SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Muži v červenom

Santa Claus v červenom obleku dávno odcválal domov, ale červená by z pánskych šatníkov nemala vymiznúť ani po Vianociach. Muži v červenom sú vraj predmetom ženských túžob oveľa častejšie ako muži v iných farbách.

Červenú košeľu si oblečie len máloktorýmuž, pretože je v nej nápadný a pôsobívýstredne. K červenej sa najviac hodí čiernafarba. Tanečníci španielskeho flamenca tútokombináciu obľubujú, pretože zdôrazňujevášeň a erotiku, ktorej je táto hudba plnáČervenú košeľu si oblečie len máloktorýmuž, pretože je v nej nápadný a pôsobívýstredne. K červenej sa najviac hodí čiernafarba. Tanečníci španielskeho flamenca tútokombináciu obľubujú, pretože zdôrazňujevášeň a erotiku, ktorej je táto hudba plná

Celoročne. Je to už dokázané aj vedecky. A keď niečo podobné vyhlásia vedci, kto by mal odvahu dať červenej červenú?

Neplatí to zrejme paušálne. Na Santa Clausa sa, predpokladám, vrhá minimum ženskej populácie. Štúdia publikovaná vlani v Journal of Experimental Psychology: General však dokazuje, že obyčajní nerozprávkoví muži oblečení v červenom, alebo hoci len orámovaní touto farbou, sa zdajú dámam atraktívnejší a sexuálne žiaducejší. Vedci z University of Rochester a iných inštitúcií skúmali pôsobenie červenej na správanie žien. Muži vďaka nej vyzerajú silnejší. Nežné pohlavie si pritom rolu farby pri výbere partnera neuvedomuje, reaguje na ňu celkom pudovo.

Draho zaplatená moc

Hlavný autor výskumu Andrew Elliot, profesor psychológie, povedal: „Zistili sme, že ženy vnímajú mužov v červenom ako vyššie postavených, s väčšou pravdepodobnosťou dobre zarábať a šplhať sa po spoločenskom rebríčku.“ Podľa neho práve tento úsudok o vysokom statuse spôsobuje, že muž im pripadá príťažlivý. Ženy sú skrátka stvorenia fascinované silou.

Červenú si s vysokou pozíciou spájame odjakživa. V mnohých častiach sveta je červená tradične súčasťou insígnií bohatých a mocných. V starovekej Číne, Japonsku či Afrike sa na vyjadrenie prosperity a vysokého postavenia používal žiarivý odtieň. A v starovekom Ríme sa najmocnejším občanom hovorilo doslovne „tí, ktorí nosia červenú“.

Panovníci a cirkevní hodnostári sa odnepamäti odievali do purpuru a šarlátu. Boli to jednak vzácne, jednak veľmi výrazné farbivá. V encyklopédii módy sa uvádza, že purpur sa pôvodne získaval zo šťavy mäkkýšov. Bolo možné dosiahnuť ňou širokú škálu odtieňov, od temnej fialovej cez červenú až k hnedej. Farbenie živočíšnym purpurom však bolo príliš drahé, preto ho neskôr vystriedal nepravý purpur rastlinný. Šarlát, farbivo výrazného červeného odtieňa, sa zasa v stredoveku získaval z hmyzu, z koreňa moreny farbiarskej alebo zo santalového dreva.

obr_1.jpg

Červená dráždi, provokuje, je nápadná, agresívna a všetci si ju všimnú. Malí
chlapci, ktorí si radi obliekajú dresy svojich obľúbených hráčov či tímov, preto musia
neraz zviesť aj bitku len pre provokujúcu farbu

Farba noci

Červená je predovšetkým farbou krvi – všetci sme predsa naruby červení. A symbolizuje všetko, čo s krvou a jej prúdením v našich telách súvisí: najhlbšie ľudské vášne, dve strany jednej mince, lásku a nenávisť. Je tiež farbou ohňa, tepla, energie, erotiky, smrti…

Sprevádzala revolúcie, stala sa farbou fašizmu i komunizmu. V starovekom Egypte bola symbolom životnej sily, ale aj farbou zmien. Spájala sa tiež s deštruktívnymi silami, napríklad v symbolike Setha, boha púšte. Jemu pripisovali ohnivé vlasy a červené srdce, ktoré sa dokázalo rýchlo rozzúriť. Nie náhodou sa krvavá súvislosť pretavila aj do antickej mytológie.

