"VŠETKO PRE OČI"

Výživa pre dobré oči

Aj keď to znie možno trochu čudne, ale aj oči potrebujú jesť. Na ich nasýtenie nestačí len krása okolitého sveta, potrebujú zdravú výživu.

Vitamíny ako prevencia

Veľmi dôležitým komponentom pre zdravé telo je vyvážená strava. „Ak ju nemáme, skôr či neskôr sa môže v našom tele prejaviť nejaké ochorenie, nevynímajúc oči. Pre oči je zvlášť potrebné primerane dopĺňať všetky vitamíny - A, B, C, D aj E,“ upozorňuje profesor Andrej Černák.

  • VITAMÍN A je nevyhnutný pre dokonalý zrak. Je základom pre tvorbu zrakového pigmentu. Jeho nedostatok spôsobuje šeroslepotu – teda zhoršené videnie pri zlom osvetlení a takisto zapríčiňuje suchosť očí. Potraviny, v ktorých sa vyskytuje, sú mrkva, špenát, brokolica, syr a vajcia.
  • VITAMÍN B zase pomáha udržiavať dobrý stav očí a jeho nedostatok sa môže prejaviť únavou, pálením a dokonca aj krvou podliatymi očami. Nájdeme ho v mäsových jedlách, v rybacine, mlieku a jogurte.
  • VITAMÍN C je antioxidant, ktorý sa podieľa na mnohých metabolických procesoch a pri jeho nedostatku dochádza k rôznym ochoreniam, najmä vekom podmienenej degenerácie makuly a vzniku katarakty. Na toto ochorenie obr_01.jpgby si mali dávať pozor najmä starší ľudia. Vitamín C obsahujú najmä citróny, slivky, kivi, jahody, višne alebo čierne ríbezle.
  • VITAMÍN D zabezpečuje ochranné pigmenty v oku a nachádza sa v rybách a rybích olejoch.
  • VITAMÍN E je silný antioxidant, ktorý slúži ako účinná prevencia vzniku očných ochorení , najmä sivého zákalu. Vyskytuje sa hlavne v zelenej listovej zelenine, obilí, rastlinných olejoch a vajciach. V rámci vyváženej stravy je dôležité konzumovať primerané množstvo rýb, pretože sa v nich nachádzajú tri omega kyseliny. Sú to látky, ktoré tiež ochraňujú našu sietnicu. „Odporúčame, aby ľudia aspoň raz týždenne konzumovali morské ryby, pretože oproti riečnym rybám obsahujú viac tri omega kyselín,“ vysvetľuje Černák.

Diéty a ich vplyv na oči

Stále chceme byť krajšie a štíhlejšie, odopierame si bielkoviny, inokedy sacharidy, po piatej hodine poobede nejeme alebo držíme celodennú hladovku. Takýto spôsob stravovanie nemá primárne vplyv na zdravie našich očí. „Pri extrémnych diétach, keď by sa vysadili určité dôležité výživné látky, napríklad vitamíny alebo spomínané omega kyseliny, môže dôjsť k poškodeniu organizmu a s tým súvisí aj poškodenie zraku. Každý extrém – či je dobrý, alebo zlýobr_03.jpg – nám môže ublížiť, lebo všetkého veľa škodí,“ varuje Černák. Preto je lepšie jesť všetko, čo náš organizmus potrebuje v primeraných množstvách, k tomu sa pravidelne hýbať na čerstvom vzduchu a relaxovať. Len táto zlatá stredná cesta nám pomôže ochrániť zrak na dlhé roky.

Koľko výživy potrebujeme?

Podľa lekárskych výskumov by mal denný príjem každého dospelého človeka predstavovať zhruba 6 miligramov luteínu, čo je množstvo, ktoré sa dá získať napríklad z 50 gramov špenátu. Priemerný Európan však väčšinou získa zo svojej stravy len jednu štvrtinu tohto odporúčaného množstva, pričom trend, ktorý súvisí s vývojom stravovacích návykov vo vyspelých krajinách, je skôr nepriaznivý. Potraviny bohaté na antioxidanty, ako sú vitamíny C a E by sa mali konzumovať denne. V kombinácii s karoténoidmi, luteínom a zeaxantínom dokážu obmedziť rozsah aj pokročilej degenerácie makuly. Pri procese ochrany oka sú tiež dôležité minerály zinok a selén, ktoré sú stavebnými kameňmi dôležitých antioxidačných enzýmov. Ak ich nekonzumujeme v potrave, mali by sme si kúpiť výživový doplnok, ktorý ich bude obsahovať.

Je lepšia pre zrak surová alebo tepelne upravená strava?

Pri jedle by sme mali umožniť našim očiam pokochať sa sviežou farbou zeleniny a ovocia. Tepelnou úpravou sa v nich ničia dôležité látky, preto je lepšie užívať zeleninu v prirodzenom, surovom stave, prípadne krátko podusenú. Len takto si zachová veľa ochranných látok pre sietnicu. Akákoľvek zelená zelenina, napríklad kel alebo brokolica, obsahuje dve nesmierne dôležité látky pre oči - luteín a zeaxantín. Organizmus si ich nevie vyrobiť a preto ich musí dostať zo stravy. Luteín a zeaxantín sú pigmenty, ktoré sa nachádzajú v sietnici oka, a keď ich je nedostatok, svetlo obr_04.jpgpoškodzuje sietnicu, čo zapríčiňuje degeneratívne zmeny. Medzi zdroje luteínu a zeaxantínu patri aj ružičkový kel, kučeravý kel, hrach či špenát.

Doplnky stravy:
áno či nie?

Ak by bola naša strava skutočne vyvážená, nebolo by nutné užívať doplnky stravy. Nikto z nás však nevie, či má, alebo nemá dostatočný prísun všetkých dôležitých živín. S pribúdajúcim vekom, najmä u starších ľudí, nastáva prirodzený pokles výživných látok v krvi a sietnici, obranný systém oka preto slabne a stáva sa zraniteľnejším. „Pre túto skupinu ľudí je preto dôležité užívať niektoré doplnkové vitamíny, najmä luteín a zeaxantín. Dnes máme na trhu veľa farmaceutických firiem, ktoré ponúkajú kvalitné výživové látky. Takže starším ľuďom odporúčam užívať ich, avšak po konzultácii s lekárom,“ upozorňuje Černák. Pri nekontrolovanom užívaní doplnkových vitamínov by totiž mohli nastať nežiaduce komplikácie. Napríklad nadmerné množstvo vitamínu A môže poškodiť pečeň.

Môžu cigarety a alkohol poškodiť oči ?

Aj vy patríte k tým, čo si hneď po prebudení bežia zapáliť, v práci využijú každú voľnú chvíľu na cigaretu a v kaviarni si pripaľujú jednu od druhej? Vaše oči sa vám za to pravdepodobne nepoďakujú. „Fajčenie a alkohol veľmi výrazne ovplyvňujú zdravie našich očí. obr_02.jpgSťahujú cievy, u starších ľudí spôsobujú sklerózu a prispievajú k zvýšenému výskytu niektorých chorôb, najmä vekom podmienenej degenerácie makuly, teda straty schopnosti kvalitného videnia. Je dokázané, že fajčiari štyrikrát častejšie trpia na toto ochorenie ako nefajčiari,“ upozorňuje očný lekár Andrej Černák. Medzi najrozšírenejšie očné ochorenia patrí sivý zákal – jednoducho povedané skalenie šošovky. Príčina vzniku tohto ochorenia nie je presne známa, no medzi faktory, ktoré ju s určitosťou ovplyvňujú, patrí nadmerné požívanie alkoholu, fajčenie, cukrovka a ochorenie prištítnych teliesok. „Americká kataraktová spoločnosť uznáva päť rizikových faktorov vzniku sivého zákalu. A medzi nimi je aj alkohol,“ dodáva profesor Černák. Takže, ak chceme mať zdravé a krásne oči, je vhodné vyhýbať sa nielen nikotínu, ale aj alkoholickým nápojom. Ak raz za čas zhrešíme, tak by to malo byť len s mierou a každý prehrešok by sme mali vykompenzovať prísunom vitamínov, najmä vitamínu C.

K téme sa vyjadruje Andrej Černák, očný lekár, prednosta Očnej kliniky Slovenskej zdravotníckej univerzity.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Na bratislavskom nábreží vznikla Zóna tolerancie
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  4. Splnený sen
  5. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  7. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie
  10. Chceme sa dívať na svet zdravými očami detí
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 252
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 6 173
  3. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 524
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 462
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 411
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 204
  7. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 843
  8. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 629
  9. Splnený sen 1 265
  10. Na bratislavskom nábreží vznikla Zóna tolerancie 1 190

Téma: Zdravé oči


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

KOMENTÁRE

Kurz si vyberá kurz

Kurz možno bude tvrdiť, že si vzal od radikálov len toľko, aby nevládli oni.

Neprehliadnite tiež

Kým ženy nenosili ani spodnú bielizeň, muži si na pančuchách zakladali

Než sa z pančúch stal symbol ženskosti, nosili ich muži.

Speváčka Pink otvorene o svojom vzťahu: Na monogamii treba neustále pracovať

V partnerstve podľa nej nastanú chvíle, kedy sa pár vyhýba intímnostiam aj celý rok.

V dennom televíznom vysielaní Briti prvýkrát ukázali ženskú bradavku

V boji proti rakovine prsníka sa organizácii CoppaFeel! podarilo získať právo odvysielať svoju reklamu s nahým prsníkom.

Vzťahová poradňa: Moja priateľka sa po sexe cíti previnilo. Zmizne to po svadbe?

Ako sa zachovať vo vzťahu, v ktorom má žena problémy s vlastnou intimitou? A čo urobiť, keď sa dlhoročná spolubývajúca túži odsťahovať?