Doprajte si "jarný doping"

Záhradky a pulty trhovcov sa už pomaly zapĺňajú prvými vitamínovými bombami.

Špenát

Dnes už vie asi každý, že množstvo železa v špenáte nie je také ohromné, ako sa nás snažil presvedčiť Pepek námorník. Napriek slávnej chybe v desatinnej čiarke však zostáva zdravou zeleninou, plnou vitamínu A, E, K, fosforu, vápnika, draslíka, vzácnej kyseliny listovej a luteínu. V našej kuchyni je stále najznámejšia „klasika“ v podaní prívarku zo zmrazeného pretlaku. V období čerstvého mladého špenátu by ho však vyváral len málokto, pretože krehké lístky takzvaného baby špenátu sú nielen chutnejšie a chrumkavejšie, no obsahujú aj viac prospešných látok. Výborne sa hodia do šalátov, sparené sú zasa skvelou prílohou k rybám a mäsu.

obr_01.jpg

Čo s ním?

Čerstvý špenát stratí pri tepelnej úprave veľké množstvo objemu, nakupujme ho teda vo vyšších dávkach. Listy umyjeme a odstránime tuhšie stopky a pridáme do šalátu, alebo sparíme na masle či na olivovom oleji. Ochutíme soľou, korením, cesnakom, smotanou alebo ricottou. Ak nechceme mať zo špenátovej polievky hnedastú brečku, špenát po sparení prelejeme ľadovou vodou.

Rebarbora

Zelenina alebo ovocie? Tento oriešok mátal botanikov po dlhé roky. V roku 1947 bola rebarbora dokonca predmetom pojednávania amerického súdu, ktorý rozhodol, že plodina patrí medzi ovocie. Dnes je už všetko inak a rebarbora sa radí medzi zeleninu, ktorá je najchutnejšia v koláčoch. Dezertom, ale aj slaným prílohám dodá nádhernú ružovú farbu a pikantne kyslú chuť. Najmä v sladkých jedlách ju treba poriadne zasypať cukrom, pretože obsahuje množstvo kyseliny šťavelovej. Tá pomáha prečisťovať organizmus, no ľudia, čo trpia ochoreniami žlčníka, by sa jej mali vyhnúť. Plodinu nekonzumujme surovú, pretože môže ľahko podráždiť črevá. Rebarbora však patrí medzi zdravé pochúťky - obsahuje vitamín A, B, niacín, jód, železo, draslík, horčík a fosfor. Významný je podiel vápnika, ktorý je dokonca vyšší ako v mlieku. Prírodné estrogény zmierňujú nepríjemné príznaky klimaktéria a preventívne pôsobia proti rakovine prsníka.

obr_02.jpg

Čo s ňou?

Rebarboru ošúpeme, nakrájame na dvojcentimetrové paličky, poriadne osladíme a tepelne spracujeme – buď varom, alebo pečením. Pozor na rozvarenie – rebarbora mäkne už po niekoľkých minútach. Pri tepelnom spracovaní sa vyhýbajme hliníkovým hrncom – kyselina šťavelová môže s povrchom ľahko zreagovať a do jedla sa tak dostanú škodlivé látky. Zelenina sa dobre skladuje mrazením.

Hrášok

Jedna drobná zelená guľôčka dokáže naozaj veľké divy. Vedela to nielen princezná na hrášku, ale aj dietológovia z celého sveta, ktorí na túto zeleninu nedajú dopustiť. Hrachovú kašu poznali naši predkovia už v staroveku, no čerstvé guľôčky ochutnali až Holanďania v 17. storočí. Najmä v tejto podobe je hrášok skutočnou vitamínovou minibombou s poriadnou dávkou vitamínov skupiny B, vitamínu C, E a K. Pre obsah kyseliny listovej (B9) a kombináciu horčíka a zinku je zvlášť vhodný pre budúce mamičky, no pomáha aj ľuďom s vysokým krvným tlakom a ochorením ľadvín. Niacín znižuje hladinu cholesterolu, luteín chráni oči pred sivým zákalom.

obr_03.jpg

Čo s ním?

Jednoducho ho vylúpeme a zjeme, alebo krátko povaríme. Cukrový hrášok dokonca netreba ani lúpať, pretože jeho obal má omnoho jemnejšiu konzistenciu – stačí ho len tri až päť minút blanšírovať v osolenej vode alebo orestovať na masle či na olivovom oleji. Sto gramov takto pripraveného cukrového hrášku obsahuje dokonca viac vitamínu C, ako je jeho odporúčaná denná dávka.

Mladý pór

Vedeli ste, že starovekého cisára Nera nazývali pórožrútom? Túto zeleninu chrúmal na posilnenie hlasiviek, robotníci na egyptských pyramídach si ňou zvyšovali telesnú kondíciu, starovekí Peržania ju nosili za uchom, aby zabránili možnej otrave. My ho za uchom radšej nenosme, no ak pór zaradíme do pravidelného jedálneho lístka, rozhodne neobanujeme. Koreň je bohatý na vitamíny C, E a B, draslík, vápnik, fosfor, železo, niacín, kyselinu listovú, selén a množstvo vlákniny. Povzbudzuje činnosť mozgu, pomáha pri cievnych problémoch a reume, prečisťuje črevá, znižuje hladinu cholesterolu a podporuje imunitu.

obr_04.jpg

Čo s ním?

Čím je tenší, tým je sladší – na trhoviskách preto vyberajme čo najužšie, jemné stonky, ktoré nás prekvapia svojou jemnou chuťou. Zelenú vňať nezahadzujme, pretože obsahuje dvojnásobok vitamínov. Pór využijeme všade, kde sa hodí aj cibuľa. Ak máte radi experimenty, vyskúšajte zapečený mladý pór s hrozienkami, kešu orieškami a sladkou smotanou – jeho chuť vás príjemne prekvapí...

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 661
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 797
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 768
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 643
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 863
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 754
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 312
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 264
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 197
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 816

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Fotili sme seriálovú supermamu Lujzu Garajovú Schramekovú

Talentovaná, prirodzená a stojaca nohami pevne na zemi. Aj taká je herečka, stand up komička a speváčka Lujza Garajová Schrameková.

Čučoriedky v koláčoch, pirôžkoch, zmrzline, raw torte. Vyberte si

Čučoriedky môžete zavariť, zmraziť, odšťaviť, usušiť. Jedným z najpríjemnejších spôsobov ich spracovania je pridať ich do koláča.

Chris Brown otvorene prehovoril o noci, keď zaútočil na Rihannu

Spevák sa zdôveril v pripravovanom dokumente o jeho živote. Incident ho vraj bude prenasledovať do konca života.

Arnold Schwarzenegger: Najslávnejší emigrant našich čias oslávil 70 rokov

Kto by sa kedysi odvážil povedať, že sa obyčajný rakúsky chlapec stane guvernérom Kalifornie a hollywoodskou hviezdou.