Tajomstvo úspešného vstávania

„Večer sa mu nechce spať, ráno zase hore vstať,“ hovorí Ľudmila Podjavorinská o vrabčekovi zo svojej knižky Čin-čin. Rozprávka, ktorá má naše deti okrem iného aj priučiť rannému vstávaniu. Ale priznajme sa, neobjavili sme práve v roztopašnom vrabčiakovi

(Zdroj: Stock.XCHNG)

seba? Ako ráno vstať tou správnou nohou?

Dostatok spánku

Alfa a omega všetkého spočíva v dobrom a hlavne kvalitnom spánku. Dospelý človek by mal denne spať minimálne 6 hodín, pričom niektoré štúdie hovoria až o 8 hodinách. Netreba zabúdať, že najlepší spánok je medzi 10 až 2 hodinou v noci a samozrejme pri zhasnutom svetle.

Oči a mozog si musia v noci oddýchnuť a svetlo v izbe je pre nich zbytočným rušivým elementom. Ak si zvyknete pred spaním v posteli ešte čítať pri zasvietenej lampe a často sa vám stáva, že pri knižke zaspíte, zaobstarajte si také svetlo, ktoré sa po určitom čase samo vypne. Investovať treba aj do kvalitného matraca, aby ste sa ráno nebudili celé dolámané, unavené a hlavne nevyspaté.

Budík

Hodiny, ktoré oznamovali čas využívali už v Starovekom Grécku a už v stredoveku budík nadobudol podobu, akú poznáme dnes. V súčasnosti sa stretávame s rôznymi inteligentnými typmi budíkov, ako sú mobilné budíky, rádiobudíky, počítačové on-line budíky a pod. A preto, ak nedokážete ráno vstať bez budíka, môžete si vybrať ten pravý zo širokej ponuky.

Najpraktickejší je budík v mobile, na ktorom si môžete nastaviť vašu obľúbenú pesničku, a tak sa príjemne zobúdzať. Pre intelektuálky je vhodná voľba rádiobudík, ktorý vás zobudí napríklad čerstvými rannými správami.

Rozcvička, ranný beh a sprcha

Začať deň aktívne! To je heslo úspešného ranného vstávanie. Po prebudení ľahký strečing a hurá zabehnúť si pár koliečok okolo domu. Na rýchly ranný beh môžete zobrať vyvenčiť aj svojho domáceho miláčika a spojíte tak príjemné s užitočným. A to už ani nehovoriac o tých kilách, ktoré po mesiaci pravidelného ranného behania spálite.

20 minút behu pri priemernej rýchlosti 12 km/h a váhe 60 kg spáli približne 1 130 kJ, čo je asi 270 kcal.

Po takomto pohybe dobre padne sprcha. Prúd vody dokonale osvieži, očistí telo a aj myseľ. Po rannej sprche sa budete hneď cítiť lepšie a aktívnejšie.

Raňajky

Raňajky sú základ dňa, a preto by sme na ne nemali zabúdať. Najesť sa treba poriadne, ale nie hocičoho. Zle zvolená strava nám môže zbytočne ubrať energiu. Zdravé raňajky predstavuje správne vyváženie sacharidov, vlákniny a proteínov. A tak džúsom z čerstvého ovocia, jogurtom, ovsenými vločkami, alebo celozrnným chlebom so zeleninou nič nepokazíte. Na ráno si môžete dopriať aj kalorickejšie potraviny, nie však mastné! Klobásu, slaninu alebo párky radšej nechajte v chladničke.

Program dňa

Naplánujte si pekný deň, aby ste sa mali na čo tešiť a ľahšie sa vám vstávalo. Aj do práce môžete ísť s radosťou, ak si napríklad zaumienite, že po práci skočíte s kolegyňou na zmrzlinu, alebo si dnes konečne pôjdete kúpiť nejaké nové tričko. Alebo čo takto večer do kina na nejaký dobrý film? „Ja si vždy urobím nejaký skvelý plán, aby som sa na deň veľmi tešila a potom ráno, nie že vstanem, ale rovno vyskočím z postele,“ priznáva sa študentka Veronika.

Vaše tipy

Simona: To dosť záleží na osobnosti človeka Ja napríklad nemám ráno problém vstať na zvonenie budíka. Ešte nikdy sa mi nestalo, že by som ho vypla a spala ďalej.
Veľmi účinné vstávanie bez budíka pre mňa cez víkend je, keď mi do izby vojde môj pes, skočí na mňa a začne ma olizovať.
Lucia: Pustím si nejakú superhitovku a prečítam správy. To dostatočne zaberie.
Kristína: Vypijem pohár studenej vody. Človek by nepovedal, ale zaberie to. A otvorím si okno dokorán, studený čerstvý vzduch je fajn.
Ivana: Ranná očista v kúpeľni a rozhodne niečo na raňajky. Pri nedostatku času stačí džús, alebo ovocie, či hocičo dostupné na nakopnutie energie.
Petra: Hlasný, otravný a nezastaviteľný budík. A výdatné raňajky, ktoré dodajú dostatok energie.
Adriana: Začnem myslieť na jedlo a premýšľam, čo dobrého si pripravím na raňajky. To ma prinúti čo najrýchlejšie vstať.
Denisa: Obyčajne si dám budík o 15 minút skôr, ten zazvoní a ja viem, že môžem ostať ešte chvíľu v posteli. Pomaly sa preberám a vstanem bez problémov.
Martina: Nemám efektívny spôsob vstávania, ale badám zlepšenie a väčšiu vôľu vstať keď je vonku pekné počasie a svieti slniečko. Alebo keď vstáva v jednej miestnosti niekto skôr ako ja...to mi zaručene pomáha.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 729
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 7 051
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 969
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 333
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 400
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 857
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 856
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 834
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 766
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 405