SME

Dr. Martens - Od robotníkov k megahviezdam

Od nemeckých žien v domácnosti cez robotníkov, skínov, rokerov až k pápežovi - takú cestu prešli za päťdesiat rokov topánky značky Dr. Martens.



Človek by ani nepovedal, aké je číslo 1460 slávne. Na matematické pí síce nemá, ale zďaleka nie je také bežné, ako sa na prvý pohľad zdá. Označuje povestný model topánok svetoznámej značky, ktorý v univerzálnosti dodnes žiaden iný obuvnícky produkt netromfol. Bolo to presne 1. 4. 1960, keď sa vo Veľkej Británii začali predávať masívne baganče - mali osem šnurovacích dierok a čerešňovú farbu. Dostali meno Dr. Martens podľa svojho vynálezcu a práve oslavujú polstoročie svojho vzniku. Legendárna britská alternatívna značka pri príležitosti osláv svojho okrúhleho výročia pripravila pre svojich fanúšikov aj očakávané prekvapenie. Vyrobila limitované kolekcie najtypickejších kožených modelov 1460 a 1461 v niekoľkých farbách so zlatými dierkami, zabalené v špeciálnej čiernej škatuli so zlatými nápismi a priloženým certifikátom, dokopy v ôsmich variantoch pre mužov aj pre ženy. Základný model 1461 po členky s troma dierkami je v ponuke v štyroch hladkých variantoch v bielej, čiernej, zelenej a vínovej farbe. Pomerne prijateľná na exkluzivitu je i cena – 180 amerických dolárov za nízku topánku a 200 dolárov za vysokú. Okrem toho firma vymyslela aj netradičnú kampaň – požiadala desiatich hudobníkov, aby nahrali vlastné verzie kultových klasických skladieb pre zákazníkov Dr. Martens pod vedením desiatich vybraných režisérov, ktoré by približovali ducha ľudí nosiacich topánky tejto značky. Na svete sú už martensové hity od Noisettes, The Duke Spirit, DäM FunK, svoje verzie postupne chystajú Cinematic Orchestra, N.A.S.A., Burak Som Sistema a ďalší.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najlepšia je klasika

Dnes už firma zďaleka nevyrába iba klasické modely 1460 a 1461, s ktorými pred päťdesiatimi rokmi prerazila. V ponuke sú nízke poltopánky s prackou, semišové mokasíny, sandále, šľapky, žabky, tenisky, pre dospelých aj pre deti, plus rôzne značkové doplnky – šnúrky, čistiace sady, zapaľovače, obuváky či peňaženky. Dodnes však platí, že z ponuky topánok Dr. Martens sa najlepšie predáva klasika. Ceny u nás sú porovnateľné s okolitými krajinami, rádovo však ide o niekoľko stoviek eur, čo nie je málo, ale za značku sa platí. A to aj v prípade, že martensky pochádzajú z Číny alebo z Thajska, kam sa výroba v posledných rokoch presunula.

Spoločnosť sa tak rozhodla v roku 2002 pod tlakom klesajúceho predaja. V roku 2007 však pôvodnú exkluzívnu výrobu v zapadnutom anglickom mestečku Wollastone obnovila. Každý deň tam asi desať robotníkov vyrobí na starých strojoch približne päťdesiat párov topánok, hlavne spomínaný legendárny model 1460. Naďalej sa teda potvrdzuje kúzlo martensiek, ktoré prešli zložitou cestou od subkultúry ku kultúre a od kultúry ku kultu. Značka má dnes svoje zastúpenie okrem Veľkej Británie aj v USA, Singapure, Hongkongu, Japonsku, Južnej Kórei a distribútorov vo vyše päťdesiatich krajinách sveta.

SkryťVypnúť reklamu

Vzťah k martenskám sa vytvára od detstva. V niektorých sociálnych skupinách
sú tieto topánky prvým chlapčenským snom

Pre ženy po štyridsiatke

Doktor Martens, v Británii nazývaný aj Doc alebo Dc´s, je kultová obuv prakticky pre všetky mládežnícke subkultúry spojené s tvrdou hudbou. Pôvodne zdravotné topánky sú dielom bavorského doktora Wehrmachtu Klausa Maertensa. Ten si v roku 1945 poranil členok pri lyžovaní v bavorských Alpách. Štandardné vojenské topánky ho tlačili, a tak navrhol vylepšený model s mäkkou kožou a špeciálnou podošvou so vzduchovým vankúšom. Spolu s kamarátom z univerzitných štúdií Herbertom Funckom, ktorého nové topánky zaujali, ich začali vyrábať v nemeckom Seeshaupte. Použili na to vyradené gumy z vojnových zásob nemeckého letectva Luftwaffe. Na počudovanie, pohodlné a trvanlivé podrážky si najprv obľúbili nemecké ženy v domácnosti. Celých osemdesiat percent predaja v prvej dekáde predstavovali ženy po štyridsiatke.

SkryťVypnúť reklamu

Skíni, punkeri aj motorkári

S rastúcim úspechom sa tvorcovia začali v roku 1959 rozhliadať po medzinárodnom trhu. Ich patent vtedy okamžite kúpil britský výrobca obuvi R. Griggs z mestečka Wollaston v strede Anglicka. Meno topánok poangličtil na Dr. Martens, trochu zmenil tvar podrážky a dodal typické žlté prešívanie. Prvá obuv novej značky sa začala v Británii predávať 1. apríla 1960 a za niekoľko rokov si nové topánky jednoznačne privlastnila revoltujúca mládež. Martensky boli vďaka svojej robustnej konštrukcii bežnou súčasťou pracovného oblečenia robotníkov, medzi ktorých v šesťdesiatych rokoch 20. storočia patrili aj skíni (skinheads).

Tí si martensky obľúbili tak, že v nich možno aj spávali. Topánky sa pre nich stali znakom príslušnosti ku skupine i zbraňou. Okovaná špica, ktorá pôvodne mala chrániť prsty nôh pred ťažkými predmetmi sa stala obávanou zbraňou v pouličných bitkách a topánky boli istý čas dokonca zakázané na futbalových štadiónoch a v niektorých pohostinstvách. O niečo neskôr si martensky obľúbili punkeri, rokeri, motorkári a stali sa pre nich symbolom rebelantstva, slobody, mladosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobré aj pre pápeža

Hlavným znakom martensiek býva okovaná špica, hoci prapôvodný model označený číslom 1460 ju nemal. Typická je gumová podrážka so žltým prešitím a výška topánky v závislosti od počtu dierok na šnúrky – od ôsmich do dvadsiatich. Mnoho iných výrobcov martensky s obľubou kopíruje, ale vo všeobecnosti prevláda názor, že žiadny z nich nedosahuje kvalitu originálu, ktorý preslávili mnohé hviezdy - ako Elton John, Madonna, Paul McCartney či skupiny Depeche Mode, Jethro Tull, Rolling Stones, Bee Gees, Red Hot Chili Peppers. Dnes sú módnou ikonou, ktorú možno nezriedka vidieť aj na útlych nohách modeliek. Objednal si ich dokonca aj pápež Ján Pavol II, či ich však nosil nie je známe. Ich kult ospevovala svojho času známa česká skínska skupina Orlík a obula sa do nich aj slovenská kapela Polemic.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Člen skupiny Sex Pistols Sid Vicious (druhý zľava) patril k nadšeným
obdivovateľom martensiek a tvrdí sa, že bol pre ne ochotný aj zabíjať

Kultu konkuruje Cult

Na Slovensko zavítali martensky až po roku 1989. Dlhé roky mali svoju predajňu v Bratislave na Štefánikovej ulici. Nebolo to však vhodné miesto, preto dnes majú zmluvný obchod bližšie k centru mesta. Predávajú sa aj v niektorých ďalších slovenských mestách a prevádzkujú internetovú predajňu. Vlastník slovenskej domény Dr. Martens hovorí, že v topánkach tejto značky chodí obutá celá jeho rodina. Má vraj nohy zničené od športu a v martenskách sa mu chodí najpohodlnejšie, sú pevné a úplne sa prispôsobia nohe, ktorá ju nosí.

Podľa jeho doterajších skúseností si ich u nás zďaleka neobúvajú len militantne ladené skupiny ľudí. Kupuje si ich mnoho študentov, obľúbené sú medzi umelcami, niektoré modely sa dokonca dostali aj na javiská slovenských divadiel. Jedným z rekordérov v nosení týchto topánok je vraj muž pôvodom zo Srbska, ktorý jeden pár nosil tridsať rokov. Na topánkach to, samozrejme, vidno, ale ich majiteľ sa s nimi nedokáže rozlúčiť. Ozajstnou konkurenciou martenskám u nás sú topánky značky Cult, cenovo o čosi prístupnejšie, a hlavne, vyrábané na Slovensku (Partizánske) a určené predovšetkým pre zahraničný trh.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Večné topánky

Oficiálne slová od výrobcov pre potenciálnych kupcov hovoria: Dr. Martens je obuv vystužená vzduchovým vankúšom Air Wair. Dokonale tlmí nárazy pri chôdzi po tvrdom povrchu, čím nám chráni kĺby a chrbticu a šetrí Achillove šľachy. Topánky majú originálnu podošvu z elastického materiálu, ktorá je odolná proti mastnote, kyselinám, benzínu i alkalickým látkam. Navyše je doplnená o špeciálne podložky rôznej tuhosti, ktoré umožňujú dokonalé vytvarovanie vnútrajška topánky presne podľa nohy a prispievajú tým k pohodlnej a zdravej chôdzi.

A teraz medzi nami: martensky sa nosia dobre, vedia sa prispôsobiť, vydržia celé roky a nie je problém obľúbiť si ich tak, že vám prischnú k štýlu a začnú vám určovať rytmus života. Viaceré generácie z nich urobili takzvané „ever lasting shoes“ – večné topánky. V roku 1999 bola o histórii a vplyve tejto značky na anglickú kultúru napísaná aj kniha. Originálna idea prešla dlhým vývojom od povojnového Bavorska k legende, ale tak už to býva, keď dobrý nápad ocenia ľudia na celom svete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

50. výročie

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  2. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  3. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  4. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  5. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  7. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  8. Čo bude toto leto in?
  1. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  2. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  4. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  5. LESY SR hostili prestížne udeľovanie cien CIC
  6. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  7. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 550
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 167
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 951
  4. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 527
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 037
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 946
  7. Čo bude toto leto in? 2 781
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 668
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 759
  2. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 933
  3. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 845
  4. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 134
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 086
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 863
  7. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 626
  8. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 612
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
SkryťZatvoriť reklamu