SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Schudnite s bielkovinami

Chcete schudnúť? Siahnite po bielkovinách. Zo všetkých živín majú totiž najväčšiu sýtiacu schopnosť.

Bielkoviny sú nevyhnutnou súčasťou nášho organizmu. Nachádzajú sa vo svaloch, kostiach, koži a predstavujú takmer dvadsať percent celkovej telesnej hmotnosti. Pre zdravé fungovanie nášho tela, by ste na ne určite nemali zabúdať. Najmä ak športujete, alebo ste sa rozhodli chudnúť, začnite im venovať zvýšenú pozornosť.

Bielkoviny ako súčasť diéty

V diétnom režime, pri ktorom sa má dodržiavať denný príjem zhruba 5000 kJ až 6000 kJ, by mali bielkoviny tvoriť 20 až 25 percent z celkového príjmu živín, z toho dvadsať percent môže byť rastlinného pôvodu. Tomu zodpovedá množstvo 1,0 až 1,2 g bielkovín na kilogram telesnej hmotnosti. Napríklad žena s váhou 70 kg by teda mala pri redukčnej diéte denne prijať 70 až 84 gramov bielkovín.

Obava, že bielkoviny vám počas chudnutia prinavrátia vaše stratené kilogramy je neopodstatnená. Ba naopak, navodia vám pocit sýtosti a dodajú menšie množstvo kalórií. "Zasýtia vás lepšie ako tuky a sacharidy. A to aj napriek tomu, že gram bielkovín obsahuje omnoho menej energie než gram tuku," povedala pre agentúru TASR Katarína Skybová z Inštitútu redukcie a prevencie nadváhy.

Sústreďte sa na kvalitné bielkoviny

Navyše na ich spotrebovanie organizmus minie viac energie ako pri trávení tukov a sacharidov, čo pri redukcii hmotnosti určite oceníte. Dbajte však na to, aby ste prijímali kvalitné bielkoviny. "Najkvalitnejšou bielkovinou je vaječný bielok. Má najvyššie takzvané aminokyselinové skóre, ktorým sa vyjadruje výživová hodnota bielkovín. Ďalšími plnohodnotnými bielkovinami sú bielkoviny mlieka a mäsa," upozornila Skybová. Aj preto je dôležitá pestrosť stravy. Vďaka nej deficit tej ktorej aminokyseliny nehrozí.

"Popri kvalitných bielkovinách navodzuje pocit sýtosti aj príjem veľkoobjemovej stravy s nízkou energetickou hustotou a nízkym glykemickým indexom, čím myslím najmä čerstvú zeleninu," podotkla odborníčka s tým, že dbať treba aj na dostatok vlákniny a pravidelnosť v stravovaní.

Pozor na nadbytok

Dajte si však pozor aj na to, koľko bielkovín prijímate. "Dodržiavaním predpísaného množstva bielkovín môžete predísť zdravotným ťažkostiam. Pri ich nadbytku si totiž môžete ublížiť," skonštatovala Skybová. Organizmus nie je schopný väčšie množstvo jednorázovo spracovať a využiť. Preťažuje sa tráviaci trakt a vzniká hnilobná dyspepsia, čiže nedostatočné trávenie a plynatosť. Záťaž pociťuje pečeň aj obličky, ktoré musia vylúčiť väčšie množstv odpadových látok. V neposlednom rade ohrozuje nadmerný príjem bielkovín kardiovaskulárny systém.

Ktoré potraviny sú bohaté na bielkoviny?
  • strukoviny: sója, šošovica, fazuľa, hrach
  • vajcia
  • mlieko a mliečne výrobky: tvaroh, syry, jogurty
  • mäso: bravčové, hovädzie, hydina, ryby

Malé množstvo bielkovín nájdete aj v chlebe, pečive, cestovinách, ryži a zemiakoch. Jedná sa však o neplnohodnotné bielkoviny, teda také, ktorým chýbajú esenciálne aminokyseliny.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 514
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 332
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 15 150
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 621
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 896
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 946
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 929
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 524
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 442
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 250
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokoval o lockdowne, bude informovať o záveroch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Premiér Igor Matovič a minister vnútra Roman Mikulec na rokovaní Ústredného krízového štábu.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Bödörovi blízka firma ťažila z obrovských štátnych zákaziek. Okolnosti sú podozrivé

Jej partnerom boli známi stavbári.

Norbert Bödör.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.