SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky
KRÁSA

Ako je to s biokozmetikou?

V súčasnosti sa s bioproduktami stretávame na každom kroku. Rovnako s nadšením siahneme aj po biokozmetike. Ako však zistíme, ktorá kozmetika je naozaj bio?

Bio alebo organická kozmetika je založená na princípe certifikácie, ktorý je dôkazom, že zložky v kréme, sprchovom géli či inom výrobku sú skutočne prírodné a boli vypestované bez pesticídov, herbicídov, syntetických hnojív a iných chemických prísad. Rozdiely sú však veľmi veľké.

Medzinárodný kozmetický priemysel nie je ani v dnešnom čase existencie Európskej únie zjednotený pri označovaní biokozmetiky. Neexistuje žiadna striktne regulovaná legislatíva, ktorá by bola rovnako záväzná pre všetkých výrobcov, či už bežnej, prírodnej, alebo biokozmetiky.

Skryť Vypnúť reklamu

Tak napríklad v Anglicku stačí na označenie produktu s prívlastkom prírodný, aby daný produkt obsahoval iba 1% ingrediencie získanej z prírody. V Európskej únii sa síce vyžaduje od výrobcu výpis ingrediencií na obale, v Amerike však už takúto povinnosť nemajú.

Na Slovensku zatiaľ legislatíva neupravuje pojmy bio ani prírodná kozmetika. Svetový trh s biokozmetikou rastie od roku 1990 medziročne približne o 20 %. Na Slovensku sa predá z celkovej ponuky kozmetiky približne 10 – 15 % prípravkov v biokvalite. Slovákov často odradí predsudok o vyššej cene biovýrobkov. Je to výsledok zložitejšieho výrobného procesu v porovnaní s bežným kozmetickým produktom. Pozitívne je však to, že pri biokréme stačí použiť menšie množstvo, ako sme bežne zvyknutí.

Skryť Vypnúť reklamu

Bio verzus prírodná

13.jpgBioingrediencia je prírodná ingrediencia, ale nemusí byť bio, ak bola spracovaná metódou, ktorá nie je certifikovaná. Prírodné zložky síce pochádzajú z prírody, ale pri ich pestovaní, zbere a spracovaní mohli byť použité chemické látky alebo pesticídy.

Na rozdiel od bioingrediencií a biokozmetiky, ktorá musí prejsť testovaním a certifikáciou na základe dodržania určitých kritérií, na prírodnú kozmetiku sa žiadne striktné predpisy nevzťahujú . Spotrebiteľ teda nemá istotu, že produkt, ktorý si kupuje ako prírodný, nie je v skutočnosti plný syntetických látok. Preto je dôležité všímať si na obale prípravku zloženie, pôvod a percento jednotlivých zložiek.

Certifikáty

Organická kozmetika by mala obsahovať minimálne 70 % čistých prírodných látok v podobe bylinných výťažkov, bioolejov lisovaných za studena, éterických olejov či silíc a voskov. Všetky tieto produkty musia pochádzať z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva alebo certifikovaného zberu vo voľnej prírode.

Skryť Vypnúť reklamu

Certifikát získa kozmetický výrobca od akreditačnej agentúry v prípade, ak prejde úspešne nezávislou externou certifikáciou a výrobky neobsahujú zakázané látky, ako sú živočíšne zložky, syntetické farbivá či parfumy, geneticky modifikované suroviny, chemické UV filtre alebo ropné látky v podobe minerálneho oleja. Biokozmetika navyše musí každý rok prejsť reakreditáciou. A ako ju môžeme rozdeliť?

  • Stopercentná certifikovaná biokozmetika obsahuje všetky zložky iba z biologického hospodárstva.
  • Biokozmetika obsahuje minimálne 95 % certifikovaných bioingrediencií, zvyšok by mali tvoriť prírodné zložky. Môžu byť však pridané aj neškodné syntetické látky.
  • Vyrobené na báze bioingrediencií znamená, že výrobky obsahujú menej ako 70 % biozložiek. Takéto produkty majú v zložení oproti prvým dvom skupinám vyššie množstvo syntetických látok.
  • Ak si chcete čo najlepšie vybrať, hľadajte na obale logo týchto inštitúcii: BDIHecocert.jpgaiab.jpg (Nemecko), Ecocert (Francúzsko a niektoré krajiny EÚ), BFA, OGA (Austrália), AIAB (Taliansko), Soil Association, The Organic Farmers & Growers, BDAA (Anglicko). Certifi kát vám zaručuje kvalitu a dáva istotu, že daný výrobok neobsahuje zbytočnú chémiu.

Čo možno neviete

Každý rok sa použije v kozmetických výrobkoch tisíc nových chemických ingrediencií. Podľa prieskumu EWG používajú ženy denne 12 kozmetických produktov približne so 180 chemikáliami, muži šesť produktov obsahujúcich 85 chemikálií. Až 60 % z kozmetických produktov, ktoré aplikujeme na pokožku, sa vstrebáva do tela. Takýmto spôsobom do tela preniknú aj syntetické látky, ktoré sa v ľudskom tele nevyskytujú a organizmus ich nevie spracovať. Pokožka je totiž najväčším orgánom ľudského tela. Všetko čo prijme, následne prepustí do tela i krvi.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre koho je vhodná organická kozmetika

Problematická alebo citlivá pokožka si pri biokozmetike konečne vydýchne. Zníži sa počet zápalov, svrbenie a tiež podráždenie pokožky. Odborníci však odporúčajú prechod na biokozmetiku postupne. To znamená počas obdobia dvoch týždňov používať ráno krém v biokvalite a večer svoj pôvodný krém alebo naopak. Počas tohto obdobia sa z pokožky začnú vylučovať nahromadené toxíny. Zároveň vyčisteniu pleti a pokožky celého tela pomáha dodržiavanie zdravého životného štýlu vrátane stravy a pravidelného príjmu tekutín.

Ako dlho vydrží

Oproti bežným kozmetickým výrobkom sa môžu zdať krémy v biokvalite mastnejšie či tuhšie. Je to preto, lebo v produkte sa nachádzajú prírodné látky. Daňou za čisto prírodný produkt bez chemických a konzervačných látok je aj nižšia odolnosť oproti zmene konzistencie, farby a vône. Môže sa stať, že rovnaké produkty sa od seba jemne odlišujú. Súvisí to aj s klimatickými podmienkami, ako je množstvo slnečného žiarenia, zrážok, pôdnych živín a teplotou, ktoré vplývajú na každú úrodu. Zmeny v organických výrobkoch neovplyvňujú ich kvalitu, pokiaľ ich správne skladujeme. Mali by byť uložené mimo priameho slnečného žiarenia do maximálnej teploty 18 – 25 °C. Trvanlivosť biovýrobkov je približne jeden a pol roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Príroda v kelímkoch

  • Raw Gaia je výrobca pleťových produktov zo 100-percentných bioingrediencií. Všetky výrobky sú spracované v surovom stave alebo zohrievané maximálne do teploty 40 °C. Krém pre krásu je určený najmä na zrelú, unavenú a poškodenú pleť. Raw Gaia, 19,50 €
  • Trevarno pestuje a spracováva väčšinu bylinných ingrediencií zo svojich záhrad a zvyšné sú získavané ako Fair Trade. Ľahké hydratačné mandľovo-kakaové telové mlieko, Trevarno, 26,90 €
  • obr_1.jpgSanoflore je expert na esenciálne oleje a výrobca bioproduktov od roku 1986. Rešpektuje citlivú pokožku a svoje výrobky mieša bez parabenov, silikónov, lanolínu, umelých farbív a vôní. Výživný medový balzam na suchú a citlivú pokožku, Sanofl ore, 13,10 €
  • Korres sú výrobky gréckej kozmetiky a obsahujú vysoké percento rastlinných a prírodnych zložiek najvyššej kvality. Navyše produkty z línie Materia Herba majú certifi kát biokvality Ecocert, ktorý garantuje každé vývojové a výrobne štádium. Materia Herba Anti-ageing krém proti vráskam na mastnú pokožku, Korres, 36 €
  • Saloos vyrába produkty z rastlinných olejov lisovaných za studena, bioolejov a prírodných esenciálnych olejov. Bio kokosový olej, Saloos, 7,99 €
  • Logona, Neobio a Sante sú značky bioproduktov firmy Logocos vyrobené z najkvalitnejších surovín z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva alebo certifikovaného zberu vo voľnej prírode. Pleťový výživný krém bio aloe a vanilka, Logona, 6,90 €
  • Sante je vyživujúca maskara s jojobovým olejom, 13,20 €
  • Neobio je očný balzam pre citlivú pokožku, 8,50 €
  • I+M Naturkosmetik vyrába 100% kontrolovanú prírodnú kozmetiku zo surovín z ekologického poľnohospodárstva bez použitia živočíšnych zložiek, umelých prísad a farbív. Regeneračný šampón z pšeničných klíčkov, i+m naturkosmetik, 10,40€
  • Tisseerand - špecialitou aromaterapeutickej značky sú čisté esenciálne oleje, ktoré tvoria významnú súčasť produktov. Firma starostlivo vyberá dodávateľov, ktorí zaručia, že oleje boli eticky zbierané a majú biooznačenie. Tyčinka proti nedokonalostiam pleti, Tisserand, 5 €
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 239
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 823
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 015
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 268
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 832
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 771
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 367
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 350
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 235
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 088
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

9 h
Dnes píše Nataša Holinová

Matovič je malý slovenský Trump

Igor Matovič.

Stačí prísť na tlačovku a ukázať na nadpis 2 x 2 je 5?

24. jan
Dočasný šéf polície Peter Kovařík počas vypočúvania pred výborom.

Vo výbere sú už len Kovařík a Hamran.

6 h

Neprehliadnite tiež

Zuzana Guzmická

Guzmická hovorí o tom, čo robiť, keď dieťa nechce spať.

24. jan

Lahodne jemné, voňavé, sladké a zároveň chladivo osviežujúce. Také je tiramisu...

18. aug
Amanda Gormanová

Jej knihy sú vypredané.

22. jan