ZDRAVIE

A čo imunita na jeseň?

S príchodom chladnejších dní sa začíname viac zaoberať svojou imunitou. Odolnosť organizmu sa pritom nezvyšuje len vitamínovými preparátmi, ale napomáha mu aj pohyb na vzduchu.

Športom sa otužujeme

Okrem toho, že sa pri športe znižuje hladina stresu, vystavovaním sa čoraz väčšiemu chladu sa telo účinne otužuje a stáva sa menej náchylným na prechladnutie. A čo sa dá robiť počas jesenných dní?

Púšťanie šarkanov si väčšinou spájame s detskou zábavou, pritom existuje šport nazvaný landkiting, pri ktorom sa púšťa špeciálny vlečný drak, ktorého ovláda jazdec stojaci na boarde s kolieskami. Použiť sa dajú aj kolieskové korčule, v zime korčule s nožmi alebo snoubord. Pri priaznivom vetre sa dá dosiahnuť celkom dobrá rýchlosť.

Najvšestrannejším športom je však nordic walking, ktorý dokážu zvládnuť všetky vekové kategórie. Vďaka paličkám sa pri chôdzi nohy príliš nepresilujú, ale zapájajú sa aj široké brušné svaly, svaly na chrbte i v okolí krčnej chrbtice. Preto sa tento šport odporúča starším i ľuďom s ochoreniami opornej sústavy. Vďaka nordic walkingu sa zlepšuje imunitný a kardiovaskulárny systém, aktivuje sa metabolizmus alebo sa okysličujú pľúca a mozog.

Netreba zabúdať ani na beh a bicyklovanie, ktoré upravujú krvný tlak, srdcovú činnosť a obrannú schopnosť organizmu.

Najlepšia prevencia

Beh - ak beháte aspoň štyrikrát do týždňa lebo vykonávate inú aerobickú aktivitu, váš imunitný systém bude aktívnejší a lepšie vás ochráni pred chorobami.

Smiech - je dokázané, že znižuje množstvo stresového hormónu kortizolu, ktorý oslabuje organizmus.

Slnko - aj keď je zubaté a ani zďaleka nehreje tak ako v lete, využite každú príležitosť natankovať z neho dobrú náladu.

Spánok - kvalitný a pravidelný spánkový režim udržuje telo aj imunitný systém v kondícii. Odpočinutý organizmus je zákonite odolnejší ako unavený.

Diétne stravovanie - ak sa budete prejedať a vaše telo sa zaobalí tukom viac, než je zdravé, musíte rátať s tým, že mu dá viac zabrať, keď bude musieť bojovať s chorobami.

Probiotiká - zdravý imunitný systém potrebuje mať črevné baktérie v rovnováhe. Ak to nie je váš prípad, jedzte viac jogurtov alebo si kúpte probiotiká v lekárni.

Bielkoviny - bez ohľadu na to, či ste vegetarián, alebo mäsožravec, potrebujete dostatočný prísun aminokyselín, predovšetkým tých esenciálnych, ktoré si nedokáže telo samo vyrobiť.

Zinok - ľudia, ktorí ho pravidelne užívajú, ľahšie znášajú prechladnutie. Ak ho nechcete konzumovať v tabletkách, zvýšte konzumáciu orechov, celozrnných obilnín a zelenej listovej zeleniny.

Posilňovače imunity podľa lekárky Darie Buchvaldovej

  • Racionálna výživa s dostatkom vitamínov – najmä formou konzumácie čerstvého ovocia, zeleniny, treba pridať aj stopové prvky, ktoré sa v prirodzenej forme nachádzajú napríklad v orechoch, ďalej obr_1.jpgprirodzené antimikrobiálne látky, ktorých je dostatok v cesnaku a cibuli.
  • Pitný režim – vhodné je vypiť denne 2 - 2,5 litra tekutín, a to najmä neochutených nesýtených stolových vôd, teplých bylinných čajov, najlepšie zeleného čaju, ktorý obsahuje antioxidanty.
  • Dostatok pohybu na čerstvom vzduchu - prechádzky vonku za každého počasia sú prirodzenou formou otužovania. Prínosom je aj návšteva sauny a pravidelné športovanie.
  • Vyhýbať sa pobytu v preplnených miestnostiach - napríklad v nákupných strediskách, kinách, diskotékach, kde je vysoká pravdepodobnosť šírenia infekcií dýchacích ciest.

Imunitu treba budovať od detstva

Jeseň je obdobím, keď dostáva náš imunitný systém poriadne zabrať. Jeho úlohou je ochrániť nás pred chorobami a škodlivinami z vonkajšieho prostredia. Prirodzená imunita sa o nás stará od nášho narodenia, máme ju vrodenú.

Naopak, získanú imunitu si budujeme počas svojho života pri kontakte s cudzorodými látkami. Mali by sme ju podporovať u detí už od malého veku, pretože dnes má čoraz viac detí oslabenú obranyschopnosť, dôsledkom čoho sú pomerne často choré. Prečo je to tak? Daria Buchvaldová z imunoalergiologickej ambulancie vysvetľuje:

„Žijeme v dobe informačných technológií, deti trávia viac času za počítačom ako v prírode, menej športujú, sú menej otužilé. Konzumujú často stravu z rýchleho občerstvenia, nechutí im ovocie, zelenina. Rodičia im kúpia radšej sladkosti namiesto toho, aby im pripravovali už odmalička zdravú stravu a vychovávali ich k zdravému životnému štýlu. Často nemajú dostatok času a ani sami nebývajú tým správnych príkladom racionálneho stravovania a športovania. Následky sú jasné – máme veľa obéznych detí i detí s poruchami imunity.“

Okrem nesprávnej životosprávy pôsobí na odolnosť nášho organizmu aj celý rad ďalších faktorov: dlhodobý stres, nedostatok spánku, dlhodobá psychická alebo fyzická záťaž, depresie, negatívne emócie, časté užívanie antibiotík a nadmerné požívanie alkoholu.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 619
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 148
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 651
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 518
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 925
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 158
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 153
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 146
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 975
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 935

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Čo je nové na SME

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý. Kandidáti na župana budú odpovedať na vaše otázky

SMEnaživo: Príďte diskutovať s kandidátmi na bratislavského župana.

Neprehliadnite tiež

Detská imunita na jeseň: Ako ju podporíte a čo na ňu vplýva?

Úlohu zohráva zdravý režim, psychická pohoda, ale aj očkovanie a výživové doplnky.

Vedkyňa, ktorá skúma ľudskú sexualitu: Žiarlivosť je obranný mechanizmus, načúvajme jej

Kateřina Klapilová tvrdí, že v laboratóriu je oveľa ťažšie vzrušiť ženy než mužov.

Ako vám pri pôrode môže pomôcť dula a kedy sa pre ňu rozhodnúť?

Prítomnosť duly pri pôrode dokázateľne znižuje percento cisárskych rezov.