Dieťa nie je lenivé a ani nepozorné, ale má vývinovú poruchu učenia. Aj toto môže byť príčinou neúspechov školákov pri učení.
Poruchy učenia u detí sa ťažko rozoznávajú - najskôr na ne upozorňujú len niektoré príznaky a prejavy.
Špeciálna pedagogička Hana Laciková z bratislavského Inštitútu detskej reči hovorí, že existujú rôzne kategórie ťažkostí, ktoré deťom v škole sťažujú učenie a sú spôsobené odlišnými príčinami.
„Za poruchami učenia môžu byť poruchy pozornosti či sluchu a podobne," vysvetľuje. No najčastejšie sú to špecifické poruchy učenia známe ako dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia, pri ktorých ide o neschopnosť naučiť sa čítať a písať, prípadne počítať a to pri dobrom intelekte dieťaťa, dobrom sociálnom zázemí i podmienkach v škole.
Vývinové poruchy učenia bývajú často dedičné. Rodičia s dyslexiou by mali počítať s tým, že ich dieťa bude trpieť rovnakými problémami. Pravdepodobnosť je až päťdesiatpercentná.
Poruchu odhalí niekoľko testov
Každá skupina ťažkostí pri učení si vyžaduje iný prístup v náprave. „Rodič by mal reagovať na akékoľvek ťažkosti v učení dieťaťa. Hovoriť o tom s jeho učiteľom a následne vyhľadať odbornú pomoc psychológa, logopéda, špeciálneho pedagóga v centrách špeciálno-pedagogického poradenstva a centrách pedagogicko- psychologického poradenstva a prevencie," zdôrazňuje Laciková.
Vladimír Raučina, riaditeľ Súkromného centra špeciálno-pedagogického poradenstva v Bánovciach nad Bebravou hovorí, že dnešná diagnostika detí s vývinovými poruchami učenia je veľmi prepracovaná a na základe vyšetrenia špeciálnym pedagógom sa poruchy učenia dajú diagnostikovať pomocou niekoľkých testov. „Keďže tieto deti nemajú znížený intelekt, nepreraďujú sa do špeciálnej školy ako kedysi. Považujú sa za žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a vzdelávajú sa v bežných triedach základných škôl s tým, že pedagógovia zohľadňujú ich poruchu a individuálne s nimi pracujú," povedala Jarmila Strechová z alokovaného pracoviska centra v Trenčíne.
Pri dyskalkúlii nejde len o počítanie
V popradskomCentre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie sa v poradni najčastejšie stretávajú s dysgrafiou, ktorá postihuje grafickú stránku písomného prejavu, čitateľnosť a úpravu textu. Najmenej sdyskalkúliou, ktorá ovplyvňuje osvojovanie si matematických schopností, povedala špeciálna pedagogička Barbora Fedorová.
V Bánovciach nad Bebravou majú prevažne v starostlivosti deti s poruchami čítania (dyslexia) a písania. Častou poruchou učenia je aj porucha pravopisu (dysortografia).
„Menej sa vyskytuje, ale o to závažnejšia je porucha matematických schopností. U týchto detí je narušená nielen schopnosť počítať, ale aj čítať čísla, orientovať sa v čase, narušené sú predstavy o množstve a s nimi súvisiaca ekonomická gramotnosť. Znížená je aj schopnosť osvojiť si pravidlá spoločenských hier, tanca a podobne," povedal Raučina.
Treba sa báť?
Impulz na vyšetrenie detí s poruchami učenia dávajú poradni najčastejšie školy. Rodič alebo zákonný zástupca s ním však musia súhlasiť. Ak u dieťaťa diagnostikovali niektorú z porúch učenia, v každom poradenskom centre rodičovi vysvetlia aj odporúčané postupy a metódy ako s dieťaťom pracovať.
Špecifické poruchy učenia sú podľa Hany Lacikovej „behom na dlhú trať". Vyžadujú si systematickú prácu, spoluprácu odborníkov, rodičov i samotného dieťaťa a sú náročné na čas. „Čím skôr sa však na ne príde, tým je prognóza lepšia, môže prísť k zmierneniu ťažkostí alebo aj ich odstráneniu," povedala Fedorová.
„Dôležitý a prvoradý je chápavý prístup k dieťaťu. Netrestať dieťa, neponižovať ho, ale hľadať príčinu neúspechu a zlyhávania v škole. Pri náprave ťažkostí musí dôjsť k zmene spôsobu učenia, odmeňovania aj nárokoch na výsledky v škole," zdôraznila Laciková.
Pomáha mozgová gymnastika
Väčšina detí s vrodenými problémami učenia má problémy s koordináciou pohybov, pri ktorých sa striedavo zapája pravá a ľavá strana tela a vykonávajú sa skrížene pohyby.Odborníci v praxi zistili, že deti s vrodenými poruchami učenia majú ťažkosti aj s koordináciou niektorých pohybov. Napríklad pri kreslení ležatej osmičky rukou vo vzduchu, čo svedčí o narušenej spolupráci mozgových hemisfér. „Týmto jednoduchým pohybom, ktorý sa dá nacvičiť, sa následne zlepšuje nielen koordinácia, ale aj spolupráca oboch hemisfér a schopnosť sústrediť sa. Nastáva aj zlepšenie v oblasti učenia," vysvetľuje Vladimír Raučina, riaditeľ Súkromného centra špeciálno-pedagogického poradenstva v Bánovciach nad Bebravou.
Pomáhajú aj návštevy kineziológa, ktorý pomocou takzvaných One-Brain cvikových techník pomôže dieťaťu odstrániť psychický blok, respektíve stresujúci faktor, nie však samotnú poruchu učenia. Niektorí učitelia na prvom stupni v rámci vyučovania používajú mozgovú gymnastiku.
Poruchu učenia síce reedukácia nedokáže úplne odstrániť, ale môže ju zlepšiť na spoločensky akceptovateľnú úroveň.
Jarmila Horáková
Prvé varovné znaky
Rodič by mal zbystriť pozornosť:- ak sa objavia akékoľvek ťažkosti v učení (zhoršenie prospechu, nepozornosť, neochota učiť sa či chodiť do školy, obava čítať či počítať),
- ak vynaložená námaha pri učení doma nezodpovedá výsledkom v škole,
- ak je dieťa v školskej práci neisté,
- ak sa narúša jeho vlastné hodnotenie,
- ak sa v jeho v správaní objavuje plachosť, neistota, odmietavé reakcia či agresia.
Špecifické poruchy učenia
Dyslexia
- najznámejší pojem zo skupiny špecifických porúch učenia,
- najnápadnejšie ovplyvňuje úspešnosť dieťaťa v škole,
- úroveň schopnosti čítať je nižšia, ako môžeme očakávať od dieťaťa vzhľadom k veku a mentálnej úrovni.
Dysgrafia
- postihuje grafickú stránku písomného prejavu, čitateľnosť a úpravu textu,
- nedostatky sa prejavujú v hrubej a jemnej motorike,
- dieťa má problémy s orientáciou v priestore.
Dysortografia
- porucha osvojovania si pravopisu,
- osvojovanie a používanie gramatických pravidiel je postihnuté až druhotne.
Dyskalkúlia
- porucha osvojovania si matematických schopností,
- znamená výrazné ťažkosti v chápaní číselných pojmov, v chápaní a uskutočňovaní matematických operácií.
Dyspraxia
-
porucha postihujúca osvojovanie si, plánovanie a uskutočňovanie voľných pohybov (navonok ako nešikovnosť).
Poruchy pozornosti a ich skratky
Ak u vášho dieťaťa zistia špecifické poruchy učenia, ktoré vznikli na základe porúch pozornosti, skrývajú sa pod skratkami:
- ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou,
- ADD - porucha pozornosti bez hyperaktivity,
- ODD - opozičné správanie,
alternatívy ADHD (bez agresivity alebo s ňou).
Zdroj: ministerstvo školstva
Kým zasadne do lavice
Odpovedá špeciálna pedagogička z Inštitútu detskej reči v Bratislave HANA LACIKOVÁ.Dajú sa prípadné poruchy učenia zistiť už v predškolskom veku?
„Áno,je to možné zistiť oveľa skôr, ako dieťatko začne chodiť do školy. K úspešnému osvojovaniu čítania, počítania a písania deti totiž potrebujú isté schopnosti - dobrý zrak, sluch, poznávacie schopnosti, motoriku (jemnú aj hrubú), osobnostnú zrelosť, pamäť, ale v neposlednom rade i reč a jazykové schopnosti. Tie sa dajú hodnotiť už skôr ako v školskom veku. V rámci komplexných skúšok školskej zrelosti môže odborník objaviť isté predpoklady pre prípadne poruchy učenia. Štatistiky hovoria, že približne 40 percent detí z tých, ktoré navštevovali logopéda v predškolskom alebo v ranom veku, má ťažkosti s učením. So stopercentnou istotou sa ale poruchy učenia dajú zistiť až v druhom a vyššom ročníku základnej školy."