SME

Mira Fornay: Nemôžete sa zapáčiť všetkým

Nestáva sa často, aby sa slovenský film priemietal na filmovom festivale zvučného mena. Po roku 1989 sa to vlastne nepodarilo nikomu. Až na mladú debutujúcu režisérku, ktorej film sa na jeseň minulého roka dostal na prestížny festival v Benátkach.

vyštudovala réžiu na pražskej FAMU, nadväzne študovala na National Film and TV School vo Veľkej Británii. Jej krátkometrážne filmy Malá nesdělení a Alžbeta sa ocitli na viacerých prestížnych festivaloch, kde získali niekoľko ocenení. Minulý rok dokončila svoj prvý dlhometrážny film s názvom Líštičky o živote slovenských au-pair v írskom Dubline. Snímka sa stala prvým slovenským filmom, ktorý nás po roku 1989 reprezentoval na festivale v Benátkach, v rámci súťažnej sekcie Týždeň medzinárodnej kritiky. So scenárom k ďalšiemu filmu získala nedávno hlavnú cenu v scenáristickej súťaži Tibora Vichtu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Prečo ste si pre svoj film vybrali tému dievčat, ktoré odchádzajú za prácou do Veľkej Británie?

Pred pár rokmi som študovala filmovú réžiu v Londýne, kde som sa stretávala s komunitou mladých Sloveniek a Češiek, ktoré tam pracovali ako au-pair. Každá mala svoj vlastný intímny príbeh, svoj vlastný dôvod, prečo odišla do cudzej krajiny, a každá znášala tento pobyt inak. Napriek tomu, že v cudzej krajine žili veľa rokov, stále mali u mnohých nálepku „dievčat z východnej Európy", teda niečoho cudzieho, čo tam stále nepatrí. A to vedie k vytváraniu prisťahovaleckých klubov a get. Našinci spolu bývajú, stretávajú sa pri rozličných príležitostiach v rovnakých podnikoch, kde počúvajú slovenské kapely, sledujú národné hokejové majstrovstvá - a mňa celkom zaujímalo, prečo sa tieto veci dejú...

SkryťVypnúť reklamu

A na čo ste prišli?

To, že sa uzatvárajú do vlastného sveta, je asi dané strachom a neistotou na novej pôde. Je to normálne, ak ste prvýkrát v novej škole, tiež nie ste hneď so všetkými kamarátka. A, samozrejme, veľkú úlohu zohráva aj jazyková bariéra. Po čase sa väčšina ľudí začne oťukávať a hľadať si kamarátov aj mimo komunity. Na druhej strane, mnohí sa tam ocitnú iba pre zárobok a nič iné ich nezaujíma. Celý čas žijú vo svojom uzavretom svete, a keď sa vrátia domov, často majú voči cudzincom oveľa väčšie predsudky, než keď boli na Slovensku.

A čo postoj domácich k prisťahovalcom?

Myslím si, že Angličania nás veľmi neriešia, tým je to jedno. Nad kultúrnymi rozdielmi a našou odlišnosťou skôr špekulujeme my sami. Pre mnohých máme možno stále nálepku Východoeurópaniek, no už nás nepovažujú za exotické divožienky, ktoré sa vo svojej domovine živia pasením oviec. Za tých 15 - 20 rokov sa odlišnosti zotreli, nehovoriac o tom, že miestni už o nás vedia omnoho viac než predtým.

SkryťVypnúť reklamu

Aký ste typ režisérky? Vyžadujete od hercov, aby sa naučili scenár naspamäť, alebo im dáte priestor na improvizáciu?

Najskôr sa dlho bavíme o charakteroch, ktoré hrajú. Chcem, aby si ich našli vo svojom okolí, aby o ich správaní a motivácii premýšľali, aby pracovali na svojej postave. Hlavná predstaviteľka Réka Derzsi si dokonca na chvíľu vyskúšala pobyt v írskej rodine, pretože s au-pair nemala dovtedy žiadne skúsenosti. Scenár a dialógy sú teda počas skúšok otvorené, herci môžu improvizovať. Na pľaci je už scenár fixný a nepripúšťam žiadne debaty.

Kričíte na hercov?

Som tvrdá a dôrazná, ale nekričím. Hystéria ešte nikdy nikomu nepomohla. Aj keď... trochu ženského kriku pri výmene názorov s producentmi nezaškodí - chlapi sa zvyknú zľaknúť a ustúpia. Využívala to vraj aj Věra Chytilová (smiech)... Celý štáb mám veľmi rada, ale priznávam, že na pľaci to na mne nevidieť. Vtedy som koncentrovaná a snažím sa sústrediť na výsledné dielo, za ktoré mám zodpovednosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

So štábom ste nakrúcali v cudzom meste. Netrpeli ste ponorkovou chorobou?

Nakrúcanie filmu je do veľkej miery o komunikácii, pretože so zlými vzťahmi v štábe dobrý film neurobíte. Je však pravda, že ponorkovú chorobu sme spoznali aj my. Na jednom priestore sme bývali 24 dní, stále pršalo, nehovoriac o tom, že členovia štábu sú všetko intelektuáli, navyknutí na kaviarenský život. A tam, kde sme bývali, neboli žiadne kaviarne!

Líštičky bol váš debutový dlhometrážny film. Čo by ste nabudúce robili inak?

Zrejme by som už nesúhlasila s krkolomne krátkym časom nakrúcania, čo sme dostali od producentov. Všetky zábery sme museli stihnúť do 24 dní, čo bolo na hranici možností.

Predpokladám, že po poslednej klapke ste si dopriali zaslúžený oddych.

Musela som, pretože som bola úplne vyšťavená a aj to na mne bolo patrične vidieť. Chcela som byť zopár dní len sama so sebou, a tak som sa rozhodla pre sólo dovolenku v Grécku. Bolo tam veľmi horúco a všetci turisti sa potili v plavkách, len ja jediná som nosila dlhé nohavice a rukávy, taká som bola z pobytu v Írsku uzimená.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neskôr prišla zaslúžená odmena a váš film bol zaradený do programu festivalu v Benátkach.

Po dokončení sme film rozposlali na „áčkové" festivaly a čakali na pozitívne reakcie. Skvelú správu sme sa dozvedeli presne 21. júla, teda po dvoch mesiacoch čakania. Moja prvá reakcia bola taká, že som tomu neverila. Navyše, pokým nebola správa oficiálne vyhlásená festivalom, nemohla som nikomu nič povedať, takže to pre mňa bolo dosť napínavé. Eufória sa dostavila postupne, no ešte predtým prišiel veľký stres.

Prečo stres?

Pretože festival v Benátkach je veľmi veľký a významný, kde má každý film obrovské PR, aby si ho návštevníci a porota všimli. A samozrejme, všetko to stojí veľké peniaze. My sme neminuli skoro nič, pretože sme takmer nič nemali. Napriek tomu to bolo skvelé a festival sme si veľmi užili. Keď sme sa s Rékou dozvedeli, že sme ubytované v luxusnom hoteli Excelsior, najskôr nám napadlo, že sa organizátori museli pomýliť. Ocitli sme sa tu zrazu v spoločnosti hollywoodskych hviezd prvej triedy, ktoré som nepoznala, pretože nemám doma televízor. Len Réka ma vždy informovala, že sme práve sedeli pri stole s Tildou Swintonovou, alebo Mattom Damonom. Réka si jedného aj odfotila, tuším sa volá...Ewan McGregor?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Netušila som, že tam vládne takáto demokracia! Dalo sa s nimi aj baviť?

Jasné, aj som sa bavila, pretože som nevedela, že sú známi! Občas som sa aj začudovala, ako sme sa uprostred tých celebrít ocitli, ale veľmi som to neriešila. Dokonca sa mi stala jedna veľmi bizarná vec. V hoteli bol spoločný vstup na toalety pre dámy aj pre pánov, v ktorých sa okolo mňa prešuchol sympatický chlapík so známou tvárou. Samozrejme, práve vtedy som si musela niečo upravovať na topánke, takže som zasa raz zmeškala veľký moment svojho života (smiech). Až neskôr som si všimla vzrušené reakcie prítomných dám, ktoré si šepkali: „To bol Brad Pitt, videli ste ho?"

A čo vaše róby? Nenechali ste sa zahanbiť medzi toľkými hviezdami?

Na slávnostný večer ma obliekol Fero Mikloško. Šaty boli veľmi pekné, aj keď som v nich viac pripomínala herečku ako režisérku (smiech). Čo sa týka oblečenia, na festivale sa pohybovali dva typy - buď absolútne celebrity v najdrahších róbach, alebo intelektuáli v roztrhaných rifliach. My sme sa rozhodli nehrať ani na jedných, ani na druhých. Jednoducho sme sa obliekli, aby sme sa cítili dobre a tú slávu sme si užili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Boli ste nervózna počas premiéry?

Strašne! Od nervozity som chytala všetkých ľudí vo svojom okolí, od nášho muzikanta až po Réku. Pre mňa to bolo napínavé dvojnásobne, pretože to bolo prvýkrát, čo film videl môj štáb a zároveň som mala rešpekt pred cudzími divákmi a porotou.

Ako znášate kritické názory na váš film?

Pokojne, pretože viem, že sme pre film urobili najviac, ako sa dalo. Možno sa to niekomu zdá arogantné, no ja by som to skôr nazvala pudom sebazáchovy - ak by som riešila každú reakciu, musela by som sa z toho zblázniť. Navyše, nikdy sa nemôžete zapáčiť všetkým, vždy sa nájde niekto, kto váš film znosí pod čiernu zem. Pozrite sa, z každého festivalu si prinesiem hrubý katalóg s neskutočným množstvom filmov. Ak by som bola režisérkou len preto, že chcem vyniknúť, tak by som sa asi zbláznila. Svoje filmy nerobím preto, aby som sa zapísala do dejín, ale preto, že ma to baví.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O čom bude váš ďalší film?

V skratke prezradím, že bude o tajomstvách, pokrvných putách a rodinných vzťahoch. Rodinné vzťahy sú témou už v Líštičkách, no tentoraz to však bude o niečo drsnejšie a zároveň vtipnejšie.

Mira Fornay (32)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 990
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 599
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 819
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 630
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 286
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 927
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 413
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 125
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 210
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 9 652
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 444
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 285
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 875
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 758
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 559
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu