SME

Hľadá sa nový lekár

Nájsť si dobrého odborníka nie je vždy jednoduché. Ťahák s piatimi kritériami nám ho pomôže odhaliť.

Aký je doktorov prístup k pacientom?

V ambulancii je šéfom a odborníkom lekár. To rozhodne neznamená, že sa k nám má správať odmerane či nebodaj povýšene. Interakcia medzi lekárom a pacientom sa dá často zhrnúť do minúty rozhovoru, po ktorej nasleduje desať minút strávených ťukaním do počítača alebo písacieho stroja, čarbaním do zdravotnej karty a vypisovaním receptov. U dobrého odborníka by to malo byť skôr naopak. „Lekár by mal pacienta dostatočne poučiť, informovať o ochorení, potrebe dodržiavania liečebného režimu a zvyšovať tak jeho zdravotné povedomie," hovorí doktorka Teremová. A samozrejme, najlepšie ľudskou rečou, aby jej rozumel naozaj každý. Ak máme otázky týkajúce sa nášho zdravotného stavu, rozhodne sa ich nebojme položiť. Atmosféra v ambulancii by mala byť uvoľnená a otvorená.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Čo hovoria o lekárovi iní pacienti?

„Najviac referencií získavajú ľudia pozitívnou alebo naopak negatívnou ‚reklamou' od ostatných pacientov," konštatuje doktorka Teremová. Spýtajme sa teda známych alebo kolegov. Stále nie sme presvedčené o tom, či budeme s odporúčaným odborníkom spokojné? Zasurfujme si na internetových fórach, kde nájdeme stovky príspevkov o konkrétnych menách lekárov. Pre istotu sa treba obrniť poriadnou dávkou trpezlivosti, pretože v množstve protichodných názorov sa môžeme veľmi ľahko stratiť. Nech budeme žiadať názor na akéhokoľvek lekára, škála hodnotenia bude zaiste siahať od vychvaľovania do neba až po obvinenia z úmyselného zabitia. Ako sa teda dopátrame k pravde? V prvom rade vylúčme najnegatívnejšie a najpozitívnejšie príspevky. Chronickí sťažovatelia nebudú spokojní zrejme nikde, za priveľkou chválou sa zasa môže skrývať nenápadná autoreklama samotného odborníka, najmä ak ide o nezmluvného lekára. Najbližšie k pravde bude pravdepodobne mienka, ktorá prevažuje vo zvyšných príspevkoch.

SkryťVypnúť reklamu

Aký čas strávime v čakárni?

Ak vyčkávame s vedomím, že davy pacientov sú sprievodným znakom vychýreného odborníka, čaká sa lepšie. Ani tlačenica však nemusí byť zárukou dobrého lekára. Môže znamenať, že daný špecialista má na starosti rajón s vysokým počtom pacientov, že je v danej spádovej oblasti jediný, prípadne si nevie zorganizovať čas. Ak sme boli objednaní na ôsmu hodinu ráno a na rad sa dostaneme tesne pred dvanástou, niečo nie je v poriadku. Rovnako ako návštevy farmaceutických dílerov počas ordinačných hodín, veľké čakacie prestoje medzi jednotlivými pacientmi alebo prednostné prijímanie platiacich pacientov v čase, keď na vyšetrenie čakajú ostatní nešťastníci. „V ambulancii všeobecných lekárov, kde ošetrovanie chorých nemožno plánovať, je dĺžka čakania závislá od chorobnosti v danom období. Pacient by mal byť obvykle vybavený do 30 - 45 minút, no v čase zvýšenej chorobnosti môže čakanie na vyšetrenie dosiahnuť aj dve a viac hodín," upozorňuje doktorka Teremová.

SkryťVypnúť reklamu

Ako vyzerajú ambulancia a čakáreň?

Zastaraný nábytok a príslušenstvo z čias Flinstonovcov nemusí byť vizitkou zlého lekára, no vybavenie na úrovni rozvojových krajín veľmi dôveryhodne nepôsobí. Vlastný ultrazvukový prístroj priamo v ambulancii gynekológa je na nezaplatenie, rovnako ako moderná zubná vŕtačka či obyčajná možnosť vybrať si medzi amalgámovými alebo bielymi plombami. Výhodné je, ak je lekár on-line a dokáže nám výsledky vyšetrení zaslať e-mailom, aj keď tieto služby poskytujú skôr nezmluvní lekári. Ošetrovňa by mala byť čistá, rovnako ako čakáreň, kde by mal byť dostatok sedadiel pre pacientov. Veľa nám napovedia aj informácie na dverách alebo nástenke. Okrem strohých nápisov „Neklopať", „Vypnúť mobil" a „Za odložené zvršky neručíme" by tu nemali chýbať informácie o ordinačných hodinách, zmluvných poisťovniach a tiež správy o plánovanej dovolenke a zastupovaní - samozrejme, s dostatočným časovým predstihom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aká je odborná úroveň lekára?

Jedným z najdôležitejších kritérií pri výbere lekára by mala byť jeho odborná úroveň. Žiaľ, na dĺžku praxe či počet atestácií sa odváži informovať len máloktorý pacient. obr_02.jpg Získať hodnoverné informácie o profesionálnej úrovni pritom nie je jednoduché. „Rebríčky lekárov možno nájsť napríklad na stránkach zdravotných poisťovní, ich kritériá však nie sú vždy obrazom odbornosti, niektoré z nich skôr zohľadňujú ekonomické parametre, zaujímavé pre zdravotnú poisťovňu," vysvetľuje praktická lekárka pre deti a dorast Zuzana Teremová.

„Ak má všeobecný lekár vo svojom obvode vyšší počet chronicky chorých pacientov, náklady na lieky alebo laboratórne vyšetrenia sú vyššie než u jeho kolegov a v rebríčku zdravotnej poisťovne sa tak dostáva na nižšie miesto. Zvýšené množstvo nákladov pritom môže súvisieť s jeho vysokou kvalitou a faktom, že ho vyhľadáva viac ľudí," dodáva. Informácie o odbornej úrovni sa dajú nájsť priamo na webových stránkach niektorých ambulancií, prípadne na zdravotníckych portáloch. „Napríklad na stránke www.mojdoktor.sk si môžu pacienti vyhľadať lekárov podľa odbornosti, no nájdu tu aj základné údaje, medzi ktoré obvykle patrí aj dosiahnuté vzdelanie či prístrojové vybavenie ambulancie." Ak hľadáme špecialistu, cenné informácie nám poskytnú aj združenia pacientov trpiacich špecifickým ochorením.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Postup pri zmene lekára

Je pôvodný lekár povinný vydať nám zdravotnú dokumentáciu?

„Priame odovzdanie zdravotnej dokumentácie pacientovi je síce zaužívanou praxou v mnohých obvodoch, no v nijakom prípade to nie je povinnosť lekára. Pri zmene všeobecného lekára pre dospelých, všeobecného lekára pre deti a dorast, ambulantného gynekológa, ale aj stomatológa je pacient povinný odhlásiť sa u pôvodného lekára a s novým lekárom podpísať takzvanú Dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Správny postup je teda nasledujúci - najskôr si nový lekár vyžiada dokumentáciu od pôvodného lekára (väčšinou písomne) a následne pôvodný lekár odošle zdravotnú dokumentáciu poštou novému lekárovi," vysvetľuje doktorka Teremová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 814
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 662
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 445
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 690
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 650
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 300
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 561
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 519
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu