SME

Prečo si ženy kupujú podprsenky?

Podprsenka. Tento kúsok bielizne, ktorý väčšinu času zostáva cudzím očiam skrytý a o ktorom muži takmer nič nevedia, slúži na zakrytie ženských pŕs. Alebo na ich zdôraznenie?



Čo si žena kupuje, keď si kupuje podprsenku? Na túto otázku je zdanlivo ľahká odpoveď – predsa trocha vystuženého hodvábu a čipky. V učebniciach marketingu však na to idú inak a pomôcť si môžeme jednoduchým príkladom – čo si kupujeme, keď kupujeme vrták?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odpoveď, že špeciálne vytvarovaný kus ocele, je nesprávna, pretože kúpou vrtáku si vlastne kupujeme dieru v stene. Z tohto pohľadu môžeme teda povedať, že žena si kúpou podprsenky kupuje krajšie prsia, väčšiu sebadôveru a väčší pocit istoty. Ak teda chceme hovoriť o podprsenkách, musíme hovoriť najmä o prsiach, pretože práve tie si žena, obrazne povedané, kupuje, aj napriek tomu, že ich má.

SkryťVypnúť reklamu

Kojenie

Či chceme alebo nechceme, ženské prsia zohrávajú v našom živote niekoľko veľmi veľmi dôležitých úloh. Tou prvou je dojčenie. Človek je cicavec a toto jediné slovo presne určuje, čo je zdrojom jeho potravy v prvých obr_1.jpgmesiacoch života: materské mlieko. Nikto si zrejme nedovolí pochybovať o dôležitosti dojčenia a vieme aj o silnom citovom vzťahu, ktorý sa medzi matkou a dieťaťom v tomto období vytvára.

Americký filozof a psychológ Robert A. Wilson, autor pozoruhodnej knihy Isthar Rising (Ištařin návrat, 2000), hovorí v súvislosti s obdobím dojčenia dokonca o imprintingu, o nevratnom vtlačení reflexov, ktoré nám zostávajú po celý život. Ak je dieťa ochudobnené o dojčenie z prsníka, alebo je pri dojčení stresované, napríklad už len tým, že od narodenia pije z fľaše, získava celoživotnú citovú traumu, ktorá ho hlboko ovplyvňuje.

SkryťVypnúť reklamu

Adolfova trauma

Nemusíme si hneď predstaviť pacienta psychiatrickej kliniky, ktorý sa s penou na ústach váľa po zemi len preto, že ho v útlom detstve nedojčili z prsníka. Schopnosť prijímať a prejavovať city sa však učíme už v prvých mesiacoch života a táto schopnosť je v ďalšom obr_2.jpgživote nesmierne dôležitá, a v partnerských vzťahoch dokonca určujúca.

Wilson ironicky poznamenáva, že „síce nevieme, akým zážitkom bol malý Adolf Schicklgruber behom dojčenia vystavený, ale už v čase, keď chodil do školy, mal silný odpor k dievčatám a rozčuľoval sa, keď sa ho snažili pobozkať“. Adolf Schicklgruber sa neskôr premenoval na Adolfa Hitlera, mal omnoho radšej psov ako ľudí a o jeho životnej kariére toho vieme dosť, aby sme si jeho dojčenskú traumu vedeli predstaviť. A môžeme len premýšľať nad tým, čo by sa stalo, keby ho riadne dojčili z prsníka.

SkryťVypnúť reklamu

Prsia ako unikát

Keby však ženské prsia slúžili len na dojčenie, zrejme by sme o nich nepísali v súvislosti s podprsenkami. V podstate by ani nebolo o čom písať, pretože u väčšiny cicavcov sú prsia zväčšené a teda aj viditeľné len počas obdobia dojčenia, mimo neho sa stiahnu a až na bradavky splývajú s povrchom tela. Človek je v tomto výnimočný - ľudská samica (ospravedlňujem sa za tento termín) má prsia zväčšené aj keď nedojčí, čo veľa biológov a iných odborníkov pokladá za unikátny jav a ponúkajú nám množstvo vysvetlení.

Prečo má žena prsia aj keď nedojčí? Nie je to zbytočný a nepraktický prepych, ktorý je v podstate dosť nepohodlný a prekážajúci? Evoluční biológovia zaoberajúci sa vývojom ľudskej sexuality prišli s tvrdením, ktoré môže vyznievať až poburujúco: ženské prsia nevznikli na potreby novorodencov, ale na uspokojenie sexuality dospelých. Presne ako v známom vtipe, keď sa pýtame, aký je rozdiel medzi ženskými prsiami a detským vláčikom. Odpoveď znie, že žiadny, pretože obe sú určené pre malé deti, no hrajú sa s nimi najmä oteckovia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sexuálna ornamentácia

Ženské prsia sú prostriedkom pohlavnej signalizácie a patria do tej istej kategórie ako zarastená tvár či široké plecia u mužov. Biológ Jared Diamond vo svojej knihe Why Is Sex Fun? (Prečo máme radi sex?1999) hovorí o tzv. sexuálnej ornamentácii, o zvýraznení istých telesných štruktúr, ktoré slúžia pri výbere partnera a vytváraní párového spolužitia.

Tieto znaky nám pomáhajú odhadnúť vlastnosti a pripravenosť partnera na založenie rodiny a výchovu detí. A určite slúžia aj na vytváranie silných citových väzieb, ktoré sú medzi mužom a ženou veľmi potrebné na to, aby dokázali spolu žiť. Jednoducho povedané, ženské prsia sú na to, aby boli videné a ukazované (čo však neznamená, že nutne musia byť pri tom nahé) a pôsobili ako signál – som dospelá, pripravená sexuálne žiť a mať deti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každý si vyberá partnera vďaka čudným a ťažko vysvetliteľným mechanizmom, pričom vzhľad (sexappeal) je prvý a najdôležitejší. Dokonca môžeme tvrdiť, že vo vysoko konkurenčnom prostredí, akým je ľudská spoločnosť, ide o nevyhnutnosť, pretože aj ten najmenší detail dokáže zohrať rozhodujúcu úlohu v ulovení samca či samičky.

obr_7.jpg

Niektoré známe značky ani nemusia ukázať ženské prsia, aby každý pochopil,
že ide o reklamu na
podprsenky. Fits naturally – Wonderbra. Vo voľnom
preklade – Vyplnené od prírody

Prsia ako tabu

Práve pre túto svoju druhú funkciu, neskrývanú a výraznú sexualitu, boli ženské prsia často terčom snáh určovať, nakoľko majú byť ukázané alebo zahalené. Vždy sa našiel niekto, kto zo ženských pŕs urobil strašiaka, nástroj diabla alebo rozbíjača rodín. Prsníky boli v poriadku len vtedy, keď dojčili. Potom (a predtým) sa museli zahaliť a vlastne prestali existovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V európskej kultúre sú dlhé obdobia, keď boli prsia tabuizované, zakrývané a potláčané. Tieto snahy vyznievajú smiešne v porovnaní s miliónmi rokov evolúcie, keď sa ženské prsia vytvárali a nadobúdali svoju podobu a nenahraditeľnosť, no smiech nás hneď prejde, keď si uvedomíme, že ešte donedávna bolo ukázanie nahých či len trocha zahalených pŕs na verejnosti nepredstaviteľné.

Maják

Wilson to pomenúva presne: „Je absurdné, aby menšina, ktorá sa zriekla svojho mužstva (má na mysli katolíckych duchovných) udávala normy, ktorým sa milióny nekatolíkov museli podriaďovať.“ Možno sa vám toto obvinenie zdá tvrdé a Wilson ho vyslovil najmä v súvislosti s cenzurovaním hollywoodskych filmov v päťdesiatych rokoch, no niečo na ňom bude.

Komu prekážajú prsia, nahota a sexualita, veci, ktoré si nevyberáme, ale ktoré dostávame od prírody alebo (ak chcete) od Stvoriteľa? Čo je škaredé a neprístojné na ženských prsiach? Čo je na nich poburujúce? Zdravo uvažujúci človek vie, že nič. Prsia sú dar, je to maják, ktorý priťahuje mužov k ženám a ženy k tým správnym mužom, budúcim otcom ich detí, drží ich navzájom spolu a prináša im trocha radosti v tomto slzavom údolí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

obr_6.jpg

Reklamy na podprsenky sú zväčša veľmi jednotvárne, ale nájdu sa medzi
nimi aj zaujímavé
a vtipné kúsky. Napríklad táto má nasledujúci text:
Aniela. 48 rokov skúseností s ručne vyrábanou
spodnou bielizňou

Prsia na verejnosti

V súvislosti so zakazovaním a ukazovaním ženských pŕs na verejnosti hovorí Wilson o cykloch - sú obdobia, keď sa ženské prsia zahaľovali a robili neviditeľnými a obdobia, keď sa viac-menej zdôrazňovali. Čo je zaujímavé – vždy, keď sa niečo zahalilo, ukázalo sa čosi iné - napríklad nahé nohy, plecia či chrbát.

Naozajstná revolúcia bola až v sedemdesiatych rokoch, keď sa spodná bielizeň a nahé ženské (alebo mužské) telo začali v médiách ukazovať už bez zábran a so zdôraznením erotiky a zvádzania, čo bolo dovtedy nepredstaviteľné. Dnes už nahé ženské prsia nikomu nedvíhajú adrenalín, v masovo čítaných časopisoch sa bežne píše o chirurgickej úprave pŕs a to, že nejakej speváčke bolo pri verejnom vystúpení vidieť prsnú bradavku, spôsobí škandál len v prudérnych Spojených štátoch amerických, kde náboženská loby má ešte stále silné slovo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podprsenky pre mužov

Podprsenka, ktorá sa začala masovo používať až začiatkom 20. storočia, za sto rokov prešla vzrušujúcim spoločenským vývojom - od oblečenia, ktoré bolo mužskému zraku neprístupné a slúžilo len pre praktické potreby ženy, sa dostala až k módnemu doplnku, nástroju zvádzania a komunikácie. Každá žena si vyberá podprsenku s tým, čo od nej očakáva – iný účel má športová podprsenka a iný podprsenka, ktorú si oblečie pod večerné šaty.

Reklama na podprsenky je síce zameraná hlavne na ženy, používateľky podprseniek, ale oslovuje aj mužov: svojou neskrývanou erotikou ich vedie napríklad k odhadovaniu, či sa dotyčná dáma práve vyzlieka alebo oblieka. Ženy si predstavujú skôr iné – budem v takejto podprsenke pekná? Budem zvodná? Pristane mi takáto farba či tvar? Ženy jednoducho rátajú s tým, že v istej konkrétnej (a hoci aj krátkej) chvíli budú oblečené len v podprsenke a tento fakt je pre ne omnoho dôležitejší ako skutočnosť, že po zvyšok dňa žiadne mužské oči ich podprsenku neuvidia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

obr_3.jpg

Materská podprsenka s jasným posolstvom – je ušitá tak,
aby poskytovala podporu unaveným prsiam

Sexuálne objekty?

Samozrejme, môžete namietnuť, že prostredníctvom podprseniek ako módneho tovaru sa ženám diktuje istý ideál krásy, vnucuje sa im, ako majú vyzerať, aký tvar pŕs je ideálny, aby boli príťažlivé pre druhé pohlavie, že žena je takto stavaná len do úlohy sexuálneho objektu. Môžeme však oddeliť človeka od jeho sexuality, teda od niečoho, čo sa vyvíjalo milióny rokov a vďaka čomu tu vlastne sme?

Podprsenku si ženy vymysleli pre seba, ale keď zistili, že okrem praktickej funkcie môžu vďaka nej aj účinnejšie a rafinovanejšie bojovať o priazeň mužov, víťazná cesta podprseniek bola nezastaviteľná. Dnešné podprsenky dokážu urobiť aj z pŕs, ktoré majú ďaleko od miestneho ideálu krásy, objekt hodný úctivej pozornosti a uznania a každá žena tak má príležitosť zvýšiť si svoje sebavedomie a schopnosť obstáť v tvrdej konkurencii ostatných žien, ku ktorým boli gény milostivejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kult

Kult krásnych a zdravých pŕs, typický pre posledné desaťročie, je kultom ženy, je to oslava ženskosti a ženy by si vždy mali dávať viac pozor na mužov, ktorí im namiesto do výstrihu pozerajú niekam za chrbát. A koniec koncov aj pred ženami, ktoré tvrdia, že prsia sú len akýmsi zbytočným nefunkčným príťažkom, ktorý sa dá nahradiť dojčenskou fľašou a slúži len na zotročenie žien mužmi. Otázka je, čím boli tieto ženy v útlom detstve dojčené.

obr_5.jpg

Súčasná ikona podprseniek Wonderbra, herečka a modelka Dita Von Teese.
Minulý rok vo veľkom štýle
uvádzala novú kolekciu. Svoju hviezdnu kariéru začala
v obchode so spodnom bielizňou a podprsenkami

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  7. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 36 114
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 022
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 655
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 898
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 4 879
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 105
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 830
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 439
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vilu z roku 1912 rekonštruovali architekti z ateliéru Collegium. Podľa architekti Kataríny Lupták jej výnimočnosť tkvie aj v prístupe investora.

Dnes sa uchádza v Česku o ocenenie interiér roku.


Pistáciová bábovka.

Čo si uvariť na Zelený štvrtok? Inšpirujte sa výberom receptov.


redakcia SME ženy 6
Pre recept na tiramisu kliknite na obrázok.

Ako využiť mascarpone v dezertoch a koláčoch a čím ho nahradiť v receptoch.


redakcia SME ženy 2

Odborníci radia, na čo si dať pozor.


1
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 59 010
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 260
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 18 952
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 16 557
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 14 096
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 041
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 865
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 434
  1. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  2. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  3. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  4. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  5. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  6. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  7. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  8. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu