SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Bicykel sa musí na sezónu pripraviť

S najväčšou pravdepodobnosťou ho v pivnici nájdete v rovnakom stave, v akom ste ho na jeseň zaparkovali. Ak ste si nelámali hlavu nad jeho jesennou údržbou a zazimovaním, mali by ste si s predstihom preveriť, na čom ste. Inak sa váš prvý cyklovýlet môže s

(Zdroj: Stock.XCHNG)

končiť fiaskom.

Bicykel je ako automobil. Bez povšimnutia a priebežného servisu môže slúžiť dlho, no hneď ako sa objaví prvý problém, na povrch vyplávajú aj ostatné. Je to práve zanedbaná údržba, ktorá sa podpíše pod to, že sa súčiastky predčasne opotrebujú. Vtedy stojí oprava viac.

„Ľudia dajú veľké sumy za opravu auta, ale za bicykel sa im zdá cena vždy vysoká. V minulosti ho opravovali iba doma, na kolene. A tak úplne prestali vnímať, že ide o odbornú prácu, na ktorú treba mať vybavenie,“ hovorí z vlastnej skúsenosti Eva Durdyová, prevádzkujúca cykloservis v Hlohovci.

Skryť Vypnúť reklamu

Chyby robíme aj sami

Existuje viacero príčin, prečo bicykle bez servisu zlyhávajú. Podceňujeme mokré jesenné počasie, zabúdame na pravidelné mazanie a iba zriedkakedy si všimneme, že sa čosi uvoľní. Ak k tomu pripočítame blato a nečistoty, ktoré zvyšujú záťaž mechanizmov, bicykel prevádzkujeme v úplne iných podmienkach, s akými počítal výrobca pri jeho návrhu. To sa niekde musí prejaviť.

Niekedy sa stáva, že problémy privoláme nechtiac. „Na zimu treba na prehadzovačke nastaviť taký prevod, aby reťaz zostala čo najvoľnejšia a ak bicykel nevisí na háku, treba jeho kolesá raz za čas pootočiť, aby sa plášť neuležal,“ pripomína Michal Škvarka z dolnokubínskeho Cyklo Športu.

Extrém nastáva pri zimnom používaní bicykla. Posypové soli spôsobujú na kovoch agresívnu koróziu a voda neraz vniká aj tam, kde sa za normálnych podmienok nedostane. Takýto režim znamená zvýšenú záťaž a treba mu venovať podstatne viac pozornosti ako pri sezónnom používaní.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôležité je reagovať na každú poruchu včas a nečakať až dovtedy, kým je jediným riešením výmena.

Otvorte oči a uši

Predtým, ako sa rozhodnete prvýkrát povoziť sa na bicykli okolo domu, aby ste zistili, ako sa správa po zimnom spánku, skontrolujte, či fungujú brzdy a preverte tlak v pneumatikách. Obzvlášť ak sa neudržíte a namierite si to na cestu. Niet horšieho prekvapenia ako zistiť, že strácate kontrolu nad jazdou.

„Ak počuť počas jazdy pukanie, pravdepodobne je chyba v spoji ľahkých materiálov. Uvoľnený môže byť predstavec, kormidlo, sedlo, sedlovka, kľuky stredového zloženia či pedále. Ak naopak zle reagujú prehadzovače, alebo sa na svoje miesto nevracajú brzdové páky, problém bude v kabeláži. Chyby treba pozorne odhaliť,“ radí Juraj Janešík zo stupavského cykloservisu Koliesko. V takýchto situáciách bude nevyhnutné premazanie laniek a bovdenov, ak nie priamo ich výmena. Pozornosť treba venovať aj ložiskám, o ktoré by sa mal servis postarať raz ročne.

Skryť Vypnúť reklamu

Základnú údržbu zvládnete aj sami

Vášniví cyklisti, pre ktorých je bicykel skutočným koníčkom, si s väčšinou problémov poradia sami. Majú potrebné skúsenosti a výbavu, aby sa mohli pustiť aj do zložitejších úloh. Ak patríte k tým, pre ktorých je bicykel iba nástrojom pre relax, o ktorý sa musí starať niekto iný, s najväčšou pravdepodobnosťou využívate ročné generálky, kde sa cykloservis postará o všetko potrebné.

To však neznamená, že svoju pozornosť nemôžete venovať drobnostiam. Pred každou jazdou by ste mali skontrolovať tlak vzduchu v pneumatikách, preveriť funkčnosť bŕzd a laniek, skontrolovať tuhosť hlavového zloženia a vôľu nábojov.

Pri aktívnom používaní sa vyplatí raz za mesiac venovať bicyklu podrobnejšie. Zaslúži si kompletné očistenie, namazanie reťaze, pák a laniek, a dôkladnú prehliadku všetkých spojov, či sa čosi neuvoľnilo. Prezrieť treba aj tuhosť a rovnomernosť výpletu kolies a opotrebenie plášťov. Pamätajte si, že mnohé drobnosti vyriešite aj sami a zabránite tak vážnejšiemu poškodeniu. Nikdy však netušíte, čo sa deje vo vnútri mechanizmov.

Skryť Vypnúť reklamu

Začiatok sezóny je aj vhodným obdobím na prehodnotenie vášho pohodlia. Možno vyzerá sedadlo fajn, avšak opäť máte o rok viac, rovnako ako váš bicykel a kúsok komfortu navyše vám pridá radosť z aktívneho pohybu na kolesách. To isté platí pre kormidlo či ostatné doplnky.

Koľko zaplatíte v servise?

Všetko závisí od toho, kde bývate. Ceny služieb sa v jednotlivých regiónoch výrazne líšia a zväčša platí pravidlo, že čím väčšie mesto, tým hlbšie musíte siahnuť do svojej peňaženky. Väčšina ceny prác sa odvíja od hodinovej tarify a tá je v porovnaní s tou v autoservise tretinová.

Za opravu defektu zaplatíte mimo Bratislavy v priemere od 2 do 3 €, za centrovanie kolesa od 3 do 7 €, za kompletný nový výplet od 5 do 10 €. Nastavenie bŕzd s výmenou obloženia by na bežnom bicykli nemalo stáť viac ako 1 až 4 eurá, ak však máte hydraulické brzdy, cena sa môže vyšplhať na dvojnásobok. Podobné ceny platia aj pre nastavenie prehadzovača.

Skryť Vypnúť reklamu

Pomerne lacnou záležitosťou je výmena laniek s cenou pod 5 eur, ktorá opäť navráti vašej výbave pôvodné vlastnosti. Zabúdať netreba ani na rozobratie, vyčistenie a výmenu ložísk spojenú s premazaním a zložením zadného náboja. Za tento úkon zaplatíte približne 8 eur.
V porovnaní s cenami jednotlivých úkonov sú zaujímavé zimné generálky. Keď je v cykloservisoch pokoj, nemusíte za ňu zaplatiť viac ako 20 eur. Cez letnú sezónu si však nachystajte radšej 30 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 745
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 729
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 933
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 262
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 195
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 599
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 903
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 657
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 607
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 615
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

2 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

26m
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

6 h

Neprehliadnite tiež

Michaela Žureková

Sami seba sa pýtate - nebudem pre toho druhého bremenom?

18 h
Ilustračné foto.

Tipy, ako obmedziť uvoľňovanie mikroplastov pri praní.

20. jan

Fašiangy sú, čo sa jedál týka, obdobím smažených sladkostí.

17. feb

Mení sa ľudské telo aj vzťahy.

28. apr