ZDRAVIE

A čo imunita na jeseň?

S príchodom chladnejších dní sa začíname viac zaoberať svojou imunitou. Odolnosť organizmu sa pritom nezvyšuje len vitamínovými preparátmi, ale napomáha mu aj pohyb na vzduchu.

Športom sa otužujeme

Okrem toho, že sa pri športe znižuje hladina stresu, vystavovaním sa čoraz väčšiemu chladu sa telo účinne otužuje a stáva sa menej náchylným na prechladnutie. A čo sa dá robiť počas jesenných dní?

Púšťanie šarkanov si väčšinou spájame s detskou zábavou, pritom existuje šport nazvaný landkiting, pri ktorom sa púšťa špeciálny vlečný drak, ktorého ovláda jazdec stojaci na boarde s kolieskami. Použiť sa dajú aj kolieskové korčule, v zime korčule s nožmi alebo snoubord. Pri priaznivom vetre sa dá dosiahnuť celkom dobrá rýchlosť.

Najvšestrannejším športom je však nordic walking, ktorý dokážu zvládnuť všetky vekové kategórie. Vďaka paličkám sa pri chôdzi nohy príliš nepresilujú, ale zapájajú sa aj široké brušné svaly, svaly na chrbte i v okolí krčnej chrbtice. Preto sa tento šport odporúča starším i ľuďom s ochoreniami opornej sústavy. Vďaka nordic walkingu sa zlepšuje imunitný a kardiovaskulárny systém, aktivuje sa metabolizmus alebo sa okysličujú pľúca a mozog.

Netreba zabúdať ani na beh a bicyklovanie, ktoré upravujú krvný tlak, srdcovú činnosť a obrannú schopnosť organizmu.

Najlepšia prevencia

Beh - ak beháte aspoň štyrikrát do týždňa lebo vykonávate inú aerobickú aktivitu, váš imunitný systém bude aktívnejší a lepšie vás ochráni pred chorobami.

Smiech - je dokázané, že znižuje množstvo stresového hormónu kortizolu, ktorý oslabuje organizmus.

Slnko - aj keď je zubaté a ani zďaleka nehreje tak ako v lete, využite každú príležitosť natankovať z neho dobrú náladu.

Spánok - kvalitný a pravidelný spánkový režim udržuje telo aj imunitný systém v kondícii. Odpočinutý organizmus je zákonite odolnejší ako unavený.

Diétne stravovanie - ak sa budete prejedať a vaše telo sa zaobalí tukom viac, než je zdravé, musíte rátať s tým, že mu dá viac zabrať, keď bude musieť bojovať s chorobami.

Probiotiká - zdravý imunitný systém potrebuje mať črevné baktérie v rovnováhe. Ak to nie je váš prípad, jedzte viac jogurtov alebo si kúpte probiotiká v lekárni.

Bielkoviny - bez ohľadu na to, či ste vegetarián, alebo mäsožravec, potrebujete dostatočný prísun aminokyselín, predovšetkým tých esenciálnych, ktoré si nedokáže telo samo vyrobiť.

Zinok - ľudia, ktorí ho pravidelne užívajú, ľahšie znášajú prechladnutie. Ak ho nechcete konzumovať v tabletkách, zvýšte konzumáciu orechov, celozrnných obilnín a zelenej listovej zeleniny.

Posilňovače imunity podľa lekárky Darie Buchvaldovej

  • Racionálna výživa s dostatkom vitamínov – najmä formou konzumácie čerstvého ovocia, zeleniny, treba pridať aj stopové prvky, ktoré sa v prirodzenej forme nachádzajú napríklad v orechoch, ďalej obr_1.jpgprirodzené antimikrobiálne látky, ktorých je dostatok v cesnaku a cibuli.
  • Pitný režim – vhodné je vypiť denne 2 - 2,5 litra tekutín, a to najmä neochutených nesýtených stolových vôd, teplých bylinných čajov, najlepšie zeleného čaju, ktorý obsahuje antioxidanty.
  • Dostatok pohybu na čerstvom vzduchu - prechádzky vonku za každého počasia sú prirodzenou formou otužovania. Prínosom je aj návšteva sauny a pravidelné športovanie.
  • Vyhýbať sa pobytu v preplnených miestnostiach - napríklad v nákupných strediskách, kinách, diskotékach, kde je vysoká pravdepodobnosť šírenia infekcií dýchacích ciest.

Imunitu treba budovať od detstva

Jeseň je obdobím, keď dostáva náš imunitný systém poriadne zabrať. Jeho úlohou je ochrániť nás pred chorobami a škodlivinami z vonkajšieho prostredia. Prirodzená imunita sa o nás stará od nášho narodenia, máme ju vrodenú.

Naopak, získanú imunitu si budujeme počas svojho života pri kontakte s cudzorodými látkami. Mali by sme ju podporovať u detí už od malého veku, pretože dnes má čoraz viac detí oslabenú obranyschopnosť, dôsledkom čoho sú pomerne často choré. Prečo je to tak? Daria Buchvaldová z imunoalergiologickej ambulancie vysvetľuje:

„Žijeme v dobe informačných technológií, deti trávia viac času za počítačom ako v prírode, menej športujú, sú menej otužilé. Konzumujú často stravu z rýchleho občerstvenia, nechutí im ovocie, zelenina. Rodičia im kúpia radšej sladkosti namiesto toho, aby im pripravovali už odmalička zdravú stravu a vychovávali ich k zdravému životnému štýlu. Často nemajú dostatok času a ani sami nebývajú tým správnych príkladom racionálneho stravovania a športovania. Následky sú jasné – máme veľa obéznych detí i detí s poruchami imunity.“

Okrem nesprávnej životosprávy pôsobí na odolnosť nášho organizmu aj celý rad ďalších faktorov: dlhodobý stres, nedostatok spánku, dlhodobá psychická alebo fyzická záťaž, depresie, negatívne emócie, časté užívanie antibiotík a nadmerné požívanie alkoholu.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 612
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 565
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 302
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 861
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 972
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 340
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 309
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 094
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 036
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 620

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Návrhári o ekológii v móde: Je trvalá udržateľnosť budúcnosťou?

Desať známych mien slovenskej módy prezradilo, čo si myslia o ekologickom módnom biznise.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V najnovšom čísle nájdete rozhovor s terapeutkou Katarínou Sipos o tom, ako rodičia vplývajú na správanie a zmýšľanie svojich detí.

Päť tipov na rýchle recepty s maslovou tekvicou

Tekvica je symbolom jesene. Jej využitie v kuchyni môže byť naozaj pestré.