Predaj ovládnu v najbližšej budúcnosti bio potraviny, nákup cez internet a second handy. Nové trendy už menia štatistiky spotrebiteľského správania v Európe.
Pôvodný agentúrny text bol nahradený autorským textom SME.
BRATISLAVA. Európania nenakupujú menej. Dokonca, väčšina z nich predpokladá, že to najhoršie z krízy už majú za sebou. Vyplýva to z prieskumu Barometer spoločnosti Cetelem.
Lepšie sa vyvíja aj hodnotenie situácie v jednotlivých krajinách. V dvanástich štátoch, v ktorých Cetelem robil prieskum, sa hodnotenie na rok 2010 zlepšilo o 0,3 bodu na 4,5 z možných desiatich. U nás ľudia ohodnotili situáciu na budúci rok na 4,6 bodu. Spoločnosť Cetelem sa pýtala 8tisíc ľudí. Zo Slovenska ich bolo päťsto.
Dôležité je, za čo platia
Ľudia sú podľa prieskumu ochotní nakupovať, ale prehodnocujú, za čo dajú koľko peňazí. „Dnes je najdôležitejšie, či má produkt pre zákazníka pridanú hodnotu. Vtedy je ochotný zaň zaplatiť aj viac peňazí," povedal včera Pascal Roussarie, manažér štúdie Barometer. Práve preto je možné, že ľudia síce nakúpia pri ceste na dovolenku letenky v nízkonákladových leteckých spoločnostiach, ale priplatia si za lepší hotel, opísal.
Ľubomír Drahovský, analytik spoločnosti Terno, však upozorňuje, že na Slovensku sa musia vnímať rozdiely v jednotlivých regiónoch. Inak sa podľa neho správajú ľudia v Bratislave či v Košiciach a napríklad v Lučenci. „Spotrebiteľské správanie závisí najmä od miery nezamestnanosti." Práve preto sú podobné prieskumy v súčasnosti otázne. Situácia v obchode sa totiž podľa neho rýchlo mení.
Bio potraviny sú v móde
Ako jeden z najvýraznejších trendov medzi spotrebiteľmi je podľa prieskumu Barometer nákup bio potravín. Takmer 40 percent opýtaných Slovákov povedalo, že často kupujú bio produkty. Podobný trend je aj v ostatných krajinách prieskumu. Najmenej bio produkty nakupujú Česi, len 22 percent.
Ľudia však ekologicky rozmýšľajú aj pri používaní recyklovaného papiera, produktov lokálnej výroby, ktoré majú obmedziť znečistenie ovzdušia či pri úpravách domácností, ktoré im môžu znížiť výdavky. V ekologickom správaní sú Slováci nad priemerom.
Naopak, produkty pod označením fair trade sú na tom omnoho horšie. V priemere ich nakupuje len 10 percent ľudí. U nás sú to tri percentá. Fair trade sú produkty, ktoré vyrábajú malí podnikatelia v rozvojových krajinách, napríklad v Afrike. Ide najmä o kávu či o čokoládu. „Bio produkty považujú zákazníci za také, ktoré pomôžu priamo im. Fair trade je nákup, ktorý pomáha niekomu ďaleko. Vo všetkých sledovaných krajinách platí, že ľudia radšej pomôžu sebe ako iným," povedal Roussarie.
Antikvariáty prajú čitateľom
Ďalším trendom v Európe je nakupovanie v bazároch. Zákazníci to už vnímajú ako cestu k veciam vyššej hodnoty. Aj keď sú produkty už použité, je to podľa nich lepšie, ako kúpiť veci s nižšou hodnotou.
V second handoch však už neprevláda len oblečenie ako to bolo v minulosti. Ľudia najviac nakupujú veci súvisiace s kultúrou. Ide napríklad o použité knihy, CD či videohry. Záujem je aj o jazdené autá. Naopak, najmenej nakupujú použité športové potreby a záhradnú techniku. Oproti štátom západnej Európy v nákupe použitých produktov zaostávame. Nákup v bazároch ešte stále vnímame dehonestujúco oveľa viac, ako napríklad ľudia vo Veľkej Británii, v Maďarsku či vo Francúzsku.
Okrem boja so second handmi musia podľa Roussarie predajcovia zápasiť aj s internetom. Ľudia podľa neho už prešli na taktiku, že si najskôr pozrú ponuku na internete, a potom ju porovnávajú s tou v kamenných obchodoch. „Úloha predavača dnes nie je presvedčiť, ale vyjednávať," povedal.