Zamestnanci by si mali robiť pravidelné, krátke prestávky v práci, aby nebol stres na pracoviskách pre nich priveľký. Tak znie rada nemeckého združenia administratívnych pracovníkov VBG v Hamburgu, ako o tom v pondelok informovala agentúra TASR.
Podľa združenia má niekoľko krátkych prestávok väčší účinok než jedna prestávka trvajúca rovnako dlhý čas. Človek vraj naberie viac síl z viacerých desaťminútových prestávok počas dňa než z jednej 30-minútovej.
Dôležité je však počas prestávok zamestnať sa niečím iným ako prácou, čítaním pošty a e-mailov. Prestávka je určená na to aby si náš organizmus na chvíľu vydýchol. Od všetkého. Inak sa vám môže pocit pracovného preťaženia vrátiť.
Odborníci odporúčajú si počas prestávky napríklad zacvičiť, alebo sa nadýchať čerstvého vzduchu. Mozog sa vám prekrví a vy získate nový pohľad na realitu.
Samozrejme platí, že zamestnanec, ktorý "pracuje hlavou", potrebuje po práci veľa cvičiť. Naopak ľudia, ktorí vykonávajú ťažkú fyzickú prácu, potrebujú pokojného koníčka, aby zmiernili vypätie a záťaž.
Ako sa vyhnúť stresu na pracovisku?
Dostatok tekutín. Ak počas dňa málo pijete, vaše telo je dehydrované, bolí vás hlava a ste malátni. Navyše, ak v takomto stave musíte pracovať, nečudujte sa, že ste vystresovaní.
Žujte žuvačku. Keď ste nervózni, dajte si žuvačku. Je preukázané, že pri žuvaní dochádza k výraznému poklesu stresu a zmierneniu pocitu úzkosti. Zvyšuje tiež vašu pozornosť.
Píšte si zoznamy. Stáva sa vám, že často na niečo zabudnete a potom sa dostávate do problémov. Neustále myslenie na to, čo máte zariadiť, vybaviť a dokončiť, vás zbytočne dostáva do stresu. Začnite si všetko písať. Či už do diára alebo poznámkového bloku. Ak pracujete najmä s počítačom, efektívnym spôsobom môže byť pre vás napríklad služba Google Tasks alebo Google Calendar.
Doprajte si čas na obed. Na pravidelné jedlo by ste si pri svojej práci mali nájsť čas vždy. Lebo potom sa vám môže stať, že okrem stresu nadobudnete aj žalúdočné problémy.
Snažte sa vychádzať dobre so svojimi kolegami. Dobré vzťahy na pracovisku sú základom správneho fungovania v pracovnom kolektíve. Určite sa nechcete zaťažovať zbytočnými pletkami.
Pamätajte na zlaté pravidlo, keď nejde o život, nejde o nič. A v práci predsa naozaj nejde o život.
Nebuďte úzkostliví. Poznáte predsa svoju hodnotu a viete, že za maličkosť vám predsa šéf nedá výpoveď. Tak sa už netrápte zbytočnosťami a sústreďte sa na podstatné veci.