SME
reklama

Eva Hornyáková: Opera je ako puzzle

Túžila byť detskou lekárkou, dnes patrí k našim najvýraznejším operným speváčkam. Tvrdí, že svoje postavy potrebuje naozaj prežiť, nie iba zahrať a zaspievať na javisku, pretože divák to spozná. Najradšej však prežíva úlohu mamy, ktorá patrí k jej najakčn

ejším.

Ste vyťažená speváčka a máte dvaapolročného syna. Ako sa dá byť zároveň mamou aj opernou umelkyňou?

Všetko sa dá zvládnuť, keď človek chce. Treba si dobre manažovať čas a vytvoriť systém. Ale to som pochopila, až keď sa narodil Maxim, lebo inak som dosť slobodomyseľný človek. Maxim prišiel práve vtedy, keď začali prichádzať aj najzaujímavejšie ponuky na operné postavy. Ale „postava“ mamy je najkrajšia na svete. Žiadna rola sa jej nevyrovná. Javisko má svoj adrenalín a úžasnú atmosféru, pre ktorú sa určite oplatí na ňom stáť, ale práve rola matky dáva mojim postavám väčší význam a zmysel. Iste, časovo je to náročné. Minulý rok som bola napríklad v kuse šesť týždňov v zahraničí a malého som vôbec nevidela. Mala som dosť šialený pocit a pýtala som sa sama seba, či to stojí za to. Ale veľmi mi vychádzajú v ústrety naše babičky a dedkovia. A vždy, keď cestujem a je to len trochu možné, beriem malého so sebou. Ale inak sa snažím nevychovať z neho divadelné dieťa, ktoré čaká v šatni, kým mama na javisku dospieva. A tajne dúfam, že neskončí pri divadle...

Prečo sa toho bojíte?

Lebo človek dnes musí byť najlepší z najlepších, aby naozaj vynikol, aby sa uživil a aby všetko úsilie, snaha a roky driny mali zmysel. Ak si syn vyberie umenie, nebudem mu brániť, ale cielene ho k nemu určite viesť nebudem. Lenže už teraz je veľmi vnímavý. Asi aj preto, lebo som spievala ešte v siedmom mesiaci tehotenstva. Vždy, keď sa učím novú postavu, počúva ju so mnou. Nedávno bol prvý raz v opere na Čarovnej fl aute a vydržal v hľadisku skoro celé predstavenie. Pri mojej árii plakal, lebo si myslel, že aj ja naozaj plačem. Vidím, že Maxim má vzťah k hudbe, takže ho možno dáme na nejaký hudobný nástroj. Rada by som ho viedla aj k športu. Mal by spoznať viac možností a nech si vyberie sám, čo mu vyhovuje.

Vy ste si vybrali kariéru opernej speváčky...

Najskôr som hrala na akordeón, od siedmich rokov. Šesť rokov som tancovala vo folklórnom súbore a práve pri tanci som prvý raz pocítila ten úžasný pocit slobody na javisku. Akordeón som nakoniec vyštudovala aj na konzervatóriu, aj keď hra na nástroji ma predsa len trošku „zväzovala“. Ale práve vďaka nej sa dnes necítim „len“ ako speváčka, ale aj ako muzikantka, ako súčasť tímu, ktorý tvorí opernú inscenáciu. Operní speváci, sólisti sú väčšinou individualisti, ale ak má vzniknúť dobré predstavenie, musia fungovať tímovo. Opera je ako puzzle, všetko musí do seba presne zapadať.

Kedy u vás opera zvíťazila nad hudobným nástrojom?

Vo štvrtom ročníku konzervatória som sa náhodou dostala na predspievanie k pani profesorke Šomorjaiovej. Povedala, že mám talent a najbližší rok som chodila počúvať, ako to na hodinách spevu vyzerá, sledovala som operné predstavenia a napokon som v devätnástich začala študovať spev. Takže opera víťazila postupne, ale nakoniec ma „zviedla“ a zamilovali sme sa do seba.

Čo vás dnes pri príprave operného predstavenia najviac baví?

Zbožňujem skúšobný proces. Ponáram sa do psychiky postavy, snažím sa do nej „prevteliť“, čo najdokonalejšie sa do nej dostať. Skúšanie býva rôzne, záleží na tom, ako režiséri dielo interpretujú. Niekedy je ťažké splniť ich predstavy. Ale ak to má zmysel a nepopiera hudbu a libreto, pokojne sa na javisku postavím aj na hlavu a budem pritom spievať. Súhlasím s myšlienkou, že na scéne ide o spojenie speváckej a hereckej podstaty. Dôležitá je technika spievania, ale aj interpretácia textu, vnímanie orchestra, kolegov spevákov. Na skúškach si obr.jpgako keby ohmatávam, ochutnávam všetko, čím moja postava žije, zisťujem, kde sú hranice, kde by som mala ubrať, kde pridať. Skúšobný proces má vždy svoju chuť a vôňu, ktorú potom cítim pri každom predstavení.

Spomenuli ste, že ste ochotná spievať aj na hlave – asi teda máte dobrú fyzickú kondíciu?

Keďže mám maximálne temperamentné dieťa, za ktorým musím stále behať, s kondíciou problémy nemám. Som stále v pohybe. A mám rada „akčné“ operné postavy. Napríklad Mařenka v Predanej neveste je veľmi kondične náročná, ale ľuďom sa páči a cítim, ako mi energiu, ktorú do nej dávam, hľadisko vracia naspäť.

Podľa čoho si vyberáte operné postavy? Študujete ich aj do zásoby?

Som v takom kolotoči, že by som ani nemala čas študovať do zásoby. Mám toľko práce, že mi stačí až nad mieru. Je veľmi dôležité dobre postavu zvládnuť už pri prvom naštudovaní. Potom sa určite ľahšie prispôsobíte podmienkam ďalších inscenácií, predstavám režiséra. Napríklad moju obľúbenú Mimi z Pucciniho Bohémy som najprv v Nemecku hrala v krátkej rifl ovej sukničke a v balerínkach. Na scéne som doslova skákala, vynášali ma do výšky a na dirigenta som takmer ani nevidela. A minulý rok v Japonsku som ju zase spievala v historickom kostýme. Páčili sa mi obidve inscenácie, mali niečo do seba, v každej som našla iný rozmer. Vyhovuje mi takáto kreativita.

Ak by vám niekto ponúkol, že napíše skladbu presne podľa vašich požiadaviek, aké by boli?

Páčil by sa mi cyklus piesní. Krátkych, ale temperamentných, pokojne aj v extrémnych hlasových polohách. Mali by mať srdce, hĺbku, emóciu aj vášeň. Také tvorivé „všeličo“. A sprevádzalo by ma violončelo. Tento krásny „zamatový“ nástroj zbožňujem. V minulom živote som určite bola violončelistkou.

Temperamentné skladby už v repertoári máte – španielsku zarzuelu.

Zarzuela je v podstate španielska opereta, hudba je plná temperamentu, živelná a ohnivá. Cítim sa v nej absolútne doma a už sa jej určite nevzdám. Južanské krajiny, Španielsko alebo Taliansko, sú mi veľmi blízke. Sú tam skvelí ľudia, božské jedlo a úžasné more.

Rada cestujete?

Veľmi ma baví cestovať. Nie som typ, ktorý sedí doma. Milujem rodinné zázemie, ale aj kreativitu a možnosti, ktoré mi ponúka život, rada si ho užívam a vychutnávam.

Aký zážitok by ste si priali vychutnať v novom roku?

Určite si vychutnám množstvo predstavení a koncertov, ktoré ma čakajú. A najmä si želám, aby ľudia okolo mňa boli šťastní, usmiati a zdraví.

Operný svet zvyknú ľudia zvonku vnímať ako niečo výnimočné a zvláštne. Ako ho dnes vnímate vy?

Mne sa v opernom svete funguje výborne práve vďaka tomu, že mám aj iný svet – rodinu, dieťa. Jeden svet vyrovnáva druhý. Pred pár rokmi som všetko brala príliš úzkostlivo, stále som sa bála, čo sa stane, ak nebudem mať šťastie a nevyjde mi napríklad nejaký tón. Teraz to už vidím inak, viem, že najväčším šťastím je pre mňa môj syn. V šatni sa prezlečiem do kostýmu, celý večer som totálne zžitá s postavou, ktorú spievam, ale po predstavení kostým zhodím a zase som sama sebou. A celé to zvláštne „divadlo v divadle“, ktoré v opere dennodenne zažívam, sa absolútne vynuluje, keď otvorím dvere od bytu, vbehne mi do náručia môj syn a povie „maminka, ľúbim ťa“.

Eva Hornyáková (30)

narodila sa v Levoči. Operný spev vyštudovala na VŠMU v Bratislave u Zlatice Livorovej. Má na konte rôzne ocenenia, napríklad Cenu za interpretáciu piesne na medzinárodnej speváckej súťaži M. Sch. Trnavského z roku 2002. Je semifi nalistkou súťaže Competizione dell´opera v Drážďanoch, fi nalistkou súťaže v nemeckom Bayreuthe, Hans Gabor Belvedere vo Viedni a Maria Callas Grand Prix v Aténach. Minulý rok sa s úspechom predstavila na súťaži Operalia v Miláne, ktorú organizuje Plácido Domingo. Je sólistkou Opery SND, kde ju môžeme vidieť ako Marguerite (Faust), Paminu (Čarovná fl auta), Mařenku (Predaná nevesta), alebo Mimi (Bohéma). Úlohu Mimi stvárnila aj v španielskej La Coruni, v nemeckom Braunschweigu a v medzinárodnej produkcii na turné v Japonsku v roku 2010. Venuje sa tiež koncertnému spevu. S manželom Mariánom majú syna Maximiliána.

Autor: Zuzana Zajacová

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 098
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 643
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 580
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 775
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 091
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Unicef Slovensko: Inšpirujúce ženy a ich úloha pri formovaní lepšieho sveta
  2. Mária Melková: U ocka upratovať nemusím! Čo s rozdielnymi pravidlami v dvoch domovoch po rozvode.
  3. Mária Melková: Moje dieťa ku mne po rozvode odmieta chodiť. Čo mám robiť?
  4. Věra Tepličková: Krehké deti alebo Keď blogerka vybočí zo zaužívaných koľají
  5. Lucia Nicholsonová: Načo sa zahadzovať s deťmi? Obzvlášť s tými chudobnými?
  6. Věra Tepličková: Život s introvertným dieťaťom, manželom alebo rodičom
  7. Martin Pollák: Generácia Alfa
  8. Mária Melková: Moje deti, Tvoje deti, naše deti - mýty o živote v zošívaných rodinách
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 150
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 455
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 671
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 631
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 755
  6. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 11 161
  7. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 120
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 7 754
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu