SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky
WELLNES

Športujte aj v zime

Máte radi pohyb na čerstvom vzduchu? Nemusíte sa ho pre chladné počasie vzdávať. Športovať sa dá aj v zime. Treba si však dávať pozor.

Predtým, ako začnete

Okrem klasických zimných športov, ako je lyžovanie či snoubording, môžete v chladnom počasí aj behať, bicyklovať alebo sa vybrať na túru.

„V zimnom období by mali športovať len zdraví jedinci. Dôležité je nepreceňovať svoje schopnosti a radšej vykonávať športovú činnosť vo dvojici alebo v malej skupine, v známom teréne či prostredí,“ radí kondičný tréner FC ViOn Zlaté Moravce Milan Ivanka.

Ak na športovanie v chladnom počasí nie ste pripravení, je dobré, keď začnete najprv ľahším pohybom. Úplne vám postačia prechádzky alebo turistika na kratšiu vzdialenosť. Keď váš organizmus túto miernu záťaž prijme v pohode, môžete prejsť aj na náročnejšie spôsoby športovania, ako je napríklad beh.

Skryť Vypnúť reklamu

Turistika

Najmenej náročnou formou pohybovej aktivity počas chladných dní je turistika. „Spolu s behom sú to činnosti vyslovene individuálne a nie sú v takej miere limitované faktom, že teplota vzduchu klesla pod nulu. Ak je organizmus pripravený a odolný proti nižším teplotám, potom turistika nie je na škodu,“ hovorí Ivanka.

Pri turistike vás môžu prekvapiť skôr iné nepríjemnosti. Pozor by ste si mali dávať na lavínové nebezpečenstvo a zaviate turistické chodníky. Súčasťou vášho výstroja by okrem teplého oblečenia mala byť aj kvalitná turistická obuv.

Vhodné sú aj takzvané teleskopické palice, ktoré pomáhajú pri výstupe a zostupe a tiež znižujú namáhanie obr_2.jpgchrbtice a kolenných kĺbov. Ak sa rozhodnete pre vysokohorskú turistiku, určite nepodceňujte vysokohorské poistenie. Nikdy neviete, čo sa môže v horách prihodiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Beh

Beh patrí medzi najobľúbenejšie a najjednoduchšie športové aktivity. Jeho nenáročnosť spočíva najmä v tom, že ho môžete praktizovať takmer kdekoľvek. Vyžaduje veľké množstvo energie, preto je vhodný aj pre tých, ktorí chcú schudnúť. Pri hodinovom miernom behu spálite približne 350 až 450 kalórií.

Veľmi výrazne tiež zaťažujete pohybové ústrojenstvo, a tak je beh najlepšou cestou k získavaniu dobrej kondície. „Rekreačný beh ako možnosť pohybovej aktivity počas zimných mesiacov si vyžaduje okrem kvalitnej obuvi a oblečenia i určitú mieru prípravy, dlhodobejší tréning organizmu,“ tvrdí Milan Ivanka.

„Dôležité je dodržiavať zásady postupnosti a primeranosti, myslieť hlavne na návyk dýchacieho aparátu a návyk pokožky na zmeny teploty a vlhkosti vzduchu. Určite by som nešiel prvýkrát behať z vykúrenej miestnosti do mrazivého počasia bez náležitej prípravy, ktorá je vhodná už od prvých jesenných dní.“

Skryť Vypnúť reklamu

Bicyklovanie

Na bicykel by ste mali v zime sadať len vtedy, ak ste si svojou kondíciou a zdatnosťou stopercentne istí. „Z môjho pohľadu je v mrazivom počasí bicyklovanie asi najnebezpečnejšie, práve z dôvodu častých pádov a úrazov,“ myslí si Ivanka.

„Odporučil by som ho len pre fyzicky zdatné a adrenalínu chtivé ženy, ktoré majú dlhodobú skúsenosť s bicyklovaním.“ Na zasnežené cesty sa vyberte len v prípade, že máte kvalitný bicykel a vhodné cyklistické doplnky. Vo vašej športovej výbave by nemali chýbať reflexné pásy a iné prvky, ktoré pri zníženej viditeľnosti v tme či v hmle slúžia vašej bezpečnosti.

Pre extrémistov

obr_1.jpgMáte radi adrenalín a láka vás vyskúšať si plávanie v ľadovej vode? Pamätajte, že na to okrem poriadnej dávky odvahy potrebujete aj výborný zdravotný stav a dostatočný tréning. Tento extrémny šport je totiž len pre otužilcov. „Všetko, čo si predstavujeme pod pojmom extrémne, je vyhradené len pre určitú skupinu ľudí. Týka sa to športovcov, ktorí sú veľmi dobre fyzicky a psychicky pripravení, zdravotne v poriadku a majú vysoké morálno-vôľové kvality,“ upozorňuje tréner Milan Ivanka.

Skryť Vypnúť reklamu

Správne dýchajte

Dýchanie by ste nemali podceňovať najmä pri behu. „ Pri nádychu je dôležité prijať zo vzduchu dostatočné množstvo kyslíka do pľúc a odtiaľ krvou do pracujúcich svalov,“ radí Ivanka. Nepríjemné pichanie v boku je znakom toho, že dýchate zle.

V chladnom počasí si však dávajte pozor na to, aby ste správne dýchali nosom, v opačnom prípade vám totiž hrozí riziko nachladnutia. Vydychujte vždy ústami, dostanete tak zo seba čo najväčšie množstvo oxidu uhličitého.

„Skúsení bežci, ktorí už dýchajú podvedome, dýchajú v pomere 2:2, čo znamená, že bežec urobí dva kroky, po ktorých sa nadýchne, a ďalšie dva, po ktorých vydýchne. Pri pomalom behu to môže byť pomer 3:3 alebo až 4:4,“ hovorí Milan Ivanka

Ako sa obliecť?

Pri zimnom športovaní by ste nemali zabúdať na vhodne zvolený odev. V príliš teplom oblečení sa rýchlo spotíte, ale na druhej strane, ani ísť „naľahko“ nie je správne. Oblečenie by malo byť vyrobené z materiálu, ktorý dobre saje pot a zároveň chráni pokožku pred vlhkosťou.

Skryť Vypnúť reklamu

Povrch odevov musí byť nepremokavý, priedušný a odolný proti vetru. Bavlna v tomto prípade nie je vhodná, pretože pot do nej nevsiakne, len ňou preniká, a tak viac riskujete, že prechladnete. „Mali by ste sa riadiť pravidlom vrstvenia, viac tenkých vrstiev je lepšie než jedna hrubá, pretože tak môžeme oblečenie rýchlo odkladať alebo obliekať,“ vysvetľuje Ivanka.

Určite sa oplatí investovať do kvality a komfortu. Základom sú bežecké nohavice z nylonu a lykry, tričko s dlhými rukávmi z mikrovlákien a priedušná bunda. Pri teplotách pod nulou siahnite po lyžiarskej spodnej bielizni. Nohavice by mali byť vyrobené z odolnejšieho materiálu, ako je napríklad goratex, ktorý nedovoľuje vzduchu prenikať oblečením.

Milan Ivanka upozorňuje, že pri nízkych teplotách je nutná čiapka, pretože môžete veľmi rýchlo prechladnúť, predovšetkým, ak sa viac potíte. Dôležité je chrániť si aspoň čelo a uši. Súčasťou výstroja by mali byť aj rukavice, keďže dlane sú počas športovania viac-menej v rovnakej polohe.

Skryť Vypnúť reklamu

Tip od trénera: Po športovaní sa rýchlo prezlečte do suchého oblečenia a potom vykonajte niekoľko strečingových cvikov pre lepšiu flexibilitu šľachovo-svalového aparátu.

K téme sa vyjadruje: Milan Ivanka, kondičný tréner FC ViOn Zlaté Moravce

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  2. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  3. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  4. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  5. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  6. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  7. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  8. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  9. Spánok – základ pevných vzťahov
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. QSI International School of Bratislava
  2. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  3. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  8. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 905
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 9 971
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 124
  4. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 5 169
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 715
  6. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 4 703
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 907
  8. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 642
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 548
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 538
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miloš Zeman.

Prezident by mal o mesiac zohrať kľúčovú úlohu, lekári v to neveria.


2 h
Prezidentka Zuzana Čaputová.

Polícia v súvislosti s prípadom upozornila na šikanu v online priestore.


TASR 3 h
Peter Schutz

Menej škandálov to ani náhodou neznamená.


1 h

Záborskej hlavný problém nie je ani tak jej postoj k interrupciám, ale storočia dejín, ktoré nepostrehla.


Blogy SME

  1. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  2. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta
  3. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  4. Unicef Slovensko: Čo nám hovorí najnovšia správa UNICEF o psychickom zdraví detí a mladých ľudí
  5. Symptomedica: Krvácanie do tráviaceho traktu môže byť smrteľne nebezpečné.
  6. Martina Paulenová: Čo robia dvaja rodičia s dvoma deťmi na spoločnej materskej dovolenke?
  7. SKU: Príbeh pedagogičky, ktorá chcela pracovať v školstve
  8. Michael Achberger: Zdravý životný štýl, vďaka ktorému priberáte
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 12 537
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 531
  3. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 766
  4. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 552
  5. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 5 061
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 822
  7. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 3 249
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 692
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu