SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Aj s mozgom sa dá chodiť na džoging

Trénovaný mozog sedemdesiatnika môže byť výkonnejší ako netrénovaný mozog tridsiatnika.

(Zdroj: Ilustračné - Stock.XCHNG)

Pamäť sa najlepšie cvičí sledovaním vedomostných súťaží, riešením krížoviek, sudoku, ale aj hraním pexesa.

BRATISLAVA. Tak ako sa staráme o svoj zovňajšok a zdravie, treba sa starať aj svoj mozog. Odborníci upozorňujú: nervové bunky sa správajú takisto ako naše svaly.

Kým u našich českých susedov sa tréningy pamäti stali súčasťou podujatí v knižniciach, a zúčastňujú sa na nich všetky kategórie čitateľov, na Slovensku sa tieto tréningy ešte v takej miere neujali.

Danka Petrufová, ktorá v Košiciach začiatkom tohto roku otvorila kurzy tréningov pamäti pre študentov, seniorov, dospelých a organizácie, hovorí, že veľa ľudí je k nim predpojatých, lebo si myslia, že je to len pre ľudí s demenciou a nič netušia o ich preventívnych účinkoch.

Na čo je dobrý tréning

Ako si precvičiť pamäť
  • Hrajte spoločenské hry, napríklad Človeče, nehnevaj sa, scrabble či pexeso.
  • Lúštite krížovky, rébusy, osemsmerovky a iné vyplňovačky, na trhu je ich nespočetné množstvo.
  • Vyberajte si ich podľa náročnosti. Nie je dobre, ak sa zameriate iba na jeden druh, striedajte ich, aby ste napredovali.
  • Neznáme výrazy si zapisujte do malého slovníčka, lepšie si ich osvojíte.
  • Pamäť môžete trénovať aj pri pozeraní televízie. Vhodné sú vedomostné súťaže. Sledujte pri nich otázky, skúšajte na ne odpovedať. Tie, čo vás zaujmú, si zapíšte. Budete sa môcť k nim kedykoľvek vrátiť a oživiť si ich.
  • Niektoré stanice vysielajú len dokumenty, nalaďte si ich a pozrite si každý deň niektorú časť. Pamäť si však precvičíte aj pri reláciách o varení.

„Nervové bunky potrebujú byť v činnosti. Ak ich necháme nečinné, ochabujú, strácajú výkonnosť," hovorí Alžbeta Veselá, štatutárka zakladateľa bratislavského Centrum Memory. Centrum sa už päť rokov venuje aktivačným a vzdelávacím aktivitám pre ľudí s poruchami pamäti a pacientov trpiacich Alzheimerovou chorobou.

Veľa ľudí sa nazdáva, že o mozog by sa mali starať len seniori. Veselá však hovorí, že je to veľký omyl, lebo pamäť treba cvičiť v každom veku.

„Už v mladosti by sme si mali vypestovať určité návyky a potrebu starať sa o pamäť a cvičiť si mentálne schopnosti tak ako schopnosti fyzické. Každý deň je potrebné vyhradiť si čas na aktivity, ktoré udržiavajú mozog v pohotovosti," hovorí Veselá.

Rodičia podľa nej môžu pamäť cibriť už malým deťom v rodinnej atmosfére pohody pri hraní pexesa, hry Človeče, nehnevaj sa, Monopoly či iných. Každý člen si cvičí pamäť bez toho, že by si to uvedomoval. Takéto cvičenia mozgu majú viacero významov. Nielenže je mozog aktívny, ale cvičenie pomáha uvoľňovať určité chemické látky, ktoré sú dôležité pri fungovaní imunitného systému.

Prostriedkom proti predčasnému starnutiu mozgu je pamäťový tréning, niekedy sa mu hovorí aj mozgový džoging. Ten udržuje pružnosť myslenia. Pamäť si môžeme cvičiť trénovaním koncentrácie, zapamätávanie si mien a tvárí, čísiel.

Už deti by mali lúštiť hádanky

Alžbeta Veselá ľudskú pamäť prirovnáva ku knižnici. Čím je v nej viac kníh, tým je pamäť trénovanejšia. Preto by rébusy mali lúštiť už deti, pokračovať v nich by mali dospelí aj seniori.

„Pamäť ľahšie pracuje, ak si vieme nové informácie zaradiť medzi staršie, k tomu, čo už je známe. Vytvárame si zásobu poznatkov, ktorá nám zas pomáha zapamätať si nové informácie v tej istej oblasti a čím viac sa špecializujeme, tým viac rozvíjame schopnosť pamäti v tejto oblasti," hovorí Veselá.

Rébusy, karty, šach či sudoku sú podľa nej účinnejšie ako sledovanie televízie.

Najmä ľuďom, ktorí žijú sami, odporúča lúštiť krížovky, sudoku, sledovať náučné a súťažné programy. Centrum Memory vydalo aj pracovné zošity na trénovanie pamäti a CD nosič Tréning pamäti pre ľudí v produktívnom veku. Centrum ich záujemcom pošle na dobierku, každá pomôcka stojí päť eur.

Čo pamäti škodí

Pamäti najviac škodí stres a vysoké pracovné tempo bez odpočinku. Týka sa to najmä ľudí v strednom veku. Neprimeraný stres im zabraňuje v dostatočnej koncentrácii na činnosti, ktoré práve vykonávajú, a to vyvoláva pocit, že im zlyháva pamäť. Po niekoľkých hodinách stresu hippokampus (pozdĺžne vyvýšenie tkaniva v dolnom rohu bočnej komory mozgu) spracováva o 25 percent menej glukózy, takže mozog nemá dostatok energie na uchovanie informácií. Na druhej strane však treba povedať, že krátkodobý stres pamäť vďaka pudu sebazáchovy zlepšuje.

„Dobrá pamäť si vyžaduje, aby sme mali jasno, kto sme a kam kráčame - iba tak objavíme, čo v našom živote stojí za zapamätanie," dodáva štatutárka Centra Memory.

Užitočné surfovanie na webe

Vyhľadávanie na internete je pre mozog podnetnejšie ako čítanie. Spracúvate totiž viac úloh naraz.

Podľa štúdie vedcov Kalifornskej univerzitysurfovanie na internete stimuluje mozog viac ako napríklad čítanie. Efekt surfovania vraj pretrváva ešte dlho potom, ako človek ukončí prácu na sieti.

Neurológ tejto univerzity Gary Small povedal: „Zistili sme, že starším ľudom s nižšou internetovou gramotnosťou, ktorí si za relatívne krátky čas sami niečo v internete vyhľadajú, môže stúpnuť či zlepšiť sa fungovanie ich mozgu."

Small a jeho kolegovia testovali 24 mužov a žien vo veku

55 až 78 rokov. Polovica z nich internet využívala často, druhá polovica mala iba veľmi malé skúsenosti, napísala agentúra ČTK. Pozitívny efekt na mozog sa dostavil okamžite.

Vyšetrenie mozgu surfujúcich osôb ukázalo zvýšenú aktivitu v oblastiach určených pre reč, čítanie, spomínanie a predstavovanie si. Pri druhom vyšetrení po niekoľkých týždňoch bola nameraná zvýšená aktivita tých oblastí mozgu, ktoré vedú k spomínaniu a rozhodovaniu sa.

Vedci tvrdia, že vyhľadávanie na internete stimuluje bunky a prenos informácií v mozgu, a robí ich aktívnejšími. „On-line vyhľadávanie sa preto môže stať jednoduchým cvičením pre mozog starších ľudí, ktorý zlepší ich mozgové funkcie," povedala spoluautorka štúdie Teena Moody. Dodala, že vyhľadávanie na internete stimuluje mozog viac ako čítanie, pretože užívateľ si v takom prípade vybavuje viacero úloh súčasne. Pri čítaní to nie je pravidlom.

Googlovanie podľa vedcov môže spomaliť proces starnutia mozgu, či ho dokonca pozastaviť.

Jarmila Horáková
Odborníci radia

Niekoľko tipov na každý deň, ako si udržiavať dobrú pamäť.

1. Buďte pozitívni

Nehovorte: ja si to nezapamätám, to nie je pre mňa, ale radšej si povedzte: nie som o nič horší ako iní, dokážem to!

2. Sústreďte sa

Vedome zamerajte pozornosť na podstatu. Čím ste sústredenejší, tým je vaša pamäť lepšia. Nerozptyľujte sa množstvom informácií.

3. Všetko so všetkým súvisí

Pýtajte sa, čo vám vzniknutá situácia pripomína, kde ste sa stretli s podobným človekom. Podobné otázky vám môžu pomôcť pri spomínaní, ale aj pri zapamätávaní si nových informácii.

4. Vyberajte si

Nezaťažujte si myseľ a pamäť priemernými, deprimujúcimi a zbytočnými myšlienkami a informáciami. Myslite kriticky a posudzujte, čo skutočne stojí za to zapamätať si.

6. Použite fantáziu

Naučte sa lepšie využívať vlastnú fantáziu a vytvárajte si mentálne obrazy. V takejto forme sa všetky informácie ako jedinečné a neopakovateľné lepšie uložia do vašej pamäti.

7. Buďte zvedaví

Čím viac vedomostí máte, tým je ďalšie zapamätávanie ľahšie a rýchlejšie. Informácie vzájomne nadväzujú, nové dopĺňajú staré.

8. Pozor na stres

Úzkosť, strach a depresie prispievajú k poruchám pamäti. Zhoršujú schopnosť koncentrácie, zameriavajú vašu pozornosť a všetku energiu na množstvo zbytočných detailov.

9. Emócie pomáhajú

Čím viac je informácia spojená so silnou emóciou, či už pozitívnou, alebo negatívnou, tým lepšie sa vtisne na dlhší čas do pamäti.

10. Nezabudnite na odpočinok

Uvoľnenie, odpočinok a dostatočný spánok umožňujú, aby si mozog oddýchol, prebúdzal sa svieži a myseľ sa naplnila energiou.

11. Pomáha aj pohyb

Fyzická a intelektuálna aktivita zvyšujú prietok krvi v mozgových cievach, a tým sa vytvárajú optimálne podmienky na činnosť pamäti.

12. Precvičovanie pamäti

Aktívne sledujte vedomostné súťaže, riešte krížovky a sudoku, hrajte scrabble, pexeso a iné hry.

Zdroj: Centrum Memory
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  5. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  6. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  7. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  8. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  10. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  1. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  2. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  3. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  4. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  5. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  6. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  7. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 7 108
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 080
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 262
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 185
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 964
  6. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 607
  7. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 255
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 423
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 131
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 584
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vedia koho vypočuť, ale nedá sa to.


8 h

Neprehliadnite tiež

Stránka stop_catcalling_now zverejnila zábery muža, ktorý vo vlaku masturboval pred mladými ženami.

Video zverejnila stránka, ktorá bojuje proti obťažovaniu.


12 h
Katalin Papp Vargha dostala nápad a vybudovala úspešnú malú čokoládovňu Chocomaze.

Kostým a Brusel vymenila za zásteru a Komárno.


14 h
Múzeum Albertina vo Viedni

Vo Viedni vystavujú desiatky jeho diel.


Maroš Puček 25. sep
Rustikálny hruškový koláč

Pripravte si jablkový pie, pité aj slivkovú galetku.


redakcia SMEženy 23. sep

Blogy SME

  1. Michael Achberger: Sixpack u žien ako cieľ. Prečo to neodporúčam?
  2. Michael Achberger: Takto schudnete bicyklovaním
  3. Symptomedica: Divertikuly hrubého čreva má v pokročilom veku 50% populácie.
  4. Michael Achberger: Slovenská superpotravina: výnimočné účinky pre vaše zdravie
  5. Zuzana Cascino: Načo si ma porodila!
  6. Martina Hilbertová: Koľko detí na Slovensku je zaočkovaných? Bude prostredie v školách bezpečné?
  7. Michael Achberger: Nadmerné potenie pri cvičení? Toto vám pomôže
  8. Šťastná domácnosť: Viem, že viete umyť okná. A toto ste skúsili?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 295
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 034
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 9 296
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 411
  5. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 5 846
  6. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 656
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 960
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 486
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu