SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky
ZDRAVIE

A čo imunita na jeseň?

S príchodom chladnejších dní sa začíname viac zaoberať svojou imunitou. Odolnosť organizmu sa pritom nezvyšuje len vitamínovými preparátmi, ale napomáha mu aj pohyb na vzduchu.

Športom sa otužujeme

Okrem toho, že sa pri športe znižuje hladina stresu, vystavovaním sa čoraz väčšiemu chladu sa telo účinne otužuje a stáva sa menej náchylným na prechladnutie. A čo sa dá robiť počas jesenných dní?

Púšťanie šarkanov si väčšinou spájame s detskou zábavou, pritom existuje šport nazvaný landkiting, pri ktorom sa púšťa špeciálny vlečný drak, ktorého ovláda jazdec stojaci na boarde s kolieskami. Použiť sa dajú aj kolieskové korčule, v zime korčule s nožmi alebo snoubord. Pri priaznivom vetre sa dá dosiahnuť celkom dobrá rýchlosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najvšestrannejším športom je však nordic walking, ktorý dokážu zvládnuť všetky vekové kategórie. Vďaka paličkám sa pri chôdzi nohy príliš nepresilujú, ale zapájajú sa aj široké brušné svaly, svaly na chrbte i v okolí krčnej chrbtice. Preto sa tento šport odporúča starším i ľuďom s ochoreniami opornej sústavy. Vďaka nordic walkingu sa zlepšuje imunitný a kardiovaskulárny systém, aktivuje sa metabolizmus alebo sa okysličujú pľúca a mozog.

Netreba zabúdať ani na beh a bicyklovanie, ktoré upravujú krvný tlak, srdcovú činnosť a obrannú schopnosť organizmu.

Najlepšia prevencia

Beh - ak beháte aspoň štyrikrát do týždňa lebo vykonávate inú aerobickú aktivitu, váš imunitný systém bude aktívnejší a lepšie vás ochráni pred chorobami.

Smiech - je dokázané, že znižuje množstvo stresového hormónu kortizolu, ktorý oslabuje organizmus.

Skryť Vypnúť reklamu

Slnko - aj keď je zubaté a ani zďaleka nehreje tak ako v lete, využite každú príležitosť natankovať z neho dobrú náladu.

Spánok - kvalitný a pravidelný spánkový režim udržuje telo aj imunitný systém v kondícii. Odpočinutý organizmus je zákonite odolnejší ako unavený.

Diétne stravovanie - ak sa budete prejedať a vaše telo sa zaobalí tukom viac, než je zdravé, musíte rátať s tým, že mu dá viac zabrať, keď bude musieť bojovať s chorobami.

Probiotiká - zdravý imunitný systém potrebuje mať črevné baktérie v rovnováhe. Ak to nie je váš prípad, jedzte viac jogurtov alebo si kúpte probiotiká v lekárni.

Bielkoviny - bez ohľadu na to, či ste vegetarián, alebo mäsožravec, potrebujete dostatočný prísun aminokyselín, predovšetkým tých esenciálnych, ktoré si nedokáže telo samo vyrobiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Zinok - ľudia, ktorí ho pravidelne užívajú, ľahšie znášajú prechladnutie. Ak ho nechcete konzumovať v tabletkách, zvýšte konzumáciu orechov, celozrnných obilnín a zelenej listovej zeleniny.

Posilňovače imunity podľa lekárky Darie Buchvaldovej

  • Racionálna výživa s dostatkom vitamínov – najmä formou konzumácie čerstvého ovocia, zeleniny, treba pridať aj stopové prvky, ktoré sa v prirodzenej forme nachádzajú napríklad v orechoch, ďalej obr_1.jpgprirodzené antimikrobiálne látky, ktorých je dostatok v cesnaku a cibuli.
  • Pitný režim – vhodné je vypiť denne 2 - 2,5 litra tekutín, a to najmä neochutených nesýtených stolových vôd, teplých bylinných čajov, najlepšie zeleného čaju, ktorý obsahuje antioxidanty.
  • Dostatok pohybu na čerstvom vzduchu - prechádzky vonku za každého počasia sú prirodzenou formou otužovania. Prínosom je aj návšteva sauny a pravidelné športovanie.
  • Vyhýbať sa pobytu v preplnených miestnostiach - napríklad v nákupných strediskách, kinách, diskotékach, kde je vysoká pravdepodobnosť šírenia infekcií dýchacích ciest.

