SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Módny reparát

Kedysi mohli tričko nosiť iba muži. Do dámskeho šatníka vstúpilo tričko až na druhý pokus, pred 50 rokmi.

zeny.jpg

Ženy

Tričko na mladej žene bolo kedysi absolútne nemysliteľné. Dnes si ho prisvojujú všetky vekové kategórie. Je viac ako odev, je plagát, posolstvo, vyjadrenie sexepílu aj symbol charitatívnej kampane. Dizajnérka Katharine Hamnett ako priekopníčka tričiek nadmerných veľkostí dala priestor veľkým printovým sloganom. Trend sa ujal aj vďaka Madonne, Britney Spearsovej či Paris Hiltonovej a ich provokujúcim, šokujúcim až pornografickým vyjadreniam.

obr_1.jpg

História

Filmové hviezdy pred vyše polstoročím poznali len elegantné blúzky, rozhalenky, šaty, roláky a svetríky. Už v dvadsiatych a tridsiatych rokoch síce Coco Chanel nosila námornícke tričká a po tenisových kurtoch pobehovali ženy v úpletových polokošeliach, no v bežnom živote sa tričko objavilo až v päťdesiatych rokoch. Od začiatku dievcata.jpgosemdesiatych rokov nesie logá popredných dizajnérov a v kultivovanej podobe sa stalo populárnym aj u žien.

Skryť Vypnúť reklamu

Dievčatá

Trendy tričiek už dávno neurčujú iba návrhári, ale aj svet šoubiznisu a ulica. Dnes je tričko fenoménom. Pôvodne ako symbol vzdoru zbúralo generačné bariéry a spolu s džínsami je najpopulárnejším oblečením na svete. Populárne webové stránky dokonca začali používať digitálnu tlač, aby si zákazníci mohli navrhnúť svoje vlastné tričko online.

obr_2.jpg

História

Nielen filmoví kritici označujú film Na konci s dychom za novú éru. Aj pre módu to bol poriadny prelom. Hoci v bielom tričku sa v päťdesiatych rokoch objavila aj Brigitte Bardotová, až Jean Sebergová ako kamelotka s nápisom New York Herald Tribune oslovila mladých ľudí na celom svete. Jej tričko bolo mladistvé, malo šmrnc a muzi.jpgtiež štipku vzdoru. A to bola tá najlepšia kombinácia éry šesťdesiatych rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Muži

Môžeme ho nosiť na ulici aj obliekať na párty. Najpohodlnejší kus šatníka už dávno nie je len súčasťou športového oblečenia. Dlhé, krátke, úzke, biele, farebné, potlačené, veselé... máme ich plný šatník, no stále kupujeme ďalšie. Bez trička si dnes život nevieme predstaviť. V prípade jeho histórie muži predbehli ženy o celých sto rokov, začali ho nosiť prví, ako spodnú bielizeň.

obr_3.jpg

História

Tričko sa vyvinulo začiatkom 19. storočia zo spodnej bielizne ako oblečenie bez gombíkov pre baníkov pracujúcich v horúcom prostredí. Vzápätí sa stalo populárne v Spojených štátoch ako súčasť oblečenia námorníkov. Až vďaka priemyselnej revolúcii v Anglicku, ktorá priniesla obrovský rozvoj textilného priemyslu, masovú produkciu a hlavne pletacie stroje, tričko konečne uzrelo svetlo sveta ako vrchná časť oblečenia. Bolo to v šesťdesiatych rokoch 19. storočia. V čase veľkej hospodárskej krízy sa ešte stále používalo pri práci na mladez.jpgfarme alebo na ranči. Konečne v tridsiatych rokoch 20. storočia sa začalo vo veľkom využívať na šport.

Skryť Vypnúť reklamu

Mládež

Predtým nič, čo by sa podobalo tričku, neexistovalo. Mužská populácia si ho preto veľmi obľúbila, no dlho ho skrývala iba pod košeľou. Populárne sa stalo v kultovom filme Električka zvaná túžba z roku 1951 vďaka Marlonovi Brandovi, ktorý mu vtlačil punc sexepílu rovnako ako James Dean vo filme Rebel bez príčiny.

obr_4.jpg

História

Názov „T-shirt“ sa prvýkrát objavil v dvadsiatych rokoch v slovníku Merriam- Webster ´s Dictionary a označoval úpletový odev z bavlny s krátkymi rukávmi, ktorého pôdorys tvorí písmeno T. Medzi prvé unikáty s obrázkami patria americké licencie Walta Disneyho so znakom Mickey Mousa z 50. rokov. Nasledujúce desaťročie politického chaosu urobilo z trička mládežnícky hit. Začalo sa farbiť, tlačili sa naň obrázky, jedeným z najpopulárnejších bola tvár marxistického revolucionára Che Guevaru. Obdobie hippies prinieslo batikovanie a motívy súvisiace s popularitou kvetov, sexu a marihuany.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 238
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 472
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 700
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 537
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 536
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 220
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 337
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 275
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 185
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 088
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Záchranárka: Keby bola jediná voľná sanitka, išla by skôr k infarktu, ako ku covidu

V službe sa nenajeme aj dvanásť hodín, na toaletu sa dostaneme po piatich hodinách.

Tréner Livio Magoni a Petra Vlhová.
Výroba televízorov vo fabrike UMC v Novom Meste nad Váhom.

Neprehliadnite tiež

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Informačná diéta pomáha, no má svoje limity

Novinky treba prijímať striedmo.

Ilustračné foto.
Batátová polievka so zelerom