SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Ako si udržať imunitu v sychravých dňoch?

Už vás otravuje často sa vracajúce prechladnutie a tie neustále výkyvy teplôt. Chcete aby vaše telo bolo odolnejšie?

(Zdroj: Stock.XCHNG)

Slnko nám síce čoraz viac vykúka z oblakov a jarný vzduch nás šteklí v nose, predsa len je polovica marca a je možné, že zima ešte neskončila.

Premenlivé počasie, v ktorom nevieme, či sa skôr obliecť alebo vyzliecť, začalo v našom podnebnom pásme naplno kraľovať. Najviac v týchto dňoch trpí naša imunita. Ako si ju správne naštartovať a udržať? Ponúkame vám niekoľko tipov.

SAUNA

Výmysel severanov je jedným z najlepších budovateľov imunity. Prehriatie tela a následné ochladzovanie odstraňuje psychickú a fyzickú únavu, uvoľňuje, zmierňuje bolesti, prináša príjemný pocit a odbúrava stres. Telo sa otužuje, zvyšuje sa obranyschopnosť organizmu a dýchacie cesty sú lepšie prekrvené. Potením z tela odchádzajú škodlivé látky a tak sa už po prvom saunovaní cítime sviežo a zdravo.

Poznáme niekoľko druhov sáun: suchá sauna (švédska) – sauna s minimálnou vlhkosťou, vlhká sauna (fínska) – miernejšia teplota s relatívne vysokou vlhkosťou vzduchu, parná sauna – teplota dosahuje maximálne 60°C pri 100% vlhkosti, infrakabína – využíva infračervené žiarenie pri saunovaní a saunárium – kombinácia rôznych typov.

Pri saunovaní by sme mali myslieť na niekoľko hlavných zásad. Pred vstupom do sauny si treba odložiť šperky, hodinky, okuliare, aby sme sa vyhli popáleninám. V saune je najlepšie byť vyzlečený, pretože aj plavky nás môžu páliť a utlmujú odparovanie tela.

Skryť Vypnúť reklamu

STUDENÁ A TEPLÁ SPRCHA

Ak nemáte možnosť navštíviť saunu, alebo vás tento zázrak veľmi neoslovil, „naštartovačom“ imunity je aj striedanie teplej a studenej vody. Praktizovať toto otužovanie môžete kedykoľvek a kdekoľvek. Postačí vám k tomu iba sprcha a pevná vôľa, aby ste to po prvom prúde studenej vody hneď nevzdali (ako som to urobila napríklad ja :).

KRYOKOMORA

Novým hitom budovania imunity je kryokomora. Čo by ste povedali na liečbu pri teplote -120°C? Takáto procedúra pozitívne pôsobí na ochorenia pohybového aparátu, kĺbov, chrbtice, pomáha pri bolestivých stavoch svalov a šliach a teraz pozor, má priaznivý vplyv aj na boj s celulitídou. Pred vstupom do kryokomory musíte prejsť lekárskym vyšetrením a otužovacími procedúrami. Nečudo, veď byť pri teplote -110°C až -120°C odetý iba v spodnom prádle, podkolienkach, rukaviciach a drevákoch dá nášmu organizmu naozaj zabrať. Nevyhnutná je aj maska na tvár, aby sa priamym vdychovaním chladného vzduchu nedráždili dýchacie cesty. Pobyt v kryokomore by nemal byť dlhší ako 3 minúty, pretože môže dôjsť k podchladeniu. Po opustení krykomory nasleduje fáza zahrievania aktívnym pohybom, napríklad na stacionárnych bicykloch.

Ak ste sa rozhodli práve pre tento trošku extrémny spôsob otužovania imunity, krykomory nájdete už v každom väčšom meste, napríklad v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach, Bojnických kúpeľoch, Senci, či v Poprade.

Skryť Vypnúť reklamu

OVOCIE A ZELENINA

Prísun vitamínov by ste mali v tomto období zvýšiť na maximum. Najviac vitamínu C je v citrusových plodoch, kyslej kapuste a paradajkách. A tak si miesto hranolčekov doprajte radšej misku zeleninového šalátu. Ovocie a zeleninu treba konzumovať najmä v surovom stave, vo veľkých množstvách a hlavne pravidelne, lebo je dokázané, že vitamín C sa z organizmu rýchlo vylučuje a telo si jeho zásoby nevytvára.

POHYB NA ČERSTVOM VZDUCHU

Známa veta – kam nechodí slnko, tam chodí lekár – je naozaj pravdou. Pohyb na čerstvom vzduchu by sme nemali zanedbávať. Ak sa vám nechce otužovať ranným behom, stačí keď si vyjdete na krátku prechádzku do prírody. Pľúca sa vám čistým vzduchom prečistia a vy sa hneď budete cítiť sviežo a zdravo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 533
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 697
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 504
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 217
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 181
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 459
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 494
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 372
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 275
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 035
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Novorodencov a matky delíme napriek odporúčaniam znalcov

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.

Potraty sa sprísňovať nebudú, Záborskej novela neprešla

Zákon chcú o pol roka predložiť znova.

Anna Záborská.