjadruje: ortopéd Tomáš Jakubík, Clinica Orthopedica, www.clinicaorthopedica.sk

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 060
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 566
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 596
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 231
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 899
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 699
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 367
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 311
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 603
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 169

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Jedenásť trikov, ako rýchlo a účinne poraziť chuť na sladké

Túžbe maškrtiť sa dá odolať vedecky overenými krokmi.

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

Billboard Music Awards: Najkrajšia bola Celine Dion, Cher odhalila skoro všetko

Červený koberec sa opäť naplnil osobnosťami, niektoré však svojim štýlom vynikli.

Nadácia Orange rozdávala ceny pre tých, ktorí majú odvahu pomáhať

Tretí sektor je ešte stále problematický, čo si o ňom myslia osobnosti z tohto prostredia?