Dr. Martens - Od robotníkov k megahviezdam

Od nemeckých žien v domácnosti cez robotníkov, skínov, rokerov až k pápežovi - takú cestu prešli za päťdesiat rokov topánky značky Dr. Martens.



Človek by ani nepovedal, aké je číslo 1460 slávne. Na matematické pí síce nemá, ale zďaleka nie je také bežné, ako sa na prvý pohľad zdá. Označuje povestný model topánok svetoznámej značky, ktorý v univerzálnosti dodnes žiaden iný obuvnícky produkt netromfol. Bolo to presne 1. 4. 1960, keď sa vo Veľkej Británii začali predávať masívne baganče - mali osem šnurovacích dierok a čerešňovú farbu. Dostali meno Dr. Martens podľa svojho vynálezcu a práve oslavujú polstoročie svojho vzniku.

Najlepšia je klasika

Dnes už firma zďaleka nevyrába iba klasické modely 1460 a 1461, s ktorými pred päťdesiatimi rokmi prerazila. V ponuke sú nízke poltopánky s prackou, semišové mokasíny, sandále, šľapky, žabky, tenisky, pre dospelých aj pre deti, plus rôzne značkové doplnky – šnúrky, čistiace sady, zapaľovače, obuváky či peňaženky. Dodnes však platí, že z ponuky topánok Dr. Martens sa najlepšie predáva klasika. Ceny u nás sú porovnateľné s okolitými krajinami, rádovo však ide o niekoľko stoviek eur, čo nie je málo, ale za značku sa platí. A to aj v prípade, že martensky pochádzajú z Číny alebo z Thajska, kam sa výroba v posledných rokoch presunula.

Spoločnosť sa tak rozhodla v roku 2002 pod tlakom klesajúceho predaja. V roku 2007 však pôvodnú exkluzívnu výrobu v zapadnutom anglickom mestečku Wollastone obnovila. Každý deň tam asi desať robotníkov vyrobí na starých strojoch približne päťdesiat párov topánok, hlavne spomínaný legendárny model 1460. Naďalej sa teda potvrdzuje kúzlo martensiek, ktoré prešli zložitou cestou od subkultúry ku kultúre a od kultúry ku kultu. Značka má dnes svoje zastúpenie okrem Veľkej Británie aj v USA, Singapure, Hongkongu, Japonsku, Južnej Kórei a distribútorov vo vyše päťdesiatich krajinách sveta.

obr_3.jpg

Vzťah k martenskám sa vytvára od detstva. V niektorých sociálnych skupinách
sú tieto topánky prvým chlapčenským snom

Pre ženy po štyridsiatke

Doktor Martens, v Británii nazývaný aj Doc alebo Dc´s, je kultová obuv prakticky pre všetky mládežnícke subkultúry spojené s tvrdou hudbou. obr_1.jpgPôvodne zdravotné topánky sú dielom bavorského doktora Wehrmachtu Klausa Maertensa. Ten si v roku 1945 poranil členok pri lyžovaní v bavorských Alpách. Štandardné vojenské topánky ho tlačili, a tak navrhol vylepšený model s mäkkou kožou a špeciálnou podošvou so vzduchovým vankúšom. Spolu s kamarátom z univerzitných štúdií Herbertom Funckom, ktorého nové topánky zaujali, ich začali vyrábať v nemeckom Seeshaupte. Použili na to vyradené gumy z vojnových zásob nemeckého letectva Luftwaffe. Na počudovanie, pohodlné a trvanlivé podrážky si najprv obľúbili nemecké ženy v domácnosti. Celých osemdesiat percent predaja v prvej dekáde predstavovali ženy po štyridsiatke.

Skíni, punkeri aj motorkári

S rastúcim úspechom sa tvorcovia začali v roku 1959 rozhliadať po medzinárodnom trhu. Ich patent vtedy okamžite kúpil britský výrobca obuvi R. Griggs z mestečka Wollaston v strede Anglicka. obr_04.jpgMeno topánok poangličtil na Dr. Martens, trochu zmenil tvar podrážky a dodal typické žlté prešívanie. Prvá obuv novej značky sa začala v Británii predávať 1. apríla 1960 a za niekoľko rokov si nové topánky jednoznačne privlastnila revoltujúca mládež. Martensky boli vďaka svojej robustnej konštrukcii bežnou súčasťou pracovného oblečenia robotníkov, medzi ktorých v šesťdesiatych rokoch 20. storočia patrili aj skíni (skinheads).

Tí si martensky obľúbili tak, že v nich možno aj spávali. Topánky sa pre nich stali znakom príslušnosti ku skupine i zbraňou. Okovaná špica, ktorá pôvodne mala chrániť prsty nôh pred ťažkými predmetmi sa stala obávanou zbraňou v pouličných bitkách a topánky boli istý čas dokonca zakázané na futbalových štadiónoch a v niektorých pohostinstvách. O niečo neskôr si martensky obľúbili punkeri, rokeri, motorkári a stali sa pre nich symbolom rebelantstva, slobody, mladosti.

Dobré aj pre pápeža

Hlavným znakom martensiek býva okovaná špica, hoci prapôvodný model označený číslom 1460 ju nemal. Typická je gumová podrážka so žltým prešitím a výška topánky v závislosti od počtu dierok na šnúrky – od ôsmich do dvadsiatich. Mnoho iných výrobcov martensky s obľubou kopíruje, ale vo všeobecnosti prevláda názor, že žiadny z nich nedosahuje kvalitu originálu, ktorý preslávili mnohé hviezdy - ako Elton John, Madonna, Paul McCartney či skupiny Depeche Mode, Jethro Tull, Rolling Stones, Bee Gees, Red Hot Chili Peppers. Dnes sú módnou ikonou, ktorú možno nezriedka vidieť aj na útlych nohách modeliek. Objednal si ich dokonca aj pápež Ján Pavol II, či ich však nosil nie je známe. Ich kult ospevovala svojho času známa česká skínska skupina Orlík a obula sa do nich aj slovenská kapela Polemic.

obr_4.jpg

Člen skupiny Sex Pistols Sid Vicious (druhý zľava) patril k nadšeným
obdivovateľom martensiek a tvrdí sa, že bol pre ne ochotný aj zabíjať

Kultu konkuruje Cult

Na Slovensko zavítali martensky až po roku 1989. Dlhé roky mali svoju predajňu v Bratislave na Štefánikovej ulici. Nebolo to však vhodné miesto, preto dnes majú zmluvný obchod bližšie k centru mesta. Predávajú sa aj v niektorých ďalších slovenských mestách a prevádzkujú internetovú predajňu. Vlastník slovenskej domény Dr. Martens hovorí, že v topánkach tejto značky chodí obutá celá jeho rodina. Má vraj nohy zničené od športu a v martenskách sa mu chodí najpohodlnejšie, sú pevné a úplne sa prispôsobia nohe, ktorá ju nosí.

Podľa jeho doterajších skúseností si ich u nás zďaleka neobúvajú len militantne ladené skupiny ľudí. Kupuje si ich mnoho študentov, obľúbené sú medzi umelcami, niektoré modely sa dokonca dostali aj na javiská slovenských divadiel. Jedným z rekordérov v nosení týchto topánok je vraj muž pôvodom zo Srbska, ktorý jeden pár nosil tridsať rokov. Na topánkach to, samozrejme, vidno, ale ich majiteľ sa s nimi nedokáže rozlúčiť. Ozajstnou konkurenciou obr_2.jpgmartenskám u nás sú topánky značky Cult, cenovo o čosi prístupnejšie, a hlavne, vyrábané na Slovensku (Partizánske) a určené predovšetkým pre zahraničný trh.

Večné topánky

Oficiálne slová od výrobcov pre potenciálnych kupcov hovoria: Dr. Martens je obuv vystužená vzduchovým vankúšom Air Wair. Dokonale tlmí nárazy pri chôdzi po tvrdom povrchu, čím nám chráni kĺby a chrbticu a šetrí Achillove šľachy. Topánky majú originálnu podošvu z elastického materiálu, ktorá je odolná proti mastnote, kyselinám, benzínu i alkalickým látkam. Navyše je doplnená o špeciálne podložky rôznej tuhosti, ktoré umožňujú dokonalé vytvarovanie vnútrajška topánky presne podľa nohy a prispievajú tým k pohodlnej a zdravej chôdzi.

A teraz medzi nami: martensky sa nosia dobre, vedia sa prispôsobiť, vydržia celé roky a nie je problém obľúbiť si ich tak, že vám prischnú k štýlu a začnú vám určovať rytmus života. Viaceré generácie z nich urobili takzvané „ever lasting shoes“ – večné topánky. V roku 1999 bola o histórii a vplyve tejto značky na anglickú kultúru napísaná aj kniha. Originálna idea prešla dlhým vývojom od povojnového Bavorska k legende, ale tak už to býva, keď dobrý nápad ocenia ľudia na celom svete.

50. výročie
Legendárna britská alternatívna značka pri príležitosti osláv svojho okrúhleho výročia pripravila pre svojich fanúšikov aj očakávané prekvapenie. Vyrobila limitované kolekcie najtypickejších kožených modelov 1460 a 1461 v niekoľkých farbách so zlatými dierkami, zabalené obr_01.jpgv špeciálnej čiernej škatuli so zlatými nápismi a priloženým certifikátom, dokopy v ôsmich variantoch pre mužov aj pre ženy.

Základný model 1461 po členky s troma dierkami je v ponuke v štyroch hladkých variantoch v bielej, čiernej, zelenej a vínovej farbe. Pomerne prijateľná na exkluzivitu je i cena – 180 amerických dolárov za nízku topánku a 200 dolárov za vysokú. Okrem toho firma vymyslela aj netradičnú kampaň – požiadala desiatich hudobníkov, aby nahrali vlastné verzie kultových klasických skladieb pre zákazníkov Dr. Martens pod vedením desiatich vybraných režisérov, ktoré by približovali ducha ľudí nosiacich topánky tejto značky. Na svete sú už martensové hity od Noisettes, The Duke Spirit, DäM FunK, svoje verzie postupne chystajú Cinematic Orchestra, N.A.S.A., Burak Som Sistema a ďalší.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 7 075
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 575
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 511
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 996
  5. Kam do tepla v januári? 2 524
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 291
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 259
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 131
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 308
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 209

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Televízia, kam Babiš a Zeman utekajú pred dotieravými otázkami

Politické diskusie nemajú na Barrandove veľkú sledovanosť, no sú lacné a zvyšujú prestíž moderátora.

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci aj tak pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc.

KOMENTÁRE

Fico aj Danko sa zmenia na vítačov. To si pozrieme

Blíži sa čas, keď vláda bude musieť obhájiť príchod ekonomických migrantov.

EKONOMIKA

Slovensko je pre nás kľúčové, plánujeme naberať nových ľudí

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel.

Neprehliadnite tiež

Život pokoril aplikáciu, ktorá mala fungovať ako antikoncepcia

Takmer 40 neželaných tehotenstiev ukázalo jej slabinu.

Cestovateľské trendy na rok 2018 podľa slovenských blogerov

Cestujú, píšu o tom a vedia, čo sa oplatí vidieť. Ktoré destinácie odporúčajú známi travel blogeri?

Sedem tehotenských mýtov a faktov

Gynekológ odpovedá na časté povery a presvedčenia, ktoré si ženy medzi sebou vymieňajú.

Stĺpček Osmelené

Bývam v hlavnom meste, ale láska to nie je

Bratislava je aj nie je moje mesto.

Mila Kunis je ženou roka podľa klubu Hasty Pudding

Ceremoniál, na ktorom herečka dostane tradičný zlatý džbán s pudingom, sa bude konať 25. januára.