WELLNES

Športujte aj v zime

Máte radi pohyb na čerstvom vzduchu? Nemusíte sa ho pre chladné počasie vzdávať. Športovať sa dá aj v zime. Treba si však dávať pozor.

Predtým, ako začnete

Okrem klasických zimných športov, ako je lyžovanie či snoubording, môžete v chladnom počasí aj behať, bicyklovať alebo sa vybrať na túru.

„V zimnom období by mali športovať len zdraví jedinci. Dôležité je nepreceňovať svoje schopnosti a radšej vykonávať športovú činnosť vo dvojici alebo v malej skupine, v známom teréne či prostredí,“ radí kondičný tréner FC ViOn Zlaté Moravce Milan Ivanka.

Ak na športovanie v chladnom počasí nie ste pripravení, je dobré, keď začnete najprv ľahším pohybom. Úplne vám postačia prechádzky alebo turistika na kratšiu vzdialenosť. Keď váš organizmus túto miernu záťaž prijme v pohode, môžete prejsť aj na náročnejšie spôsoby športovania, ako je napríklad beh.

Článok pokračuje pod video reklamou

Turistika

Najmenej náročnou formou pohybovej aktivity počas chladných dní je turistika. „Spolu s behom sú to činnosti vyslovene individuálne a nie sú v takej miere limitované faktom, že teplota vzduchu klesla pod nulu. Ak je organizmus pripravený a odolný proti nižším teplotám, potom turistika nie je na škodu,“ hovorí Ivanka.

Pri turistike vás môžu prekvapiť skôr iné nepríjemnosti. Pozor by ste si mali dávať na lavínové nebezpečenstvo a zaviate turistické chodníky. Súčasťou vášho výstroja by okrem teplého oblečenia mala byť aj kvalitná turistická obuv.

Vhodné sú aj takzvané teleskopické palice, ktoré pomáhajú pri výstupe a zostupe a tiež znižujú namáhanie obr_2.jpgchrbtice a kolenných kĺbov. Ak sa rozhodnete pre vysokohorskú turistiku, určite nepodceňujte vysokohorské poistenie. Nikdy neviete, čo sa môže v horách prihodiť.

Beh

Beh patrí medzi najobľúbenejšie a najjednoduchšie športové aktivity. Jeho nenáročnosť spočíva najmä v tom, že ho môžete praktizovať takmer kdekoľvek. Vyžaduje veľké množstvo energie, preto je vhodný aj pre tých, ktorí chcú schudnúť. Pri hodinovom miernom behu spálite približne 350 až 450 kalórií.

Veľmi výrazne tiež zaťažujete pohybové ústrojenstvo, a tak je beh najlepšou cestou k získavaniu dobrej kondície. „Rekreačný beh ako možnosť pohybovej aktivity počas zimných mesiacov si vyžaduje okrem kvalitnej obuvi a oblečenia i určitú mieru prípravy, dlhodobejší tréning organizmu,“ tvrdí Milan Ivanka.

„Dôležité je dodržiavať zásady postupnosti a primeranosti, myslieť hlavne na návyk dýchacieho aparátu a návyk pokožky na zmeny teploty a vlhkosti vzduchu. Určite by som nešiel prvýkrát behať z vykúrenej miestnosti do mrazivého počasia bez náležitej prípravy, ktorá je vhodná už od prvých jesenných dní.“

Bicyklovanie

Na bicykel by ste mali v zime sadať len vtedy, ak ste si svojou kondíciou a zdatnosťou stopercentne istí. „Z môjho pohľadu je v mrazivom počasí bicyklovanie asi najnebezpečnejšie, práve z dôvodu častých pádov a úrazov,“ myslí si Ivanka.

„Odporučil by som ho len pre fyzicky zdatné a adrenalínu chtivé ženy, ktoré majú dlhodobú skúsenosť s bicyklovaním.“ Na zasnežené cesty sa vyberte len v prípade, že máte kvalitný bicykel a vhodné cyklistické doplnky. Vo vašej športovej výbave by nemali chýbať reflexné pásy a iné prvky, ktoré pri zníženej viditeľnosti v tme či v hmle slúžia vašej bezpečnosti.

Pre extrémistov

obr_1.jpgMáte radi adrenalín a láka vás vyskúšať si plávanie v ľadovej vode? Pamätajte, že na to okrem poriadnej dávky odvahy potrebujete aj výborný zdravotný stav a dostatočný tréning. Tento extrémny šport je totiž len pre otužilcov. „Všetko, čo si predstavujeme pod pojmom extrémne, je vyhradené len pre určitú skupinu ľudí. Týka sa to športovcov, ktorí sú veľmi dobre fyzicky a psychicky pripravení, zdravotne v poriadku a majú vysoké morálno-vôľové kvality,“ upozorňuje tréner Milan Ivanka.

Správne dýchajte

Dýchanie by ste nemali podceňovať najmä pri behu. „ Pri nádychu je dôležité prijať zo vzduchu dostatočné množstvo kyslíka do pľúc a odtiaľ krvou do pracujúcich svalov,“ radí Ivanka. Nepríjemné pichanie v boku je znakom toho, že dýchate zle.

V chladnom počasí si však dávajte pozor na to, aby ste správne dýchali nosom, v opačnom prípade vám totiž hrozí riziko nachladnutia. Vydychujte vždy ústami, dostanete tak zo seba čo najväčšie množstvo oxidu uhličitého.

„Skúsení bežci, ktorí už dýchajú podvedome, dýchajú v pomere 2:2, čo znamená, že bežec urobí dva kroky, po ktorých sa nadýchne, a ďalšie dva, po ktorých vydýchne. Pri pomalom behu to môže byť pomer 3:3 alebo až 4:4,“ hovorí Milan Ivanka

Ako sa obliecť?

Pri zimnom športovaní by ste nemali zabúdať na vhodne zvolený odev. V príliš teplom oblečení sa rýchlo spotíte, ale na druhej strane, ani ísť „naľahko“ nie je správne. Oblečenie by malo byť vyrobené z materiálu, ktorý dobre saje pot a zároveň chráni pokožku pred vlhkosťou.

Povrch odevov musí byť nepremokavý, priedušný a odolný proti vetru. Bavlna v tomto prípade nie je vhodná, pretože pot do nej nevsiakne, len ňou preniká, a tak viac riskujete, že prechladnete. „Mali by ste sa riadiť pravidlom vrstvenia, viac tenkých vrstiev je lepšie než jedna hrubá, pretože tak môžeme oblečenie rýchlo odkladať alebo obliekať,“ vysvetľuje Ivanka.

Určite sa oplatí investovať do kvality a komfortu. Základom sú bežecké nohavice z nylonu a lykry, tričko s dlhými rukávmi z mikrovlákien a priedušná bunda. Pri teplotách pod nulou siahnite po lyžiarskej spodnej bielizni. Nohavice by mali byť vyrobené z odolnejšieho materiálu, ako je napríklad goratex, ktorý nedovoľuje vzduchu prenikať oblečením.

Milan Ivanka upozorňuje, že pri nízkych teplotách je nutná čiapka, pretože môžete veľmi rýchlo prechladnúť, predovšetkým, ak sa viac potíte. Dôležité je chrániť si aspoň čelo a uši. Súčasťou výstroja by mali byť aj rukavice, keďže dlane sú počas športovania viac-menej v rovnakej polohe.

Tip od trénera: Po športovaní sa rýchlo prezlečte do suchého oblečenia a potom vykonajte niekoľko strečingových cvikov pre lepšiu flexibilitu šľachovo-svalového aparátu.

K téme sa vyjadruje: Milan Ivanka, kondičný tréner FC ViOn Zlaté Moravce

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Kreditná karta – áno alebo nie
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 31 403
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 459
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 17 918
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 326
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 890
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 442
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 6 165
  8. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 5 600
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 257
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 055

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Aktivitou v parlamente nesrší, politickú budúcnosť má Kaliňák už spečatenú

V Smere je stále veľmi silný, hovorí o Robertovi Kaliňákovi politológ.

DOMOV

Minúta po minúte: Farmári na traktoroch smerujú k prezidentskému palácu

Prijali aj ponuku ministerky Matečnej, chcú ísť ale všetci.

Komentár Zuzany Kepplovej

Všetci sú napojení na všetkých. Aj farmári na slušných

Protestujúci sa učia jeden od druhého. No a čo?

Neprehliadnite tiež

S takou pokožkou sa nikdy nevydáš. Fotograf nafotil silné zábery

Útočia na nich pre nedokonalosť. Teraz žiaria.

Ceny MTV opäť prekvapili: Prišli muži v sukniach aj polonahé ženy

Červený koberec bol počas odovzdávania filmových cien celkom bez pravidiel.