ZDRAVIE

A čo imunita na jeseň?

S príchodom chladnejších dní sa začíname viac zaoberať svojou imunitou. Odolnosť organizmu sa pritom nezvyšuje len vitamínovými preparátmi, ale napomáha mu aj pohyb na vzduchu.

Športom sa otužujeme

Okrem toho, že sa pri športe znižuje hladina stresu, vystavovaním sa čoraz väčšiemu chladu sa telo účinne otužuje a stáva sa menej náchylným na prechladnutie. A čo sa dá robiť počas jesenných dní?

Púšťanie šarkanov si väčšinou spájame s detskou zábavou, pritom existuje šport nazvaný landkiting, pri ktorom sa púšťa špeciálny vlečný drak, ktorého ovláda jazdec stojaci na boarde s kolieskami. Použiť sa dajú aj kolieskové korčule, v zime korčule s nožmi alebo snoubord. Pri priaznivom vetre sa dá dosiahnuť celkom dobrá rýchlosť.

Najvšestrannejším športom je však nordic walking, ktorý dokážu zvládnuť všetky vekové kategórie. Vďaka paličkám sa pri chôdzi nohy príliš nepresilujú, ale zapájajú sa aj široké brušné svaly, svaly na chrbte i v okolí krčnej chrbtice. Preto sa tento šport odporúča starším i ľuďom s ochoreniami opornej sústavy. Vďaka nordic walkingu sa zlepšuje imunitný a kardiovaskulárny systém, aktivuje sa metabolizmus alebo sa okysličujú pľúca a mozog.

Netreba zabúdať ani na beh a bicyklovanie, ktoré upravujú krvný tlak, srdcovú činnosť a obrannú schopnosť organizmu.

Najlepšia prevencia

Beh - ak beháte aspoň štyrikrát do týždňa lebo vykonávate inú aerobickú aktivitu, váš imunitný systém bude aktívnejší a lepšie vás ochráni pred chorobami.

Smiech - je dokázané, že znižuje množstvo stresového hormónu kortizolu, ktorý oslabuje organizmus.

Slnko - aj keď je zubaté a ani zďaleka nehreje tak ako v lete, využite každú príležitosť natankovať z neho dobrú náladu.

Spánok - kvalitný a pravidelný spánkový režim udržuje telo aj imunitný systém v kondícii. Odpočinutý organizmus je zákonite odolnejší ako unavený.

Diétne stravovanie - ak sa budete prejedať a vaše telo sa zaobalí tukom viac, než je zdravé, musíte rátať s tým, že mu dá viac zabrať, keď bude musieť bojovať s chorobami.

Probiotiká - zdravý imunitný systém potrebuje mať črevné baktérie v rovnováhe. Ak to nie je váš prípad, jedzte viac jogurtov alebo si kúpte probiotiká v lekárni.

Bielkoviny - bez ohľadu na to, či ste vegetarián, alebo mäsožravec, potrebujete dostatočný prísun aminokyselín, predovšetkým tých esenciálnych, ktoré si nedokáže telo samo vyrobiť.

Zinok - ľudia, ktorí ho pravidelne užívajú, ľahšie znášajú prechladnutie. Ak ho nechcete konzumovať v tabletkách, zvýšte konzumáciu orechov, celozrnných obilnín a zelenej listovej zeleniny.

Posilňovače imunity podľa lekárky Darie Buchvaldovej

  • Racionálna výživa s dostatkom vitamínov – najmä formou konzumácie čerstvého ovocia, zeleniny, treba pridať aj stopové prvky, ktoré sa v prirodzenej forme nachádzajú napríklad v orechoch, ďalej obr_1.jpgprirodzené antimikrobiálne látky, ktorých je dostatok v cesnaku a cibuli.
  • Pitný režim – vhodné je vypiť denne 2 - 2,5 litra tekutín, a to najmä neochutených nesýtených stolových vôd, teplých bylinných čajov, najlepšie zeleného čaju, ktorý obsahuje antioxidanty.
  • Dostatok pohybu na čerstvom vzduchu - prechádzky vonku za každého počasia sú prirodzenou formou otužovania. Prínosom je aj návšteva sauny a pravidelné športovanie.
  • Vyhýbať sa pobytu v preplnených miestnostiach - napríklad v nákupných strediskách, kinách, diskotékach, kde je vysoká pravdepodobnosť šírenia infekcií dýchacích ciest.

Imunitu treba budovať od detstva

Jeseň je obdobím, keď dostáva náš imunitný systém poriadne zabrať. Jeho úlohou je ochrániť nás pred chorobami a škodlivinami z vonkajšieho prostredia. Prirodzená imunita sa o nás stará od nášho narodenia, máme ju vrodenú.

Naopak, získanú imunitu si budujeme počas svojho života pri kontakte s cudzorodými látkami. Mali by sme ju podporovať u detí už od malého veku, pretože dnes má čoraz viac detí oslabenú obranyschopnosť, dôsledkom čoho sú pomerne často choré. Prečo je to tak? Daria Buchvaldová z imunoalergiologickej ambulancie vysvetľuje:

„Žijeme v dobe informačných technológií, deti trávia viac času za počítačom ako v prírode, menej športujú, sú menej otužilé. Konzumujú často stravu z rýchleho občerstvenia, nechutí im ovocie, zelenina. Rodičia im kúpia radšej sladkosti namiesto toho, aby im pripravovali už odmalička zdravú stravu a vychovávali ich k zdravému životnému štýlu. Často nemajú dostatok času a ani sami nebývajú tým správnych príkladom racionálneho stravovania a športovania. Následky sú jasné – máme veľa obéznych detí i detí s poruchami imunity.“

Okrem nesprávnej životosprávy pôsobí na odolnosť nášho organizmu aj celý rad ďalších faktorov: dlhodobý stres, nedostatok spánku, dlhodobá psychická alebo fyzická záťaž, depresie, negatívne emócie, časté užívanie antibiotík a nadmerné požívanie alkoholu.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 233
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 437
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 580
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 560
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 104
  6. Eilat: Slnko, teplo a zábava 2 185
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 060
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 737
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 718
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 619

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

EKONOMIKA

Firma, ktorej zadržali kamióny: Hľadáte problém tam, kde nie je

North Sea Express je podozrivá z vykorisťovania.

Neprehliadnite tiež

Svet sa zabáva na odlíčených celebritách, aplikácia im zmýva šminky

Vďaka technológii môžete vyzerať horšie ako v skutočnosti.

Sedem receptov na punčové rezy

Jeden z najobľúbenejších receptov všetkých čias v rôznych verziách.

Aby ženy neumierali pri nelegálnych potratoch, predávala im zakázanú antikoncepciu

Za dnes bežnú vec musela Margaret Sangerová radikálne bojovať.

Hmyz všade vo vašej domácnosti. Poznáte prekvapujúci trend tejto zimy?

Prím v dekore hrajú lienky, pavúky, muchy či včely.