SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Tajomstvo úspešného vstávania

„Večer sa mu nechce spať, ráno zase hore vstať,“ hovorí Ľudmila Podjavorinská o vrabčekovi zo svojej knižky Čin-čin. Rozprávka, ktorá má naše deti okrem iného aj priučiť rannému vstávaniu. Ale priznajme sa, neobjavili sme práve v roztopašnom vrabčiakovi

(Zdroj: Stock.XCHNG)

seba? Ako ráno vstať tou správnou nohou?

Dostatok spánku

Alfa a omega všetkého spočíva v dobrom a hlavne kvalitnom spánku. Dospelý človek by mal denne spať minimálne 6 hodín, pričom niektoré štúdie hovoria až o 8 hodinách. Netreba zabúdať, že najlepší spánok je medzi 10 až 2 hodinou v noci a samozrejme pri zhasnutom svetle.

Oči a mozog si musia v noci oddýchnuť a svetlo v izbe je pre nich zbytočným rušivým elementom. Ak si zvyknete pred spaním v posteli ešte čítať pri zasvietenej lampe a často sa vám stáva, že pri knižke zaspíte, zaobstarajte si také svetlo, ktoré sa po určitom čase samo vypne. Investovať treba aj do kvalitného matraca, aby ste sa ráno nebudili celé dolámané, unavené a hlavne nevyspaté.

Budík

Hodiny, ktoré oznamovali čas využívali už v Starovekom Grécku a už v stredoveku budík nadobudol podobu, akú poznáme dnes. V súčasnosti sa stretávame s rôznymi inteligentnými typmi budíkov, ako sú mobilné budíky, rádiobudíky, počítačové on-line budíky a pod. A preto, ak nedokážete ráno vstať bez budíka, môžete si vybrať ten pravý zo širokej ponuky.

Najpraktickejší je budík v mobile, na ktorom si môžete nastaviť vašu obľúbenú pesničku, a tak sa príjemne zobúdzať. Pre intelektuálky je vhodná voľba rádiobudík, ktorý vás zobudí napríklad čerstvými rannými správami.

Rozcvička, ranný beh a sprcha

Začať deň aktívne! To je heslo úspešného ranného vstávanie. Po prebudení ľahký strečing a hurá zabehnúť si pár koliečok okolo domu. Na rýchly ranný beh môžete zobrať vyvenčiť aj svojho domáceho miláčika a spojíte tak príjemné s užitočným. A to už ani nehovoriac o tých kilách, ktoré po mesiaci pravidelného ranného behania spálite.

20 minút behu pri priemernej rýchlosti 12 km/h a váhe 60 kg spáli približne 1 130 kJ, čo je asi 270 kcal.

Po takomto pohybe dobre padne sprcha. Prúd vody dokonale osvieži, očistí telo a aj myseľ. Po rannej sprche sa budete hneď cítiť lepšie a aktívnejšie.

Raňajky

Raňajky sú základ dňa, a preto by sme na ne nemali zabúdať. Najesť sa treba poriadne, ale nie hocičoho. Zle zvolená strava nám môže zbytočne ubrať energiu. Zdravé raňajky predstavuje správne vyváženie sacharidov, vlákniny a proteínov. A tak džúsom z čerstvého ovocia, jogurtom, ovsenými vločkami, alebo celozrnným chlebom so zeleninou nič nepokazíte. Na ráno si môžete dopriať aj kalorickejšie potraviny, nie však mastné! Klobásu, slaninu alebo párky radšej nechajte v chladničke.

Program dňa

Naplánujte si pekný deň, aby ste sa mali na čo tešiť a ľahšie sa vám vstávalo. Aj do práce môžete ísť s radosťou, ak si napríklad zaumienite, že po práci skočíte s kolegyňou na zmrzlinu, alebo si dnes konečne pôjdete kúpiť nejaké nové tričko. Alebo čo takto večer do kina na nejaký dobrý film? „Ja si vždy urobím nejaký skvelý plán, aby som sa na deň veľmi tešila a potom ráno, nie že vstanem, ale rovno vyskočím z postele,“ priznáva sa študentka Veronika.

Vaše tipy

Simona: To dosť záleží na osobnosti človeka Ja napríklad nemám ráno problém vstať na zvonenie budíka. Ešte nikdy sa mi nestalo, že by som ho vypla a spala ďalej.
Veľmi účinné vstávanie bez budíka pre mňa cez víkend je, keď mi do izby vojde môj pes, skočí na mňa a začne ma olizovať.
Lucia: Pustím si nejakú superhitovku a prečítam správy. To dostatočne zaberie.
Kristína: Vypijem pohár studenej vody. Človek by nepovedal, ale zaberie to. A otvorím si okno dokorán, studený čerstvý vzduch je fajn.
Ivana: Ranná očista v kúpeľni a rozhodne niečo na raňajky. Pri nedostatku času stačí džús, alebo ovocie, či hocičo dostupné na nakopnutie energie.
Petra: Hlasný, otravný a nezastaviteľný budík. A výdatné raňajky, ktoré dodajú dostatok energie.
Adriana: Začnem myslieť na jedlo a premýšľam, čo dobrého si pripravím na raňajky. To ma prinúti čo najrýchlejšie vstať.
Denisa: Obyčajne si dám budík o 15 minút skôr, ten zazvoní a ja viem, že môžem ostať ešte chvíľu v posteli. Pomaly sa preberám a vstanem bez problémov.
Martina: Nemám efektívny spôsob vstávania, ale badám zlepšenie a väčšiu vôľu vstať keď je vonku pekné počasie a svieti slniečko. Alebo keď vstáva v jednej miestnosti niekto skôr ako ja...to mi zaručene pomáha.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 470
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 758
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 036
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 482
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 382
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 121
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 328
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 292
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 140
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 931
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.

Neprehliadnite tiež

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Informačná diéta pomáha, no má svoje limity

Novinky treba prijímať striedmo.

Ilustračné foto.
Batátová polievka so zelerom