SME

Závislosť od romantiky

Ak si myslíte, že telenovely a ženské romány sledujú len ženy v domácnosti a dôchodkyne, ste na omyle.

„Musím priznať, že neviem celkom presne, čo sú to ženské romány, ale som si istá, že sa to nikdy nemyslí ako kompliment,“ píše Elisabeth Gilbertová vo svojom najnovšom románe Presvedčenie. Po tom, čo zaznamenala svetový megaúspech jej kniha Jedz, modli sa a miluj, sa jej ušiel „titul“ autorky ženskej literatúry, čo ju vraj nemilo prekvapilo. Nečudo, veď v literárnom svete má tento žáner povesť lacného braku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čiernobiele postavičky bez akejkoľvek psychologickej hĺbky rozohrávajú jednoduchú, ľahko predvídateľnú zápletku, ktorá má vždy pozitívne rozuzlenie. Text má väčšinou veľmi jednoduchý slovník, často popretkávaný silnými emocionálnymi výrazmi, a množstvo dialógov, aby ľahko udržal pozornosť. Takáto predstava sa nám automaticky vynorí pod nálepkou „ženský román“. Akosi sa však nehodí k štýlu Gilbertovej, ktorá používa veľa úvahových prvkov a vôbec, jej knihy ovenčené literárnymi cenami, sú originálne a príliš pôsobivé na to, aby sa dali označiť za brak.

SkryťVypnúť reklamu

Dá sa vôbec to, čo píše, označiť za ženskú literatúru? „Fakt je, že v literatúre tohto typu existuje viac levelov, od toho najnižšieho až po najvyšší,“ vysvetľuje PR manažérka vydavateľstva Ikar Mária Lešková. „Na spodnej úrovni sú veľmi jednoduché príbehy, ktorých kúzlo pre čitateľov spočíva práve v ich jednoduchosti. Keď si takú knihu prečítate, môžete si povedať, že bola celkom fajn, ale už o tri dni nebudete vedieť, o čom bola. Nezanechá vo vás žiadnu stopu.

Ale vznikajú aj romány pre ženy, ktoré majú ambíciu posunúť sa ďalej.“ Ako čerstvý pokus o náročnejšiu ženskú literatúru uviedla Lešková Čakáreň od Denisy Fulmekovej, knihu, ktorá rozoberá problematiku asistovanej reprodukcie alebo spoločenský román Ženy nášho rodu od Petry Nagyovej-Džerengovej. Obidve autorky sa pokúsili vytvoriť niečo hlbšie ako bežné klišé s otrepanou zápletku. A v oboch prípadoch sa nevyšplhali v rebríčku bestsellerov tak vysoko, ako niektoré jednoduchšie napísané príbehy. Zdá sa, že typické konzumentky ženskej literatúry majú radšej knihy vytvorené podľa osvedčenej ľahkej receptúry. Niektoré takéto dielka dokonca predbiehajú na Slovensku aj Gilbertovej svetový bestseller. Prečo je to tak?

SkryťVypnúť reklamu

Nechce sa nám rozmýšľať

„Asi je náš život čoraz rýchlejší a ťažší, takže ak máme chvíľu voľna, rady si prečítame niečo, nad čím nemusíme premýšľať,“ uvažuje Mária Lešková a dodáva, že veľa žien dnes pociťuje túžbu kompenzovať svoj náročný život ľahkým žánrom, pri ktorom sa im uľaví, sem-tam pritom vyronia slzičku a hneď sa im zdá svet krajší. Pritom všeobecne rozšírený názor, že ľahkú romantickú literatúru hltajú len nevzdelané osoby s nižším sociálnym zaradením, nemá vôbec opodstatnenie.

Neexistujú síce prieskumy, ktoré by podrobne skúmali, akí ľudia kupujú ženské romány, ale z ohlasov na internete, kde vyjadrujú svoje názory čitateľky tejto literatúry, možno predpokladať, že je medzi nimi i veľa vzdelaných žien. Aj ony dávajú prednosť relaxu pred náročným hĺbaním, jednoducho preto, že ich unavený obr_1.jpgmozog si potrebuje oddýchnuť. Vďaka tomu sa stáva zo ženských románov komerčne najúspešnejší literárny žáner, vhodný pre ženu v domácnosti aj pre riaditeľku medzinárodnej korporácie.

SkryťVypnúť reklamu

U nás na Slovensku, kde vydavatelia zúfalo potrebujú bestsellery, aby dokázali prežiť na malom trhu, sa v posledných rokoch doslova vyrojilo množstvo nových titulov s týmto zameraním. „Takmer každý, kto vie u nás trochu písať, stavia na tento žáner ako na istotu,“ dodáva Lešková. Podobná situácia je aj v televízii. Na obrazovke suplujú funkciu ženských románov rodinné seriály, romantické filmy a telenovely. Sú také populárne, že vznikla aj televízna stanica, špeciálne zameraná na vysielanie s romantickým nádychom – televízia Doma.

Jej programová riaditeľka Silvia Porubská tvrdí, že jej najsilnejšiu cieľovú skupinu tvoria mladé aktívne ženy. „Veľakrát som sa stretla s názorom, že telenovely sú len vysielaním pre dôchodcov, ale z denných dát, ktoré analyzujeme, vyplýva niečo iné. Najväčší úspech máme vo vekovej kategórii od 12 do 34 rokov, v širšom meradle sa dá povedať, že naše diváčky sa pohybujú najmä v rozpätí od 12 do 54 rokov.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zamestnané ženy s pracovným časom od rána do večera síce nestíhajú sledovať seriály, ale tento nedostatok si často kompenzujú pozeraním romantických filmov Rosamundy Pilcherovej alebo Ingy Lindströmovej, ktoré sú založené na podobnej šablóne. Pekní hrdinovia sa v nich pohybujú v peknom prostredí, väčšinou niekde na zámku alebo pri pobreží a prežívajú srdcervúce príbehy lásky.

Hlad po emóciách

Silné city spojené so zamilovaním a neverou, stratou blízkeho alebo konflikty s dospievajúcimi deťmi sú pre divákov a čitateľov romantického žánru tou najväčšou motiváciou. Nechcú síce veľmi rozmýšľať, ale na druhej strane potrebujú niečo, čo udrží pozornosť ich mysle. A to niečo sú emócie. Najlepšie s poriadnou dávkou dojímavých situácií, pri ktorých sa dá pekne poplakať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Naša šéfka Gabriela Belopotocká tvrdí, že ak si nad rukopisom nepoplače, tak ho ani nepokladá za dobrý,“ priznáva Mária Lešková z Ikaru. Podobné kritérium na výber televíznych programov má aj Silvia Porubská z televízie Doma. „Diváci sa potrebujú cez silné emócie stotožniť so seriálovými a filmovými hrdinami a uniknúť tak z bežnej reality, ktorá možno nie je až taká idylická ako na obrazovke a často v nej, bohužiaľ, neprevládajú šťastné konce,“ dodáva.

Zaručený happyend v romantickej televíznej produkcii a v literatúre naznačuje, že v mnohých z nás prevláda bez ohľadu na vek a spoločenské postavenie túžba po rozprávkach. Dobro zvíťazí nad zlom, láska nad nenávisťou – to je istota, ktorá nám často chýba v každodennom živote, ale na druhej strane si ju môžeme aspoň na chvíľu dopriať pri čítaní knihy alebo pri sledovaní obľúbeného seriálu. Podľa psychológov najmä v časoch ekonomickej neistoty a nejasného spoločenského vývoja potrebujú ľudia ilúzie, aby sa vyrovnali s realitou. Takže romantický žáner čaká s veľkou pravdepodobnosťou aj v budúcnosti veľký rozmach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Názor psychologičky

O potrebe romantických emócií sme sa porozprávali s psychologičkou Katarínou Karaszovou z kliniky alternatívnej medicíny Terra Medica.

Čo podľa vás ženy hľadajú v romantickej literatúre televíznej produkcii? - Dôvody môžu byť rôzne. Človek môže hľadať akúsi rezonanciu s tým, čo sa odohráva v jeho vnútornom svete. Môže hľadať odpovede na otázky, ktoré ho trápia. Môže hľadať nádej, že veci sú krásne a napĺňajúce. Pre niekoho to zase môže byť sprostredkované naplnenie vnútorných túžob, náhradné hľadanie citového naplnenia alebo posilnenie toho, čo človek aktuálne prežíva.
Aký typ žien má podľa vás najväčší sklon vyhľadávať takýto žáner? - Myslím si, že sú to ženy, ktoré v danej chvíli cítia potrebu pohladiť svoju dušu, načerpať nádej alebo uniknúť do sveta ilúzií. Môže mať romantika z filmov a literatúry pozitívny vplyv na psychiku ženy? - Ak jej to pomôže pozitívne sa preladiť a viac vnímať krásno v živote, ak jej to dodá nádej a odvahu cítiť, tak určite áno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A čo vy? Máte radi romantiku?

Väčšina respondentov, ktorí sa zapojili do našej internetovej ankety61,58 % priznáva, že občas dostane chuť na romantickú literatúru, telenovelu alebo romantický film. 26,97 % sa pokladá za veľkých fanúšikov tohto žánru a 11,45 % uvádza, že ho vôbec nezaujíma. Názory na to, čo v ňom hľadajú ženy, sú rôzne. 27,99 % verí, že únik pred realitou, 35,62 % si myslí, že romantiku, ktorá im chýba v partnerstve a 36,39 % považuje za hlavnú motiváciu relax. Do ankety sa zapojilo 786 respondentov. Vôňu Prét á Porter vyhráva Dana Mišove z Divína.

K téme sa vyjadrujú: Mária Lešková, PR manažérka vydavateľstva Ikar, www.ikar.sk a Silvia Porubská, programová riaditeľka televízie DOMA, www.tvdoma.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  8. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 20 663
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 194
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 6 074
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 912
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 4 160
  6. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 430
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 3 344
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 185
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vilu z roku 1912 rekonštruovali architekti z ateliéru Collegium. Podľa architekti Kataríny Lupták jej výnimočnosť tkvie aj v prístupe investora.

Dnes sa uchádza v Česku o ocenenie interiér roku.


Pistáciová bábovka.

Čo si uvariť na Zelený štvrtok? Inšpirujte sa výberom receptov.


redakcia SME ženy 6
Pre recept na tiramisu kliknite na obrázok.

Ako využiť mascarpone v dezertoch a koláčoch a čím ho nahradiť v receptoch.


redakcia SME ženy 2

Odborníci radia, na čo si dať pozor.


1
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 50 613
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 531
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 173
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 17 292
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 15 669
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 151
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 900
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 468
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
reklama
SkryťZatvoriť reklamu