Schudnite myšlienkami

Pri chudnutí nie je dôležité len to, čo jete, ale aj to, čo si myslíte.

Pamätáte si na obdobie, keď ste zrazu začali priberať? Skúste si spomenúť. Možno máte odvtedy pocit, že ste každý deň odkázaná na ten istý kolobeh v zamestnaní aj v súkromí. Cítite sa čoraz viac unavená a chýba vám tá správna pozitívna energia. Napriek tomu, že máte dobré informácie o správnej výžive, vaše kilá akosi nejdú dolu. Vaším problémom bude zrejme správna motivácia, ktorá je potrebná na to, aby zmenila nesprávne stravovacie návyky a začali ste sa stravovať zdravo. Ako si pomôcť? Šesť rád odborníčky na chudnutie a zdravú výživu Kataríny Babinskej vám pomôže nabrať ten správny rytmus do života, aby ste sa opäť cítili krásna a príťažlivá.

1. Stanovte si reálne ciele

Je dobré, keď si hneď na začiatku chudnutia určíte, o koľko kilogramov chcete schudnúť. Váš cieľ by však mal byť realistický, aby ste ho dokázali dosiahnuť. „Ak si poviete, že chcete mať do mesiaca postavu ako pred 20 rokmi, zrejme sa nevyhnete sklamaniu. Ani snaha rýchlo schudnúť nie je tou najlepšou cestou. Veľmi prísne diéty sa zvyčajne končia predčasne a neúspešne. Navyše, iba 15 % ľudí, ktorí sa pustia do chudnutia, si svoju hmotnosť aj dlhodobo udrží,“ upozorňuje Katarína Babinská. Je dokázané, že úspešnejšie sú ženy, ktoré si zvolia menej drastickú diétu a dopredu rátajú s tým, že chudnutie bude trvať aj niekoľko týždňov.

2. Upravte si denný režim

Súčasťou plánu chudnutia by sa malo stať pravidelné stravovanie. Pokojne sa najedzte aj päť- alebo šesťkrát za deň, avšak nie veľa, len v malých dávkach. Ak ste zvykli maškrtiť len tak z dlhej chvíle, zamyslite sa nad tým, ako inak vyplniť čas, aby ste nemali možnosť myslieť na svoje obľúbené hriešne pochúťky, ktoré si tak rady ukladáte na dostatočne viditeľnom mieste, aby boli vždy poruke. Je načase zmeniť tento deštruktívny zvyk tak, že si tam uložíte niečo zdravé na chrúmanie - napríklad kúsok ovocia. Aby vás defi nitívne prešla chuť na sladké, vyberte sa na prechádzku, na plaváreň či do fi tka. Veď to už dlho máte v pláne.

3. Jedlo si vychutnávajte

Aj keď chudnete, jedlo nie je váš nepriateľ. Len vďaka nemu stále čerpáte výživu pre svoje telo. Nemajte preto obavy pustiť sa do jedenia a nezabúdajte na to, že diéta nemá byť vaša nočná mora, ale obdobie, keď sa s chuťou púšťate do skrášlenia už teraz krásnej ženy - teda seba. Základom je, aby sa žena mala rada. Ak je so sebou spokojná, prijíma sa taká, aká je, možno aj s nejakým tým kilom navyše. Len ak je vnútorne silná a má rada sama seba, dokáže byť disciplinovaná a nedovolí svojim chuťovým pohárikom, aby riadili jej život. Chudnutie nepovažuje za trest, ale za niečo pozitívne, čím prospieva svojmu telu. „Aj v čase, keď chudnete, má byť jedlo pôžitkom. Veď aj zdravé jedlá sa dajú pripraviť veľmi chutne – závisí len od vašej fantázie. Do jedálneho lístka si zaraďte také jedlá, ktoré vám chutia. Ak nemáte rady kyslú kapustu alebo tvarohovú nátierku, nenúťte sa do nej,“ vysvetľuje Katarína Babinská. Skvelá rada pre ženy, ktoré si povedia, že radšej nebudú jesť nič, ako sa pozerať na suché zemiaky, neosolené kuracie plátky mäsa alebo samé zelené listy na tanieri - stačí si jedlo pekne a najmä farebne upraviť a hneď chutí lepšie. Ako jedlo vyzerá, tak aj chutí. Je to jeden z najdôležitejších prvkov pri chudnutí. Nielen chuť, ale aj zrak potrebuje svoju potravu, preto nezabúdajte na jeho uspokojenie.

4. Hľadajte oporu na internete

Pri chudnutí je nesmierne dôležitá podpora. Mať oporu najmä v čase, keď si myslíte, že to už ďalej samy nezvládnete, je veľmi podstatné na dosiahnutie vášho cieľa. „Ak vám je nepríjemné hovoriť o svojom probléme s príbuznými či priateľmi, nájdite si spriaznené duše na internete. Počítač sa môže stať vaším radcom v oblasti správneho chudnutia. Zapojte sa do diskusného fóra, píšte blogy. Poučíte sa na chybách iných, získate množstvo tipov, rád, receptov. Nielen druhí budú motiváciou pre vás, ale pre niekoho budete podporou zasa vy,“ radí Babinská.

5. Myslite na zdravie

Nechudnite pre druhých, ale pre seba a najmä pre svoje zdravie. Odborníci sú presvedčení o tom, že na dosiahnutie kvalitnejšieho zdravia stačí, ak schudnete 5 až 10 % zo svojej hmotnosti a ubudne vám pritom 24 percent brušného tuku. Keď sa žene podarí dosiahnuť spomínané percento, automaticky sa tým u nej zníži riziko rôznych vážnych ochorení, problémov srdca a tiež vzniku nádorových ochorení. Na správny výpočet na zistenie, koľko by ste mali zo zdravotného hľadiska schudnúť, sa používa Queteletov vzorec, čiže Body Mass Index, alebo po slovensky index telesnej hmotnosti. Tento index vám napovie, ako ste na tom s prebytočnými kilami. Či máte podváhu, nadváhu alebo ste v norme. Posledným najrizikovejším stupňom je štádium obezity. Štatistiky v zahraničí ukázali, že u ženy, ktorá priberie od desať do devätnásť kíl, sa zvyšuje riziko úmrtia až o 20 %. Ak žena priberie viac ako dvadsať kilogramov, riziko sa dokonca zdvojnásobuje. U ľudí s nadváhou však hrozí riziko problémov s kĺbmi, najmä chrbtice a kolien. Aj výskyt cukrovky či srdcovo-cievnych chorôb je sprevádzaný u veľkej väčšiny žien nadváhou. Na druhej strane aj podváha môže byť pre vaše telo nebezpečná. V Nórsku bol uskutočnený doteraz najväčší prieskum ohľadom úmrtnosti obyvateľov na vzorke až 1,8 milióna. Prekvapujúci výsledok ukázal, že najvyššiu úmrtnosť dosiahli podvyživené ženy. Preto ak vám ide o zdravie, vaším cieľom by nemalo byť vychudnúť na kosť. Ideálna je zlatá stredná cesta.

6. Veďte si denník

Pri nedostatku pevnej vôle je užitočné viesť si denník. Postupne sa stane vaším každodenným spoločníkom v oblasti dodržiavania naplánovanej diéty a dodá vám tú správnu sebakontrolu. Majte ho poruke a zapisujte si, čo ste v priebehu dňa zjedli. „Napíšte si zoznam, aké zmeny v stravovacom režime plánujete uskutočniť. Na sklonku každého dňa si zrekapitulujte, v čom sa vám darí a kde ešte treba trošku pridať,“ hovorí Katarína Babinská

CHUDNITE S ROZUMOM
Pri chudnutí nestačí len obmedziť množstvo jedla. Mnoho žien robí tú chybu, že celé dni nič nejedia, len aby zhodili nejaké to nadbytočné kilo bez ohľadu na to, že sú oslabené a malátne. Nielenže si takto ničia metabolizmus, ale navyše si koledujú o starý známy jojo efekt. Po drastickom chudnutí sa totiž priberá doslova zo všetkého, čo má kalórie, lebo utrápené telo si automaticky ukladá zásobu na „horšie časy“. Na udržanie kondície a najmä dobrej nálady, ktorá je nevyhnutná pri úspešnom chudnutí, treba jesť pravidelne, ale zdravo. Inšpiráciu nájdete napríklad v detoxikačnom stravovacom programe Antónie Mačingovej, ktorý odporúča kombinovať potraviny tak, aby nevytvárali prekyslenie v organizme. To má totiž za následok viazanie vody, tuku a lepku v tkanivách, čím sa znižuje funkčnosť vnútorných orgánov, starne pokožka a vznikajú nevzhľadné deformácie na koži.

K téme sa vyjadruje Katarína Babinská, odborníčka na chudnutie a zdravú výživu.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 17 486
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 637
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 3 326
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 984
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 193
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 066
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 039
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 814
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 318
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 206

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Valach: Ak Saganovi niekto nepomáha a prešprintuje ho, divák to vidí

Dva roky za sebou priviedol Ján Valach ako tréner mužskej reprezentácie Petra Sagana k titulu majstra sveta.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

KULTÚRA

Argentínsky kritik pre SME: Slováci, zostaňte takí, akí ste

Prestížne americké médiá chvália Učiteľku.

Neprehliadnite tiež

Americká gynekologička: Ženy chcú mať dokonalú vagínu, ale taká neexistuje

Sheryl Ross je renomovaná odborníčka, na ktorú nedajú dopustiť ani známe osobnosti. Volajú ju aktivistka za vagínu.

Milujú ju davy aj polovica Hollywoodu. Čím je Ellen DeGeneres výnimočná?

Za jej otvorenosť spred dvadsiatich rokov ju ocenil aj prezident. Prelomila totiž lesbické tabu.

Dlhodobé vzťahy ničia záujem o sex. U žien skôr než u mužov

Správanie v intímnej oblasti ovplyvňuje aj viera v stereotypné predstavy.

Tohtoročné Emmy Awards ovládli ženy. Takto to počas večera vyzeralo

V Los Angeles sa v nedeľu v noci odovzdávali takzvané televízne Oscary.