WELLNES

Športujte aj v zime

Máte radi pohyb na čerstvom vzduchu? Nemusíte sa ho pre chladné počasie vzdávať. Športovať sa dá aj v zime. Treba si však dávať pozor.

Predtým, ako začnete

Okrem klasických zimných športov, ako je lyžovanie či snoubording, môžete v chladnom počasí aj behať, bicyklovať alebo sa vybrať na túru.

„V zimnom období by mali športovať len zdraví jedinci. Dôležité je nepreceňovať svoje schopnosti a radšej vykonávať športovú činnosť vo dvojici alebo v malej skupine, v známom teréne či prostredí,“ radí kondičný tréner FC ViOn Zlaté Moravce Milan Ivanka.

Ak na športovanie v chladnom počasí nie ste pripravení, je dobré, keď začnete najprv ľahším pohybom. Úplne vám postačia prechádzky alebo turistika na kratšiu vzdialenosť. Keď váš organizmus túto miernu záťaž prijme v pohode, môžete prejsť aj na náročnejšie spôsoby športovania, ako je napríklad beh.

Turistika

Najmenej náročnou formou pohybovej aktivity počas chladných dní je turistika. „Spolu s behom sú to činnosti vyslovene individuálne a nie sú v takej miere limitované faktom, že teplota vzduchu klesla pod nulu. Ak je organizmus pripravený a odolný proti nižším teplotám, potom turistika nie je na škodu,“ hovorí Ivanka.

Pri turistike vás môžu prekvapiť skôr iné nepríjemnosti. Pozor by ste si mali dávať na lavínové nebezpečenstvo a zaviate turistické chodníky. Súčasťou vášho výstroja by okrem teplého oblečenia mala byť aj kvalitná turistická obuv.

Vhodné sú aj takzvané teleskopické palice, ktoré pomáhajú pri výstupe a zostupe a tiež znižujú namáhanie obr_2.jpgchrbtice a kolenných kĺbov. Ak sa rozhodnete pre vysokohorskú turistiku, určite nepodceňujte vysokohorské poistenie. Nikdy neviete, čo sa môže v horách prihodiť.

Beh

Beh patrí medzi najobľúbenejšie a najjednoduchšie športové aktivity. Jeho nenáročnosť spočíva najmä v tom, že ho môžete praktizovať takmer kdekoľvek. Vyžaduje veľké množstvo energie, preto je vhodný aj pre tých, ktorí chcú schudnúť. Pri hodinovom miernom behu spálite približne 350 až 450 kalórií.

Veľmi výrazne tiež zaťažujete pohybové ústrojenstvo, a tak je beh najlepšou cestou k získavaniu dobrej kondície. „Rekreačný beh ako možnosť pohybovej aktivity počas zimných mesiacov si vyžaduje okrem kvalitnej obuvi a oblečenia i určitú mieru prípravy, dlhodobejší tréning organizmu,“ tvrdí Milan Ivanka.

„Dôležité je dodržiavať zásady postupnosti a primeranosti, myslieť hlavne na návyk dýchacieho aparátu a návyk pokožky na zmeny teploty a vlhkosti vzduchu. Určite by som nešiel prvýkrát behať z vykúrenej miestnosti do mrazivého počasia bez náležitej prípravy, ktorá je vhodná už od prvých jesenných dní.“

Bicyklovanie

Na bicykel by ste mali v zime sadať len vtedy, ak ste si svojou kondíciou a zdatnosťou stopercentne istí. „Z môjho pohľadu je v mrazivom počasí bicyklovanie asi najnebezpečnejšie, práve z dôvodu častých pádov a úrazov,“ myslí si Ivanka.

„Odporučil by som ho len pre fyzicky zdatné a adrenalínu chtivé ženy, ktoré majú dlhodobú skúsenosť s bicyklovaním.“ Na zasnežené cesty sa vyberte len v prípade, že máte kvalitný bicykel a vhodné cyklistické doplnky. Vo vašej športovej výbave by nemali chýbať reflexné pásy a iné prvky, ktoré pri zníženej viditeľnosti v tme či v hmle slúžia vašej bezpečnosti.

Pre extrémistov

obr_1.jpgMáte radi adrenalín a láka vás vyskúšať si plávanie v ľadovej vode? Pamätajte, že na to okrem poriadnej dávky odvahy potrebujete aj výborný zdravotný stav a dostatočný tréning. Tento extrémny šport je totiž len pre otužilcov. „Všetko, čo si predstavujeme pod pojmom extrémne, je vyhradené len pre určitú skupinu ľudí. Týka sa to športovcov, ktorí sú veľmi dobre fyzicky a psychicky pripravení, zdravotne v poriadku a majú vysoké morálno-vôľové kvality,“ upozorňuje tréner Milan Ivanka.

Správne dýchajte

Dýchanie by ste nemali podceňovať najmä pri behu. „ Pri nádychu je dôležité prijať zo vzduchu dostatočné množstvo kyslíka do pľúc a odtiaľ krvou do pracujúcich svalov,“ radí Ivanka. Nepríjemné pichanie v boku je znakom toho, že dýchate zle.

V chladnom počasí si však dávajte pozor na to, aby ste správne dýchali nosom, v opačnom prípade vám totiž hrozí riziko nachladnutia. Vydychujte vždy ústami, dostanete tak zo seba čo najväčšie množstvo oxidu uhličitého.

„Skúsení bežci, ktorí už dýchajú podvedome, dýchajú v pomere 2:2, čo znamená, že bežec urobí dva kroky, po ktorých sa nadýchne, a ďalšie dva, po ktorých vydýchne. Pri pomalom behu to môže byť pomer 3:3 alebo až 4:4,“ hovorí Milan Ivanka

Ako sa obliecť?

Pri zimnom športovaní by ste nemali zabúdať na vhodne zvolený odev. V príliš teplom oblečení sa rýchlo spotíte, ale na druhej strane, ani ísť „naľahko“ nie je správne. Oblečenie by malo byť vyrobené z materiálu, ktorý dobre saje pot a zároveň chráni pokožku pred vlhkosťou.

Povrch odevov musí byť nepremokavý, priedušný a odolný proti vetru. Bavlna v tomto prípade nie je vhodná, pretože pot do nej nevsiakne, len ňou preniká, a tak viac riskujete, že prechladnete. „Mali by ste sa riadiť pravidlom vrstvenia, viac tenkých vrstiev je lepšie než jedna hrubá, pretože tak môžeme oblečenie rýchlo odkladať alebo obliekať,“ vysvetľuje Ivanka.

Určite sa oplatí investovať do kvality a komfortu. Základom sú bežecké nohavice z nylonu a lykry, tričko s dlhými rukávmi z mikrovlákien a priedušná bunda. Pri teplotách pod nulou siahnite po lyžiarskej spodnej bielizni. Nohavice by mali byť vyrobené z odolnejšieho materiálu, ako je napríklad goratex, ktorý nedovoľuje vzduchu prenikať oblečením.

Milan Ivanka upozorňuje, že pri nízkych teplotách je nutná čiapka, pretože môžete veľmi rýchlo prechladnúť, predovšetkým, ak sa viac potíte. Dôležité je chrániť si aspoň čelo a uši. Súčasťou výstroja by mali byť aj rukavice, keďže dlane sú počas športovania viac-menej v rovnakej polohe.

Tip od trénera: Po športovaní sa rýchlo prezlečte do suchého oblečenia a potom vykonajte niekoľko strečingových cvikov pre lepšiu flexibilitu šľachovo-svalového aparátu.

K téme sa vyjadruje: Milan Ivanka, kondičný tréner FC ViOn Zlaté Moravce

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  2. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  3. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  4. Zábavný aj sebavedomý
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  7. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  8. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  10. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  1. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  2. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  3. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  6. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  9. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  10. S Kulinariom chutí jar lepšie!
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 23 643
  2. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 5 954
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 732
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 615
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 540
  6. Zábavný aj sebavedomý 3 251
  7. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 197
  8. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 2 734
  9. Gamifikácia: Nový hit v učení finančnej gramotnosti na ZŠ 2 726
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 615

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Sagan spadol, má technické problémy

Klasika sa podobá na Okolo Flámska. Peter Sagan ju vyhral v roku 2014.

ŽENA

Svetoznámy cvičiteľ psov: Neexistujú zlé psy, len problémoví majitelia

Čo so psom z útulku a kedy je pes šťastný?

KULTÚRA

Danka prirovnali k tučniakovi z Nórska. Obnovená relácia Sedem sa vydarila

Lasica, Leško a Kňažko opäť komentujú.

Neprehliadnite tiež

Hormonálna antikoncepcia ochráni ženy pred rakovinou až na tridsať rokov

Vedci zbierali dáta od tisícok žien takmer 44 rokov. Výsledkom je najväčšia štúdia o tabletkovej antikoncepcii.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Humoristka a glosátorka Elena Vacvalová hovorí o tom, prečo sa nestala herečkou a čo pre ňu znamená zmysel pre humor.

Paul a Linda McCartneyovci: Pomohla mu nájsť stabilitu v čase slávy

Nadaný člen The Beatles patril medzi obletované sexsymboly, „ulovila“ ho platinová blondínka.

Syndróm vyhorenia: Vážny problém, ktorý prichádza potichu

Môže sa objaviť u kohokoľvek, ale dá sa mu zabrániť. Ako bojovať so syndrómom vyhorenia?


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop