Schudnite s bielkovinami

Chcete schudnúť? Siahnite po bielkovinách. Zo všetkých živín majú totiž najväčšiu sýtiacu schopnosť.

Bielkoviny sú nevyhnutnou súčasťou nášho organizmu. Nachádzajú sa vo svaloch, kostiach, koži a predstavujú takmer dvadsať percent celkovej telesnej hmotnosti. Pre zdravé fungovanie nášho tela, by ste na ne určite nemali zabúdať. Najmä ak športujete, alebo ste sa rozhodli chudnúť, začnite im venovať zvýšenú pozornosť.

Bielkoviny ako súčasť diéty

V diétnom režime, pri ktorom sa má dodržiavať denný príjem zhruba 5000 kJ až 6000 kJ, by mali bielkoviny tvoriť 20 až 25 percent z celkového príjmu živín, z toho dvadsať percent môže byť rastlinného pôvodu. Tomu zodpovedá množstvo 1,0 až 1,2 g bielkovín na kilogram telesnej hmotnosti. Napríklad žena s váhou 70 kg by teda mala pri redukčnej diéte denne prijať 70 až 84 gramov bielkovín.

Obava, že bielkoviny vám počas chudnutia prinavrátia vaše stratené kilogramy je neopodstatnená. Ba naopak, navodia vám pocit sýtosti a dodajú menšie množstvo kalórií. "Zasýtia vás lepšie ako tuky a sacharidy. A to aj napriek tomu, že gram bielkovín obsahuje omnoho menej energie než gram tuku," povedala pre agentúru TASR Katarína Skybová z Inštitútu redukcie a prevencie nadváhy.

Sústreďte sa na kvalitné bielkoviny

Navyše na ich spotrebovanie organizmus minie viac energie ako pri trávení tukov a sacharidov, čo pri redukcii hmotnosti určite oceníte. Dbajte však na to, aby ste prijímali kvalitné bielkoviny. "Najkvalitnejšou bielkovinou je vaječný bielok. Má najvyššie takzvané aminokyselinové skóre, ktorým sa vyjadruje výživová hodnota bielkovín. Ďalšími plnohodnotnými bielkovinami sú bielkoviny mlieka a mäsa," upozornila Skybová. Aj preto je dôležitá pestrosť stravy. Vďaka nej deficit tej ktorej aminokyseliny nehrozí.

"Popri kvalitných bielkovinách navodzuje pocit sýtosti aj príjem veľkoobjemovej stravy s nízkou energetickou hustotou a nízkym glykemickým indexom, čím myslím najmä čerstvú zeleninu," podotkla odborníčka s tým, že dbať treba aj na dostatok vlákniny a pravidelnosť v stravovaní.

Pozor na nadbytok

Dajte si však pozor aj na to, koľko bielkovín prijímate. "Dodržiavaním predpísaného množstva bielkovín môžete predísť zdravotným ťažkostiam. Pri ich nadbytku si totiž môžete ublížiť," skonštatovala Skybová. Organizmus nie je schopný väčšie množstvo jednorázovo spracovať a využiť. Preťažuje sa tráviaci trakt a vzniká hnilobná dyspepsia, čiže nedostatočné trávenie a plynatosť. Záťaž pociťuje pečeň aj obličky, ktoré musia vylúčiť väčšie množstv odpadových látok. V neposlednom rade ohrozuje nadmerný príjem bielkovín kardiovaskulárny systém.

Ktoré potraviny sú bohaté na bielkoviny?
  • strukoviny: sója, šošovica, fazuľa, hrach
  • vajcia
  • mlieko a mliečne výrobky: tvaroh, syry, jogurty
  • mäso: bravčové, hovädzie, hydina, ryby

Malé množstvo bielkovín nájdete aj v chlebe, pečive, cestovinách, ryži a zemiakoch. Jedná sa však o neplnohodnotné bielkoviny, teda také, ktorým chýbajú esenciálne aminokyseliny.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 334
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 804
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 675
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 13 734
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 911
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 355
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 178
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 536
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 721
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 560

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Slovenský cyklista opäť zvýšil svoj náskok v bodovacej súťaži.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

Dnes píše Jaroslav Rumpli

Trump je tým najhorším spojením Danka s Gašparovičom

Metafory zlyhávajú.

Neprehliadnite tiež

Zuzana Smatanová: Pred koncertami v sebe občas musím zobudiť extroverta

Speváčka po rokoch príprav vydala nový album.

Začnem od zajtra: Čo robiť, keď chýba motivácia k pohybu

Dobrý pocit zo športu dosiahnete ľahšie, ako si myslíte.

Keď varí muž: Streetfood na mastnom papieri je hit. Právom?

Cez týždeň jedzte, čo chcete, ale v sobotu si uvarte zložité jedlo.