Letecká doprava je síce omnoho bezpečnejšia, ako napríklad cestná, ale fakt, že v prípade nehody zahynie naraz na jednom mieste mnoho ľudí, v nás vzbudzuje obavy z lietania. V týchto dňoch dokonca o čosi viac.
Spomínam si pri tejto príležitosti na udalosti z 12. augusta 1985, keď o 18.12 h vzlietlo z tokijského letiska Haneda (využívaného na vnútroštátne lety) lietadlo leteckej spoločnosti Japan Airlines s 15-člennou posádkou a 509 pasažiermi, ktorí mali namierené do Osaky. Boli letné prázdniny, takže na palube bolo veľa detí. Rovnako podnikateľov, ktorí sa vracali z práce za rodinou. Asi 12 minút po štarte, keď už lietadlo letelo v horizontálnej polohe, bolo zrazu počuť niekde v zadnej časti trupu silné prasknutie a strojom to riadne zatriaslo.
Lietadlo stratilo na chvoste vertikálnu časť krídla a pokazil sa aj hydraulický systém, takže stroj sa stal ťažko ovládateľným. Kapitán s posádkou sa rozhodli vrátiť späť na letisko Haneda po pravej ruke smerom do vnútrozemia. Keď preleteli ponad horu Fudži, začali strácať výšku a kontrolu nad lietadlom. Čierna skrinka, ktorú neskôr vyšetrovatelia našli, vydala svedectvo o komunikácii medzi posádkou a riadiacou vežou.
Lietadlo sa napriek snahe o záchranu zrútilo v pohorí asi 120 kilometrov od Tokia. Zomrelo 520 cestujúcich, štyria haváriu prežili. Pravdepodobne bezprostredne po páde bolo živých viac cestujúcich, lenže vzhľadom na tmu a hory, v ktorých sa stroj zrútil, nemohli záchranári zasahovať okamžite, ale až na druhý deň, dvanásť hodín po nešťastí.