Šibi ryby, mastné ryby

Posmešná riekanka z detstva má pre naše stravovanie omnoho hlbší význam, ako ste možno tušili.



Hneď na začiatku sa môžu ohradiť tí, čo trpia dnou, lebo konzumácia rýb ich stav výrazne zhoršuje. Potom sa môžu ozvať aj tí, ktorí sa už aspoň raz na Vianoce drhli kosťou z kapra zapichnutou v krku, a napokon k zdraviu nezvykne prospievať ani stretnutie s pirajami alebo so žralokom (ak už nie je upečený na tanieri). Našťastie pre väčšinu z nás sú ryby zdraviu prospešné a aj cirkev ich považuje za pôstne jedlo, hoci ide iba o iný druh mäsa.

Jeme ich málo

Ryby sa desiatky rokov neomylne zobrazujú ako zdravé jedlo, a napriek generácie trvajúcemu tlaku na zvýšenie ich konzumácie, sa na našom tanieri objavujú stále málo často. Slováci skonzumujú ročne len okolo štyroch kilogramov rýb, čo je o polovicu menej ako u ostatných národov únie.

Obyvateľov severoeurópskych krajín, kde na osobu počas roka pripadá až šesťdesiat kilogramov rýb, predbehnú Japonci, ktorí počas roka zjedia 90 kilogramov rybaciny, bohužiaľ stále aj vrátane morských cicavcov. Nad sebou by sa mali zamyslieť aj tvorcovia kreslených seriálov, ako bol Nemo alebo malá morská panna Ariel, zobrazovaním takýchto sympatických „rýb“ sťažujú pozíciu rodičov, čo chcú, aby sa ich deti zdravo stravovali.

Prečo sú ryby zdravé?

Ich priaznivý zdravotný účinok bol od roku 1969, keď dánski lekári zverejnili svoje predpoklady, že nízky výskyt srcovo-cievnych ochorení u Eskimákov súvisí s vysokou konzumáciou rýb, potvrdený v niekoľkých tisícoch vedeckých a klinických štúdií. Ryby majú toľko bielkovín ako hovädzie mäso, ale na rozdiel od hovädziny majú lepšie aminokyselinové zloženie a ľahšie sa trávia.

Ich pravidelnou konzumáciou dodáte svojmu telu tiež viaceré v tukoch rozpustné vitamíny (hlavne A, E a D), dôležité minerálne látky, najmä vápnik, jód, zinok, selén, hoci menej poteší občas zvýšený obsah ortuti. Pre naše zdravie má najväčší efekt prítomnosť esenciálnych nenasýtených mastných kyselín. Tieto mastné kyseliny si človek nedokáže vytvoriť, a preto ich musí prijímať v potrave.

Podľa usporiadania dvojitých väzieb v ich molekule rozlišujeme dva typy esenciálnych mastných kyselín – omega-6 (linolová, arachidónová) a omega-3 – linolénová, eikozapenténová (EPA) a dokozahexénová (DHA). Ryby obsahujú obe skupiny esenciálnych mastných kyselín, ale v lepšom pomere a zložení v porovnaní s rastlinnými olejmi.

obr_1.jpg

Vyprážané podkovičky z kapra so zemiakovým šalátom sú stále vianočnou
klasikou vo väčšine
slovenských rodín

Nie je ryba ako ryba

Najlepším zdrojom esenciálnych polonenasýtených mastných kyselín s dlhým reťazcom (EPA a DHA) sú ryby a mnohí máme dodnes neblahé spomienky z detstva, keď nás naháňali po byte s lyžicou rybieho oleja, ktorý nebol práve najchutnejší, ale určite bol veľmi zdravý. Oveľa príjemnejšou formou príjmu týchto dôležitých látok sú čerstvé ryby, ale ich obsah v rybách koreluje s obsahom tuku.

Mastné ryby, ako haring, makrela, losos či sardinky (nie tie v konzerve v rastlinnom oleji) majú niekoľkonásobne vyšší obsah týchto mastných kyselín ako chudé ryby (treska, zubáč, ostriež, lieň), ktoré sú zase vhodnejšie v prípade redukčnej diéty – samozrejme po vhodnej úprave – nie vyprážané, ale pripravené na pare alebo na grile.

Mastné ryby sa chybne spájajú s prívlastkom morské, pričom najmastnejšou rybou je úhor a vhodnou sladkovodnou mastnou rybou je aj zabúdaný tolstolobik. Samostatnou kapitolou je tuniak, kde sa jednotlivé druhy medzi sebou výrazne líšia obsahom tuku.

Zlatou strednou cestou je konzumácia kaprov, sumcov a najmä pstruhov, ktoré sú pre nás aj najdostupnejšie, pričom sa odporúča jednotlivé druhy rýb striedať. Ryby jedzte čím čerstvejšie, lebo v zamrazenom stave dochádza postupne k oxidácii ich tuku, a tým aj k znehodnocovaniu esenciálnych mastných kyselín.

obr_2.jpg

Tepelná úprava rýb by mala byť taká, aby neznehodnotila rybie mäso. Skutočne
čerstvé morské ryby sa
dajú využiť na Sushi alebo na „tatarák“. Ideálnou úpravou
je pečenie, grilovanie alebo dusenie nad parou.
Napriek tomu sa často ryby
konzumujú aj opekané alebo vyprážané. Najmä deti obľubujú tzv. „rybie
prsty“,
v čom im po chuti idú aj mnohé fast foodové reťazce

Mastné ryby nám zlepšia tiež náladu

Záleží na tom, aké tuky a v akom pomere prijímame. Esenciálne mastné kyseliny sú potrebné na syntézu látok podobných hormónom, ktoré regulujú aj prozápalové a karcinogénne procesy. Práve pravidelná konzumácia rýb sa ukázala blahodarná pre ľudský organizmus. Ak máme dvakrát do týždňa na tanieri mastný druh ryby, znižujeme si riziko niektorých onkologických ochorení, kardiovaskulárnych chorôb, infarktu myokardu a mozgovej porážky.

Niektoré štúdie potvrdili aj ich priaznivý účinok na znižovanie krvného tlaku a pri srdcovej arytmii. Polynenasýtené mastné kyseliny sú aj stavebnými zložkami lipidov membrán a od ich prítomnosti závisia tiež fyzikálnochemické vlastnosti plazmatickej membrány, čo má napríklad v prípade nervových buniek vplyv aj na uvoľňovanie nervových transmiterov – jednoducho povedané, na šírenie nervového vzruchu.

Výsledkom je zlepšenie niektorých mozgových funkcií vrátane pamäti, a priaznivý vplyv na schizofréniu, depresie, demenciu a Alzheimerovu chorobu. Konzumácia mastných rýb sa vďaka účinkom na centrálny nervový systém prejavila aj nárastom sivej kôry mozgovej a zlepšenou náladou sledovaných jedincov. K ich dobrej nálade prispieva navyše aj zvýšený obsah aminokyseliny trypofán v rybom mäse.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 977
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 902
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 635
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 245
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 779
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 683
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 452
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 867
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 864
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 852

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Dlhodobé vzťahy ničia záujem o sex. U žien skôr než u mužov

Správanie v intímnej oblasti ovplyvňuje aj viera v stereotypné predstavy.

Tohtoročné Emmy Awards ovládli ženy. Takto to počas večera vyzeralo

V Los Angeles sa v nedeľu v noci odovzdávali takzvané televízne Oscary.

Módna návrhárka Michaela Ľuptáková: Krása nemá konfekčnú veľkosť

Navrhuje kolekcie aj pre bacuľky a jej šaty s hrdosťou nosia aj celebrity.

Na Slovensku bojuje za zdravšiu módu originálny projekt

Módny priemysel je druhým najšpinavším priemyslom na svete, slovenskí návrhári upozorňujú na jeho alarmujúci stav.