Šibi ryby, mastné ryby

Posmešná riekanka z detstva má pre naše stravovanie omnoho hlbší význam, ako ste možno tušili.



Hneď na začiatku sa môžu ohradiť tí, čo trpia dnou, lebo konzumácia rýb ich stav výrazne zhoršuje. Potom sa môžu ozvať aj tí, ktorí sa už aspoň raz na Vianoce drhli kosťou z kapra zapichnutou v krku, a napokon k zdraviu nezvykne prospievať ani stretnutie s pirajami alebo so žralokom (ak už nie je upečený na tanieri). Našťastie pre väčšinu z nás sú ryby zdraviu prospešné a aj cirkev ich považuje za pôstne jedlo, hoci ide iba o iný druh mäsa.

Jeme ich málo

Ryby sa desiatky rokov neomylne zobrazujú ako zdravé jedlo, a napriek generácie trvajúcemu tlaku na zvýšenie ich konzumácie, sa na našom tanieri objavujú stále málo často. Slováci skonzumujú ročne len okolo štyroch kilogramov rýb, čo je o polovicu menej ako u ostatných národov únie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Obyvateľov severoeurópskych krajín, kde na osobu počas roka pripadá až šesťdesiat kilogramov rýb, predbehnú Japonci, ktorí počas roka zjedia 90 kilogramov rybaciny, bohužiaľ stále aj vrátane morských cicavcov. Nad sebou by sa mali zamyslieť aj tvorcovia kreslených seriálov, ako bol Nemo alebo malá morská panna Ariel, zobrazovaním takýchto sympatických „rýb“ sťažujú pozíciu rodičov, čo chcú, aby sa ich deti zdravo stravovali.

Prečo sú ryby zdravé?

Ich priaznivý zdravotný účinok bol od roku 1969, keď dánski lekári zverejnili svoje predpoklady, že nízky výskyt srcovo-cievnych ochorení u Eskimákov súvisí s vysokou konzumáciou rýb, potvrdený v niekoľkých tisícoch vedeckých a klinických štúdií. Ryby majú toľko bielkovín ako hovädzie mäso, ale na rozdiel od hovädziny majú lepšie aminokyselinové zloženie a ľahšie sa trávia.

Ich pravidelnou konzumáciou dodáte svojmu telu tiež viaceré v tukoch rozpustné vitamíny (hlavne A, E a D), dôležité minerálne látky, najmä vápnik, jód, zinok, selén, hoci menej poteší občas zvýšený obsah ortuti. Pre naše zdravie má najväčší efekt prítomnosť esenciálnych nenasýtených mastných kyselín. Tieto mastné kyseliny si človek nedokáže vytvoriť, a preto ich musí prijímať v potrave.

Podľa usporiadania dvojitých väzieb v ich molekule rozlišujeme dva typy esenciálnych mastných kyselín – omega-6 (linolová, arachidónová) a omega-3 – linolénová, eikozapenténová (EPA) a dokozahexénová (DHA). Ryby obsahujú obe skupiny esenciálnych mastných kyselín, ale v lepšom pomere a zložení v porovnaní s rastlinnými olejmi.

obr_1.jpg

Vyprážané podkovičky z kapra so zemiakovým šalátom sú stále vianočnou
klasikou vo väčšine
slovenských rodín

Nie je ryba ako ryba

Najlepším zdrojom esenciálnych polonenasýtených mastných kyselín s dlhým reťazcom (EPA a DHA) sú ryby a mnohí máme dodnes neblahé spomienky z detstva, keď nás naháňali po byte s lyžicou rybieho oleja, ktorý nebol práve najchutnejší, ale určite bol veľmi zdravý. Oveľa príjemnejšou formou príjmu týchto dôležitých látok sú čerstvé ryby, ale ich obsah v rybách koreluje s obsahom tuku.

Mastné ryby, ako haring, makrela, losos či sardinky (nie tie v konzerve v rastlinnom oleji) majú niekoľkonásobne vyšší obsah týchto mastných kyselín ako chudé ryby (treska, zubáč, ostriež, lieň), ktoré sú zase vhodnejšie v prípade redukčnej diéty – samozrejme po vhodnej úprave – nie vyprážané, ale pripravené na pare alebo na grile.

Mastné ryby sa chybne spájajú s prívlastkom morské, pričom najmastnejšou rybou je úhor a vhodnou sladkovodnou mastnou rybou je aj zabúdaný tolstolobik. Samostatnou kapitolou je tuniak, kde sa jednotlivé druhy medzi sebou výrazne líšia obsahom tuku.

Zlatou strednou cestou je konzumácia kaprov, sumcov a najmä pstruhov, ktoré sú pre nás aj najdostupnejšie, pričom sa odporúča jednotlivé druhy rýb striedať. Ryby jedzte čím čerstvejšie, lebo v zamrazenom stave dochádza postupne k oxidácii ich tuku, a tým aj k znehodnocovaniu esenciálnych mastných kyselín.

obr_2.jpg

Tepelná úprava rýb by mala byť taká, aby neznehodnotila rybie mäso. Skutočne
čerstvé morské ryby sa
dajú využiť na Sushi alebo na „tatarák“. Ideálnou úpravou
je pečenie, grilovanie alebo dusenie nad parou.
Napriek tomu sa často ryby
konzumujú aj opekané alebo vyprážané. Najmä deti obľubujú tzv. „rybie
prsty“,
v čom im po chuti idú aj mnohé fast foodové reťazce

Mastné ryby nám zlepšia tiež náladu

Záleží na tom, aké tuky a v akom pomere prijímame. Esenciálne mastné kyseliny sú potrebné na syntézu látok podobných hormónom, ktoré regulujú aj prozápalové a karcinogénne procesy. Práve pravidelná konzumácia rýb sa ukázala blahodarná pre ľudský organizmus. Ak máme dvakrát do týždňa na tanieri mastný druh ryby, znižujeme si riziko niektorých onkologických ochorení, kardiovaskulárnych chorôb, infarktu myokardu a mozgovej porážky.

Niektoré štúdie potvrdili aj ich priaznivý účinok na znižovanie krvného tlaku a pri srdcovej arytmii. Polynenasýtené mastné kyseliny sú aj stavebnými zložkami lipidov membrán a od ich prítomnosti závisia tiež fyzikálnochemické vlastnosti plazmatickej membrány, čo má napríklad v prípade nervových buniek vplyv aj na uvoľňovanie nervových transmiterov – jednoducho povedané, na šírenie nervového vzruchu.

Výsledkom je zlepšenie niektorých mozgových funkcií vrátane pamäti, a priaznivý vplyv na schizofréniu, depresie, demenciu a Alzheimerovu chorobu. Konzumácia mastných rýb sa vďaka účinkom na centrálny nervový systém prejavila aj nárastom sivej kôry mozgovej a zlepšenou náladou sledovaných jedincov. K ich dobrej nálade prispieva navyše aj zvýšený obsah aminokyseliny trypofán v rybom mäse.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  2. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. S dobrým pivom leto chutí
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 116
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 069
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 366
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 188
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 816
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 881
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 731
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 462
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 250
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 809

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slobodníka za šéfa polície odmietli, ako pridelenec neprekáža

Marian Slobodník by ako šéf polície podľa premiéra Pellegriniho vzbudzoval pochybnosti. Obával sa prepojení na Bašternáka.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Nábor agentov aj získavanie informácii. To sú Noční vlci

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

SVET

Biele prilby boli hrdinami Sýrie, dnes ich vyháňa aj propaganda

Niektorí v nich vidia záchrancov, iní teroristov.

SVET

Scenár ako na Kryme? Putin chce referendum na Donbase

Trump sa má rozhodnúť, čo si myslí o referende na Ukrajine.

Neprehliadnite tiež

Organizujú prvý islandský festival u nás: Naše vízie sú veľké

Regina Ulejová a Laura Lovišková približujú, ako sa organizuje festival.

Zuzana Smatanová: Pred koncertami v sebe občas musím zobudiť extroverta

Speváčka po rokoch príprav vydala nový album.

Začnem od zajtra: Čo robiť, keď chýba motivácia k pohybu

Dobrý pocit zo športu dosiahnete ľahšie, ako si myslíte.

Keď varí muž: Streetfood na mastnom papieri je hit. Právom?

Cez týždeň jedzte, čo chcete, ale v sobotu si uvarte zložité jedlo.