BRATISLAVA. Učitelia v Trstenej, kde s notebookmi začali pracovať druháci ešte v školskom roku 2007/2008, tvrdia, že žiaci v notebookových triedach sú samostatnejší, majú väčšiu motiváciu a zodpovednosť.
Učiteľka, ktorá má možnosť porovnávať, hovorí, že používanie notebookov neviedlo k individualizmu, naopak, žiaci sú lepší v tímovej práci.
O rok neskôr dostali počítače šiestaci v Bošanoch. Ich učitelia zas oceňujú, že sa naučili lepšie spracovávať informácie a ich vedomosti sú vďaka názornosti vyučovania trvalejšie.

Riaditeľka Základnej školy v Bošanoch Jana Kontúrová dokonca tvrdí, že vďaka vizualizéru môže učiteľ učiť, aj keď stratí hlas. Keď sa jej to stalo, školáci to nijako nepocítili, všetko čo im chcela povedať, im demonštrovala na interaktívnej tabuli alebo priamo v počítači. „A tak som odučila tri dni bez hlasu.“
Zrak sa vraj nekazí
Jeden z častých argumentov proti aktívnemu využívaniu notebookov na vyučovaní je, že práca s počítačom škodí zraku detí.
Na Základnej škole Rudolfa Dilonga v Trstenej používajú štvrtáci z triedy učiteľa Petra Palla notebooky už tretí rok. Začiatkom mája boli spolu so žiakmi bežnej triedy na očnom vyšetrení. Nepreukázalo žiadne významné rozdiely medzi notebookovou a bežnou triedou.
„Významnejší rozdiel medzi oboma skupinami v jednotlivých položkách ani celkovo sme nezaznamenali,“ povedala Jana Chromá z nemocničnej detskej očnej ambulancie.
Prichádza Amos

„Budúci rok už nechceme investovať do kúpy ďalších notebookov pre školy,“ hovorí Roman Baranovič z firmy Microsoft Slovakia, ktorá s projektom Notebook pre každého žiaka prišla. Skôr chcú rozšíriť získané know-how.
„Pri tomto projekte ani tak nejde o techniku, ako o učiteľa, ktorého treba takto naučiť učiť. Ukazuje sa, že ak sa učitelia pre projekt nenadchnú, nemá to veľký význam,“ povedal Baranovič. Napríklad tri košické školy síce magistrát tento školský rok vybavil počítačovou technikou, ale zostalo to iba pri nej.
Občianske združenie IT Škola teraz v spolupráci s viacerými firmami školám ponúka nový projekt s názvom Amos. „Naším cieľom je nasadiť informačné technológie od prvého stupňa základných škôl po stredné školy,“ hovorí autor projektu Slavomír Terezka. Komplexné riešenie digitalizácie školstva podľa neho zahŕňa hardvér, softvér, vzdelávanie učiteľov, technickú podporu a správu, digitálny obsah a projektové vyučovanie.
Tvorcovia Amosu sa inšpirovali zahraničnými skúsenosťami, najmä z portugalského projektu Magellan. Pilotne ho skúšajú tento školský rok v 5. A triede na Základnej škole Jána Švermu v Humennom. Žiaci dostali moderné notebooky s digitálnym obsahom učiva - Planéta vedomostí.
Učitelia na úvod absolvovali medzinárodne certifikovaný program Intel Teach.
O všetkom rozhoduje učiteľ
Výskumný tím z Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského dvakrát skúmal dosah iniciatívy Notebook pre každého. Navštívili základné školy v Bošanoch a v Trstenej, kde robili výskum aj pred rokom.
BRATISLAVA. Dotazníky pre žiakov ukázali, že žiakov notebookovej triedy v Trstenej viac baví učiť sa. Úlohy a školu zvládajú podľa svojich slov bez problémov, hoci oproti roku 2009 počet detí, ktoré majú tento pocit, mierne klesol.
„Ide o subjektívne výpovede žiakov, ktoré nie je možné chápať ako reálny obraz ich školského výkonu,“ povedal psychológ Radomír Masaryk, ktorý bol vedúcim výskumného tímu. „Pozitívne výsledky notebookovej triedy je možné prevažne interpretovať v zmysle, že sú viac motivovaní na štúdium.“
V Bošanoch bola úroveň motivácie celkovo nižšia ako v Trstenej. „Tento pokles môže súvisieť so zmenou zamerania učiteľov, ktorí sa po úvodnej fáze projektu začali menej orientovať na zábavu a zamerali sa skôr na akademické benefity a učenie,“ povedal Masaryk.
Výhody využívania technológií podľa psychológa bezpochyby veľmi súvisia s tým, do akej miery je ich učiteľ pripravený a schopný využiť. „Predpokladám, že v rukách vhodne pripraveného učiteľa sa nástroje pre individuálne vzdelávanie pomocou informačných technológií môžu stať veľmi účinným nástrojom – najmä pri predmetoch náročných na postupné osvojovanie si určitých poznatkov a zručností, ako je matematika,“ vysvetlil Masaryk.(or)
Vysvedčenie sa dá odovzdávať aj z domu
HUMENNÉ. Pred dvoma rokmi prváci učiteľa Jozefa Mocáka na Základnej škole Jána Švermu v Humennom dostali k šlabikárom aj čarovnú tabuľu, vševidiace oko a najmä zázračné kufríky. Dnes sú z nich už druháci a technológie, ktoré pri vyučovaní používa ich triedny, sú pre nich dávno samozrejmosťou.
Mocák je vyštudovaný pedagóg pre prvý stupeň základnej školy. K učiteľovaniu si pridal aj informatiku, ukončil špecializačné kvalifikačné štúdium informatiky.
Pred dvomi rokmi sa stal triednym I. A. Dvadsaťjeden prváčikov sa podujal učiť podľa projektu Notebook pre každého žiaka.
Čarovná tabuľa
Po štyroch mesiacoch prváci klasickú tabuľu vymenili za čarovnú. Tak nazvali interaktívnu tabuľu, na ktorej sa dajú robiť čary. „Vševidiace oko“ je zas vizualizér, ktorý pomáha učiteľovi preniesť a predviesť žiakom texty, tabuľky, objekty či pokusy priamo na tabuli vo zväčšenom alebo zmenšenom zobrazení.
Najväčšie prekvapenie prišlo v decembri, keď im Mikuláš priniesol „čarovné kufríky“. Tak deti nazvali svoje notebooky, ktoré pokrstili aj menami. Každý dostal krstné meno majiteľa.
Mocák hovorí, že v prvom ročníku sa deti naučili základom počítačovej gramotnosti, ako robiť s myšou. Cez výučbové programy pre prvákov sa zoznamovali s písmenkami, základnými počtovými úkonmi. Dnes si druháci notebooky môžu nosiť aj domov, robia si na nich domáce úlohy, zadania.
Učili iných učiteľov
Koľko toho deti z informačných technológií vedia, sa Mocák presvedčil v čase, keď si zlomil nohu.
„Zastupujúci učitelia mi len oznamovali, ako ich detváky navigujú, ako majú pracovať s interaktívnou tabuľou, ako ju majú nakalibrovať, aby správne písala, čo majú stlačiť pri vizualizéri. Toto som ich nikdy neučil, a predsa to pochytili,“ smeje sa Mocák.
Nezabudnuteľné bolo aj odovzdávanie vysvedčení. Učiteľ bol doma so sadrou na nohe, v škole ho zastupovala manželka, tiež učiteľka. Aby bol s deťmi v tento pre ne významný deň, spojil sa s triedou cez web kameru. „Oni ma videli a počuli môj komentár k tomu, ako pracovali, len vysvedčenie im odovzdávala manželka.“ V polovičke sa technika zasekla, obraz vypol, ale zvuk zostal.
Prekvapenie v škole
Informačno-komunikačné technológie vo vyučovaní podľa Mocáka prinášajú veľa príležitostí ako motivovať žiakov. Učiteľ im môže ponúknuť oveľa živší výklad s prínosnými animáciami, vyučovanie je plné prekvapení.
Počítače využívajú striedavo, raz si dajú na matematike desaťminútovú rozcvičku, inokedy si čítajú z multimediálnej čítanky.
Notebooky pôjdu s deťmi až do štvrtej triedy.(or)
Autor: or