SME

Andrea Klimková: Architektúra je poslanie

Vo svojej profesii je doslova raritou. Nestáva sa často, že by mladá žena uspela na Slovensku v takom typicky mužskom povolaní, akým je architektúra.

Prečo je podľa vás na Slovensku tak málo žien architektiek?

po absovovaní Fakulty architektúry v Bratislave absolvovala stáž na Fakulte regionálneho rozvoja na Univerzite v Klagenfurte. Nasledujúci rok sa prihlásila na Fakultu architektúry vo Viedni, kde externe študovala dva roky. Súčasne sa venovala grafickému dizajnu pre časopis o interiéri a architektúre. Počas školy praxovala v ateliéri Seegy&Bisch v Norimbergu. Spolupracovala s viacerými bratislavskými architektonickými kanceláriami, najčastejšie s architektom Andrejom Alexym, s ktorým neskôr založila architektonickú kanceláriu Alexy&Klimková. Od roku 2005 vedie architektonický ateliér AK2 s architektom Petrom Kručayom. Je vydatá za grafického dizajnéra Juraja Klimka, s ktorým má štvorročného syna Remiho.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Svet architektúry a stavebníctva je viac „mužský“ svet, podobne ako svet politiky, vedy či techniky. Vraj len desať percent absolventov architektonických škôl, ktorí sa dostanú do praxe, sa u nás stane tvorivými architektonickými osobnosťami, a z nich len desatinu tvoria ženy.

Čiže ak to preložíme do čísel, zo 150 známych slovenských architektov, urbanistov a teoretikov je asi 15 žien, a to vrátane žien pracujúcich v tandeme s manželmi – architektmi. Možno je to tým, že architektúra je dosť náročné a vyčerpávajúce povolanie, alebo skôr poslanie, ktorému treba obetovať veľmi veľa času a energie, a to aj na úkor rodiny.

Čo vás vlastne priviedlo k tomuto náročnému povolaniu?

Maturovala som krátko po revolúcii. Vtedy sme si po prvý raz mohli podať prihlášku až na tri vysoké školy, čo bola rarita. Tak som skúsila výtvarnú výchovu v Prešove, umelecký dizajn v Košiciach a architektúru v Bratislave. Nakoniec som na prekvapenie rodičov, aj na moje vlastné, urobila talentové skúšky na všetkých troch školách.

SkryťVypnúť reklamu

Rozhodla som sa pre architektúru, ktorá sa mi javila najviac komplexná a perspektívna do budúcnosti. A takisto aj preto, že bola najďalej od domova, a ja som sa chcela osamostatniť.

Ktoré z vašich projektov považujete za svoje „srdcovky“?

Najradšej mám projekty, ktoré sú pre mňa výzvou. Inšpiráciou. Také ma priťahujú, aj keď väčšinou so sebou prinášajú aj problémy. (smiech) Asi najznámejšie je športové a relaxačné centrum RELAXX v Bratislave, ktoré bolo takou výzvou – z architektonického, konštrukčného aj technologického hľadiska.

Nachádza sa na zložitom a frekventovanom mieste medzi Einsteinovou ulicou, diaľnicou D1, Starým mostom a železnicou. Bolo tam mnoho na prvý pohľad neprekonateľných limitov, s ktorými sa bolo treba vyrovnať.

Mojím prvým väčším projektom, ktorý získal viacero ocenení, bol bytový dom Mondrian v Bratislave. Jeho leitmotívom bola interpretácia známeho obrazu Kompozícia červenej, modrej a žltej od Pieta Mondriana.

SkryťVypnúť reklamu

Sledujete osud vašich projektov aj potom, keď ich dokončíte, alebo už nemáte dôvod ďalej sa o ne zaujímať?

Ak architekt vytvorí dielo, vzťahujú sa naňho autorské práva, a preto by mal byť informovaný o všetkých úpravách, ktoré menia jeho vonkajší vzhľad. To sa však často porušuje. Diela viacerých významných slovenských architektov sa prestavali alebo necitlivo zrekonštruovali bez toho, aby si niekto vyžiadal ich súhlas.

Na bytovom dome Mondrian si napríklad majitelia bytov prestrešili balkóny, namontovali na fasádu satelity alebo si pristavali prístrešky na streche bez toho, aby nás o tom upovedomili. Autorské práva sa porušujú aj pri nakladaní s dielom, napríklad,keď sa dielo použije na reklamné účely bez súhlasu jeho autorov. Podľa mňa to súvisí so slabou vymožiteľnosťou práva a celkovou kultúrnosťou národa. Napríklad v krajinách západnej Európy by si niečo také nikto nedovolil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie je to dané rozdielnou legislatívou?

Čiastočne áno, ale hlavný rozdiel je v ľuďoch. V Škandinávii, ktorá je príkladom kultivovanej a vzdelanej spoločnosti a váži si svoje životné prostredie, napríklad neuvidíte vodiča, ktorý by vyhodil plastovú fľašu z auta na chodník, čo je u nás bežný jav.

Do akej miery podľa vás architektúra na Slovensku formuje kvalitu prostredia, v ktorom žijeme?

Zjednodušene sa dá povedať, že na kvalite nášho prostredia sa zúčastňujú tri hlavné zložky – verejná správa, stavebník a architekt. Ak vo všetkých zložkách absentujú vzdelaní, schopní a čestní ľudia, je to pre naše prostredie nezdravé. Bez skutočných odborníkov nevyliečime choroby našich miest.

Napríklad u nás je celkom bežné obstarávať dôležité verejné projekty iba cez obchodnú súťaž, kde sú kritériá často postavené tak, že vyhráva najnižšia cena za projekt, ale paradoxne z firiem, ktoré majú najvyšší obrat.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo vyspelých kultúrach sa na tieto projekty vypíše medzinárodná anonymná architektonická súťaž a návrhy posudzuje nezávislá odborná porota. Často sú to stavby ako múzeá, národné archívy, univerzity alebo mosty.

Robí sa to s cieľom hľadania toho najkvalitnejšieho riešenia, pretože sa tým dvíha kredit mesta, krajiny a spoločnosti ako takej. Ďalším problémom je u nás napríklad absencia sociálneho bývania, po ktorom je obrovský dopyt. Chýba bývanie pre seniorov, mladé rodiny, tých, ktorí si nemôžu dovoliť kúpiť byt za bežnú trhovú cenu.

U nás na podobné projekty vraj nie sú peniaze.

Áno, to sa hovorí... Myslím, že to je však otázka priorít. Takisto je otázne, či neriešené sociálne problémy a ich dôsledky nebudú pre štát nakoniec drahšie. Ak sa pozrieme do susednej Viedne, nájdeme tam veľa príkladov kvalitného sociálneho bývania, ide o nájomné byty postavené za veľmi nízke stavebné náklady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo všetko by sme si mali my bežní ľudia všímať, keď si chceme kúpiť nový byt?

Dôležité je, či za primeranú cenu dostanete primeranú kvalitu. V čase nedávneho stavebného boomu, keď sa mohli používať kvalitnejšie a drahšie materiály, náročnejšie technologické riešenia, inovácie, veľkolepejšie priestorové koncepty, lebo na to boli peniaze, sa to nerobilo. Dôvod je prostý – maximalizoval sa zisk a minimalizovali náklady. Kvalita nebola prioritou.

Teraz počas krízy sa to zasa nerobí, lebo peniaze nie sú. Zisk jednoducho nepozná hornú hranicu. Ľuďom, ktorí si chcú kúpiť byt, by som odporúčala všímať si dispozičné riešenie bytov, či je v nich dostatok svetla, či sú priestory efektívne využiteľné a či sú použité kvalitné materiály a dobre vyriešené detaily. Zo širšieho hľadiska je určite dôležitá aj kapacita a kvalita parkovania, zelene a infraštruktúry.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Často sa vyjadrujete ku kvalite životného prostredia. Snažíte sa robiť aj niečo konkrétne na jeho zlepšenie?

Náš ateliér sa pred rokom zúčastnil na zaujímavom projekte Mestské zásahy, ktorý aktívne riešil problém zanedbaných verejných priestorov v Bratislave. Išlo o dobrovoľnú aktivitu viacerých bratislavských architektov zameranú na pomoc svojmu mestu s ideou, že aj malá zmena môže urobiť veľký efekt.

Postavili sme sa k problému trochu inak – neriešili sme konkrétny mestský priestor, ale upozornili na problém životného prostredia nekonvenčnou formou. Náš príspevok s názvom Extrement Program for Bratislava aplikoval priamo na odpadkami znečistené miesta signálne kužely.

Majú podľa vás podobné aktivity u nás aj primeraný ohlas?

Nedávno som počula, že v televíznych novinách bola správa o študentke, ktorá označovala exkrementy v Petržalke ceduľkami, takže pár ľudí sme, dúfam, inšpirovali. Je podľa vás súčasná architektúra dostatočne ekologická? Bohužiaľ, súčasné novostavby sú menej ekologické, rýchlejšie sa amortizujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Materiály nie sú také trvanlivé, ako boli pri stavbách v minulosti, ktoré pretrvali storočia. Je to dané čiastočne odrazom konzumného spôsobu života a spoločnosti, ktorá ide najmä po povrchu. Po rýchlych peniazoch, rýchlom úspechu, rýchlej politike. Všetko chceme hneď a teraz, nič nechceme zmeškať. Preto predbiehame sami seba, v strachu, aby nás nepredbehol niekto iný. Lenže už Seneca kedysi povedal, že ak nechce človek nič premeškať, premešká sám seba...

Andrea Klimková (37)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 454
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 7 310
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 948
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 858
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 274
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 943
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vilu z roku 1912 rekonštruovali architekti z ateliéru Collegium. Podľa architekti Kataríny Lupták jej výnimočnosť tkvie aj v prístupe investora.

Dnes sa uchádza v Česku o ocenenie interiér roku.


Pistáciová bábovka.

Čo si uvariť na Zelený štvrtok? Inšpirujte sa výberom receptov.


redakcia SME ženy 9
Pre recept na tiramisu kliknite na obrázok.

Ako využiť mascarpone v dezertoch a koláčoch a čím ho nahradiť v receptoch.


redakcia SME ženy 2

Odborníci radia, na čo si dať pozor.


1
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 705
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 413
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 390
  4. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 18 279
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 117
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 317
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 927
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 498
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu