SME

Obrazovka nahrádza papier

Do projektu Notebook pre každého žiaka za zapojilo 11 škôl a jedna málotriedka. Nasledovníkom je projekt Amos. Informačné technológie chce dostať k žiakom od prvého stupňa základných škôl až po stredoškolákov.

Žiaci Základnej školy Jána Švermu v Humennom používajú ergonomický notebook s dotykovým displejom. Sú vybavené softvérom na jednoduché preberanie súborov medzi učiteľom a žiakmi a medzi žiakmi navzájom.Žiaci Základnej školy Jána Švermu v Humennom používajú ergonomický notebook s dotykovým displejom. Sú vybavené softvérom na jednoduché preberanie súborov medzi učiteľom a žiakmi a medzi žiakmi navzájom. (Zdroj: ARCHÍV IT Škola)



BRATISLAVA. Učitelia v Trstenej, kde s notebookmi začali pracovať druháci ešte v školskom roku 2007/2008, tvrdia, že žiaci v notebookových triedach sú samostatnejší, majú väčšiu motiváciu a zodpovednosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Učiteľka, ktorá má možnosť porovnávať, hovorí, že používanie notebookov neviedlo k individualizmu, naopak, žiaci sú lepší v tímovej práci.

O rok neskôr dostali počítače šiestaci v Bošanoch. Ich učitelia zas oceňujú, že sa naučili lepšie spracovávať informácie a ich vedomosti sú vďaka názornosti vyučovania trvalejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľka Základnej školy v Bošanoch Jana Kontúrová dokonca tvrdí, že vďaka vizualizéru môže učiteľ učiť, aj keď stratí hlas. Keď sa jej to stalo, školáci to nijako nepocítili, všetko čo im chcela povedať, im demonštrovala na interaktívnej tabuli alebo priamo v počítači. „A tak som odučila tri dni bez hlasu.“

Zrak sa vraj nekazí

Jeden z častých argumentov proti aktívnemu využívaniu notebookov na vyučovaní je, že práca s počítačom škodí zraku detí.

Na Základnej škole Rudolfa Dilonga v Trstenej používajú štvrtáci z triedy učiteľa Petra Palla notebooky už tretí rok. Začiatkom mája boli spolu so žiakmi bežnej triedy na očnom vyšetrení. Nepreukázalo žiadne významné rozdiely medzi notebookovou a bežnou triedou.

„Významnejší rozdiel medzi oboma skupinami v jednotlivých položkách ani celkovo sme nezaznamenali,“ povedala Jana Chromá z nemocničnej detskej očnej ambulancie.

SkryťVypnúť reklamu

Prichádza Amos

„Budúci rok už nechceme investovať do kúpy ďalších notebookov pre školy,“ hovorí Roman Baranovič z firmy Microsoft Slovakia, ktorá s projektom Notebook pre každého žiaka prišla. Skôr chcú rozšíriť získané know-how.

„Pri tomto projekte ani tak nejde o techniku, ako o učiteľa, ktorého treba takto naučiť učiť. Ukazuje sa, že ak sa učitelia pre projekt nenadchnú, nemá to veľký význam,“ povedal Baranovič. Napríklad tri košické školy síce magistrát tento školský rok vybavil počítačovou technikou, ale zostalo to iba pri nej.

Občianske združenie IT Škola teraz v spolupráci s viacerými firmami školám ponúka nový projekt s názvom Amos. „Naším cieľom je nasadiť informačné technológie od prvého stupňa základných škôl po stredné školy,“ hovorí autor projektu Slavomír Terezka. Komplexné riešenie digitalizácie školstva podľa neho zahŕňa hardvér, softvér, vzdelávanie učiteľov, technickú podporu a správu, digitálny obsah a projektové vyučovanie.

Tvorcovia Amosu sa inšpirovali zahraničnými skúsenosťami, najmä z portugalského projektu Magellan. Pilotne ho skúšajú tento školský rok v 5. A triede na Základnej škole Jána Švermu v Humennom. Žiaci dostali moderné notebooky s digitálnym obsahom učiva - Planéta vedomostí.

SkryťVypnúť reklamu

Učitelia na úvod absolvovali medzinárodne certifikovaný program Intel Teach.

O všetkom rozhoduje učiteľ

Výskumný tím z Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského dvakrát skúmal dosah iniciatívy Notebook pre každého. Navštívili základné školy v Bošanoch a v Trstenej, kde robili výskum aj pred rokom.

BRATISLAVA. Dotazníky pre žiakov ukázali, že žiakov notebookovej triedy v Trstenej viac baví učiť sa. Úlohy a školu zvládajú podľa svojich slov bez problémov, hoci oproti roku 2009 počet detí, ktoré majú tento pocit, mierne klesol.

„Ide o subjektívne výpovede žiakov, ktoré nie je možné chápať ako reálny obraz ich školského výkonu,“ povedal psychológ Radomír Masaryk, ktorý bol vedúcim výskumného tímu. „Pozitívne výsledky notebookovej triedy je možné prevažne interpretovať v zmysle, že sú viac motivovaní na štúdium.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Bošanoch bola úroveň motivácie celkovo nižšia ako v Trstenej. „Tento pokles môže súvisieť so zmenou zamerania učiteľov, ktorí sa po úvodnej fáze projektu začali menej orientovať na zábavu a zamerali sa skôr na akademické benefity a učenie,“ povedal Masaryk.

Výhody využívania technológií podľa psychológa bezpochyby veľmi súvisia s tým, do akej miery je ich učiteľ pripravený a schopný využiť. „Predpokladám, že v rukách vhodne pripraveného učiteľa sa nástroje pre individuálne vzdelávanie pomocou informačných technológií môžu stať veľmi účinným nástrojom – najmä pri predmetoch náročných na postupné osvojovanie si určitých poznatkov a zručností, ako je matematika,“ vysvetlil Masaryk.

(or)

Vysvedčenie sa dá odovzdávať aj z domu

HUMENNÉ. Pred dvoma rokmi prváci učiteľa Jozefa Mocáka na Základnej škole Jána Švermu v Humennom dostali k šlabikárom aj čarovnú tabuľu, vševidiace oko a najmä zázračné kufríky. Dnes sú z nich už druháci a technológie, ktoré pri vyučovaní používa ich triedny, sú pre nich dávno samozrejmosťou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mocák je vyštudovaný pedagóg pre prvý stupeň základnej školy. K učiteľovaniu si pridal aj informatiku, ukončil špecializačné kvalifikačné štúdium informatiky.
Pred dvomi rokmi sa stal triednym I. A. Dvadsaťjeden prváčikov sa podujal učiť podľa projektu Notebook pre každého žiaka.

Čarovná tabuľa

Po štyroch mesiacoch prváci klasickú tabuľu vymenili za čarovnú. Tak nazvali interaktívnu tabuľu, na ktorej sa dajú robiť čary. „Vševidiace oko“ je zas vizualizér, ktorý pomáha učiteľovi preniesť a predviesť žiakom texty, tabuľky, objekty či pokusy priamo na tabuli vo zväčšenom alebo zmenšenom zobrazení.

Najväčšie prekvapenie prišlo v decembri, keď im Mikuláš priniesol „čarovné kufríky“. Tak deti nazvali svoje notebooky, ktoré pokrstili aj menami. Každý dostal krstné meno majiteľa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mocák hovorí, že v prvom ročníku sa deti naučili základom počítačovej gramotnosti, ako robiť s myšou. Cez výučbové programy pre prvákov sa zoznamovali s písmenkami, základnými počtovými úkonmi. Dnes si druháci notebooky môžu nosiť aj domov, robia si na nich domáce úlohy, zadania.

Učili iných učiteľov

Koľko toho deti z informačných technológií vedia, sa Mocák presvedčil v čase, keď si zlomil nohu.

„Zastupujúci učitelia mi len oznamovali, ako ich detváky navigujú, ako majú pracovať s interaktívnou tabuľou, ako ju majú nakalibrovať, aby správne písala, čo majú stlačiť pri vizualizéri. Toto som ich nikdy neučil, a predsa to pochytili,“ smeje sa Mocák.

Nezabudnuteľné bolo aj odovzdávanie vysvedčení. Učiteľ bol doma so sadrou na nohe, v škole ho zastupovala manželka, tiež učiteľka. Aby bol s deťmi v tento pre ne významný deň, spojil sa s triedou cez web kameru. „Oni ma videli a počuli môj komentár k tomu, ako pracovali, len vysvedčenie im odovzdávala manželka.“ V polovičke sa technika zasekla, obraz vypol, ale zvuk zostal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prekvapenie v škole

Informačno-komunikačné technológie vo vyučovaní podľa Mocáka prinášajú veľa príležitostí ako motivovať žiakov. Učiteľ im môže ponúknuť oveľa živší výklad s prínosnými animáciami, vyučovanie je plné prekvapení.

Počítače využívajú striedavo, raz si dajú na matematike desaťminútovú rozcvičku, inokedy si čítajú z multimediálnej čítanky.

Notebooky pôjdu s deťmi až do štvrtej triedy.

(or)

Autor: or

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  7. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 47 513
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 11 926
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 653
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 882
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 5 150
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 633
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 4 038
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 606
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vilu z roku 1912 rekonštruovali architekti z ateliéru Collegium. Podľa architekti Kataríny Lupták jej výnimočnosť tkvie aj v prístupe investora.

Dnes sa uchádza v Česku o ocenenie interiér roku.


Pistáciová bábovka.

Čo si uvariť na Zelený štvrtok? Inšpirujte sa výberom receptov.


redakcia SME ženy 6
Pre recept na tiramisu kliknite na obrázok.

Ako využiť mascarpone v dezertoch a koláčoch a čím ho nahradiť v receptoch.


redakcia SME ženy 2

Odborníci radia, na čo si dať pozor.


1
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 61 992
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 065
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 18 797
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 16 052
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 13 254
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 005
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 861
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 423
  1. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  2. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  3. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  4. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  5. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  7. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  8. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
SkryťZatvoriť reklamu