SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Hľadá sa nový lekár

Nájsť si dobrého odborníka nie je vždy jednoduché. Ťahák s piatimi kritériami nám ho pomôže odhaliť.

Aký je doktorov prístup k pacientom?

V ambulancii je šéfom a odborníkom lekár. To rozhodne neznamená, že sa k nám má správať odmerane či nebodaj povýšene. Interakcia medzi lekárom a pacientom sa dá často zhrnúť do minúty rozhovoru, po ktorej nasleduje desať minút strávených ťukaním do počítača alebo písacieho stroja, čarbaním do zdravotnej karty a vypisovaním receptov. U dobrého odborníka by to malo byť skôr naopak. „Lekár by mal pacienta dostatočne poučiť, informovať o ochorení, potrebe dodržiavania liečebného režimu a zvyšovať tak jeho zdravotné povedomie," hovorí doktorka Teremová. A samozrejme, najlepšie ľudskou rečou, aby jej rozumel naozaj každý. Ak máme otázky týkajúce sa nášho zdravotného stavu, rozhodne sa ich nebojme položiť. Atmosféra v ambulancii by mala byť uvoľnená a otvorená.

Čo hovoria o lekárovi iní pacienti?

„Najviac referencií získavajú ľudia pozitívnou alebo naopak negatívnou ‚reklamou' od ostatných pacientov," konštatuje doktorka Teremová. Spýtajme sa teda známych alebo kolegov. Stále nie sme presvedčené o tom, či budeme s odporúčaným odborníkom spokojné? Zasurfujme si na internetových fórach, kde nájdeme stovky príspevkov o konkrétnych menách lekárov. Pre istotu sa treba obrniť poriadnou dávkou trpezlivosti, pretože v množstve protichodných názorov sa môžeme veľmi ľahko stratiť. Nech budeme žiadať názor na akéhokoľvek lekára, škála hodnotenia bude zaiste siahať od vychvaľovania do neba až po obvinenia z úmyselného zabitia. Ako sa teda dopátrame k pravde? V prvom rade vylúčme najnegatívnejšie a najpozitívnejšie príspevky. Chronickí sťažovatelia nebudú spokojní zrejme nikde, za priveľkou chválou sa zasa môže skrývať nenápadná autoreklama samotného odborníka, najmä ak ide o nezmluvného lekára. Najbližšie k pravde bude pravdepodobne mienka, ktorá prevažuje vo zvyšných príspevkoch.

Aký čas strávime v čakárni?

Ak vyčkávame s vedomím, že davy pacientov sú sprievodným znakom vychýreného odborníka, čaká sa lepšie. Ani tlačenica však nemusí byť zárukou dobrého lekára. Môže znamenať, že daný špecialista má na starosti rajón s vysokým počtom pacientov, že je v danej spádovej oblasti jediný, prípadne si nevie zorganizovať čas. Ak sme boli objednaní na ôsmu hodinu ráno a na rad sa dostaneme tesne pred dvanástou, niečo nie je v poriadku. Rovnako ako návštevy farmaceutických dílerov počas ordinačných hodín, veľké čakacie prestoje medzi jednotlivými pacientmi alebo prednostné prijímanie platiacich pacientov v čase, keď na vyšetrenie čakajú ostatní nešťastníci. „V ambulancii všeobecných lekárov, kde ošetrovanie chorých nemožno plánovať, je dĺžka čakania závislá od chorobnosti v danom období. Pacient by mal byť obvykle vybavený do 30 - 45 minút, no v čase zvýšenej chorobnosti môže čakanie na vyšetrenie dosiahnuť aj dve a viac hodín," upozorňuje doktorka Teremová.

Ako vyzerajú ambulancia a čakáreň?

Zastaraný nábytok a príslušenstvo z čias Flinstonovcov nemusí byť vizitkou zlého lekára, no vybavenie na úrovni rozvojových krajín veľmi dôveryhodne nepôsobí. Vlastný ultrazvukový prístroj priamo v ambulancii gynekológa je na nezaplatenie, rovnako ako moderná zubná vŕtačka či obyčajná možnosť vybrať si medzi amalgámovými alebo bielymi plombami. Výhodné je, ak je lekár on-line a dokáže nám výsledky vyšetrení zaslať e-mailom, aj keď tieto služby poskytujú skôr nezmluvní lekári. Ošetrovňa by mala byť čistá, rovnako ako čakáreň, kde by mal byť dostatok sedadiel pre pacientov. Veľa nám napovedia aj informácie na dverách alebo nástenke. Okrem strohých nápisov „Neklopať", „Vypnúť mobil" a „Za odložené zvršky neručíme" by tu nemali chýbať informácie o ordinačných hodinách, zmluvných poisťovniach a tiež správy o plánovanej dovolenke a zastupovaní - samozrejme, s dostatočným časovým predstihom.

Aká je odborná úroveň lekára?

Jedným z najdôležitejších kritérií pri výbere lekára by mala byť jeho odborná úroveň. Žiaľ, na dĺžku praxe či počet atestácií sa odváži informovať len máloktorý pacient. obr_02.jpg Získať hodnoverné informácie o profesionálnej úrovni pritom nie je jednoduché. „Rebríčky lekárov možno nájsť napríklad na stránkach zdravotných poisťovní, ich kritériá však nie sú vždy obrazom odbornosti, niektoré z nich skôr zohľadňujú ekonomické parametre, zaujímavé pre zdravotnú poisťovňu," vysvetľuje praktická lekárka pre deti a dorast Zuzana Teremová.

„Ak má všeobecný lekár vo svojom obvode vyšší počet chronicky chorých pacientov, náklady na lieky alebo laboratórne vyšetrenia sú vyššie než u jeho kolegov a v rebríčku zdravotnej poisťovne sa tak dostáva na nižšie miesto. Zvýšené množstvo nákladov pritom môže súvisieť s jeho vysokou kvalitou a faktom, že ho vyhľadáva viac ľudí," dodáva. Informácie o odbornej úrovni sa dajú nájsť priamo na webových stránkach niektorých ambulancií, prípadne na zdravotníckych portáloch. „Napríklad na stránke www.mojdoktor.sk si môžu pacienti vyhľadať lekárov podľa odbornosti, no nájdu tu aj základné údaje, medzi ktoré obvykle patrí aj dosiahnuté vzdelanie či prístrojové vybavenie ambulancie." Ak hľadáme špecialistu, cenné informácie nám poskytnú aj združenia pacientov trpiacich špecifickým ochorením.

Postup pri zmene lekára
Je pôvodný lekár povinný vydať nám zdravotnú dokumentáciu?

„Priame odovzdanie zdravotnej dokumentácie pacientovi je síce zaužívanou praxou v mnohých obvodoch, no v nijakom prípade to nie je povinnosť lekára. Pri zmene všeobecného lekára pre dospelých, všeobecného lekára pre deti a dorast, ambulantného gynekológa, ale aj stomatológa je pacient povinný odhlásiť sa u pôvodného lekára a s novým lekárom podpísať takzvanú Dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Správny postup je teda nasledujúci - najskôr si nový lekár vyžiada dokumentáciu od pôvodného lekára (väčšinou písomne) a následne pôvodný lekár odošle zdravotnú dokumentáciu poštou novému lekárovi," vysvetľuje doktorka Teremová.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  2. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  2. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  5. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  8. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  9. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  10. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 044
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 028
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 864
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 802
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 544
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 318
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 898
  8. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 7 884
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 265
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 379
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu