Tridsaťpäťročná Kamila bola po položení telefónu ako vymenená. Z očí jej sršala obrovská radosť a na prácu sa už nevedela sústrediť. Bodaj by nie, veď sa práve dozvedela, že vyhrala dve letenky do slnečného Neapola! Leto sa ešte len začalo, takže o dovolenku už má takmer postarané. Najprv tomu nechcela uveriť, ale keď ju hlas v telefóne už druhýkrát ubezpečil, že víťazkou je naozaj ona, uverila. Pošlú jej list a inštrukcie k výhre poštou. Aj poslali. Len nie počas leta. V októbri, keď jej prišli, už aj zabudla, že niečo vyhrala. Čas doručenia by jej až tak neprekážal, ale ju trošku prekvapila skutočnosť, že má zaplatiť za letiskové poplatky - vtedy ešte v korunách - sumu 2700 Sk za každú letenku. Získala tak jedinečnú príležitosť zaplatiť si za let niekam, kam vlastne ani nechce ísť. Veď ona predsa vyhrala! Hromadia sa vám doma celé zbierky obalov od keksíkov, jogurtových viečok či súťažných nálepiek? Túto nevinnú záľubu netreba preháňať. „Zapájanie sa do súťaží môže byť škodlivé až hraničiace so závislosťou v prípade, ak je to na úkor seba, rodiny a iných sociálnych vzťahov alebo ak ide o jedinú náplň nášho voľného času. Nádej, hoci ničím nepodložená, že možno vyhráme, spôsobuje nebezpečenstvo namotania sa a „zacyklenia sa” v súťažení,“ upozorňuje psychologička Andrea Čanigová. Psychologický typ náruživého súťažiaceho sa pritom nedá celkom jasne vymedziť. „Vo väčšine prípadov môže ísť o akcentovanú osobnosť s impulzívnymi sklonmi v správaní, ktorá je emocionálne menej vyrovnaná. Človek si tým môže kompenzovať nedostatok vzrušenia v reálnom živote,“ dodáva Čanigová. Napriek množstvu súťaží na našom trhu sa nám stále nelení zbierať rozličné obaly alebo kódy z výrobkov, ktoré je potrebné následne zaslať poštou alebo SMS správou. Čo nás okrem lákavej výhry k tomu „núti"? „Jednoznačným motívom je chuť vyhrávať, akási potreba byť odmeňovaný, ale v neposlednom rade aj celý proces súťaženia. Atraktívnym motívom môže byť teda prežívanie akéhosi pozitívneho stresu a napätia, ako to celé dopadne, či vyhrám práve ja," opisuje psychologička Andrea Čanigová. Veď čo ak sa tentoraz usmeje šťastie práve na mňa? Kto sa nezapojí, nemôže sa potom predsa čudovať, ak nič nevyhrá.Lenka, 24Podobným súťažiam skôr nedôverujem, lebo mám pocit, že ceny sú už vopred rozdané, aj keď by to tak nemalo byť. Zapojila som sa párkrát do zlosovania v rámci školy, výstavy alebo inej akcie, bežné masové súťaže napríklad v obchodných reťazcoch alebo časopisoch však ignorujem.Tatiana, 31Som rada, že niekto vymyslel súťaže a že fungujú. Veľmi rada súťažím, je to pre mňa taký malý adrenalín. Vyhrala som už viackrát. Aj keď je to len malá výhra, hocijaká drobnosť, vždy ma to veľmi poteší. Barbora, 25Pre niekoho sú súťaže možno fajn, ale ja sa nezapájam, asi hlavne preto, že aj tak nikdy nič nevyhrám a okrem toho sa mi nechce niečo niekam posielať. Tiež si myslím, že ak ide o väčšie ceny, ako napríklad auto a podobne, tak to vyhrajú väčšinou nejaké „známosti".František, 27Odvtedy ako moja kolegyňa v práci vyhrala auto, som si spotrebiteľské súťaže celkom obľúbil. Rád sa do nich zapájam, najmä ak sa dá zapojiť veľmi jednoducho, napríklad odoslaním SMS správy. Podarilo sa mi takto vyhrať žehličku, čomu som sa veľmi potešil.
Dvakrát čítaj, raz posielaj
Rozličné súťaže sa nám doslova množia pred očami. Asi najväčšie zastúpenie majú tie spotrebiteľské. Ide o hry, ankety a iné akcie, pri ktorých účastníci určení väčšinou náhodným výberom získavajú výhry. Podmienkou účasti býva zakúpenie určitého tovaru alebo služby a následné preukázanie nákupu organizátorovi alebo účasť na propagačnej či reklamnej akcii. Stretávame sa s rýchlostnými spotrebiteľskými súťažami, kde darček získa určitý počet prvých zákazníkov.
Ďalším typom sú vernostné súťaže, kde treba zbierať a posielať rozličné kódy z výrobkov alebo nákupné bločky. Obľube sa tešia aj znalostné spotrebiteľské súťaže, ktoré sú variantom vedomostných súťaží. Zákazník v nich odpovedá na otázky, ktoré sa zvyčajne týkajú samotného produktu. „Spotrebiteľské súťaže majú za cieľ propagáciu výrobku alebo spoločnosti, ktorá súťaž vyhlasuje. Táto spoločnosť zároveň aj určuje pravidlá. V žiadnom prípade nesmie ísť o hazardnú hru! Pri akejkoľvek serióznej spotrebiteľskej súťaži by mal organizátor zverejniť jej pravidlá," vysvetľuje Marta Černá z Fóra spotrebiteľov.
Tie je dobré si ešte pred zapojením sa do súťaže preštudovať, pretože pri čítaní drobných písmeniek sa môžeme dozvedieť nejednu zaujímavosť. Je dôležité napríklad vedieť, či nás o prípadnej výhre budú informovať, alebo sa k výhre treba prihlásiť po zverejnení výherného čísla alebo kódu. V niektorých prípadoch totiž pri neprihlásení víťaza výhra prepadá v prospech prevádzkovateľa súťaže. Rovnako môže byť zaujímavá informácia, či budú výhry posielané poštou, alebo je potrebné prísť si po ne osobne. Košičan by si asi rozmyslel, či si pôjde po vyhrané tričko do Bratislavy.
Nevyžiadané súťaže
Poslaním svojej odpovede do súťaže automaticky súhlasíme s jej pravidlami, ktorých súčasťou je neraz aj súhlas s využitím našich údajov na marketingové účely. Spoločnosti si prostredníctvom súťažiach rady rozširujú svoje databázy. Možno je vám známy pocit, keď vám pípne v mobilnom telefóne esemeska a vy radostne poskočíte, pretože čakáte správu od svojho blízkeho. Napokon sklamane zistíte, že ide o ďalší reklamný slogan, ktorý vás nabáda zapojiť sa do nejakej súťaže poslaním textovej správy. Majú firmy právo nám tieto informácie „vnucovať"? Z právneho hľadiska, žiaľ, majú.
Teda v prípade, že sme im udelili na to súhlas. Najčastejšími odosielateľmi podobných propagačných správ sú samotní mobilní operátori. Tí získajú náš súhlas väčšinou už pri podpise zmluvy. Čo robiť, ak nám esemesky prekážajú? „V prípade správ od mobilného operátora treba požiadať priamo jeho, aby ich neposielal. Často však ide o reklamné SMS od iných spoločností, a tam je už obrana skoro nemožná. Najlepšie je nevypĺňať na rôznych formulároch a anketách číslo svojho telefónu," radí Marta Černá.
Kto dostane auto?
Napriek tomu, že Kristína nikdy nebola súťažný typ, podarilo sa jej to. Vyhrala auto! Áno, mať v dvadsiatich rokoch vlastný automobil je naozaj sen. Musela si naň pre prepis síce chvíľu počkať, a tak trochu pochádzalo z autobazára, ale ako sa hovorí, darovanému koňovi na zuby nepozeraj. Nikde sa predsa nespomínalo, že ide o nový výrobok, takže by sa nemala čudovať, že dostala služobné auto firmy, ktorá ho venovala do súťaže. Podstatné je, že svoje „vysnívané" vozidlo napokon dostala.
Kde však máme istotu, že takúto hodnotnú výhru nedostane niekto protekčný? Dá sa to vôbec niekde overiť alebo sa máme spoľahnúť len na slová usporiadateľov? „Bežný spotrebiteľ prakticky nemá možnosť zistiť, či ide o serióznu súťaž, ktorej výhercovia nie sú vopred určení," hovorí Marta Černá. V prípade výhry by sme tiež nemali zabudnúť na to, že môže podliehať zdaneniu. Kristína sa dozvedela, že je za svoje autíčko povinná odviesť 19-percentnú daň. Zdaneniu nepodliehajú len výhry, ktorých hodnota je nižšia ako 165,97 €. Len niekedy sa rozhodne organizátor odviesť daň namiesto výhercu, o čom by sme sa mali dočítať v pravidlách súťaže.
Súťažomaniaci?
Eticky
A čo robiť, ak sa vám podarilo vyhrať v nejakej súťaži, avšak výhra akosi nevie trafiť na adresu výhercu? „Väčšina, ak nie všetky spotrebiteľské súťaže, obsahujú klauzulu o tom, že výhry nie sú vymáhateľné súdnou cestou. Ak by však nastala situácia, že pri podpore predaja niekto ponúkne súťaž alebo vypíše cenu a tú nakoniec neudelí, ani neposkytne zodpovedajúcu náhradu, ide jednoznačne o nekalú obchodnú praktiku a takáto je zo zákona zakázaná," vysvetľuje predsedníčka Fóra spotrebiteľov Marta Černá.
Ak máme podozrenie, že niečo nie je v poriadku, môžeme sa obrátiť aj na Radu pre reklamu, ktorej cieľom je starostlivosť o etiku reklamy. Sťažnosť jej môže podať v písomnej podobe v podstate ktokoľvek s výnimkou jej členov. Komisia následne posúdi, či je propagačná súťaž v súlade s Etickým kódexom. Podľa etických zásad reklamnej praxe na Slovensku napríklad nemôžu reklamy na hry, reklamné súťaže a spotrebiteľské hry sľubovať, že účasť v nich zaručene prinesie spotrebiteľom šťastie, teda ak nie je odmenený každý účastník súťaže. Zároveň sa v nej nesmie uvádzať, že neúčasť v súťaži prinesie nešťastie.
Takáto forma reklamy, rovnako ako každá iná, nesmie zavádzať spotrebiteľov
a šíriť klamlivé údaje. Ešte pred začatím musia byť pravidlá primerane uverejnené a na požiadanie sprístupnené každému súťažiacemu. Musí z nich byť bežnému spotrebiteľovi zjavný mechanizmus súťaže, kto ju vyhlasuje, kto sa na nej podieľa, za akých podmienok sa na nej možno zúčastniť, aké ceny je možné získať a pri splnení akých podmienok. Rovnako by mala byť dostatočne zabezpečená nezávislosť náhodného výberu výhercov.
Atraktivita súťaženia
Aký máte názor na spotrebiteľské súťaže? Zapájate sa do nich, prípadne ste už niečo vyhrali?