Naša dcéra si neverí
Lenka je teraz prváčka na základnej škole. Učenie jej ide zatiaľ veľmi dobre, ale jej triedna pani učiteľka nám odporučila návštevu psychologičky. Vraj, keď deťom položí nejakú otázku, všetky sa idú „potrhať", aby ich vyvolala, len moja dcéra ticho sedí a nehlási sa napriek tomu, že vie správnu odpoveď. Asi je len málo priebojná, ja sama som tiež trémistka. Je návšteva psychologičky naozaj potrebná? Čo by sme mali robiť, aby si dcéra viac verila?
Martina Tomičová, Bratislava
Návštevu psychologičky by som nebrala ako znamenie, že s dieťaťom nie je niečo v poriadku. Psychologička vám poradí, ako máte s dcérou pracovať, vie posúdiť, či má nejaké problémy, napríklad vo vašom prípade so sebavedomím, a poradí vám, či by bolo vhodné zaradiť ju do nejakého programu zameraného na posilnenie sebavedomia. Vyšetrenie sa robí hravou formou, deťom sa väčšinou v poradni páči, zahrajú sa zaujímavé hry, niečo nakreslia, porozprávajú sa. Pani učiteľka pravdepodobne vidí, že vaša dcéra má požadované vedomosti, je šikovná a chce, aby bola smelšia, viac si verila. Ak aj vy máte problém vystupovať pred väčším počtom ľudí, dieťa pravdepodobne kopíruje vaše formy správania. Nie je potrebné, aby všetky deti vedeli nahlas vystupovať a smelo rečniť pred davom. Psychologička vám však pomôže rozumieť svojmu dieťaťu, spoznať ho a pomôcť, aby vyrastalo šťastné a akceptované.
„Zasadnutá" učiteľka
Náš jedenásťročný syn začal mať problémy v škole, odkedy dostali v triede novú matematikárku. Tvrdí mi, že si na neho „zasadla". Zo všetkých detí ho vraj najčastejšie vyvoláva k tabuli, a keď sa niekto zabáva, napomenie vždy jeho. Keď mal známku medzi jednotkou a dvojkou, automaticky mu dala bez skúšania dvojku. Nepatrí pritom medzi problémové deti. Aspoň doteraz sa naňho nik nesťažoval. Poraďte mi prosím, ako vzniknutú situáciu čo najlepšie vyriešiť.
Dana Krejčovičová, Trnava
Najvhodnejšie by bolo spolupracovať, takže zájdite za matematikárkou, spýtajte sa, aký má názor na synove výkony a správanie na hodinách. Môžete zájsť za psychológom a požiadať o IQ test, prípadne viac sa zamerať na matematiku. O výsledku vyšetrenia sa porozprávajte s pani učiteľkou. Ak dosiahne vynikajúce výsledky, ale známka nie je dobrá, prejavte snahu vypátrať, kde je problém. V nepozornosti, správaní dieťaťa alebo ide o osobné výhrady učiteľky? Určite by som neuvažovala o prestupe na inú školu. Učíte tak dieťa utekať pred problémom. Na inej škole by mu zasa nemusela sadnúť slovenčinárka. Pokiaľ nemá žalúdočné ťažkosti pred hodinou, neodmieta chodiť do školy, musí sa s tým váš syn popasovať. Aj v budúcom živote bude mať kolegov, s ktorými si nebude rozumieť, ale bude musieť urobiť svoj diel práce. Za psychológom aj za pani učiteľkou by ste však mali zájsť, vášho syna určite povzbudí, že stojíte pri ňom.
Na vaše otázky odpovedá školská psychologička Ivana Juráčková, Základná škola Ľudovíta Štúra v Modre.