Imunitu treba budovať od detstva

Jeseň je obdobím, keď dostáva náš imunitný systém poriadne zabrať. Jeho úlohou je ochrániť nás pred chorobami a škodlivinami z vonkajšieho prostredia. Prirodzená imunita sa o nás stará od nášho narodenia, máme ju vrodenú.

Skryť Vypnúť reklamu

Naopak, získanú imunitu si budujeme počas svojho života pri kontakte s cudzorodými látkami. Mali by sme ju podporovať u detí už od malého veku, pretože dnes má čoraz viac detí oslabenú obranyschopnosť, dôsledkom čoho sú pomerne často choré. Prečo je to tak? Daria Buchvaldová z imunoalergiologickej ambulancie vysvetľuje:

„Žijeme v dobe informačných technológií, deti trávia viac času za počítačom ako v prírode, menej športujú, sú menej otužilé. Konzumujú často stravu z rýchleho občerstvenia, nechutí im ovocie, zelenina. Rodičia im kúpia radšej sladkosti namiesto toho, aby im pripravovali už odmalička zdravú stravu a vychovávali ich k zdravému životnému štýlu. Často nemajú dostatok času a ani sami nebývajú tým správnych príkladom racionálneho stravovania a športovania. Následky sú jasné – máme veľa obéznych detí i detí s poruchami imunity.“

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem nesprávnej životosprávy pôsobí na odolnosť nášho organizmu aj celý rad ďalších faktorov: dlhodobý stres, nedostatok spánku, dlhodobá psychická alebo fyzická záťaž, depresie, negatívne emócie, časté užívanie antibiotík a nadmerné požívanie alkoholu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 484
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 12 755
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 084
  4. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 5 871
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 257
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 589
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 410
  8. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 3 297
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 750
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 552
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Infektológ Vladimír Krčméry je jednou z najznámejších tvarí očkovacej kampane na Slovensku

Na facebooku kolovala výzva na smrť mojich vnúčat, vraví Krčméry.


13 h
Týždeň Petra Schutza

Marosz je dôkazom, že transparentná štátna správa je nad možnosti OĽaNO.


21. okt
Petra Vlhová na poslednom tréningu pred obrovským slalomom v Söldene.

Je obhajkyňou veľkého glóbusu.


18 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


9 h

Neprehliadnite tiež

Pavlína Fichta Čierna so synom Johannom

Pavlínu Fichta Čiernu hnevajú extrémistické návrhy v parlamente.


23 h
Michaela Žureková

RTVS dáva ženám za ich peniaze lekcie, ako prehliadať obťažovanie.


21. okt
Ilustračné foto.

Na Slovensku chýbajú programy pre páchateľov násilia.


19. okt
Barbora Jakobsen

Barbora Jakobsen je psychoterapeutkou v Nórsku.


19. okt

Blogy SME

  1. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  2. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta
  3. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  4. Symptomedica: Krvácanie do tráviaceho traktu môže byť smrteľne nebezpečné.
  5. Unicef Slovensko: Čo nám hovorí najnovšia správa UNICEF o psychickom zdraví detí a mladých ľudí
  6. Martina Paulenová: Čo robia dvaja rodičia s dvoma deťmi na spoločnej materskej dovolenke?
  7. SKU: Príbeh pedagogičky, ktorá chcela pracovať v školstve
  8. Michael Achberger: Zdravý životný štýl, vďaka ktorému priberáte
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 302
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 13 660
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 9 598
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 722
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 122
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 386
  7. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 152
  8. Lucia Nicholsonová: Emme. 3 805
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu