SME
Sobota, 16. október, 2021 | Meniny má VladimíraKrížovkyKrížovky

Doprajte si "jarný doping"

Záhradky a pulty trhovcov sa už pomaly zapĺňajú prvými vitamínovými bombami.

Špenát

Dnes už vie asi každý, že množstvo železa v špenáte nie je také ohromné, ako sa nás snažil presvedčiť Pepek námorník. Napriek slávnej chybe v desatinnej čiarke však zostáva zdravou zeleninou, plnou vitamínu A, E, K, fosforu, vápnika, draslíka, vzácnej kyseliny listovej a luteínu. V našej kuchyni je stále najznámejšia „klasika“ v podaní prívarku zo zmrazeného pretlaku. V období čerstvého mladého špenátu by ho však vyváral len málokto, pretože krehké lístky takzvaného baby špenátu sú nielen chutnejšie a chrumkavejšie, no obsahujú aj viac prospešných látok. Výborne sa hodia do šalátov, sparené sú zasa skvelou prílohou k rybám a mäsu.

Skryť Vypnúť reklamu

obr_01.jpg

Čo s ním?

Čerstvý špenát stratí pri tepelnej úprave veľké množstvo objemu, nakupujme ho teda vo vyšších dávkach. Listy umyjeme a odstránime tuhšie stopky a pridáme do šalátu, alebo sparíme na masle či na olivovom oleji. Ochutíme soľou, korením, cesnakom, smotanou alebo ricottou. Ak nechceme mať zo špenátovej polievky hnedastú brečku, špenát po sparení prelejeme ľadovou vodou.

Rebarbora

Zelenina alebo ovocie? Tento oriešok mátal botanikov po dlhé roky. V roku 1947 bola rebarbora dokonca predmetom pojednávania amerického súdu, ktorý rozhodol, že plodina patrí medzi ovocie. Dnes je už všetko inak a rebarbora sa radí medzi zeleninu, ktorá je najchutnejšia v koláčoch. Dezertom, ale aj slaným prílohám dodá nádhernú ružovú farbu a pikantne kyslú chuť. Najmä v sladkých jedlách ju treba poriadne zasypať cukrom, pretože obsahuje množstvo kyseliny šťavelovej. Tá pomáha prečisťovať organizmus, no ľudia, čo trpia ochoreniami žlčníka, by sa jej mali vyhnúť. Plodinu nekonzumujme surovú, pretože môže ľahko podráždiť črevá. Rebarbora však patrí medzi zdravé pochúťky - obsahuje vitamín A, B, niacín, jód, železo, draslík, horčík a fosfor. Významný je podiel vápnika, ktorý je dokonca vyšší ako v mlieku. Prírodné estrogény zmierňujú nepríjemné príznaky klimaktéria a preventívne pôsobia proti rakovine prsníka.

Skryť Vypnúť reklamu

obr_02.jpg

Čo s ňou?

Rebarboru ošúpeme, nakrájame na dvojcentimetrové paličky, poriadne osladíme a tepelne spracujeme – buď varom, alebo pečením. Pozor na rozvarenie – rebarbora mäkne už po niekoľkých minútach. Pri tepelnom spracovaní sa vyhýbajme hliníkovým hrncom – kyselina šťavelová môže s povrchom ľahko zreagovať a do jedla sa tak dostanú škodlivé látky. Zelenina sa dobre skladuje mrazením.

Hrášok

Jedna drobná zelená guľôčka dokáže naozaj veľké divy. Vedela to nielen princezná na hrášku, ale aj dietológovia z celého sveta, ktorí na túto zeleninu nedajú dopustiť. Hrachovú kašu poznali naši predkovia už v staroveku, no čerstvé guľôčky ochutnali až Holanďania v 17. storočí. Najmä v tejto podobe je hrášok skutočnou vitamínovou minibombou s poriadnou dávkou vitamínov skupiny B, vitamínu C, E a K. Pre obsah kyseliny listovej (B9) a kombináciu horčíka a zinku je zvlášť vhodný pre budúce mamičky, no pomáha aj ľuďom s vysokým krvným tlakom a ochorením ľadvín. Niacín znižuje hladinu cholesterolu, luteín chráni oči pred sivým zákalom.

Skryť Vypnúť reklamu

obr_03.jpg

Čo s ním?

Jednoducho ho vylúpeme a zjeme, alebo krátko povaríme. Cukrový hrášok dokonca netreba ani lúpať, pretože jeho obal má omnoho jemnejšiu konzistenciu – stačí ho len tri až päť minút blanšírovať v osolenej vode alebo orestovať na masle či na olivovom oleji. Sto gramov takto pripraveného cukrového hrášku obsahuje dokonca viac vitamínu C, ako je jeho odporúčaná denná dávka.

Mladý pór

Vedeli ste, že starovekého cisára Nera nazývali pórožrútom? Túto zeleninu chrúmal na posilnenie hlasiviek, robotníci na egyptských pyramídach si ňou zvyšovali telesnú kondíciu, starovekí Peržania ju nosili za uchom, aby zabránili možnej otrave. My ho za uchom radšej nenosme, no ak pór zaradíme do pravidelného jedálneho lístka, rozhodne neobanujeme. Koreň je bohatý na vitamíny C, E a B, draslík, vápnik, fosfor, železo, niacín, kyselinu listovú, selén a množstvo vlákniny. Povzbudzuje činnosť mozgu, pomáha pri cievnych problémoch a reume, prečisťuje črevá, znižuje hladinu cholesterolu a podporuje imunitu.

Skryť Vypnúť reklamu

obr_04.jpg

Čo s ním?

Čím je tenší, tým je sladší – na trhoviskách preto vyberajme čo najužšie, jemné stonky, ktoré nás prekvapia svojou jemnou chuťou. Zelenú vňať nezahadzujme, pretože obsahuje dvojnásobok vitamínov. Pór využijeme všade, kde sa hodí aj cibuľa. Ak máte radi experimenty, vyskúšajte zapečený mladý pór s hrozienkami, kešu orieškami a sladkou smotanou – jeho chuť vás príjemne prekvapí...

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  5. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  6. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  7. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  10. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 17 386
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 639
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 6 369
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 213
  5. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 952
  6. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 468
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 179
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 733
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 180
  10. Odišli, ale nezabúdame. Spomínajte s Korzárom 2 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  2. Unicef Slovensko: Čo nám hovorí najnovšia správa UNICEF o psychickom zdraví detí a mladých ľudí
  3. Symptomedica: Krvácanie do tráviaceho traktu môže byť smrteľne nebezpečné.
  4. Martina Paulenová: Čo robia dvaja rodičia s dvoma deťmi na spoločnej materskej dovolenke?
  5. SKU: Príbeh pedagogičky, ktorá chcela pracovať v školstve
  6. Michael Achberger: Zdravý životný štýl, vďaka ktorému priberáte
  7. Lenka Bajzíková: Ako nedomrviť svoj prvý maratón
  8. Symptomedica: Výskyt stresového vredu žalúdka sa zvyšuje.
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 18 318
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 273
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 007
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 188
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 4 891
  6. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 4 285
  7. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 4 175
  8. Peter Chudý: Pribudnú ďalšie „biele kone“ v policajnej uniforme, prečo vyšetrovateľka Santusová neabsolvovala detektor lži, aké sú dôvody jej konca na inšpekcii? 3 821
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu