SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Keď duša kričí

Máte pocit, že sa občas meníte na hysterku? Možno by ste mali porozmýšľať prečo. Naučíme vás, ako bojovať s emocionálnymi výbuchmi.

Máte pocit, že sa občas meníte na hysterku? Možno by ste mali porozmýšľať prečo.

Dostali ste sa už niekedy do situácie, keď ste rozumom chápali, že potrebujete reagovať s chladnou hlavou, ale namiesto toho ste podľahli emocionálnemu tlaku a vybuchli ako pretlakový hrniec? Ak sa do podobných situácií dostávate len výnimočne a potom ich pomerne rýchlo dokážete rozdýchať, nie je to žiadna katastrofa.

Horšie je, keď sa do nich dostávate často, dlho vo vás doznievajú a kazia vám radosť zo života. V takom prípade by ste sa zrejme mali vydať na hlbšiu cestu do svojho vnútra a pokúsiť sa nájsť príčinu svojich problémov.

„Bohužiaľ, ľudia dnes radšej objavujú iné planéty, než by sa vydali na objavovanie samých seba,“ vraví etikoterapeutka Beata Hlohovská, ktorá sa v rámci svojho netradičného vedného odboru venuje skúmaniu súvislostí medzi dušou a telom.

Niektoré ženy, ktoré sa dlhodobo zmietajú v negatívnych emóciách, siahnu po liekoch, aby sa im uľavilo. Táto cesta však vedie len k potlačeniu vonkajších príznakov, ale nelieči ložisko, z ktorého sa daný problém rozrástol do nezvládnuteľných rozmerov.

Nebojujte s citmi

Prvý krok k zlepšeniu môže prísť už vo chvíli, keď si uvedomíme, že naše pocity sú užitočnými signálmi, ktoré nás informujú o tom, čo sa v nás deje. „Signalizujú nám, či to, čo je v nás i okolo nás, je v poriadku, alebo nie,“ vysvetľuje psychoterapeutka Katarína Kárászová.

„Ak sa im naučíme rozumieť a prestaneme sa ich báť, môžu nám priniesť veľa užitočných informácií. Poslúžia nám ako kompas, pomôžu nám orientovať sa vo svete v súlade so svojím vnútrom.“ Spracúvaním pocitov sa zaoberá vo svojej knihe Odvaha cítiť aj americký psychoterapeut Andrew Seubert.

Odporúča pocit najprv len vnímať, venovať mu pozornosť, aby sme mu dokázali porozumieť a potom konať podľa toho, čo od nás vyžaduje, alebo ho jednoducho uvoľniť a prejaviť. Potlačenie toho, čo cítime, väčšinouveľmi nezaberá. Nespracovaná emócia môže byť síce rozumom na chvíľu vytlačená na vedľajšiu koľaj, ale časom aj tak vypláva na povrch.

Prečo nás všetci štvú?

Neposlušné deti, lenivý manžel, šéf, ktorý nás neustále sekíruje – možno sa vám zdá, že príčina negatívneho pocitu vychádza z iných ľudí a vy ste len obeť, ktorá je odsúdená, aby naveky znášala ústrky okolia. Snažíte sa vychádzať s ľuďmi, staráte sa o nich – a oni nič, vašu snahu berú ako samozrejmosť a akoby toho nebolo dosť, čím ste ústretovejšia, tým viac na vás naložia. Nečudo, že potom občas „vypeníte“.

Dá sa vôbec vyjsť z tohto bludného kruhu? „V prvom rade by sme si mali uvedomiť, že nie je v našej moci meniť druhých ľudí a ani to nie je potrebné,“ tvrdí Beata Hlohovská. Vzťahy fungujú ako zrkadlo, odrážajú len to, čo zo seba vysielame. Jediný človek na zemi, koho môžeme skutočne zmeniť, sme my sami. Keď si tento fakt naplno uvedomíme, prestaneme sa zbytočne rozčuľovať pre to, čo robia druhí, a ušetríme tak kopu zbytočne vydanej energie.

obr_1.jpg

Mnohé ženy, ktoré majú sklony k hysterickým reakciám, vyvolávajú nezhody v partnerských vzťahoch. „Keď je žena zharmonizovaná, je v harmónii aj muž a vzťah funguje optimálne. V opačnom prípade vládne medzi nimi disharmónia,“ dodáva Hlohovská. Ak sme nežné a trpezlivé, muži z nás získavajú silu, ktorú nám potom vracajú vo forme zodpovednosti, bezpečia a starostlivosti. Keď však tieto typicky ženské vlastnosti nedokážeme partnerovi prejaviť, je tento pozitívny kolobeh výmeny energií narušený.

Priepasť medzi partnermi sa prehlbuje. Dôležité je opýtať sa samej seba, prečo náš partner nespĺňa ideálnu mužskú rolu? Inými slovami, ak nie sme dostatočne ženské, nemôžeme čakať, že muž sa pri nás prejaví ako pravý chlap. Emancipácia nás často tlačí do situácií, v ktorých sme nútené správať sa ako muži a potlačiť svoj prirodzený ženský princíp.

Tento tlak často pociťujú najmä ženy v riadiacich funkciách a na manažérskych postoch. Podľa Hlohovskej je to však len ilúzia: „Aj riadiť iných ľudí alebo viesť obchodné rokovanie môžeme tak, že využijeme svoje ženské vlastnosti – intuíciu a empatiu. To nás môže dokonca značne zvýhodniť oproti mužskej tvrdosti. Poznám veľa žien na vysokých postoch, ktoré sú veľmi ženské a práve preto úspešné.“

Podľa jej postrehov nám môže kultivovanie typicky ženských vlastností pomôcť reagovať vyrovnanejšie a ľahšie sa dopracovať k celkovej spokojnosti. Niekedy pomôžu aj obyčajné, typicky „babské“ drobnosti, ktoré potešia, ako napríklad nový účes alebo pekné šaty. Keď sa vďaka nim budeme cítiť ženskejšie, urobíme tak službu nielen sebe, ale aj svojmu okoliu, na ktoré budeme pôsobiť príjemnejším dojmom.

Jedlo a hormóny

Na naše emocionálne reakcie do veľkej miery vplýva aj endokrinný systém – žľazy s vnútornou sekréciou, ktoré ak nepracujú optimálne, organizmus je celkovo rozladený a my reagujeme podráždene. Najčastejšie sa nám to stáva v puberte, v čase menštruácie, počas tehotenstva a v klimaktériu. Čo sa dá robiť – ženské telo je po celý život vystavené rôznym hormonálnym búrkam.

Rozhádať sa s každým v okolí len preto, že na nás doľahol predmenštruačný syndróm však nie je veľmi diplomatické, lepšie je porozmýšľať, ako nebyť otrokom svojej rozkolísanej hormonálnej hladiny. Beata Hlohovská radí vyskúšať odľahčenú stravu s obsahom nenasýtených mastných kyselín a využiť na hormonálne zharmonizovanie prírodné prostriedky a výživové doplnky, ako sú napríklad lecitín, včelia materská kašička alebo bylinky bohaté na fytoestrogény.

Ženám v klimaktériu, ktoré bývajú podráždené pre pokles ženských pohlavných hormónov, pomôžu prírodné preparáty, ktoré jemne stimulujú žľazy s vnútornou sekréciou a z dlhodobého hľadiska pôsobia často lepšie ako hormonálna substitučná liečba. Rozhodne stoja za vyskúšanie skôr, než vezmete do úst prvú tabletku so syntetickými hormónmi.

Emocionálna podráždenosť môže súvisieť aj s nedostatočnou funkciou štítnej žľazy. Na tento problém odporúča Beata Hlohovská jednoduchý prírodný recept – cesnakový obklad. Vyrobíme si ho tak, že vložíme do pohára ošúpané strúčiky cesnaku a zalejeme ich studenou vodou. Po chvíli, keď sa strúčiky vo vode vylúhujú, ponoríme do nej handričku, vyžmýkame a priložíme na hrdlo. Na to priložíme ešte jednu teplú handričku alebo zohriaty uterák a takto zabalené zostaneme cez noc.

Upracte si minulosť

Niekedy máme tendenciu precitlivene reagovať na určité situácie len preto, že v nás vyvolávajú podvedomú súvislosť s niečím, čo nás trápi z minulosti. Možno sme na to rokmi zabudli, ale kdesi v tmavých zákutiach našej mysle nás stále strašia pozostatky tejto nepríjemnej skúsenosti.

„Ak sa veci nepodarí spracovať vtedy, keď sa dejú, môže dôjsť k náhlemu uvoľneniu nahromadenej emočnej energie pod vplyvom zdanlivo nepatrného podnetu, ktorý potom spustí emočnú búrku,“ upozorňuje psychoterapeutka Katarína Kárászová.

Ak si teda všimneme, že zvykneme neadekvátne reagovať v určitých podobných situáciách, môžeme svoj problém vyriešiť len tak, ak odhalíme jeho pôvod. Keď si samy nevieme rady, môžeme vyhľadať pomoc odborníka, ktorý nám pomôže uvoľniť myseľ a nazrieť do podvedomia.

Ako zvládnuť emočný výbuch podľa psychoterapeuta Andrewa Seuberta
  • Uvedomte si, že ste sa ocitli v emočnej búrke.
  • Pokúste sa dýchať do brucha a pomaly vydychovať. Najprv zadržať dych na tri doby, potom sa nadýchnuť do brucha – nabrať malé množstvo vzduchu na päť dôb, zadržať na tri a pomaly vydýchnuť na šesť dôb.
  • Zakotvite sa v prítomnom momente. Uvedomte si, kde ste teraz, čo sa okolo vás deje, čo vidíte, čo počujete, čo cítite, čoho sa dotýkate a nič v danom okamihu neriešte. Počkajte, kým to prejde.
  • Skúste rozlíšiť, koľko z toho, čo prežívate, má skutočne do činenia s prítomnosťou, je reakciou na to, čo sa deje v prítomnosti.
  • Tú časť realisticky vyriešte v prítomnosti.
  • Rozlíšte, čo z vašej emočnej reakcie patrí minulosti, reaguje na to, čo sa stalo už dávnejšie a nesie v sebe posolstvá prameniace z vašich nedokončených minulých záležitostí, nespracovaných minulých zážitkov, ktoré ste si preniesli do súčasnosti.
  • Identifikujte, z čoho z minulosti reakcia pramenila – urobte si čas na vnútorné upratovanie.
Následky nespracovaných emócií z hľadiska etikoterapie
  • Nepriechodné vaječníky, oslabená štítna žľaza - súvisia s pocitmi úzkosti.
  • Cysty na vaječníkoch a na prsiach - sú následkom opozičných emócií, ktoré vznikajú vo chvíli, keď máme pocit, že príliš veľa obetujeme a za našu snahu nedostávame adekvátnu odmenu.
  • Oslabený žlčník a pečeň - signalizujú, že ste na seba prísna, priveľa od seba očakávate.
  • Chorý žalúdok - v našom okolí je niečo, čo dokážeme len ťažko „stráviť“.
  • Kašeľ, oslabené pľúca a priedušky - dolieha na nás strach z niečoho, čo nás „dusí“.

K téme sa vyjadrujú: etikoterapeutka Beata Hlohovská - www.terramedica.sk a psychoterapeutka Katarína Kárászová - www.psychoterapia-emdr.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  3. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  4. Spánok – základ pevných vzťahov
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  7. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  8. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 19 759
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 864
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 7 930
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 502
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 5 297
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 186
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 948
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 746
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 395
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 384
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica  Malacky.

Z prvej ligy akútnych nemocníc môže vypadnúť až 50 zariadení.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Tretia vlna má prvé čierne okresy.


a 2 ďalší 4 h

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  2. Symptomedica: Krvácanie do tráviaceho traktu môže byť smrteľne nebezpečné.
  3. Unicef Slovensko: Čo nám hovorí najnovšia správa UNICEF o psychickom zdraví detí a mladých ľudí
  4. Martina Paulenová: Čo robia dvaja rodičia s dvoma deťmi na spoločnej materskej dovolenke?
  5. SKU: Príbeh pedagogičky, ktorá chcela pracovať v školstve
  6. Michael Achberger: Zdravý životný štýl, vďaka ktorému priberáte
  7. Symptomedica: Výskyt stresového vredu žalúdka sa zvyšuje.
  8. Lenka Bajzíková: Ako nedomrviť svoj prvý maratón
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 091
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 880
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 082
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 216
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 477
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 077
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 510
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 531
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu