SME

Ľudia myslia a nakupujú viac ekologicky

Prieskum Barometer ukázal, že na Slovensku sa myslí na životné prostredie, najmä keď to môže znížiť výdavky.

Predaj ovládnu v najbližšej budúcnosti bio potraviny, nákup cez internet a second handy. Nové trendy už menia štatistiky spotrebiteľského správania v Európe.

Pôvodný agentúrny text bol nahradený autorským textom SME.

SkryťZatvoriť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťZatvoriť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Európania nenakupujú menej. Dokonca, väčšina z nich predpokladá, že to najhoršie z krízy už majú za sebou. Vyplýva to z prieskumu Barometer spoločnosti Cetelem.

Lepšie sa vyvíja aj hodnotenie situácie v jednotlivých krajinách. V dvanástich štátoch, v ktorých Cetelem robil prieskum, sa hodnotenie na rok 2010 zlepšilo o 0,3 bodu na 4,5 z možných desiatich. U nás ľudia ohodnotili situáciu na budúci rok na 4,6 bodu. Spoločnosť Cetelem sa pýtala 8­tisíc ľudí. Zo Slovenska ich bolo päťsto.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

SkryťZatvoriť reklamu

Dôležité je, za čo platia

Ľudia sú podľa prieskumu ochotní nakupovať, ale prehodnocujú, za čo dajú koľko peňazí. „Dnes je najdôležitejšie, či má produkt pre zákazníka pridanú hodnotu. Vtedy je ochotný zaň zaplatiť aj viac peňazí," povedal včera Pascal Roussarie, manažér štúdie Barometer. Práve preto je možné, že ľudia síce nakúpia pri ceste na dovolenku letenky v nízkonákladových leteckých spoločnostiach, ale priplatia si za lepší hotel, opísal.

Ľubomír Drahovský, analytik spoločnosti Terno, však upozorňuje, že na Slovensku sa musia vnímať rozdiely v jednotlivých regiónoch. Inak sa podľa neho správajú ľudia v Bratislave či v Košiciach a napríklad v Lučenci. „Spotrebiteľské správanie závisí najmä od miery nezamestnanosti." Práve preto sú podobné prieskumy v súčasnosti otázne. Situácia v obchode sa totiž podľa neho rýchlo mení.

SkryťZatvoriť reklamu

Bio potraviny sú v móde

Ako jeden z najvýraznejších trendov medzi spotrebiteľmi je podľa prieskumu Barometer nákup bio potravín. Takmer 40 percent opýtaných Slovákov povedalo, že často kupujú bio produkty. Podobný trend je aj v ostatných krajinách prieskumu. Najmenej bio produkty nakupujú Česi, len 22 percent.

Ľudia však ekologicky rozmýšľajú aj pri používaní recyklovaného papiera, produktov lokálnej výroby, ktoré majú obmedziť znečistenie ovzdušia či pri úpravách domácností, ktoré im môžu znížiť výdavky. V ekologickom správaní sú Slováci nad priemerom.

Naopak, produkty pod označením fair trade sú na tom omnoho horšie. V priemere ich nakupuje len 10 percent ľudí. U nás sú to tri percentá. Fair trade sú produkty, ktoré vyrábajú malí podnikatelia v rozvojových krajinách, napríklad v Afrike. Ide najmä o kávu či o čokoládu. „Bio produkty považujú zákazníci za také, ktoré pomôžu priamo im. Fair trade je nákup, ktorý pomáha niekomu ďaleko. Vo všetkých sledovaných krajinách platí, že ľudia radšej pomôžu sebe ako iným," povedal Roussarie.

SkryťZatvoriť reklamu

Antikvariáty prajú čitateľom

Ďalším trendom v Európe je nakupovanie v bazároch. Zákazníci to už vnímajú ako cestu k veciam vyššej hodnoty. Aj keď sú produkty už použité, je to podľa nich lepšie, ako kúpiť veci s nižšou hodnotou.

V second handoch však už neprevláda len oblečenie ako to bolo v minulosti. Ľudia najviac nakupujú veci súvisiace s kultúrou. Ide napríklad o použité knihy, CD či videohry. Záujem je aj o jazdené autá. Naopak, najmenej nakupujú použité športové potreby a záhradnú techniku. Oproti štátom západnej Európy v nákupe použitých produktov zaostávame. Nákup v bazároch ešte stále vnímame dehonestujúco oveľa viac, ako napríklad ľudia vo Veľkej Británii, v Maďarsku či vo Francúzsku.

Okrem boja so second handmi musia podľa Roussarie predajcovia zápasiť aj s internetom. Ľudia podľa neho už prešli na taktiku, že si najskôr pozrú ponuku na internete, a potom ju porovnávajú s tou v kamenných obchodoch. „Úloha predavača dnes nie je presvedčiť, ale vyjednávať," povedal.

SkryťZatvoriť reklamu

Najčítanejšie na SME

SkryťZatvoriť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 299
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 498
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 016
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 693
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 533
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 041
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 265
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
Skryťhttps://predplatne.sme.sk/predplatne-premium-bez-reklamy?ref=static_buttonnoads_byvanie