Starogrécky boh vášnivej a neriadenej vojny Áres – i jeho rímsky ekvivalent Mars – sa bežne zobrazovali v červenom plášti. Napriek svojej zúrivosti a krvilačnosti (alebo práve pre ne) priťahoval bohyňu lásky (Afroditu či Venušu). A z ich pletiek sa postupne zrodilo niekoľko detí. Antickí bohovia boli vtedajším i dnešným ľuďom naozaj blízki.

Ani v ďalších storočiach sa symbolický význam červenej neoslabil, skôr naopak. Umberto Eco vo svojich Dejinách krásy (Argo, 2005) píše, že v stredoveku boli farbám prisudzované rôzne pozitívne či negatívne významy. Ak však šlo o ich výklad, učenci sa často rozchádzali a ich názory mohli byť aj celkom protikladné.

Kým Izidor zo Sevilly sa domnieval, že najkrajšia farba vlasov je plavá a červená, o niekoľko storočí neskôr v románoch artušovského cyklu sú rytieri s červenými vlasmi zbabelci, zradcovia a naničhodníci. „Podobne červené kabátce a čabraky sú výrazom odvahy a ušľachtilosti navzdory tomu, že červená bola tiež farbou katov a prostitútok.“ Kresťanskí mučeníci milovali Boha natoľko, že boli ochotní preliať vlastnú krv. Preto sa pri liturgických oslavách ich výročí dodnes nosí červená. Na druhej strane, červený je aj diabol.

obr_3.jpg

Vo svete Formuly 1 je tím Ferrari najnápadnejší. Pochopiteľne, nielen kvôli slávnym
jazdcom, ale najmä pre skvelé červené autá a celý podporný tím, ktorý vďaka
červeným kombinézam pôsobí jednoliato a so silným ťahom na úspech

Červená a sex

Teplá až horúca, vibrujúca, nepokojná, stimulujúca, povzbudzujúca, dráždivá, expanzívna... Prívlastky červenej vyjadrujú intenzívne emócie, ktoré si s farbou spájame. Používame ju vedome, ak veríme, že niečo z nich je prenosné. Lenže už aj moja stredoškolská učiteľka dejín umenia, ktorej koníčkom bola psychológia, tvrdila, že ak máme v byte priveľa agresívne červených obrazov, pôsobí to zle na našu psychiku. Neoddýchne si, vyčerpáva sa.

Skrátka, s červenou opatrne. Popri naučených, získaných asociáciách na červenú farbu však autori spomenutého výskumu upozorňujú aj na biologické korene ľudského správania. U primátov, ako sú mandrily alebo paviány, červená indikuje mužskú dominanciu a najintenzívnejšia je u alfa samcov.

Samice týchto druhov sa najčastejšie pária práve s alfa samcami, ktorí im na oplátku poskytujú ochranu a potravu. „Keď ženy vidia červenú, spúšťa to v nich niečo hlboké…,“ vysvetľuje Elliot. Podľa neho, ak hovoríme, že muži sa v sexuálnej sfére správajú ako zvery, mali by sme doplniť, že ženy sú na tom rovnako.

V jednej z predchádzajúcich prác tento psychológ zdokumentoval aj platnosť erotického klišé – dámy v červenom. Muži pred fotografiou ženy v červenom vyhlasovali, že sú ochotní investovať do nej viac peňazí a považujú ju za vzrušujúcejšiu ako jej nezmenenú podobu v modrom.

obr_2.jpg

Venuša odzbrojuje boha vojny Marsa na obraze J. L. Davida z roku 1824. Jeho červený
plášť je
symbolom krvi i zúrivosti, na tomto obraze má však sexuálny podtext

Červenú v športe zakázať!

Elliot a jeho spolupracovníci sa červenou zaoberajú už pomerne dlho. V skorších výskumoch okrem iného dokázali, že ak vidíme červenú v kompetitívnych (súťaživých) situáciách, napríklad pri IQ testoch alebo pri športových podujatiach, vedie nás to k horšiemu výkonu. Nemali by sa vo svetle týchto poznatkov zakázať červené dresy?

Kto vie, koľko zápasov vyhrali mužstvá ako Manchester United (červení diabli) či len taká Sparta Praha iba preto, že súčasťou ich dresov je červená farba. A bol by Michael Schumacher rovnako úspešný, keby dlhodobo nejazdil na červenom Ferrari? Možno by povolaní mali zvážiť, či to nie je rovnako pádny dôvod na diskvalifikáciu ako nepovolené súčiastky či doping. Agresívne červené maskulínne egá sa derú dopredu, valcujú inofarebných protivníkov a tí ďaleko zaostávajú.

To by vysvetľovalo aj záhadu, prečo superhrdinovia, ktorí nosia červené obleky, obuv, spodky alebo plášte, nakoniec vždy zvíťazia v boji so zlom. Superman, Flash, Daredevil, Spiderman, ako by ich jedna mater mala. (Len miláčik Batman chodí v čiernom a nemá ani superschopnosti. Jeho víťazstvá sú hneď sympatickejšie.) Už vôbec sa neoplatí pozastavovať nad tým, prečo žiačky komunistických základných škôl povinne nosili na telesnej výchove modré trenírky, zatiaľ čo malí muži červené. A naopak to byť nemohlo. Krásna (rodová) nerovnosť v rovnostárskej spoločnosti.

Len pre dámy

Pre posúdenie červeného efektu výskum analyzoval odpovede žien a mužov, ktorí sledovali fotografie muža v siedmich rozdielnych experimentoch. Všetci účastníci deklarovali svoju hetero- alebo bisexuálnu orientáciu. V jednej farebnej prezentácii sa pozerali na portrét chlapa orámovaný červenou alebo bielou bordúrou a odpovedali napríklad na otázku: „Nakoľko atraktívna je podľa vás táto osoba?“

Ďalšie pokusy porovnali červenú so sivou, zelenou alebo s modrou farbou. Zúčastnení hodnotili status a atraktivitu zobrazovaného, vyjadrovali svoju chuť ísť s ním na rande, bozkávať sa alebo absolvovať inú sexuálnu aktivitu. Takisto posudzovali jeho láskavosť a extroverziu. Ukázalo sa, že červená zohráva rolu len v súvislosti so spoločenským postavením a romantikou: spôsobuje, že muž vyzerá silnejší, atraktívnejší a sexuálne žiaducejší, ale nie milší či priateľskejší.

Navyše, muž v červenom takto pôsobil iba na ženy. Keď hodnotili jeho atraktivitu muži, farba vôbec nebola dôležitá. „Väčšinou uvažujeme o farbách v termínoch krásy a estetiky,“ hovorí Elliot. „... nesú však so sebou aj význam a ovplyvňujú naše vnímanie a správanie bez nášho vedomia.”

Na zvýraznenie sebadôvery dnes nosia červenú celebrity, biznismeni, moderátori, politici. Prichádzajú po červených kobercoch a veselo mávajú. Niektorí požívační žraloci by radi potopiť menšie tvory v mori. Zachrániť sa musíme sami. Lebo Mitch Buchannon v červených plavkách hliadkuje v nedohľadne.

Zdroj: University of Rochester (2010, August 3).
Women attracted to men in red, research shows. ScienceDaily.
http://www.sciencedaily.com /releases/2010/08/100802101821.htm

Červená

Červená je farba, zodpovedajúca najnižším frekvenciám, ktoré oko dokáže vnímať. Patrí medzi základné farby spektra. Je to farba monochromatického svetla s vlnovou dĺžkou približne 700 nm. Svetlo s nižšou frekvenčnou dĺžkou už ľudské oko neregistruje, ide o takzvané infračervené žiarenie. Pri aditívnom miešaní farieb je doplnkom červenej tyrkysová.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 652
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 819
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 512
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 213
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 783
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 215
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 645
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 457
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 219
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 072
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: TV Oko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Ľudovít Winter

Detská psychologička o šikane: Západné krajiny hovoria o epidémii šikanovania

Šinková vraví, že chlapci sú šikanovaní častejšie.

Dokument Neviditeľná odhaľuje drsné zlyhania pôrodníctva. Zase

Režisérka Maia Martiniak odhalila, ako vyzerá trauma žien.

Záber z filmu Neviditeľná (Unseen) 2020

Autorka dokumentu o pôrodoch: Ak by som v nemocnici zasiahla, už by ma tam nepustili

Režisérka Maia Martiniak nakrútila film o pôrodnej traume.

Režisérka Maia Martiniak.