Úľava pre boľavé nohy

Nosia nás celý život. A naša vďaka? Neraz na ne zabúdame a nevenujeme im špeciálnu starostlivosť. Všímať si ich začneme väčšinou až vtedy, keď volajú po našej pozornosti bolesťou či zmenami na pokožke.

Opuchy nôh

Sú vám vaše obľúbené lodičky zrazu pritesné? Ak vám závratne za pár dní nenarástla noha ani sa šibnutím zázračného prútika topánky nezmenšili, zrejme je na príčine opuch nôh. „Z ortopedického hľadiska sú opuchy nôh komplikáciou predovšetkým pri artrózach, keď vznikajú zápaly, pri poúrazových stavoch, zápaloch šliach a mäkkých štruktúr kĺbov,“ vysvetľuje ortopedička Mária Dudáková. Aj tu platí, že nie je nad prevenciu. Každý by mal využívať toľkokrát všade opakovaný preventívny balíček v podobe správnej životosprávy a pravidelného pohybu.

Náš tip
Čo robiť, aby nám nohy neopúchali? Odborníčka upozorňuje, že v prvom rade treba vyhľadať špecialistu. „Príčina sa môže skrývať v srdcovocievnom, cievnom, lymfatickom ochorení alebo v ochorení obličiek,“ hovorí Dudáková. Podpornou liečbou môže byť ortopedická obuv.

Ploché nohy

Žiaľ, tento ortopedický problém sa netýka len detí. Neobchádza ani dospelých, u ktorých ide väčšinou o získanú deformitu. Na čo by sme si teda mali dávať pozor? „Plochú nohu riskujeme dlhodobým preťažovaním chodidiel a státím. Nebezpečné je to najmä pre mladých ľudí, ktorým sa chodidlo ešte stále vyvíja,“ upozorňuje ortopedička Mária Dudáková. K vzniku plochej nohy môžu prispieť aj nadváha, tehotenstvo, zápalové reumatické ochorenia či poúrazové stavy. Najmä ženy si túto deformitu často zapríčinia samy nevhodnou obuvou. Ortopedička upozorňuje, že pri jej výbere je dôležité, aby mala topánka platformu, pružnú stielku a aby vrch topánky nestláčal prsty na nohe. Neodporúča riadiť sa módnymi výstrelkami, predovšetkým by sme si mali odpustiť nosenie vysokých podpätkov. „Keď už sa nevieme vzdať ‚pocitu na vysokej nohe‘, najideálnejšie je zvoliť triapolcentimetrový opätok,“ radí Dudáková.

Náš tip
A čo robiť, keď už plochú nohu máme? „Výsledky rôznych štúdií potvrdzujú, že deťom ju netreba špeciálne liečiť, keďže ide o bezbolestné ochorenie. Prax je však iná. Pomáha liečba cvičením, ideálne je skákanie cez švihadlo, samozrejme, mäkúčko a jemne na špičkách. Užitočným cvikom je zhŕňanie a zdvíhanie predmetov rôznej veľkosti zo zeme prstami na nohách. V dospelosti už cvičenie veľký význam nemá,“ vysvetľuje obr_01.jpgortopedička Dudáková. V tomto veku môžu pomôcť ortopedické vložky, obuv alebo iné špeciálne ortopedické pomôcky.

Chodidlá a cukrovka

Takzvaná diabetická noha je strašiakom všetkých diabetikov. Niet divu. Je totiž najčastejšou príčinou amputácií nôh. „Tento syndróm sa prejavuje bolesťami pri chôdzi alebo v noci, poruchami vnímania tepla, bolesti, vredmi na nohách, ranami,“ vysvetľuje diabetologička Adriana Ilavská. Ako tomu predchádzať? Na prvom mieste by mala byť pravidelná návšteva diabetológa a zdravý životný štýl. „Dôležitá je úprava hmotnosti, samozrejmosťou je nefajčiť a obmedziť pitie alkoholu,“ spresňuje Ilavská. Účinnou prevenciou je aj pravidelné cvičenie. Odborníčka odporúča jednoduché cviky ako otváranie a zatváranie prstov, uchopenie malých predmetov prstami alebo krúživé pohyby nôh v členku. Stačí si nájsť päť minút denne. „Vhodná je aj chôdza, plávanie, bicyklovanie, cvičenie na fit lopte. Napríklad tri hodiny rýchlej chôdze sa vyrovnajú hodine a pol cvičenia, čo je odporučená týždenná norma. Pri potvrdenej diabetickej polyneuropatii však dlhé túry či namáhavý beh treba vynechať,“ upozorňuje Adriana Ilavská.

Náš tip
Veľa spraví aj výber správnej obuvi. Vhodná je najmä kožená s tvarovanou stielkou, bez zvýšeného podpätku, ktorá ponúka dostatok priestoru a voľnosti prstom na nohe. Chodidlá ochráni aj pravidelná hygiena a starostlivosť o pokožku tela. Nohy treba umývať minimálne raz za deň s pomocou nedráždivého mydla a po dôkladnom osušení je dôležité vykonať samokontrolu. Zvláštnu pozornosť treba venovať najmä rôznym poraneniam, opuchom, zmenám farby pokožky či pľuzgierom.

Bolestivé kĺby

Sťažuje sa na ne veľa ľudí. Bolesť kĺbov pritom môže mať viaceré príčiny. Môže ísť o následok degeneratívneho ochorenia – napríklad artrózy, zápalového, reumatoidného ochorenia či poúrazového stavu. Bolesti však vie zapríčiniť napríklad aj nesprávna obuv či nesprávne postavenie dolných končatín. Asymetrické zaťažovanie nôh sa potom môže odraziť na bolesti kĺbov.

Náš tip
Ako sa o svoje bolestivé nôžky starať? „Ak sú postihnuté kĺby dolných končatín, mali by sme sa zamerať na pohyb s vylúčením gravitácie, ako je plávanie, bicyklovanie, chôdza po mäkkom teréne a pohyb, ktorý nezaťažuje váhonosné kĺby. Určite treba vylúčiť všetky športy, pri ktorých sa skáče,“ opisuje Mária Dudáková. Čo robiť, aby nás kĺby toľko neboleli? „Najlepšie je liečiť ich ešte skôr, ako začnú bolieť – preventívne sa venovať primeranému športu, udržiavať si primeranú telesnú váhu, vylúčiť dlhotrvajúce pravidelné preťažovanie kĺbov a dbať na správnu životosprávu,“ zdôrazňuje Dudáková.

Kŕčové žily

Trápia predovšetkým ženy. Okrem genetiky a typu ženského väziva vedia zaúradovať aj hormonálne zmeny, tehotenstvo, nadváha a jednostranné zaťažovanie nôh napríklad vysokými podpätkami. Čoho by sme sa mali vyvarovať? Predovšetkým dlhodobému státiu, sedeniu, kríženiu nôh, tesným ponožkám, pančuchám a nohaviciam. Neodporúča sa ani dlhé slnenie alebo častý pobyt v saune. „V nijakom prípade nepoužívajte vonkajšiu klasickú masáž! Varixy sú rozšírené miesta ciev, kde sa nachádzajú krvné zrazeniny. Masážou by sa zrazenina mohla uvoľniť a dostať sa napríklad do pľúc či mozgu. Takisto nie sú vhodné teplé kúpele. Radšej si vyberte hydroterapiu - napríklad cvičenie vo vode alebo Kneipov šliapací kúpeľ,“ radí Dudáková.

Náš tip
Ako by sme sa mali starať o svoje nohy, aby sme sa vyhli kŕčovým žilám? Ak máme sedavé zamestnanie, mali by sme sa každú hodinu aspoň na dve až tri minúty poprechádzať. Vhodné je uložiť si nohy aspoň na štvrť hodiny do vyššej polohy, aby sa nám uvoľnili. Mária Dudáková odporúča okrem toho všetky pohybové aktivity, ktoré spôsobujú sťahy svalstva predkolenia a tým vnútornú masáž žíl. Napríklad chôdza po mäkkom teréne, beh, bicyklovanie či plávanie.

K téme sa vyjadrujú Mária Dudáková, ortopedička, Nemocnica s poliklinikou Medissimo a Adriana Ilavská, diabetologička, Medispektrum Bratislava

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 704
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 500
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 616
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 346
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 016
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 299
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 977
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 528
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 162
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 603

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prodekan Karlovej Univerzity: Konšpirátori na univerzite dostávajú zbytočnú legitimitu

Jan Bičovský hovorí, že prísne posudzujú, koho si zavolajú.

KOMENTÁRE

Kto porazí Zemana a Babiša alebo hľadanie nádeje v Česku

Čechov čakajú prezidentské aj parlamentné voľby.

DOMOV

SME Naživo: Kto šíri hoaxy, konšpirácie a propagandu

V diskusii SME budú odborníci diskutovať o propagande.

Neprehliadnite tiež

Ovplyvňuje antikoncepcia duševné zdravie? Vedci naznačili, že áno

Pri skúmaní hormonálnych tabliet sa zamerali na zhoršenú kvalitu života žien.

Titul baby friendly má už len jediná slovenská nemocnica

Ak chcú byť slovenské pôrodnice priateľské k deťom, musia prejsť recertifikáciou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop